Gå til innhold

Hvordan dimme fra militæret?


andnet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hehe, hadde aldri trodd jeg kom til å spør i denne tråden, men nå er jeg så pisslei at jeg trenger tips.

 

har 2 og en halv måned igjen av tjenesten nå. jeg er vanvittig lei av millitæret og tjenesten min er helt verdiløs og kjedelig.

 

hva kan jeg gjøre for å dimme nå? det burde være mulig. et par kamerater av meg fra rekrutten har vært innom meg og sagt at de dimmer, og de var samme kull som meg.

 

så ja, hva burde jeg gjøre? kan lett få legetimer og sånn, det er null stress. men jeg må si jeg virkelig vantrives der nå. jeg vil ha en jobb, og tjenesten min er helt ubrukelig og jeg får ikke brukt meg selv til noe.

Lenke til kommentar
Du får dimmepenger etter hvor mange dager du er inne, er en fast oppbetaling per dag. Får ikke dimmet etter to uker og 30k rett inn på konto.

Og på et helt år er 30k ikke så veldig mye.

Det er ufattelig lite med tanke på at du er der 24/7 med unntak av helgeperm og perm. Å høre på 5 gutter på rommet som fiser og raper i kor sammenhengende i 10måneder er ikke på langt nær verd dimmepengene alene.

Lenke til kommentar
Du får dimmepenger etter hvor mange dager du er inne, er en fast oppbetaling per dag. Får ikke dimmet etter to uker og 30k rett inn på konto.

Og på et helt år er 30k ikke så veldig mye.

Det er ufattelig lite med tanke på at du er der 24/7 med unntak av helgeperm og perm. Å høre på 5 gutter på rommet som fiser og raper i kor sammenhengende i 10måneder er ikke på langt nær verd dimmepengene alene.

 

Blir bare mer og mer deprimert når jeg tenker på tanken på luse "lønna" vi får i militæret. Er i fast jobb og skal inn til førstegangstjeneste fra januar 09 :wallbash:

 

Så til mitt spm, hvordan stiller militæret seg til folk som går til fysioterapaut?

Endret av Zemeckis
Lenke til kommentar
Du får dimmepenger etter hvor mange dager du er inne, er en fast oppbetaling per dag. Får ikke dimmet etter to uker og 30k rett inn på konto.

Og på et helt år er 30k ikke så veldig mye.

Det er ufattelig lite med tanke på at du er der 24/7 med unntak av helgeperm og perm. Å høre på 5 gutter på rommet som fiser og raper i kor sammenhengende i 10måneder er ikke på langt nær verd dimmepengene alene.

 

Blir bare mer og mer deprimert når jeg tenker på tanken på luse "lønna" vi får i militæret. Er i fast jobb og skal inn til førstegangstjeneste fra januar 09 :wallbash:

 

Så til mitt spm, hvordan stiller militæret seg til folk som går til fysioterapaut?

 

 

Januar 09, du skal vel ikke tilfeldigvis inn i pbn?

Lenke til kommentar
Du får dimmepenger etter hvor mange dager du er inne, er en fast oppbetaling per dag. Får ikke dimmet etter to uker og 30k rett inn på konto.

Og på et helt år er 30k ikke så veldig mye.

Det er ufattelig lite med tanke på at du er der 24/7 med unntak av helgeperm og perm. Å høre på 5 gutter på rommet som fiser og raper i kor sammenhengende i 10måneder er ikke på langt nær verd dimmepengene alene.

 

Blir bare mer og mer deprimert når jeg tenker på tanken på luse "lønna" vi får i militæret. Er i fast jobb og skal inn til førstegangstjeneste fra januar 09 :wallbash:

 

Så til mitt spm, hvordan stiller militæret seg til folk som går til fysioterapaut?

Pass på at du eier leilighet da, slik at militæret får fryst renta og lånet. Dermed tjener du mest sannsynlig penger på verdistigningen, samt at du i tillegg kan låne ut leiligheten for en "symbolsk" sum som du ikke nevner så høyt :):cool:

Lenke til kommentar
Hehe. ok.. Jeg skal inn i panserbataljonen (pbn) i januar 09, så jeg bare lurte på om du skulle inn samme sted:)

Jeg skal inn i pbn jan 09 :) Om det ikke blir befalskole.

 

 

Tøft. Jeg har også vurdert befalskole, men har funnet ut at jeg heller vil være soldat, og jeg kommet til å satse mye på å komme meg inn i en av stormeskene. Har du tenkt noe på hvordan tjeneste du ønsker?

Lenke til kommentar
Hehe. ok.. Jeg skal inn i panserbataljonen (pbn) i januar 09, så jeg bare lurte på om du skulle inn samme sted:)

Jeg skal inn i pbn jan 09 :) Om det ikke blir befalskole.

 

 

Tøft. Jeg har også vurdert befalskole, men har funnet ut at jeg heller vil være soldat, og jeg kommet til å satse mye på å komme meg inn i en av stormeskene. Har du tenkt noe på hvordan tjeneste du ønsker?

Kavalerieskadronen virker spennende. Så om det ikke blir BS, så er det der jeg vil prøve å komme meg inn.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Da kom bekreftelsen, fikk post i dag om innkallelse til HMKG i Januar 2009. Så lurer på en ting angående det å dimme. Har hørt at det er mange som blir sendt hjem på innrykks dagen? Hvis man ikke blir kvalifisert på testene som blir tatt der, samt at man igjen vil ha en prat med lege/prest der oppe, slik som det var på sesjons dagen? Stemmer dette?

 

Skjønner egentlig ikke helt hvorfor gutter må inn i militæret om en ikke har lyst. Har forstått det slik at det ikke funker i være ærlig å si at man rett og slett ikke har lyst til å ha noe som helst med militæret å gjøre. Er jo mye bedre for forsvaret sin del, å ta inn de som faktisk virkelig vil bruke tiden sin på det. Grunnen til at jeg nevner dette, er at jeg har vært imot, og ikke hatt lyst til å ha noe med militæret å gjøre, siden så lenge jeg kan huske, men jeg er "dessverre" i grei form og har egentlig ingen "gyldig"(etter hva forsvaret mener) unnskyldning for å slippe unna militæret, slik jeg har forstått.

 

Edit: Har sagt til meg selv at jeg kan gi det en sjanse, men selv om det, så kan jeg ikke se for meg at jeg skal greie en 12 måneders periode i militæret.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Fatter heller ikke hvorfor de bruke så mye tid på å ta inn de som ikke vil enne de som faktisk har lyst. Jeg for min del føler meg litt forskjellsbehandlet ang. helsa mi. Har jo dårlig rygg, men får høre at mange slipper for langt mindre. En jeg vet om har dårlig syn til å fullføre førstegangstjenesten, men å kjøre bil det får han:/ og jeg er lei av at vernepliktsverket ikke vil begrunne hvorfor mine attester om å slippe ikke er gode nok.

Lenke til kommentar

det har seg sånn at jeg har nå vært en mnd i garden. jeg slitter med senebetenelse i kneet, og det verker når jeg går med sekk. jeg har også vært syk siden jeg kom inn her, noe som gjør at jeg slitter veldig med og holde tempoet.

 

jeg gidder liksom ikke og gå rundt i 12 mnd og verke, for 140 kr dagen, og risikere at skaden i kneet skal bli værre.

 

så noen som har noen forslag til hvordan jeg kan gå fram?

Lenke til kommentar
det har seg sånn at jeg har nå vært en mnd i garden. jeg slitter med senebetenelse i kneet, og det verker når jeg går med sekk. jeg har også vært syk siden jeg kom inn her, noe som gjør at jeg slitter veldig med og holde tempoet.

 

jeg gidder liksom ikke og gå rundt i 12 mnd og verke, for 140 kr dagen, og risikere at skaden i kneet skal bli værre.

 

så noen som har noen forslag til hvordan jeg kan gå fram?

Har du prøvd å si ifra om problemene i kneet til legen der borte? Eventuelt, hva sa han?

 

EDIT: Helsenett skriver forresten dette om senebetennelse i kneet. Jeg siterer - Noen ganger er det nødvendig å være helt i ro, men det er en nødløsning ettersom kroppen vanligvis blir fortere frisk hvis den i bruk.

 

Kilde: http://www.helsenett.no/index.php?option=c...;id=240&a=1

 

Men ta alikavell å hør med legen. Det viktigste er hvertfall ikke å gi opp. Tenkt hvis du får dimma pga dette og sitter hjemme. Faen.. dette skulle jeg ikke gjort. Da er det bedre å bare bite tenna sammen. Husk at det helt sikkert er andre som sliter med akkurat de samme problemene. Senebetennelse er i utgangspunktet ikke det værste man kan få. Det er mange som får belastningsskader under rekrutten, og det er verre å bli kvitt dette. Mitt tips. Si ifra til legen, ta det med ro når du har muglihet til dette, men absolutt ikke gi opp! Klarer du å gjennomføre dette tror jeg du vil være veldig glad for at du ikke prøvde å komme det ut, men gjennomførte det tross litt startproblemer.

Endret av thomsi1607
Lenke til kommentar

Fikk brev om at jeg måtte møte opp i Januar for sjøforsvarets rekrukttskole. Jeg søkte om utsettelse grunnet utdannelse i sommer, men kan ikke huske å få noe svar.

 

Nå har jeg allerede initiert utdannelsen og betalt rundt 30,000kr. Er det noen som har erfaring med dette? Må jeg søke på nytt? Eller må jeg avbryte utdannelse og kaste 30,000 i dass?

Lenke til kommentar
Fikk brev om at jeg måtte møte opp i Januar for sjøforsvarets rekrukttskole. Jeg søkte om utsettelse grunnet utdannelse i sommer, men kan ikke huske å få noe svar.

 

Nå har jeg allerede initiert utdannelsen og betalt rundt 30,000kr. Er det noen som har erfaring med dette? Må jeg søke på nytt? Eller må jeg avbryte utdannelse og kaste 30,000 i dass?

Jeg foreslår at du ringer Vernepliktsverket i morgen og hører med de hva du skal gjøre. Ingen her som får gjort noe uansett. Så burde du også kanskje høre med ledelsen ved den skolen du studerer om hvilke muligheter du har for å eventuelt fryse skoleplassen eller gjøre ferdig ett semester for så å starte der du slapp når du er ferdig med førstegangstjenesten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...