Gå til innhold

Uteluft inn i kabinettet spørsmål


Anbefalte innlegg

Ser ikke så dumt ut det der nei :)

 

Ditt system har nok lettere for å trekke inn luften om jeg har forstått det riktig. Du har altså ventilen under inntaket i bunnen av kabinettet (ventilen i 2 etage, maskinen i 3dje. Eller i det minste ikke 2m ned fra der ventilen er til kabinettet`s inntak?).

 

Jeg har også gjort noe annet mht luften etter den har passert radiatoren. Jeg skyver luften over radiator og inn i kabinettet, ikke rett ut av kabinettet. Da jeg vil gjøre nytte av den kalde luften til de resterende ribbene i systemet (MosFet`s, Vmem, SB mfl (har målt litt på forskjellige punkter på kortet, go funnet 6 andre pll`s og Mosfet`s som også blir litt varme)).

 

I tillegg vil jeg ha en Radiator pr blokk (jeg har gjort plass til en radiator til) slik at vannet til NB og GPU er friskt og ikke oppvarmet av forrige blokk (kjører nå ribbe på NB, da jeg mangler en Radiator).

 

Rekkefølgen på systemet mitt er nok litt annerledes enn de fleste ville satt opp (om de ikke har tenkt slik som jeg).

 

CPU - Black Ice Extreme (da CPU tilfører mest varme til vannet, lønner det seg å bruke den beste radiatoren _etter_ blokken og før neste blokk) - GPU - Tank - Pumpe - Waterchill Rev 1 radiator - CPU

 

Edit: korriger meg om jeg tar feil her, men jeg tror også det at kabinettet holder en temperatur som er "felles" med vannet også senker kondensfaren (tenker da rundt blokkene og slangene når minusgradene virkelig slår inn).

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kverna: Ikke bli for hissig på grøten nå da!:p

Planlegg i alle fall godt, før du ha©ker høl i veggen!

 

Ave: Neida, ventil og maskin står i samme etasje, dvs 2.etg. Ventilen / kanalen du ser på bildet er jo plassert helt nede ved gulvet, og ventilen står dermed direkte imot kanalen.

 

Vinterstid kan det nok være en god ide å dytte radiatorlufta inn i kabbiset, ingen tvil om det! Verre blir det derimot om sommeren. Da kan jo utelufta fort komme opp i 25-30grader, + tempøkninga fra raddisen. Da vil nok både Mosfet´s og andre ting slite litt.....

Men man kan jo mikse til et spjeld for sommer- / vinterinnstilling!

Lenke til kommentar

Vel, når sommeren kommer har jeg nok funnet en måte å kjøle ned vannet når jeg er hjemme via noe annet (radiator i sprekken mellom inner og yttervegg, hvor temperaturen er så og si jevn året rundt) og radiatorene i bunnen vil da fungere som kjølere (vannet i radiatorene vil være relativt kaldt).

 

Men når sant skal sies, så har jeg ikke tenkt så langt, jeg har endel tanker om hvordan systemet kan utnyttes på sommeren også, men akkurat nå vil jeg nyte vinterens kuldegrader ;)

Lenke til kommentar

Fant noen eldre bilder, som viser kroken jeg jobber i

 

pckrok2_thumb.jpg

 

Min duct går da fra ventilen inne i kroken (over PSU`n i topphyllen :p) og rett ned til gulvet (bak DVD platene).

 

Edit: og her er hva jeg har brukt som slange (den til høyre) i 102mm utgave:

 

307588_B_2004-06-30_120300.jpg

 

Jeg har laget 120mm hull i Ivar platene fra toppen til bunn av Ivar Hyllen (laget ett firkantet rom som er 14x14cm innvendig), tredd slangen ned og stappet opp med glava.

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Aaaaah! Stakkars tærne dine, vinterstid!! :p Men der har du jo definitivt en mulighet mht kanal?

"Lukke vinduet, og lage et rør / kanal fra ventilen frem til maskinen i stedet"?

 

Men ok, det koster. Jeg for min del fikk i alle fall et stygt anfall av gikt i høyre hofte i fjor vinter! I min alder skal det jo ikke så mye til, før det "smeller". :(

Men du tåler nok sikkert litt frostrøyk rundt både maskin og lender! :green:

Keep up, kuldegradene står snart i kø.......

 

Ehh, der kom jo nyvinninga på plass også! (Siste bildet)

 

PS: Slangen til venstre er nok å foretrekke, den har best isolasjon.

 

DS.

Endret av Skrue
Lenke til kommentar

Ja du ser jo hvordan jeg Benchmarker ;)

 

Blir en smule kaldt på vinteren :green:

 

Men tror nok det går bra nå som jeg har isolert det meste (holder på å isolere kabinettet nå med 10mm lyddemping fra Biltema. Så tempen i rommet kan bli "litt" høyere enn i fjor ;)

 

Edit: fant ikke slangen til venstre i 102mm versjon (aller helst burde jeg hatt 127mm versjonen, men jeg har 120mm hullsag og gidder ikke gjøre det for hånd :p) så jeg tok med meg det de hadde inne....

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Haha, "been there, saw that"!

Det minner meg svært mye om egne "sprell" så og si. :p

Har man muligheten for slike løsninger, så er det jo bare å kline til! Noen vil kanskje synes det er urettferdig, men det gjelder jo å utnytte de stakkars mulighetene man har? Snø, vinter og elendighet til tross; Welcome, minus 10!

Lenke til kommentar

Liker å se temperaturen synke jeg som de fleste andre klokkere vil jeg tro. Nå ligger tempen på min hardt Overklokkede og hard OverVoltede CPU på 32c målt med DD5 (22c via bios måleren på NF7 kortet), og min meget hardt Overklokkede GPU ligger på 17c (temp måler festet på baksiden av GPU, med neoprene som dekker over). Så jeg gleder meg til minusgradene slår inn. Hvorvidt jeg klarer å få tempen i trakten ned til det nivået som den løsningen du ser på bildet (maskinen i vinduskarmen) gjenstår å se, men hittil ser det ikke så værst ut.

 

Leker litt med tanken på å bruke peltier også, for å toppe det hele. Men jeg er ikke akkurat dreven med denslags (hoppet rett fra Vannkjøling til fasekjøling og droppet pelt sist gang jeg var kjølegal).

 

Har gjort plass i kabinettet for en Meanwell PSU just in case (har plass til 3 radiatorer, en etter hver blokk). Men økonomien setter nok sin begrensing før jeg kommer så langt...

 

Edit: ang vannet ved utgangen på kabinettet, så fant jeg at trakten hellet innover så vannet som kom inn i ventilen rant ned til bunnen av trakten og dannet fuktigheten på gulvet. Dermed oppsto det trøbbel der ved utgangen pga 10c kabinett og 30c rom og mye fukt i systemet....

 

Har rettet på trakten så den heller oppover før den tar en 90grader og går rett ned. Eventuelt vann som kommer inn i ventilen vil nå ikke renne ned, men ut av ventilen igjen.

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Greit for de som eier stedet de bor. Verre for meg som leier ;)

 

Men jeg kommer ikke til å merke noe særlig til kulden tror jeg, da luften ikke treffer meg før den har vært gjennom radiatorene og kabinettet og ut PSU og via de to kabinettviftene og deretter rundt den isolerte veggen (jeg ikke har bygget enda :whistle:) mellom mine ben og der kabinettet`s utløp er ;)

 

Edit: jeg må bli ferdig med kabinettet snart :xmas: <-blir lei av å sitte med lue og votter :green:

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Jeg har nok muligheten, men slik jeg legger det opp blir det bare for meg å dra kabinettet med all kjøling rett ut og ta med på LAN (da med en smule lavere klokk :p).

 

Ikke det at jeg drar mye på LAN parties, men men. Blir nok ett besøk på ett eller annet LAN når kabinettet er "ferdig modda" (jeg holder forløpig kortene tett ang hvordan kabinettet blir ;)).

 

Edit: samt jeg får en generell lavere temp i hele systemet (bortsett fra sommerstid da :p).

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...