Gå til innhold

Hvordan dimme fra militæret?


andnet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen fler innspil på om allergi er god nok grunn til å dimme?

 

Takk for svar alle sammen.

Burde funke det. En bekjent av meg slapp fordi han hadde fiskeallergi. Hadde legeerklæring på dette. Vet om en annen som slapp fordi han visstnok hadde ryggproblemer. Det interessante er at personen faktisk spilte fotball i førstedivisjon (før Adecco).
Lenke til kommentar
kkt1986: Da burde det vel ikke være noe problem å avtjene i militæret? Du kommer jo kun i kamp hvis vi blir anngrepet med mindre du vil noe annet. Og har du mye i mot å slåss da også finnes det vell mange mindre kamporienterte måter å avtjene i militæret på. Mekaniker, kokk, data osv.

For meg var det en prinsippiell avgjørelse, for å vise at jeg ikke støttet ordningen. Jeg mener fremdeles uansett at siviltjenesten bør være et fullverdig og likestilt alternativ til militæret, og at plikten eller adgangen til begge institusjoner bør være for begge kjønn. Men i og med at vi ikke akkurat er/var i noen særlig umiddelbar trussel er/var det også andre, mer personlige - men likevel politiske - aspekter ved valget mitt: Jeg er ikke noen typisk gutte-gutt eller manne-mann og trodde ikke at jeg ville komme til å trives i det miljøet jeg så for meg at dominerte i militæret. Jeg mistrivdes i guttemiljøet gjennom skolegangen og ble mobbet (selvsagt av de samme typene gutter som senere har avtjent militærtjeneste - de er jo "menn," må vite!), og omgav meg etter hvert mest med jentevenner. Jeg har også et noe motvillig forhold til hierarkiske strukturer og autoritet. Jeg visste jo ikke hvordan det ville være å gå i militæret uten å ha vært der, men jeg visste heller ikke hvordan det ville være å avtjene siviltjeneste i stedet, og det viste seg å være strålende ;)

 

Og til slutt, på et mer filosofisk plan: I enkelte sammenhenger bør vi heller spørre "hvorfor?" enn "hvorfor ikke?".

Question authority ;)

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
Dere er noen j***** pingler som ikke vil (tør) inn i forsvaret :nei:

Og det var jævlig saklig?

 

Millitæret er ikke hva det en gang var.

Faktum er at det er norges største barnehage :tease:

 

Og det er fordi vi har et utrolig svakt forsvarsbudsjett på knappe 31 milliarder kroner og fordi det er noen tullinger som ikke har disiplin i det hele tatt. Send alle i jegerkommandoen da for svarte.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Noen fler innspil på om allergi er god nok grunn til å dimme?

 

Takk for svar alle sammen.

På garde innrykket i fjor var det en som ble sendt hjem (ufrivillig) for de fant ut at han hadde kiwi allergi. Så om du har legeerklæring på en allergi så burde det gå. Er ca 2 av 3 som ikke blir innkalt, så selv småting kan hjelpe. Selv om jeg personlig syntes alle burde ha ett år i grønt.

Endret av Christeven
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Regner med at hvis man har angst for noe som påvirker deg i fritiden, vil være god nok grunn til å slippe militæret? Da det også vil påvirke deg der inne også.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...