Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke klarer fullføre siste rep så trener du jo til failure. For å unngå det må du stanse tidligere eller ta lavere vekt.

 

Ja, kanskje dårlig formulert, men det er det jeg gjør, -stopper rett før jeg ikke klarer mer, sånn at jeg vet at jeg klarer den siste.

 

Du må kjenne deg selv og kroppen din, og dermed burde visst at du kunne klart den siste repetisjonen, men ikke en til. Og stoppet før den.

 

Som sagt over, jeg stopper rett før jeg ikke klarer mer. Spørsmålet er da, hvis jeg da har komt til 5. repetisjonen, skal jeg da:

 

- Ta av 2,5 kg eller noe og fortsette til jeg har tatt 8 stk

- Stoppe og fortsette med samme vekt neste treningsøkt

- Stoppe og fortsette med lettere vekt på siste settet neste gang

 

 

 

Hvis dette hadde vært 2. sett (av 3), skulle jeg da:

 

 

- Ta av 2,5 kg eller noe og fortsette til jeg har tatt 8 stk, for så å ta av enda litt mer, kanskje 2,5 kg til på siste sett

- Stoppe og fortsette med samme vekt neste sett, men ha lang pause

Lenke til kommentar

Som sagt over, jeg stopper rett før jeg ikke klarer mer. Spørsmålet er da, hvis jeg da har komt til 5. repetisjonen, skal jeg da:

 

- Ta av 2,5 kg eller noe og fortsette til jeg har tatt 8 stk

- Stoppe og fortsette med samme vekt neste treningsøkt

- Stoppe og fortsette med lettere vekt på siste settet neste gang

 

Jeg ville stoppa der, og sett an formen neste økt. Kanskje du blir nødt til å stoppe på damme vekt, kanskje du klarer å ta mer kg.

 

 

Hvis dette hadde vært 2. sett (av 3), skulle jeg da:

 

 

- Ta av 2,5 kg eller noe og fortsette til jeg har tatt 8 stk, for så å ta av enda litt mer, kanskje 2,5 kg til på siste sett

- Stoppe og fortsette med samme vekt neste sett, men ha lang pause

 

Jeg ville kanskje fortsatt neste sett, men heller gått lavere på repsa på neste sett sånn at du fortsatt har en i reserve.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke klarer å fullføre ditt mål med antall sett og antall reps så starter du på for tung vekt. Start lavere, enkelt og greit. Prøv å unngå å starte for tungt og måtte ta av vekt underveis. Da er det bedre å starte lavere og eskalere.

 

Hvis du underveis merker at du ikke klarer å fullføre settet ville jeg gitt meg der å notert meg at jeg skal starte lavere neste gang.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Er en person på 60 kg og er ca 165 cm høy. 16,5 år

Tar ca 62 kg i benk og har stått på dette i flere måneder....

 

Noen som har tips?

Føler jeg har stagnert kraftig i denne øvelsen..

 

Dette programmet brukte eg for noen år siden: http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=78

Hadde bra progresjon etter å ha stangnert på samme vekter i lengre tid.

 

Enkelt og greit, følg det som det står og ikke overdriv med støtteøvelser :)

Lenke til kommentar

Men - er det dumt å ha forskjellig vekt på de forskjellige settene?

Nei i utgangspunktet ikke. Men som sagt, det er bedre å starte med lave vekter for så å legge på mer og mer for hvert sett, enn å starte for høyt å måtte ta av vekter for å klare fullføre.

Lenke til kommentar

Så ofte som mulig. Hvor ofte du kan øke kommer an på treningsnivået ditt. En nybegynner er som oftest i stand til å øke vekten hver treningsøkt. En med litt mer erfaring kan øke hver uke, og en avansert øker ofte sjeldnere enn hver måned.

 

Nøkkelen til å øke styrke er jevn og stødig progresjon. Mange små økninger blir mye over lang tid.

Lenke til kommentar

Nøkkelen til aldri å ta de 2mnd pausene flere her tar er å smekke inn 1 uke kontrollert hvile, og så tvinge seg på trening etter den uka. Går man lengre enn en uke er faren stor for at det blir 4 uker og 8 uker.

 

På de 6 åra jeg har trent er det meste jeg har gått uten trening 2 uker... Og det var ikke frivillig, var pga ferie.

 

Beste med hvileuke er jo hvor gira man blir når man begynner med trening igjen. Motivasjonen på topp! :D

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...