Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Ikke optimalt å kjøre kondisjon på samme økt som styrke, spesiellt ikke på så høy belastning som intervaller. Mulig det er dette som har hemmet fremgangen din?

 

Jeg ville hvertfall ikke kjørt 5x5 med intervall på samme økt, det blir tungt for kroppen. Det finnes noen excel-ark rundt om. Men det kommer ann på hvilken variant du vil kjøre, finnes endel variasjoner av 5x5.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel det står jo i RYP at man skal kjøre intervaller før man løfter vekter?

 

Såvidt jeg kan huske (med mindre de har endret på det) så står det at hvis man tar intervaller på samme dag som styrkeøkten så bør man ta det før. Står vel neppe at skal ta det på samme dag? Og hvilket program har du trent, grunnprogram eller maksimal forbrenning? Det er hvertfall ikke optimalt med tanke på muskelvekst å ta det på samme dag.

Endret av phax
Lenke til kommentar

Vel det står jo i RYP at man skal kjøre intervaller før man løfter vekter?

 

Såvidt jeg kan huske (med mindre de har endret på det) så står det at hvis man tar intervaller på samme dag som styrkeøkten så bør man ta det før. Står vel neppe at skal ta det på samme dag? Og hvilket program har du trent, grunnprogram eller maksimal forbrenning? Det er hvertfall ikke optimalt med tanke på muskelvekst å ta det på samme dag.

 

Maks forbrenning. FAEN

Lenke til kommentar

Haha, ingen fare. Det er jo ikke som at du ikke har fått uttelling for treninga. Jeg sier bare at det er ikke optimalt ;)

 

Men nå har du jo trent med forbrenning som hovedmål uansett. Da blir det ikke optimalt for muskelveksten uansett hvordan man vrir og vender på det.

Lenke til kommentar

Heldigvis var det på kcalunderskudd da , formålet med styrketreninga da er jo å beholde massen og ikke noe annet.

 

Sånn ellers så er vel siste skrik innen for dette at man iallefall har 3 timer mellom om man skal gjøre begge deler på en bulk.

Lenke til kommentar

Har lyst til å få inn dips i stedet for tricepspress i RYP. Trener denne nok skuldre til å kunne erstatte arnoldpress også? Pleier å gå helt ned til overarmene er parallelle med gulvet eller enda mer (kanskje ikke helt sunt å gå lenger), og kan fortsatt kjøre kroppsvekt + 20 kg.

 

Har også lyst til å legge til nedtrekk for å få to ryggøvelser, det er desidert min svakeste muskelgruppe.

Lenke til kommentar

Så hva skal jeg gjøre de neste ukene jeg har igjen av RYP? Altså jeg digger svetten som renner nedover pannen etter jeg har gjort intervaller. Finnes ingen bedre følelse mens du driver med vektene. Styrkeøvelsene blir dobbelt så konge! Jeg ser bare ikke problemet? Kalori underskudd på en dag samtidig som du trener HELE kroppen.

Lenke til kommentar

Så hva skal jeg gjøre de neste ukene jeg har igjen av RYP? Altså jeg digger svetten som renner nedover pannen etter jeg har gjort intervaller. Finnes ingen bedre følelse mens du driver med vektene. Styrkeøvelsene blir dobbelt så konge! Jeg ser bare ikke problemet? Kalori underskudd på en dag samtidig som du trener HELE kroppen.

 

RYP programmet anbefaler vel til en oppvarming med 'rolig' jobb i 30 min? Jeg har 210 i makspuls og skal varme opp i 30 min med gj.snitt puls på 147.

Lenke til kommentar

Noen som har link til den siden man kan regne ut hvor mange kcal man trenger pr.dag?

 

http://www.iform.no/pub/art.php?id=444 ?

Høyner med denne som er enklere å bruke... :)

 

http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced

Takk skal du ha :)

 

Kom frem til dette:

 

1,986 kcal Basal metabolic rate

 

4,424 kcal Total energy expenditure

 

Hvordan vet jeg hvor mye kcal jeg må ha i meg om dagen for å være i overskudd/underskudd?

Lenke til kommentar

Ved normal gange vil en person på 60 kg forbrenne 3,2 kcal i minuttet og en person på 80 kg vil forbrenne 4,8 kcal.

 

Til sammenkikning vil personen på 80 forbrenne 2,4 kcal ved å sitte stille og 1,8 ved å ligge henslengt i sofaen.

 

Moderat jogging i ca 10 km/t forbrenner 10 kcal i minuttet for en person på 60 kg.

Lenke til kommentar

Sommeren er endelig kommet, og jeg går mer og mer over til "naturlige" treningsøvelser. Skal inn på opptak i forsvaret nå til sommeren.

Kjører 5-6 sett med hangups, pushups og situps før jeg tar en cardio-økt (går med tungsekk eller løperute).

 

Maks reps:

12 Hangups

41 Pushups

33 Situps

 

Noen som har forslag til oppsett for denne treningsøkta? Er ganske blank her.

En kompis av meg foreslo å kjøre mange sett med få repetisjoner med øvelsene flettet (eks. 4hangups, 12pushups, 12 situps rett etter hverandre uten pause) men hva synes dere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...