Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Diary of a Wimpy Kid (2010)

 

Som regel unngår jeg filmer som pesten der barn spiller stor/hoved rollen. De kan ikke skuespille, og alt er bare dårlig utført.

 

Og sånn var det her også, men heldigvis er humoren litt av reddningen. Den er barnslig ja, dette er jo et barnefilm, men til tider lo jeg sikkelig høyt. Skulle ønske jeg såg denne med ungene jeg er onkel til, isteden med en venn. Tror ungene hadde virkelig likt denne.

 

Anbefales å se med barn, eller om du selv har en god dose "barn" i deg.

 

6/10

 

http://www.youtube.com/watch?v=maHOZFcfMek

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Max Manus (2008)

 

max_manus.jpg

 

Krigsfilmer er ikke noe som normalt opptar meg, men når det dreier seg om ting som har skjedd «i nabolaget» og berørt livene til folk vi kjenner blir det hele litt annerledes.

 

Jeg har hørt mange si at Max Manus er kjedelig, dårlig laget og mangler det som gjør en god action film - det stemmer kanskje men spilte ingen rolle. Jeg så «Saving Privat Ryan» med bestefar på kino når den var ny, etter filmen lurte jeg på hva han synes: «De har fått med seg en tiendedel av hvor jævlig det var» var alt han sa. Max Manus ga meg et nytt innblikk i hva mine besteforeldre har opplevd, og hvorfor de har den nasjonalfølelse de har. Selv om det høres rart ut, føler jeg at jeg nå forstår de eldre litt bedre.

 

Om du som meg ennå ikke har sett denne filmen, vil jeg anbefale det på det sterkeste. Andre filmer fra krigen er kanskje bedre, men det er noe unikt med å se hva som har skjedd langs gatene du kanskje går til jobb hver dag.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Irreversible: Rett og slett bare hysterisk bra. Full pott.

Må si jeg gleder meg stort til Gaspar Noés nyeste får engelsk lansering. Ser helt vilt bra ut etter traileren å dømme.

Så I Stand Alone i samme slengen i går kveld. Ikke fullt så bra som Irreversible, men jeg må påstå at jeg har fått sansen for Noe. Blir spennende å se hva han har fått til med Enter the Void.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

The Ghost Writer (2010)

The Ghost Writer er en film Regissert av Roman Polanski basert på boken The Ghost av Robert Harris. Det er en politisk thriller med sjarm der vi følger en "ghostwriter" som får oppgaven å skrive memoarene til den tidligere britiske statsministeren Adam Lang. Nå må denne "forfatteren" ta over og gjøre ferdig memoarene som Mike McAra hadde skrevet, som var den langsiktige assistenten til Adam Lang som omkom i en ulykke. Når ghosten kommer til huset hvor han skal jobbe med saken beskylder en tidligere britisk statsråd Lang for tortur og krigsforbrytelser av mistenkte terrorister. Nå må forfatteren takle presset fra media rundt Adam og samtidig gjøre ferdig memoarene. Det er politikk med i bildet blandet med mystikk, thriller og drama. Filmen har veldig mange gode skuespillere som alle utgjør som gode brikker i puslespillet. Ewan McGregor som spøkelseforfatteren, Pierce Brosnan som den tidligere statsministeren, Olivia Williams som Langs kone, Ruth, Kim Cattrall som sekretæren og elskeren til Lang. Pluss andre som Timothy Hutton, Tom Wilkinson og Jim Belushi. Bortsett fra all denne kjedelige politikken som ingen bryr seg om er denne filmen er en god adapsjon i forhold til boken, uansett om filmen har forandret en del for få den til å fungere, er den en kjempe herlig, presis, klassisk, intens og mystisk film som har mange gode elementer rundt seg som gjør dette til et herlig mysterium å følge med på. 08/10

 

Insomnia (2002)

 

Insomnia er en remake regissert av Christopher Nolan, basert på den norske versjonen fra 1997. En herlig, kul, dramatisk, stjernespekket, intens thriller som viser Nolans gode regi og håndtering av filmen. Al Pacino spiller den søvnløse LAPD detektiven Will Dormer som med sin partner reiser til Alaska etter at en 17 år gammel jente blir myrdet. Her møter han den unge politikvinnen Ellie Burr som er spilt av Hilary Swank, som er Wills store fan. De finner ut hvor den mulige morderen holder til, men blir lurt inn i tåken der Will skyter en figur som han tror er den mistenkte. Det viser å være hans partner. Etterhvert får han kontakt med Walter Finch som blir spilt av komikongen Robin Williams. Dette er en forfatter den 17 år gamle jenta var fan av og hadde god kontakt med. Filmen viser sine gode elementer, uttrykk og virkemidler samt det gode skuespillet av Al og Robin, sammen med Hilary, som heller ikke gjør en dårlig jobb. Dette er Chris Nolans andre store film, som i senere tid er etterfulgt av Batman Begins, The Prestige, The Dark Knight og den aktuelle Inception. Dette er bare en av hans store verker som virkelig beviser at han er stor regissør med mange ideer og gode måter å lage film på. 10/10

 

The Joneses (2009)

 

The Joneses er en helt grei komedie med noen få "artige" momenter og øyeblikk. David Duchovny, Demi Moore, Amber Heard og Ben Hollingsworth er en "fake" familie der jobben deres er å spille en familie og selge så mye produkter og dyrt stash de bare kan. David er faren og har ansvar for husfedrene i nabolaget hvor han samtidig er litt ny innen bransjen, men heller ikke en amatør. Demi derimot har gjort dette i mange, mange år og er en proff. Det er hun som er sjefen, hun som har ansvar og hun som får solgt mest. Amber og Ben har ansvar for ungdoms lekene, har erfaring, men får fremdeles ikke solgt mere enn sin "mor". Uansett, familien får hver sine venner, kretser og sånn. Etterhvert får spesielt David noen problemer med å forholde seg til at dette bare er en jobb og ikke hans ordentlige familie med vanlige problemer. Det er til slutt det han ønsker mest etter att han og Demi kommer nærmere hverandre ut i filmen. Filmen handler om å selge, spille en fake familie, oppdage sin personligheter, sanne ønsker og verdier. En gjennomsnittlig komedie, familie film med de samme klisjeene vi har sett før, men med noen tvister. 06/10

 

 

Cop Out (2010)

 

Cop Out er regissert av Kevin Smith med Bruce Willis og Tracy Morgan i hovedrollene sammen med Sean William Scott, Jason Lee, Kevin Pollak og Adam Brody ++. Det er en actionkomedie som prøver å gjør akkurat som alle de andre buddypurk filmene greide å gjør på 80-tallet. De har alle en god, morsom, hysterisk, vill, eventyrlysten kjemi som får en til å le og kjenne en godfølelse av att dette fungerer. Men Cop Out greier ikke helt dette. Duoen Tracy Morgan og Bruce Willis fungerer dårlig. Man kjenner det på seg og ser det på dem at alt dette er falskt, uoriginalt og lite morsomt. Det er et helt greit plott med noen få gode skuespillere som gjør en helt ok jobb med å få publikum til å le. Sean William Scott er morsom i de få scenene han er med, Kevin Pollok og Adam Brody er nesten ikke verdt å nevne, Tracy prøver for hardt og er så og si ikke morsom i filmen, mens Willis holder koken ved å holde filmen oppe med sine gamle vaner og noen nye utsagn og påfunn som vi alle elsker og syns fungerer til en viss grad. En underholdene film som definitivt var unødvendig å lage. 04/10

post-123100-1281619859,6942_thumb.jpg

post-123100-1281619889,2104_thumb.jpg

post-123100-1281619894,6606_thumb.jpg

post-123100-1281619903,7745_thumb.jpg

Endret av .........
  • Liker 2
Lenke til kommentar

The Untouchables

 

Et solid stykke gangster drama, var i humør til å se den etter å ha spillt demoen til Mafia 2, greit nok det er en god 20 års forskjell på tiden, men både filmen og demoen har masse skyting med pumpe hagler og tommy guns.

Filmen er bra men langt fra perfekt, det er en film som til tider er så overdramatisk at det er nesten monty python humor i det,(les senen med barnevogna og drapet på sean connery)

Men filmen er laget slik at man overser feilene, på mange måter veldig likt public enemies, begge filmene har til dels store mangler, men er samtidig veldig underholdene og fanger perioden bra, dette var min favoritt 30talls gangser film, til public enemies kom, denne filmen er bedre, men PE har bedre og utrolig stilfull action.

En film som til dels overspiller på drama, men er bare fryktlig gøy å se på, Billy Drago er også en jævel.

 

7.5/10

 

Richard III (1995)

 

Det er bare noe jævlig med Ian McKellen rolle som Richard III, filmen er ren fantasi, satt i en fiktiv 30talls facist england, ikke noe av det har noe med noe som helst virklighet, men samtidig er den rollen så utrolig troverdig og jævlig, på ingen måten den rollen i film verden som har gjort de største bruddene mot menneskeheten, men han er bare så jævlig og sleip og kald at det hele blir på en måte virklig, det er utrolig at dette er samme mannen som spillet Gandalf, han er bare motbydlig, men du må bare digge han samtidig. Du får blanede følelser, du vil at han skal greie det, men han er så jævlig at du håper han får en smertefull død.

Filmen har inspiret flere folk til å drive med rollespill basert på denne facist england fra 30tallet, filmen har flere andre godting å by på, faktisk er filmen full av masse små perler, eten det er bruken av lokaler eller skuespillere.

For meg er det den beste shakespeare filmen laget, nesten så man lurer på hva forfattern selv ville sagt om den, etter han ble dopet ned pga. at feaka ut av å se levende malerier med lyd.

 

En film jeg koser meg med hver gang jeg ser den, en film jeg liker mer og mer hver gang jeg ser den.

 

8.5/10

PS. dette er omtrent den eneste engelsk spåklige filmen jeg MÅ bruke teksting på.

Lenke til kommentar

Inglorious Basterds (gjennsyn)

 

Et ord, fantastisk. Tror den har kapret førsteplassen blant Tarantino favorittene (hadde dog ingen klar nr. 1 fra før), og det er ikke uten grunn. Tarantino gjør det han kan best; strålende dialog + blod og gørr, og når du i tillegg gir den fantastisk musikk og mye humor, har du Inglorious Basterds! Forresten så må jeg ikke glemme Pitt og Waltz geniale prestasjoner! Se den!

 

10/10

Endret av Kontorstol
Lenke til kommentar

The Expendables

Stallone sa han skulle gi oss den ultimate actionfilmen; og det gjorde han!

The Expendables er leiesoldater som tar på seg umulige jobber. Åpningsscenen setter standarden for hva vi har i møte og likte du den siste Rambo-filmen er det bare å glede seg!

Lar resten være usagt, da det er umulig å si stort mer uten å komme med spoilers. :)

 

8/10

post-42397-1281688142,4385_thumb.jpg

Endret av datating
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...