Gå til innhold

Hva leser du nå og hvordan går det liksom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Omtrent ferdig med Wonderful Wizard of Oz. Har storkost meg med denne, men den er langt fra jeg forventet. "Alle" kjenner vel til filmen med Judy Garland, men boken er nok langt mørkere enn som så. Faktisk så mye at jeg ikke aner om dette er ment for barn. I "våre dager" ville dette nok vært mer young adult, selv om det meste er skrevet som om det er en barnebok. For eksempel kom de til landet i vest, der den onde heksen bor. Hun sendte 40 ulver til å drepe Dorothy og gjengen, så Tinnmannen tok like greit og kappet hodet av dem mens Dorothy sov. Etterpå kommenterte fugleskremselet at det var en bra kamp, før han satte i gang og drepe en drøss kråker som angrep. Seriøst. :p

 

Neste på listen er logisk nok Marvelous Land of Oz. :)

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

Helt klart. I filmen er Dorothy ganske hjelpeløs, og blir reddet flere ganger. I boken er det stikk motsatt. Heksen (Wicked Witch of the West) er ren ondskap i boken, men i filmen er hun bare misforstått. Disney har ødelagt ganske mye rart opp gjennom årene, for å si det mildt. :) Det sier jo litt at de to neste bøkene ble til filmen Return to Oz i 1985, men den fikk kritikk for å være for skremmende for barn da den kom. I ettertid har den blitt langt mer populær, fordi den er mye mer tro mot bøkene enn Disney-filmen. 

 

(snakker om Judy Garland-filmen, så klart.)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kom meg endelig gjennom Ulysses.  :w00t:

 

Utrolig langdryg til tider. Vanskelig og tung... men joda, jeg skjønner at det går an å like den. Jeg er ikke frelst... men kan jo godt finne på å lese den på nytt ved en senere anledning.

 

Skal bli trivelig med noe litt lettere lesestoff nå etterpå. Uvant for min del å komme over noe som krever langdryg lesing over flere uker.  Bruker jo vanligvis å sluke bøker relativt fort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er godt i gang med The Marvelous Land of Oz. Noe av det første som slo meg da jeg startet på denne var hvor mye bedre skrevet den er enn den første boken. Den første er på mange måter en ren barnebok (med litt drap, nedslakting, slavearbeids osv), og er rimelig "lett" skrevet. Språket er til tider veldig enkelt, og det er mange gjentakelser. Det er ikke spesielt vanskelig å huske at fugleskremselet vil ha en hjerne, tinnmannen et hjerte og løven mot, for å si det sånn.

 

Marvelous Land of Oz er derimot skrevet på en mye mer "normal" måte, og føles mer som en vanlig bok. Kanskje ikke så ulikt Hobbiten, da språket er enkelt nok, men boken har en mer tradisjonell oppbygging. Det er lite gjentakelser, færre kjappe løsninger, og leseren blir ikke behandlet som en "idiot" på samme måte som i den første. Her får vi ikke alt tredd inn med te-skje i annenhver paragraf. Ting skjer, og ferdig med det. Ikke noe vits å nevne det om igjen femti ganger for å være sikker på at alle fikk det med seg. :)

 

Btw hjelper også at Dorothy (spoiler alert) kom seg hjem til Kansas i den forrige boken, så hun er ikke med i denne foreløpig. Vi snakker ny historie med ny hovedperson, men selvsagt noen gamle kjenninger her og der også.

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

 

Nettopp starta på ''The Gunslinger'' av Stephen King. Hørt mye dritt om første boka, men synes foreløpig den er fabelaktig.

Den er helt nydelig.

 

Likte sekvensen i starten veldig godt, med gode skildringer og utrolig mye stemning, men mot slutten ble skildringene diffuse og den fysiske handlingen dårlig beskrevet. Visualiseringen min av handlinga ble hakkete, for å beskrive subjektiv opplevelse.

 

Personlig falt heller ikke fatalismen som er gjennomgående i boka helt i smak. Fikk den liksom aldri presentert på en måte som gjorde at jeg aksepterte det som noe mer enn en sur forfatters trass.

Lenke til kommentar

Leser "Shantaram", som jeg har gjort av og på i vel et år nå. Grunnen til att det tar så lang tid er fordi den veksler mellom å være, vel, ikke en nytelse, men i alle fall veldig bra i det ene øyeblikket, til kjedelig og en "lidelse" i det andre. Mister lett motivasjonen av slikt, samt alt det er så mye annet bra å lese innimellom.

Lenke til kommentar

Straks ferdig med Marvelous Land of Oz, så har bestilt de tre neste bøkene på Amazon. (Ozma of Oz, Dorothy & The Wizard of Oz, Road to Oz). Vil gjerne lese noe annet, men Marvelous Land of Oz blir jo bare bedre og bedre, og slettes ikke det jeg ville kalt en bra barnebok i dag. Her snakker vi jo drapstrusler og kannibalisme. Og det er heltene! :p (seriøst... "Slutt med dårlige ordspill, ellers..." sier han og legger hånden på øksa. WTF?)  :evil:

 

Neste blir nok Osma of Oz, men har virkelig lyst til å lese Tarzan. Vi får se.

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

Ser at det er 14 bøker i serien, samt en hel haug flere skrevet av andre forfatterne. Blir like paff hver gang det viser seg at det jeg tror er kjente verk, viser seg å inneholde langt mer enn det man først trodde. Til og med noen som er skrevet nå nylig.

 

Har selv begynt på Tigana av Guy Gavriel Kay. Han skriver litt tungt med kronglete setningsoppbygning noen ganger, men historien begynner allerede å bli interessant. Gleder meg til fortsettelsen. 

Endret av Tomeito
Lenke til kommentar

Fredrik Larsen Lunds "Norske utposter - Nordmenn utenfor allfarvei".

 

Ganske spennende bok så langt, veldig vanskelig å legge fra seg, og lærer så mye som jeg aldri lærte i historietimene på skolen. Som at nordmenn emigrerte til New Zealand, Brasil, Canada, Sør-Afrika, Shanghai, var slaver på Jomfruøyene, og mye mer. Og så er det jo morsomt å se at områdene har bevart norske navn og tradisjoner, som at du i Sør-Afrika kan befinne deg på Romsdal Road, eller bo i bydelen Oslo Beach. Eller at man på Sørøya på New Zealand kan dra til Dannevirke og Norsewood, og besøke Johanna's World, med egen, vigslet stavkirke, prate norsk med noen av innbyggerne, og spise tårnkake, samt se folk vandre rundt i bunad 17. mai.

 

Meget interessant, sånn sett.

Lenke til kommentar

Gjorde meg akkurat ferdig med "Kingsbridge" serien av Ken Follett.

Selv om oppbygningen i bøkene er relativt opplagt, så var det nesten umulig å løsrive seg fra dem. Utrolig godt skrevet.

 

Startet nå på Dragons of Autumn Twillight (Dragonlance: Chronicles).

Endret av Muffinss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...