Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

The Profesjonals

 

En film som både er dirt kul og litt foreldet. Den ser helt kurrant ut på BD, men det er ikke gjort så store forbedringer fra dvden.

 

Filmen virker gammeldags på flere punkter, bruken av squibs hadde ikke blitt standar, så når folk blir skutt bare faller dem om uten at man ser treffet, hovedrollene når de blir skutt får bare litt rødt sirup på tøyet for å vise at de er skutt. Lydene er ganske stock, sound in a box type lyder, lydene fra eksplosjoner er de samme du har hørt fra alle filmer de siste 80 åra. Det er også noe jeg ikke tenkte på men, PC oppmerksome amerikanere merket, at filmen er litt gammeldags i at fienden er "skittene mexicanere" og når de også bare gir en hvit skuespiller litt brun krem og han spiller en mexicaner kommer moderne amerikanere som er veldig vare på slike ting og merker det. Det er liksom bare hakket bedre enn hvite med skokrem i ansiketet som spiller svarte.

 

Men det er masse bra i filmen også, filmen var antagligvis inspirasjonen til Desperadoes spill serien, du har liksom, mannen som bruker bue, han som bruker dynnamitt osv. Filmen har en god nok historie med en overaskende slutt, veldig gode dialoger med masse one liners. Lancaster og Marvin er drit kule sammen. Filmen viser også en sene jeg tror tidligere filmer ikke ville ha vist, henrettelsen av fanger. Filmen viser litt av krigens faenskap. Noe tidligere filmer liksom bare overså, filmen går så klart ikke like langt i vold og faenskap som wild bunch wille gjøre 2 år senere. Men den er fremdeles mørkere enn westerns fra tidligere år.

 

En litt gammeldags film, som likevel er en veldig god film, flotte skuespillere, brukbar action, morsom dialog, ganske flotte natur sener.

 

8/10

 

Thief

 

Første filmen til Michael Mann og alt er egentlig på plass allerde, filmen har egentlig det jeg forbinner med Mann, Musikk du merker, sterke natt kontraster, bruk av onlocation sener, beskrvelsen av proffe ting, og ikke minst skyting.

 

Filmen gjør som de fleste andre Mann filmer, den beskriver en Profesjonall, i dette tilfelle en tyv spillt av James Caan. Filmen tar for seg to deler av livet hans, hans nye personliv, med ny kona han får i løpet av filmen, hans loyalitet til en gammel kolega. Og at han blir involvert i organisert kiminalitet. En av lys punktene er James Belushi, som i en once in a life time ikke spiller en idiot, men en mann med loyalitet og som er smart nok til å drive med komplisert elektornikk. Han likte tydligvis ikke dette og har siden da bare spillt idioter. Men det ville ikke være en Mann film(med noen untak) uten skyting. Filmen ender ganske trist, uten at man helt vet hva som skjer videre. Mens profesjonals ikke hadde squibs har denne filmen STORE squibs med masse fargerikt blod. Mann tonet ned blod sølet i senere filmer. For dette var nesten borderline Evil dead type blod.

 

Filmen er en veldig god begynnesle, som har alle ingridiensene vi ser i senere Mann filmer, ikke et mesterverk men en veldig bra og godt laget thriller

 

7.8/10

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Men det faktum at du synes Bruce Almighty er konge fratar deg all kredibilitet når det kommer til komedie. Makan til tafatte saker. Seinfeld derimot, ypperste av det ypperste.

Foretrekker å le når jeg ser på komedier, ikke sovne.

 

 

 

Ler du masse når du ser Bruce Almighty mens du sovner av Seinfeld har du så langt fra så knall og bra humor som jeg har.

Endret av Ginecólogo Necrolamedor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

The Fighter 2010

 

Enda en underdog bokserfilm? Holder det ikke med den glimrende Raging Bull (1980) og Rocky-filmene? Ikke når det gjøres så solid som her.

 

Basert på en sann historie, får vi en ganske så enkel underdog-film. Sånn i det enkle har man sett dette før. En fyr som har potensial går igjennom prøvelser, prøver og feiler, før han til slutt oppnår målet. Det må ha vært mange "underdogs-gone-victorious"-hendelser opp igjennom. Ikke bare i boksing, men i de fleste sporter. Men det er tydeligvis noe med boksing, en sport der man dæljer løs på hverandre med mål om å få den andre ned i bakken. Noe lignende man kan oppleve mang et sted i Norge på lørdagskvelden. Det er vanligvis en mann mot resten, støttet av noen få med troen på ham - en kone/kjæreste og den gamle treneren - og noen som bare vil utnytte ham (sponsor, manager etc.), som klarer det nesten umulige.

 

The Fighter inneholder mye av disse klassiske historiedelene, men bæres fram av fra solid til imponerende skuespill og et godt screenplay. Samhandlingen mellom Mark Walhberg (Mickey Ward) og Christian Bale (Dicky Eklund) fungerer godt, og Walhberg viser at mellom de mange mindre imponerende skuespillerprestasjonene (Max Payne, The Happening etc) så kan han glimte til. Bale har vist flere ganger at han holder mål, også her. Dicky Eklund er en langt mer interessant person enn Mickey Ward; han lever i en neddopet fantasi om egen storhet, mens Mickey stort sett er en jovial fyr som vil gjøre de fleste til lags. Bale takler rollen som Dicky imponerende. Ikke rart at han har vunnet priser.

 

Melissa Leo må også nevnes blant skuespillerne som moren Alice. Hun, og døtrene, viser etter min mening en familie så skrudd atte hjelp. Null forståelse for annet enn sine egne meninger, og går direkte til angrep på alle som ytrer det minste negativer om dem selv. Hun fremstår så usympatisk og kjip at jeg ikke kan fatte at hun evt. var slik i den ekte versjonen.

 

Alt i alt er dette en film der historien i seg selv ikke er på noen som helst måte unik i filmverdenen, men der utføringen og skuespillererne hever den høyt på lista.

 

8,5/10

Lenke til kommentar

vihl0hdkn04s4ksd.jpg

 

The A-Team (2010)

 

Først prøvde jeg å se tv-serien, men gav opp etter noen episoder. I tillegg er remakes som regel ræva, så da fristet det ikke spesielt å se denne. Og hvordan er det mulig å erstatte Mr. T? Men jeg gav den en sjanse på DVD, og det har jeg aldri angret på. Filmen er jo sinnsykt bra! Greit, historien er ikke spesielt dyp. Vi har et Alpha Team, forkortet som A-Team, i militæret som er noen av de beste på feltet sitt. De blir innblandet i litt småkriminelle saker og anklaget for noe de ikke har gjort, og blir jaktet på av de fleste mens de prøver å renvaske seg.

 

Altg det der kunne ha vært en dyp, komplisert historie, men det meste er svært forutsigbart. Men hva så? A-Team var aldri en dyp serie, så hvorfor skal filmen være det? I stedet får vi vanvittige stunts, one-liner etter one-liner og mye bra humor. Første møtet med B.A. Baracus er et nærbilde av en knyttmeve med tattoeringen "Pity" som denger en fyr. Deretter denger den andre knyttneven en fyr, og vi ser tattoveringen "Fool". Det sier jo sitt. :p

 

Stuntsene her er ekstremt "over the top" til tider, men som Hannibal så fint sa det: Overkill is underrated, my friend. :p Alle fire medlemmene av A-Team gjør en meget bra jobb, og de har helt tydelig forskjellig personlighet. Det er alt for lett å la det gli ut og gjøre dem til "standard" helter, men her oppfører de seg som de skal hele tiden. (se for eksempel Terminator 3. Det ble visst litt vanskelig å ha Arnold som en nådeløs drapsmaskin i tre filmer, så han oppfører seg mer og mer menneskelig.)

 

Anbefales til fans av action. :D

 

Vurdering: 8.5/10I I love it when a plan comes together. :D

Lenke til kommentar

Kick-Ass (2010)

 

Enten er jeg et offer for en knekk i den kulturelle broen mellom Norge og USA, eller så er det en påviselig høy luremusfaktor i den amerikanske ungdommens telefonivaner. Verken ordene ”ha det” eller ”vi snakkes” blir nevnt før klapptelefonene klappes, og vi blir etterlatt med replikker som etter mitt skjønn krever en form for oppfølging, men som tydeligvis aldri kommer. I dette tilfellet er det replikken ”I really care about you a lot” som får blodet mitt til å koagulere av frustrasjon, og står som en bæresøyle for min evne til å se bort fra alle andre fundamentale elementer i en film i det øyeblikket en romanse blir introdusert. Hva en kjærlighetshistorie har å gjøre i en film som Kick-Ass kan man jo undre seg over, og de som mener det er et must i en superheltfilm kan vennligst ta seg en bolle. Med en slik tittel settes det også et tydelig premiss for en film som riktignok skal sparke fra seg, men helst ikke i retning mot publikums edle baller. Alt ligger til rette for at filmen skal ose wink, wink, nudge, nudge, irony ahoy, men de gode intensjonene raser sammen takket være ubrukelig føleri presset igjennom et enda mer ubrukelig manus. Filmens palett er også en inspirasjon til å spy ut hatefulle ord. I mine mørkeste øyeblikk glimter den allikevel til med scener som er på kanten til å innfri tittelens løfte, og slik utbalanserer filmen mine følelser gang på gang før den brått legger på rø

Endret av elevathor
Lenke til kommentar

Har sett en del filmer på den norske filmfestivalen i helga. Captain America, Pushwagner-dokumentaren, Drive, Friends with Benefits b.l.a.

 

‎'Drive'

Vet ikke hva jeg skal si om filmen i helheten, men den er litt forførende og nervepirrende. Mens regien er tydelig inspirert av 80-talls thrilleren og neo-noir sjangeren. Å veldig Litt inspirert av Bullitt på en god måte.

 

Ryan Gosling er strålende i rollen sin som som jeg kan huske, beste rollen jeg har sett han gjort). Karakterne til Albert Brooks og Bryan Cranston gir filmen litt mørk komikk, som sitter. Sammen med personelige favoritter som Christina Hendricks (Mad Men), Ron Perlman (Sons of Anarchy) er dette en film jeg synes hadde en god casting.

 

Filmen gir bilfilmer litt kred tilbake etter å ha blitt latterliggjort med 'Cars' filmene og 'Fast and Furious'-franchiset. En av de mest stilsikre filmene av året, også blant de beste. Ordentlig godfilm synes nå jeg.

 

Jeg ville gitt denne terningkast 6, den var litt forfriskende for min del og det var ikke noe særlig jeg mislikte med filmen.

 

 

‎'Crazy, Stupid, Love'

Grei feel-good dramakomedie, selv om den følger Hollywood-modellen til punkt og prikke. Alt går som forventet, men en overraskende (om noe tvilsom) tvist i filmens midtdel får den til å føles litt friskere enn mange filmer av sjangeren.

 

Kunne vært morsommere og litt dypere. Kan beskrives som "lett". Likevel løfter skuespillet filmen, med Steve Carell, Ryan Gosling og Marisa Tomei som kilder til mye av filmens komikk. Pluss Emma Stone skader aldri, jeg er litt for glad i henne.....

 

Terningkastet jeg ville ha gitt denne filmen var en sterk 3`er, svak 4`er.

Endret av Maury
Lenke til kommentar

Norske Byggeklosser (1972)

 

Artig Norsk situasjons-komdedie med politisk relevans.

Godt bedre enn jeg hadde ventet, og med en Wesenlund i bra

form.

Wesenlund spiller en rekke forkjellige roller i filmen. Alt fra snekker, elektriker, ubehagelig nabo, bygningsinspektør m.m.

 

"Stutum" Bjørn Sand spiller hovedrollen som klossete uheldig husbygger,

men en mengde kinkige personer involvert i prosjektet. Og så er det

regler og byråkrati som hele tiden stikker kjepper i hjula.

 

Det som var sterkt, er hvor typisk mye var som sikkert mange kan

kjenne seg igjen å ha opplevd.

Hvertfall jeg fikk av og til traumer om drittsituasjoner som har vært med håndverkere og forskjellige drittsekker en har vært nødt til å komme borti nå og da.

 

Men huset så hvertfall bra ut, i forhold til alle rare hus som bygges i dag. De ser jo ikke ut i hedningeland mange nye huser som bygges. Masse gamledagse hvite hus som ser ut som hus på 1800 tallet, med gammelmodige rutete vinduer osv. Begriper ikke at folk vil ha slikt.

På 60 og 70 tallet bygget man fine moderne brunbeisede eneboliger.

Fine solide hus med kjeller og alt ting.

 

Men om filmen; den anbefales absolutt om en ikke har sett denne komedien.

 

7,5/10

Lenke til kommentar

 

 

Green Lantern

 

DC beviser enda en gang hvorfor de er konger på superhelt-filmer. Riktignok spyr de ikke ut filmer like ofte som Marvel, men når de gir ut en film er den verdt å vente på. Gidder ikke si så mye om historien her da det burde være kjent for folk som er interessert i sånne filmer. Vi snakker Hal jordan som Green Lantern i kamp mot Parallax, og med cameos av en hel rekke fjes som Hector Hammond og Amanda Waller. Sistnevnte hadde en relativt stor rolle i de siste sesongene av Smallville.

 

Anyway, det er litt vel mye CGI her til tider, og selv om Ryan Reynolds er "live" når han er i drakten har han en tendens til å ha CGI-øyne. Hele planeten Oa er CGI, og jeg klarte ikke helt å bestemme meg om de fleste folkene der, inkludert den svært så menneskelignedne Sinistro, er ren CGI eller ikke. Det var en liten turnoff for meg, men ikke så mye at jeg ikke storkoste meg hele veien. Det er en god del action her til tider, og effektene når ringene er i bruk er morsomme å se på. Bra nok ser det naturlig ut når de skaper ting midt i en kamp, og det er en fin flyt hele veien.

 

Alt i alt storkoste jeg meg hele veien, og jeg gleder meg til den åpenbare oppfølgeren. uten å spolere for mye burde kjennere av Green Lantern allerede vite hva den (høyt sannsynlig) kommer til å handle om.

 

Vurdering: 7.5/10 Litt for mye CGI for min smak, men de kan sikkert ordne det i neste film.

Lenke til kommentar

Conan

Da har jeg akkurat sett Conan-filmen. Førsteinntrykket er at 3D-effektene er ufattelig dårlige, faktisk det verste jeg har sett. I en av scenene f.eks så driver et par av byggningene å flytter seg pga 3D-effektene, uten at det er tilsiktet. I andre scener så ser det ut som landskapet består av tre store kulisser som er satt opp bak hverandre, som i en god gammeldags 2D-scroller. :p

 

Filmen i seg selv likte jeg godt og for Conan-fans så er den definitivt severdig, spesielt han som spilte Conan gjorde en god jobb. Filmen holder godt tempo og er aldri kjedelig og replikkene får meg til å smile og tenke på Conan tegneserien som jeg har lest mye av.

 

7/10

 

(Har sett Green Lantern på kino og det er noe kjedelig rallemikk i forhold til Conan-filmen. Effektene osv var vesentlig bedre laget, men det stopper ikke filmen fra å være kjeeeedelig.)

Lenke til kommentar
Liknende, og i mine øyne bedre Sør-Koreanske filmer:

 

The Man From Nowhere

The Chaser

Mother

Memories of Murder

 

Nå har jeg sett Memories of Murder, og jeg skal bare få sagt det med en gang at det er en meget god film, men jeg ser ikke helt likheten mellom MoM og IStD?

 

IStD er jo en rendyrket hevn-film, mens MoM er en krimfilm som har mer tilfelles med Zodiac?

 

The Chaser var forøvrig en kjempe film!

Takker og bukker så meget for den anbefalingen!

Lenke til kommentar

 

Green Lantern

 

 

Kjenner du lite til Green Lanteren?

 

Nå hadde det vært total umulig å lage et Green Lanteren filmen uten høy CGI bruk. Han er et av superheltene som har den mest ekstreme alien/verdensrom omgivelsene.

 

Hvordan skulle du ellers tro de lagte den? Med muppets?

Endret av AvidGamer
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Haha, skjønte ikke helt det i anmeldelsen når jeg leste det heller. Green Lantern var langt ifra bedre enn hvertfall Thor og Captain America. Den var grei, men både Thor og Captain America var bedre. Selv om jeg ikke liker helt å sammenligne forskjellige superhelt-filmer av forskjellige karakterer, alle historier er forskjellige. Green Lantern uten ringen, Green Lantern uten verdensrommet i opphavs-historien, det er ikke Green Lantern.

 

Alle de andre filmene holder seg til bakgrunnshistoriene. Batman med drapet på moren og faren, Peter Parker med at moren og faren aldri kom tilbake, Thor ble bannlyst fra guderiket, Captain America var en ynkle pyse o.s.v.

 

Grunnen til at de "spyr" ut så mye filmer er fordi publikummet ikke skal komme blankt til superfilmen som kommer i 2012, 'The Avengers' hvor hovedkarakterer fra hvertfall 6 forskjellige Marvel-filmer er samlet. DC hadde gjort det samme om mulighetene for Justice League hadde vært der.

Endret av Maury
Lenke til kommentar

 

 

Hvordan skulle du ellers tro de lagte den? Med muppets?

 

Tja, var nok av spektakulære filmer fra rommet som ble laget før CGI kom til. Det er også de som kun bruker det som absolutt nødvendig supplement (eksempelvis Del Toro), fremfor å overlate det meste til CGI-magi.

 

Er glad eksempelvis Hellboy ikke er skapt utelukkende med CGI. Inntrykk fra Green Lantern er at flere av skuespillerne er rene CGI-skaperverk.

 

Ellers skjønner jeg ikke helt hvordan man kan hevde DC (som WB eier rettigheter til) er kongen blant superheltfilmer. Der i gården snakker man mer om en forbannelse, hvor Batman er unntaket.

 

Fikk ikke sett Green Lantern på kino, den forsvant av plakaten her i Bergen etter bare et par uker. Kan ikke akkurat ha gjort det så bra, kjipt å måtte vente til Blu-ray utgaven

Lenke til kommentar

Haha, herregud. De to filmene var nesten tragiske, klarte ikke helt å se prestasjonen til Brandon Routh posetitvt i Superman: Returns.

 

Men vil ikke kalle noen konger av de to film-universene, selv om DC egentlig bare har lagd gode superman-filmer for en mannsalder siden og Batman-filmene til Nolan som jeg har likt. First Class syntes jeg var en gangske god film, likte den milevis foran de andre X-Men filmene. Jeg likte godt prestasjonene til Michael Fassbender og James Mcavoy i den.

Endret av Maury
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...