Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å ha ekte folk i kostyme i stedet for CGI-aper gjør at ansiktene kanskje ikke er helt naturlige, men resten av kroppen beveger seg naturlig.

 

Med dagens dataeffekter kan også resten av kroppen bevege seg så og si naturlig. Så 60-talls masker < CGI anno 2011.

 

 

Det er sikkert mulig, men det har jeg ennå til gode å se. Det eneste unntaket er med motion capture, men det er strengt tatt ikke dataeffekter, bare skuespillere med digitale kostymer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg så også Planet of the Apes i kveld, filmens sterkeste side er nok narrativet og hvordan den fungerer som et speil på menneskets egen historie og vår egen tro om hvordan verden rundt oss er, og har vært. Gjennom filmen tas det opp mange gode poenger, og jeg velger å tolke mye av filmen som en kritikk av all form for kreasjonisme og hvordan religioner har satt kjepper i hjulene for vår utvikling. En litt sløv dialog uten de helt store sitatene hindrer dog filmen i å bli en virkelig tankevekker.

 

Jeg synes ikke at skuespillet er på topp, til tider virker det noe statisk, dette har nok mye med den svært dårlige ape-makeupen som fjerner mye av kroppsspråket til en del av skuespillerene. Hvordan Planet of the Apes fikk en spesialpris for ape-makeup med tanke på at 2001: A Space Odyssey kom samme år er en gåte. Kameraarbeidet er også en god del dårligere enn 2001s, i den grad at den til tider tar meg ut av filmen - særlig i starten. Men jeg vil gi ros for at filmen makter å holde alt oversiktelig selv i actionscener (med interessanne sett som skiller seg ut), dette er noe jeg setter stor pris på. Bruken av lyd er også bra, jeg er glad for at ikke denne filmen valgte et dramatisk, høylytt lydbilde.

 

Alt i alt en film som anbefales, jeg visste om den store spoileren før jeg så filmen, men det gjør ikke mye. Det får bare den siste scenen til å virke litt vel lang og tar ellers lite ut av spenningen, takket være en godt sammensatt fortelling.

 

7/10

Lenke til kommentar

Det eneste unntaket er med motion capture, men det er strengt tatt ikke dataeffekter, bare skuespillere med digitale kostymer.

 

Et definisjonsspørsmål. Apemaskene er nok uansett kastet for siste gang til fordel for datamaskinens kraft.

 

Og for min del er meningsløse diskusjoner kastet for siste gang. Jeg kommer til å anmelde de neste fire filmene de nærmeste dagene (og muligens Rise... om jeg ser den), men jeg kommer ikke til å diskutere dem eller noen andre filmer igjen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Colors 3/6

 

Duvall og Penn som purker i L.A og deres kamp mot gjenger , sistnevnte noget hissig.

 

Meh....skuespillere i autopilot , handlinga er ikke det helt store , skulle tro det var en TV film. Uinspirert.

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Colors 3/6

 

Duvall og Penn som purker i L.A og deres kamp mot gjenger , sistnevnte noget hissig.

 

Meh....skuespillere i autopilot , handlinga er ikke det helt store , skulle tro det var en TV film. Uinspirert.

 

Trinidad Silva løfter Colors ganske mye. Og der er en del snål humor

i den. Bra over gjennomsnittet. Jeg gav den 7/10 i sin tid og står

fast på den.

 

http://www.youtube.com/watch?v=ldMiOhNFh7U

Lenke til kommentar

Hanna's War(1988)

 

To og en halv times Jøde-krigsfilm-drama som kanskje ikke bør

gå helt upåaktet hen.

 

Den har alle ingredienser, og skiller seg egentlig ikke mye fra

andre lignende type filmer. Untatt at det ikke så mange kjente skuespillere her.

 

Nå er denne av en eller annen grunn aldri utgitt på annet enn VHS.

Den er absolutt verd bedre enn det.

 

6/10

Lenke til kommentar

Super

 

Jeg har kommet over noen merkelige påstander om denne halv-parodiske superheltfilmen som jeg gjerne vil avkrefte med en eneste gang. Nei, det er ikke en spesielt original vri på den gamle oppskriften. Defendor, Kick-Ass og Special har allerede pløyd marka. Og nei # 2: dette er ikke en særlig realistisk skildring av hvordan det egentlig ville vært å bekjempe kriminalitet i kappe og trikot. Den psykopatiske hovedpersonen ville vært henvist til en poltsret celle rimelig fort i den virkelige verden. Men jeg kan være med på at Super er en jævlig sær film. Det er øyeblikk hvor du sitter og tenker at dette er skrevet av en syk, syk mann, og at det i så måte er artig at såpass mange stjernenavn har hoppet ombord for lommerusk for å lage superhelt-indie. Slutten er også merkelig fin til å være tilknyttet galskapen som kommer før, og den fikk meg nesten til å glemme at hovedpersonen egentlig er både sinnsyk og en stor dust.

 

3/5

Endret av KjemikerJon
Lenke til kommentar

Jeg synes det var nettopp det at hovedpersonen var på grensen til psykopat/seriemorder som gjorde filmen interessant. Herlig når man overraskes av ting som ikke er politisk korrekt. Ellen Page begynner jeg å få litt opp i halsen, merket jeg, selv om hun ikke nødvendigvis gjorde noen spesielt dårlig rolle i Super.

 

7/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...