Gå til innhold

Hva leser du nå og hvordan går det liksom


Anbefalte innlegg

Har ikke lest på noen  uker. Men siste bok jeg ble ferdig med var Battles of the Thirty Years war: From White Mountain to Nordlingen.

Av P. Guthrie

 

En fin bok og den eneste på Engelsk som dekker det militære av tretti års krigen. Desverre mener folk med mye mer peil enn meg at den er full av relativt store feil. Noen snakker om opp mot 100 fakta feil bare om slaget ved Breitensfield. 

Andre feil er at han refererer til den grønne brigaden som skotsk mens andre førstehånds kilder sier disse var tyske.

Men jeg har ikke 8000 kr å bruke på et 5 volum set på svensk og jeg kan ikke lese tysk, italiensk, spansk eller fransk. Så dette er det beste jeg får til....

Selve boka er skrevet bra med interessante historiske personer og slagene om noe kort beskrevet. Men alltid i bakhode er det dette at deler av boka er direkte feil info. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har drevet på med John Michelet, En sjøens helt serien siden i fjor sommer. Da startet jeg på førsteboka og siden har det nå sneglet seg av gårde. Synes selv det er ganske tungt lesestoff for en 16/17 åring, men veldig interessant. Nå har jeg ca 100 sider igjen av den siste boken som er kommet, blodige strender.

Lenke til kommentar

Den tar jo en drøy ettermiddag å lese gjennom, hva synes du?

Tja, jeg er ikke en spesielt rask leser, og så blir det ikke mange sidene man rekker før t-bane-/trikkestoppet plutselig er der. Men absolutt ei god bok, med mange interessente element. Godt skrevet, selv om jeg irriterte meg litt over skrivemåten noen ganger (uten at jeg klarer sette fingeren på akkurat hva jeg mislikte).

Lenke til kommentar

Forrige jeg leste var Ancient Knowledge av George Curtis. Boken dreier seg om å se på Mosebøkene med nye, moderne øye, og da tar det ikke lang tid før en del ting begynner å skurre. Kort sagt er det godt mulig Mosebøkene og alt det der med skapelsen bør tas bokstavelig, men ikke på måten kristendommen tar den bokstavelig. Vi snakker kloning, slippe klonene ut i et trygt område og beskytte dem til de er voksne nok til å ta vare på seg selv. Veldig mye av dette er vi i stand til å gjøre med dagens teknologi, og en ting vi ikke kan gjøre, kan vi likevel gjøre på liten skala eller i teorien. For eksempel kan vi ikke flytte planeter (ennå), men vi kan flytte asteroider. Vi kan heller ikke direkte terraforme planeter i praksis, men vi kan gjøre det i teorien. Det er dermed ikke så vanskelig å forestille seg at nettopp mye av dette er beskrevet i nettopp Mosebøkene og skapelsesberetningen. Vi må bare lese dem med moderne øyne, og huske på at de ble skrevet for mange tusen år siden. Sier ikke at vi stammer fra romvesener, men heller at vi er kloner av mennesker fra andre planeter.

 

Anyway, on-topic fortsetter jeg med flere bøker i samme stil. Er sykt mye interessant å lese seg frem til. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Leste de to første bindene av Kings Dark Tower-serie for 10-15 år siden, og har alltid ment å lese hele serien (spesielt etter at den ble fullført av forfatteren). Oppdaget at det skal bli laget TV-serie av bøkene, så tenkte å skynde meg å bli ferdig før serien sendes. Må lese de to første på nytt, siden det er så lenge siden jeg leste dem. Derfor: The Gunslinger av Stephen King.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Leste ferdig Liberty's First Crisis for noen dager siden, handlet om konflikten rundt USA sin Sedition Act av 1798, en lov federalistene innførte som tillot dem å fengsle og bøtelegge kritikere av presidenten og kongressen.

 

Leste også for litt siden Bill of Rights, som handlet om hvordan de ti første amerikanske grunnlovstilleggene ble til.

 

Begge ganske interessante bøker, moro å lære mer om USAs begynnelse.

 

To andre bøker som også absolutt er å anbefale er German Boy: A Child In War og A Higher Call, som gir ganske andre perspektiv på annen verdenskrig enn det jeg er vandt med.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ferdig med første boka til Jørn Lier Horst, "Nøkkelvitnet". Interessant med lokal krim. Noe tungt å komme igang med den andre boka "Felicia forsvant" så det ble til at jeg begynte på Henning Mankells "Svenske gummistøvler" istedet da "Italienske sko" er noe av de beste romanene jeg har kommet over til nå. Mankells fortellermåte appellerer og jeg vil nok fortsette med å lese flere av hans verk etterhvert.

Lenke til kommentar

I og med den nye planeten vi har oppdaget rund vår sols nærmeste stjerne Proxima Centauri og som attpåtil ligger innenfor den beboelige sonen så fikk jeg lyst å lese Hard Sci Fi som tar for seg en reise til en slik planet.

 

Siden jeg allerede har lest Proxima av Stephen Baxter som nettopp handler om en forbausende lik planet rundt den samme stjernen. Så måtte jeg finne et annet alternativ.

 

For litt siden fullførte jeg In the Ocean of Night av Gregory Benford og artig nok så tar bok 2 for seg en reise til en slik planet vi nå har funnet. Den virkelige planeten som eksisterer er mest sannsynlig i en bundet rotasjon som fører til at planeten alltid vil ha en side rettet mot solen brennende het og en annen side som alltid er mørk og kald. I mellom disse to veldig ulike sidene av planeten kan det derimot være en sone hvor det er passe temperatur. Både i boken til Stephen Baxter om Proxima og i boken jeg nå leser dreier det seg nettopp om planeter med en bundet rotasjon og mulighetene for liv i en slik sone. 

 

Veldig interessant og spennende :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...