Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Potato, poteto.

 

Det er de samme skuespillerene vi ser om og om igjen da.

 

Jeg liker ikke denne gjenbruksmyten som har befestet seg i så mange unge norske sinn. Axel Hennie har, bortsett fra en mini-cameo i En Ganske Snill Mann, ikke spilt i en norsk film siden 2008. Cleve Broch, en annen skuespiller som er gjenstand for den mest utdaterte spøken i norsk filmbransje, har i gjennomsnitt dukket opp i en film i året siden karrieren tok av på starten av 2000-tallet. Hva forventer folk av skuespillere egentlig? At de skal sitte hjemme med sneipen og heve trygd?

 

(Se til gjengjeld på våre amerikanske brødre: Nicholas Cage og Samuel Jackson for å ta de groveste eksemplene)

 

Han har spilt i veldig mange filmer og tv-serier til sammen på svært kort tid. Hvor mange andre kommer i nærheten av like mange filmer på CV'en som han? Og når det gjelder hva vi forventer, vi forventer at selv lille Norge klarer å forstå at det er mer enn tre, fire bra skuespillere her. Se på Trolljegeren, som et bra eksempel. Den har Otto Jespersen i hovedrollen i en rolle som er helt uvant å se ham i, og han gjør en glimrende jobb. De tre andre hovedpersonene kjenner jeg ikke til i det hele tatt, men de gjør også en svært bra jobb. Robert Stoltenberg kjente jeg ikke igjen en gang med det første, nettopp fordi han er en svært bra skuespiller. Jeg liker ikke de tv-seriene han driver med, men fyren er flink, det skal han ha.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne diskusjonen om "skuespillere som går igjen" i filmer er direkte meningsløs. Se på USA som har rundt 310 mil. innbyggere. Du ser stort sett en håndfull av de samme mest populære skuespillerne for øyeblikket i alle storfilmene.

 

Skaler det ned til Norges 5 mil. og du ser samme trenden. Det samme gjelder de aller fleste filmnasjoner.

 

Den stadige hetsen basert på lavmålaktige personangrep som har foregått mot Aksel Hennie blant en del av den Norske befolkningen i misunnelsens vugge over lang tid er også direkte latterlig.

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Han har spilt i veldig mange filmer og tv-serier til sammen på svært kort tid. Hvor mange andre kommer i nærheten av like mange filmer på CV'en som han?

 

Såvidt jeg har klart å telle har mannen vært med i ti norske spillefilmer siden han slo gjennom i 2003. Er 1,25 filmer i året virkelig så overveldende mye for en mann som har skuespill som yrke? Jeg tipper en stor bønsj av A-listerne i Hollywood overgår den arbeidsmengden.

 

Det blir forøvrig sluppet 40 norske filmer i 2011. Du kan få godt lov til å telle her hvor mange filmer Pia Tjelta, Cleve Broch, Hennie, Ane Dahl Torp (og hvem andre som er med på den uhyrlige morsomme spøken om repeterende tryner i norsk film) er med i. Det er egentlig ikke så mange, sammenliknet med andre land på vår størrelse.

Endret av KjemikerJon
Lenke til kommentar

ALIENS (1986)

 

Jeg frykter at denne anmeldelsen ikke kommer til å bli så godt mottatt, men hei - det er jo bare min mening. :)

 

Denne filmen var utrolig, utrolig dårlig! Der den første filmen, Alien, gjorde det bra, prøvde denne å gjøre det enda bedre, men failet dessverre på hvert forsøk. Karakterene er kjedelige og fremstår som lite gjennomtenkt, skuespillet er ganske tamt (ikke noen spesielt gode presentasjoner) og spenningen som var i Alien forsøkte de å opparbeide her også, men det ble dessverre bare uutholdelig kjedelig til tider. Filmen led også av idiotiske klisjeer, slik som "Oh noes, we canz not use gunz becauz the place will blowz upz" og "Du har vært i koma i 57 år og nå er datteren din død, men vi introduserer uansett en liten irriterende jente som du kan ta ansvar for" osv. Listen er lang for å si det slik.

 

De utrolig kjedelige karakterene var disse militærfolka; snakk om to-dimensjonale karakter. James Cameron prøvde å sprute på med one-linere dem imellom til den grad at det ble irriterende og kjedsommelig. Ikke én gang fant jeg noen av dem utholdende å se på. De snakket utrolig mye pisspreik og skulle være så utrolig tøffe at jeg fikk det helt motsatte inntrykket. Vi måtte også ha dem med i 50 kjedelige minutter av filmen før noe særlig skjedde, og så ble de drept som fillene fløy - til min fornøyelse. Filmen er som en litt bedre versjon av Transformers 3 av hva karakterer angår (og Transformers 3 er veldig, veldig dårlig). Likte heller ikke Ripley-historien med den lille jenten. Blæh; barn i en Alien-film.

 

Ellen Ripley, vår films protagonist, fant jeg irriterende så snart hennes motivasjoner ble klare. Hennes motiv var meget tynt: hun ville konfrontere skapningene igjen slik at hun også kunne konfrontere sin frykt. Men jeg stiller meg veldig skeptisk til dette. La oss bruke sunn fornuft her:

 

1. Du har nettopp opplevd traumatiske stunder hvor dine beste venner ble brutalt drept, og nå vil du tilbake? Ta medisinen din.

2. Hvordan kan det være velbefinnende å gå igjennom det samme marerittet en gang til? Skapningen som drepte vennene dine tok du jo knekken på... Du fikk din hevn.

3. Du har ingen militær utdanning.

 

Godt mulig at jeg henger meg opp i bagateller, men dette er ting som får meg til å sukke. Et annet eksempel er Burke som fortalte Ripley hvor mye de trengte henne på ekspedisjonen som en veileder, men Ripley hadde jo allerede fortalt dem hele historien og visste ikke noe mer enn akkurat dette. Forklaringen hans holder ikke mål. Hun er ikke til noe mer nytte på ekspedisjonen enn en boks med bønner. Historien blir urealistisk på mange plan og tyr til det dumme og lettvinte, og slik opplever jeg da også filmen.

 

Det er også en veldig forutsigbar historie, som at

Burke og teamet egentlig var der for å ta skapningene med seg "hjem" og få dem analysert og forsket på. Oi... for en bombe!

 

 

En veldig overvurdert film som jeg kanskje henger meg litt for mye opp i historiemessig, men jeg liker ikke å skulle bli antatt dum og like en oppfølger bare fordi jeg likte originalen. Denne filmen led av en dårlig etablert historie.

 

4/10

 

EDIT: Skrivefeiler og re-formulering.

Endret av FredrikH
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kingdom of Heaven DC

 

En uintersang film som får mer unitresant lagt til, eneste grunnen til at jeg så denne var at jeg er hekta på Stronghold og ville ha litt middelalder krig. Jeg liker virklig ikke denne filmen, den er kjedelig, den er lang, jeg bryr meg ikke om noen av karakterne.

Den lille action som er i filmen gir meg ingen ting, det er liksom bare folk som slår på hverandre det er det, de stoe action senen, er bare meh for meg. Det samme skjedde i Robin hood, det må være noe rart Scott gjør med action sin som gjør at det ikke virker som det er noe omph i krigen, Han hadde gjort det riktig i Gladiator, så hva han gjør i disse filmene vet jeg ikke.

 

Bloom som mannlig ridder kjøper jeg ikke, og når han blir lært opp av pappa, var det nesten så jeg forventa 80s montage, med eye of the tiger, mens vi ser Balin jr. bli bedre og bedre med sverd, det får vi ikke fordi han tydligvis er en mester sverdsman med en gang. så ikke noe rocke montage trengtes.

 

Det er også mye tullprat om menneskeverd og ridderlighet osv. Noe som er ganske tullete å snakke om før renesansen. Gode og snille kristene(og ikke så gode å snille kristene) Jeg tror ikke det var så mange snille kristene nedi helliglandet på den tiden.

 

De fleste var opptatt med å voldta og spise folk.

 

Filmen skal ha for å vise muslimene i et noe ok lys.

 

Nei denne filmen gir meg ingen ting, drama er kjedelig, action er kjedelig.

 

Det er mye jeg ikke liker med Braveheart, men den er i hvertfall ikke kjedelig.

 

3/10

Syns denne filmen var mye mer kritisk over korsfarene, enn andre filmer.

Men ellers enig, syntes filmen var vel bra når den kom ut da jeg var delvis interessert i korstogene, selvom jeg ble svært forvirret også :o

 

Er ikke så mange gode korsfarer filmer der ute, hvis i det hele tatt noen.

 

Hvordan er tempelridderen arn filmen(e)?

Endret av amir90
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Hangover

 

Oppskrytt film så til de grader. Trakk såvidt på smilebandet et par ganger, takket være den ene karakteren. Men ikke mer enn det. Plottet ble litt for teit for min del også. Det vil si dem prøvde for hardt, og da blir alt så tilgjort.

Men for all del, helt grei sløvefilm, men ikke forvent å få noe ut av den. OG når det gjelder komedier, og dem ikke når opp, da er det fail, og det er alt for mange komedier som ikke når opp, desverre. De bra komediene horer til en sjeldenhet. Når man ser en bra komedie skal man le. Mye.

 

Jeg er litt usikker på hvilken karakter jeg gir. Litt under mitt på treet kansje.

Lenke til kommentar

ALIENS (1986)

 

Jeg frykter at denne anmeldelsen ikke kommer til å bli så godt mottatt, men hei - det er jo bare min mening. :)

 

Denne filmen var utrolig, utrolig dårlig! Der den første filmen, Alien, gjorde det bra, prøvde denne å gjøre det enda bedre, men failet dessverre på hvert forsøk. Karakterene er kjedelige og fremstår som lite gjennomtenkt, skuespillet er ganske tamt (ikke noen spesielt gode presentasjoner) og spenningen som var i Alien forsøkte de å opparbeide her også, men det ble dessverre bare utholdelig kjedelig til tider. Filmen led også av idiotiske klisjeer, slik som "Oh noes, we canz not use gunz becauz the place will blowz upz" og "Du har vært i koma i 57 år og nå er datteren din død, men vi introduserer uansett en liten irriterende jente som du kan ta ansvar for" osv. Listen er lang for å si det slik.

 

De utrolig kjedelige karakterene var disse militærfolka; snakk om to-dimensjonale karakter. James Cameron prøvde å sprute på med one-linere dem imellom til den grad at det ble irriterende og kjedsommelig. Ikke én gang fant jeg noen av dem utholdende å se på. De snakket utrolig mye pisspreik og skulle være så utrolig tøffe at jeg fikk det helt motsatte inntrykket. Vi måtte også ha dem med i 50 kjedelige minutter av filmen før noe særlig skjedde, og så ble de drept som fillene fløy - til min fornøyelse. Filmen er som en litt bedre versjon av Transformers 3 av hva karakterer angår (og Transformers 3 er veldig, veldig dårlig). Likte heller ikke Ripley-historien med den lille jenten. Blæh; barn i en Alien-film.

 

Ellen Ripley, vår films protagonist, fant jeg irriterende så snart hennes motivasjoner ble klare. Hennes motiv var meget tynt: hun ville konfrontere skapningene igjen slik at hun også kunne konfrontere sin frykt. Men jeg stiller meg veldig skeptisk til dette. La oss bruke sunn fornuft her:

 

1. Hva med å bare holde seg unna dem og bearbeide psyken i trygge omgivelser? Du har nettopp våknet og det siste du husker er traumatiske stunder.

2. Hvordan kan det være velbefinnende å gå igjennom det samme marerittet en gang til? Skapningen som drepte vennene dine tok du jo knekken på... Du fikk din hevn.

3. Du har ingen militær utdanning.

 

Godt mulig at jeg henger meg opp i bagateller, men dette er ting som får meg til å sukke. Et annet eksempel er Burke som fortalte Ripley hvor mye de trengte henne på ekspedisjonen som en veileder, men Ripley hadde jo allerede fortalt dem hele historien og visste ikke noe mer enn akkurat dette. Forklaringen hans holder ikke mål. Hun er ikke til noe mer nytte på ekspedisjonen enn en boks med bønner. Historien blir urealistisk på mange plan og tyr til det dumme og lettvinte, og slik opplever jeg da også filmen.

 

Det er også en veldig forutsigbar historie, som at

Burke og teamet egentlig var der for å ta skapningene med seg "hjem" og få dem analysert og forsket på. Oi... for en bombe!

 

 

En veldig overvurdert film som jeg kanskje henger meg litt for mye opp i historiemessig, men jeg liker ikke å skulle bli antatt dum og like en oppfølger bare fordi jeg likte originalen. Denne filmen led av en dårlig etablert historie.

 

4/10

 

Kan si meg enig i mye av dette. Alins er jo mye mer av en typisk Hollywood film enn Alien. Med en del tåpelige og fjollete scener og valg.

Men samtidig var det mye som veide opp med handlingen og selve aliene.

Lenke til kommentar

Nokas (2011)

 

http://www.imdb.com/title/tt1337366/

 

Har nå nylig sett Nokas. Må si at dette er noe av det bedre jeg har sett av norsk filmproduksjon. Filmen er spennende og engasjerende fra første stund til slutt. Ofte blir man som seer, en flue på veggen. Skuespillerprestasjonene er overbevisende og faktisk ganske gode. Så og si ingen overspiller, noe jeg ofte opplever norske skuespillere gjør. Inntrykket blir dermed realistisk. Effektene var helt klart godkjente og ikke noe å sette fingeren på.

 

Filmen virket kort selv om den har typisk spilletid. Det sier vel sitt :)

 

Jeg er overrasket positivt og gir den 8/10

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan si meg enig i mye av dette. Alins er jo mye mer av en typisk Hollywood film enn Alien. Med en del tåpelige og fjollete scener og valg.

Men samtidig var det mye som veide opp med handlingen og selve aliene.

Joda, det var mye juicy alien-action, men det var så mye annet som ødela opplevelsen for meg at jeg endte istedenfor opp med å sitte og irritere og kjede meg under store deler av filmen. Synd, men sant.

 

Jeg er vel bare en av de personene som ikke kan nyte en film selv om action-faktoren er tilfredsstillende nok. Jeg må vite at de gjør ting de gjør av en grunn som gir mening og er troverdig og at de bidrar til historien på en måte som ikke føles påtvungen eller usannsynlig. Hvis ikke føler jeg at filmen prøver å narre deg og vil ha deg til å akseptere det du får servert på sølvfat.

 

EDIT: Mer utfyllende innlegg og fikset noen skriveleifer.

Endret av FredrikH
Lenke til kommentar
Det blir forøvrig sluppet 40 norske filmer i 2011. Du kan få godt lov til å telle her hvor mange filmer Pia Tjelta, Cleve Broch, Hennie, Ane Dahl Torp (og hvem andre som er med på den uhyrlige morsomme spøken om repeterende tryner i norsk film) er med i. Det er egentlig ikke så mange, sammenliknet med andre land på vår størrelse.

 

Det er sluppet 40 norske filmer i år. Hvor mange siden 2001 kjenner du til, og hvor mange av disse har Aksel Hennie i en eller annen rolle? Mulig du er filmnerd som gir en film minst 7/10 bare fordi den er norsk og ser alt som kommer av norske filmer, men folk flest kjenner bare til de som får bra reklame. Mange glemmer dem også ganske kjapt. Selv kjenner jeg ikke til mer enn ti, femten norske filmer fra 2000 og oppover, og det holder lenge for min del. :p Btw AH har vært med i miinst syv av dem.

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar
Syns denne filmen var mye mer kritisk over korsfarene, enn andre filmer.

Men ellers enig, syntes filmen var vel bra når den kom ut da jeg var delvis interessert i korstogene, selvom jeg ble svært forvirret også :o

 

Er ikke så mange gode korsfarer filmer der ute, hvis i det hele tatt noen.

 

Hvordan er tempelridderen arn filmen(e)?

 

Vel Bloom spiller jo den gull unge karen, med perfekt moral, bedre moral enn den beste humanisten som lever i dag, tror ikke det fantes så mange av dem der nede.

 

Arn filmene har jeg bare sett den førte av og den var drit kjedelig, like kjedelig som Kingdom of heaven.

 

Er enig at det finnes mangler på gode filmer om den perioden, men det finnes mangler på filmer på mange perioder, hele middel alderen har kanskje 2-3 intersange krigs filmer.

Den beste middelalder filmen er ikke en gang en middelalder krigsfilm, men in the name of the rose.

 

Du har Braveheart som er både bra og ektrmet tullete og teit samtidig, du har the messanger, som har et par ok slag sener, men elendig spillt av Milovich

 

Og det er egentlig de filmene vi har, og tiden etter er enda mer sparsom på filmer, 30 års krigen har en film Alatriste, Du har div ikke krigs filmer fra den tiden, så kalte kostyme drama filmer, neste film med action i er Barry Lyndon, like krig men kule sener og flotte bilder og en god historie, men det er også den eneste filmen fra 7 års krigen, du har også last of the moheicans, som teknisk sett også er fra 7 års krigen, men fra et side teater kjent som fransk indianer kriger.

 

Amerikanske revolusjonen har bare to filmer, den semi gode Revolution og den uber teite og moralsk spekulative the patriot, Napoleons krigene har 2 brukbare filmer, The duelsts, som ikke viser noe av krigen, og Waterloo. Så i hele perioden fra middelaldren til 1830 tallet, har vi 5-6 filmer, som viser krig fra de periodene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv kjenner jeg ikke til mer enn ti, femten norske filmer fra 2000 og oppover, og det holder lenge for min del. :p Btw AH har vært med i miinst syv av dem.

 

Det ikke veldig rart at du synes Axel Hennie dukker opp i for mange filmer, hvis du kun ser Axel Hennie-filmer. Simpel logikk egentlig. Men verken fyren, norske filmregissører (eller hvem som enn har skyld i dette fiktive problemet) kan lastes for at du ikke ser noen av de 39 andre filmene som kommer ut hvert år (og nei, alle disse filmene er ikke kun siktet mot cinefile gamlinger med vin i barten).

  • Liker 5
Lenke til kommentar

ALIENS (1986)

 

Jeg frykter at denne anmeldelsen ikke kommer til å bli så godt mottatt, men hei - det er jo bare min mening. :)

(...)

 

Helt enig. Jeg vet mange mener at Aliens er nesten like bra som Alien, og at det ikke er før nummer 3 at de dårlige filmene kommer. Men jeg mener nummer 2 er mange, mange hakk dårligere enn den første. Cheezy '80-talls actionfilm.

Lenke til kommentar

Cocktail (1988)

En av de ikoniske Tom Cruise filmene fra hans yngre dager hvor han her viser seg å være en talenfull bartender. Filmen preges av humor, men også av romanse. Resultatet er en helt grei komedie- , drama- og kjærlighetsfilm som underholder sånn passe. Det er langt i fra den beste Cruise-filmen, men den er har sjarm. 04/10

 

Ghost (1990)

Dette er en pærle og klassiker for noen og jeg må innrømme at jeg trodde den var mer klissete. Patrick Swayze, Demi Moore og Whoopi Goldberg spiller overbevisende i et fantasifullt og ærlig plott. Jeg kan se hvorfor Goldberg fikk en Oscar-statuett for beste birolle, men å se denne filmen igjen? Ellers takk. 04/10

 

From Hell (2001)

From Hell er kanskje den mest kjente filmatiseringen om London-morderen Jack The Ripper. Med Johnny Depp, Heater Graham og Ian Holm i hovedrollene er resultatet en middelmådig skrekkfilm.05/10

 

Dum & Dummere (1994)

En komedieklassiker med Jim Carrey og Jeff Daniels i de ikoniske rollene som Lloyd og Harry. Jim Carreys karriere tok av med denne filmen og det med stor grunn. 06/10

 

True Romance (1993)

En hærskare med velspilte og legendariske skuespillere i denne svarte krimfilmen er fantastisk å se på. Christian Slater og Patricia Arguette finner hverandre på et høyst uhøytidlig vis. På deres vei sammen møter de blant andre Gary Oldman, Dennis Hopper, Christopher Walken, Brad Pitt, James Gandolfini, Val Kilmer og Samuel L. Jackson. En høyst underholdene film med et ikonisk sountrack. 08/10

 

The Terminal (2004)

En av mine favoritt Tom Hanks-filmer hvor han spiller en russisk immigrant som etter å "mistet" landet sitt blir boende på JFK flyplass. En virkelig morsom og interessant affære oppstår med Catherine Zeta-Jones og Hanks kler virkelig rollen som en forvirret russer. 07/10

 

Everything Must Go (2010)

En relativt kjedelig film som handler om en middelaldrende fyr som får sparken og blir kastet ut av sitt eget hjem. Alle tingene hans står på plenen og han velger ganske fort å bo der. Hovedrollen blir spilt av Will Ferrell hvor hans ellers sarkastiske morsomhet nesten ikke er å finne. Ok, men for lang. 04/10

 

I Love You, Man (2009)

"I Love You, Man" er definititvt på min toppliste av komedier. Paul Rudd og Jason Segel har en uerstattelig hysterisk kjemi som bare er til å elske. Og med dyktige biroller spilt av Rashida Jones, Andy Samberg, J.K Simmons, Jon Favreau og Jaime Pressly blir det den ultimate latterkula. Men det er Segel og Rudd som står for det morsomste. "Slapping the bass!" 09/10

 

Fast & Furious 5 (2011)

Som en trofast Fast And Furious titter har jeg gjennom fire filmer og ti år fulgt råner-gjengen gjennom gode og dårlige tider. Ser vi bort i fra den elendige nr.3, som ikke hadde noe å gjøre med den originale historien, har de alle vært underholdene og givende å se på. Denne er blant de beste i serien hvor The Rock tar turen innom for å gjøre jakten på Paul Walker, Vin Diesel, Jordana Brewster og gjengen så mye mer vanskeligere og spennende. Den sjette og siste kommer om to år og da er det godt å si at historien forhåpentligivs ender der. Fast Five - 06/10

 

Super 8 (2011)

J.J. Abrams har snekret sammen en Steven Spielberg lignende sci-fi film som både viser originalitet og kreativitet. Men ikke så mye att den er bedre enn klassikerne "E.T" og "Close Ecounters of the Third Kind". Den tar opp de klassiske Spielberg temaene og med mange unge nykommere prøver den hvertfall og klarer faktisk å underholde meg. Dog jeg forventet noe mer mystikk rundt det overnaturlige. 06/10

 

Friends With Benefits (2011)

I November 2010 hadde Jake Gyllenhaal og Anna Hathaway sex uten forpliktelser i "Love And Other Drugs" og gjorde et middelmådig inntrykk med det typiske klisset. På nyåret gjorde Asthon Kutcher og Natalie Portman sjangeren enda verre i "No Strings Attached" hvor jeg rett og slett ble kvalm av det latterlige skuespillet. Men et halvt år senere, midt i blockbuster sesongen, kom endelig noe som ga mersmak. "Friends With Benefits" er annerledes. Den er faktisk morsom, interessant og til tider kreativ. Det er nok muligens en av de beste kjærlighetskomediene jeg har sett.

Justin Timberlake og Mila Kunis har en uvanlig god kjemi på lerettet og sammen med biroller som Woody Harrelson, Patricia Clarkson, Jenna Elfman, Richard Jenkins, Andy Samberg og Emma Stone ler jeg opptil flere ganger. Det er en munter stemning hvor karakterene ikke tar seg selv høytidelig og bruker det til sin fordel. En overraskende god film jeg godt kan se en gang til. 07/10

 

The Rise of the Planet of the Apes(2011)

Det har vært mange Planet of the Apes-filmer. Men ingen av de har fortalt begynnelsen. Hvordan greide egentlig apene å ta over planeten vår?

Jo, gjennom et eksperiment for å finne en kur på Alzheimers blir en genetisk smartere apeunge tatt i bruk. På kanten av en ulykke blir han tatt med hjem til hovedforskeren på eksperimentet, får navnet Caesar og vokser opp til å bli den høyeste utviklende apen noensinne. Men når han viser seg å være en trussel for mennesker blir han satt inn i bur med andre aper og bruker deretter sin intelligens til å få seg og sine primater frie. James Franco, John Lithgow og Tom Felton er engasjerende og ambisiøse, men det er Andy Serkis i rollen som apen Caesar som imponerer. Med motion capture dataanimasjon har Serkis oppnådd stor suksess, da i rollene som Gollum og King Kong. Her gjør han en like bra jobb hvor følelseuttrykkene er mesterlig gjort. Jeg liker "The Rise of the Planet of the Apes". Litt klisje til tider, men historien og karakterene gjør opp for resten. 06/10

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Thor

 

Jeg blir ikke akkurat vill i knickersen av dette voldsomme Avengers-prosjektet, men jeg ser defintivt fram til Tony Stark og Thor Odinson tulle rundt i samme univers. Castingen av Chris Helmsworth er, som Downey Jr i Iron Man, en innertier. Han slåss som en gud, brøler som en gud og ser ut som en gud (frøken Portman er jo tidvis overtent her), og skaper mye kulturkræsj-morro når han prøver å tilpasse seg et jordlig liv. Og filmen Thor er egentlig best når den holder seg til vår klode. Jeg liker når de tar ting som er litt off og plasserer det i vår skjøre verden, uten å gå helt bananas med materialet. Det er ikke Amerikas eksistens som står på spill igjen, heldigvis.

 

I Aasgard har de derimot gått for en overgjort estetisk krysning av sci-fi og LOTR'ish-fantasy, og det blir mange hakk for karikert for min smak. Lag nyanser i designet, kutt litt i lakken og søl litt på gulvet, det blir fort mye mer interessant. Heldigvis er inneholdet noe mer appelerende enn utseendet, og det guddomelige familiedramaet som etterhvert utspiller gir god motivasjon for en relativt nyansert skurk i Loke, ihvertfall en stund. Actionmessig er det hele litt opp og ned. Jeg er av den gamle skolen og liker best når helten banker opp folk uten at skjermen fylles opp av middelmådig CGI. Robotscenen kunne feks. vært langt bedre hvis man hadde satt seg på Michael Bay's effektnivå.

 

Thor var karakteren og filmen Marvel ville ha mest problemer med å selge til et kresent publikum. Karakteren har de definitivt klart, filmen er ikke så verst den heller.

 

3/5

Endret av KjemikerJon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...