Gå til innhold

Hva leser du nå og hvordan går det liksom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitter for tiden med Den Fredløse, av Jussi Adler-Olsen. Igjen er det Avdeling Q, og igjen er det dritbra. Faktisk ser det foreløpig ut til å bli den beste i serien, etter å ha lest ca en tredjedel. Kudos!

 

(for de som ikke vet det er Avdeling Q en kriminalavdeling i Danmark som etterforsker gamle kriminalgåter. Bøkene er oversatt til mange språk, og skal visstnok filmatiseres. Anbefales på det sterkeste til fans av krim.)

Lenke til kommentar

Fullførte "Agincourt" av Bernard Cornwell, historisk roman satt til Hundreårskrigen og særlig da slaget ved Agincourt. Starta på den tidlig  i høst og brukte dermed ca et halvt år på å fullføre den noe som egentlig er veldig lang tid for meg. Det er ikke slik at boka er dårlig eller spesielt kjedelig, men den klarte ikke å engasjere noe særlig. Det var sjeldent slik at jeg måtte lese et kapittel til eller at jeg fikk veldig lyst til å sette meg å lese den hele tiden. Noen bøker er jo slike.

 

Hva det er som ikke engasjerer klarer jeg ikke å forklare, men sånn er det noen ganger. Den kan klart anbefales for de som liker historiske romaner, middelalder og kriging.

 

I kveld satser jeg å starte på Øystein Mortens "Jakten på Olav den Hellige". Etter det tror jeg at jeg må finne meg noe ny fantasy, fordi det er stort sett de bøkene som vekker lesergleden min

 

Agincourt skal filmatiseres nå.

Ingen ringere en Michael Mann som står for regien.

 

Jeg likte godt den boka, spesielt beskrivelsene av longbowskytterene.

Den boka fikk meg til å lese mer av Cornwell, leste alle bøkene i Saxxon series i en fei, Saxxon series blir forøvrig TV serie.

Cornwell er en fantastisk produktiv forfatter som blander historie og fiksjon på en glimrende og engasjerende måte :)

Lenke til kommentar

 

 

1984 av George Orwell. Det går veldig bra liksom, den er spennende og fengende :)

Ikke sant! Jeg ble overrasket over hvor lettlest, spennende og fengende den var. Samtidig som den ryster deg i de digitale grunnvollene.

Enig! Jeg fulgte opp med Uår av Knut Faldbakken, litt i samme gate (dystopisk, postindustrielt), den kan anbefales hvis man liker slikt! Og det gjør man jo.. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Agincourt skal filmatiseres nå.

Ingen ringere en Michael Mann som står for regien.

 

Jeg likte godt den boka, spesielt beskrivelsene av longbowskytterene.

Den boka fikk meg til å lese mer av Cornwell, leste alle bøkene i Saxxon series i en fei, Saxxon series blir forøvrig TV serie.

Cornwell er en fantastisk produktiv forfatter som blander historie og fiksjon på en glimrende og engasjerende måte :)

 

Jeg kan godt se for meg en film om slaget ved Agincourt, og da er jo Cornwells historiske roman et godt utgangspunkt for å kanskje skape en mer "lettsolgt" fortelling, selv om jeg tror de lett kunne lagd en film om Agincourt uten Cornwells roman som utgangspunkt også. Har lest en del om at hans andre historiske roman-serier er bedre, særlig den om Ulthred (altså Saxon-serien), så vurderer å lese de en gang, men akkurat nå frister det ikke for min del. Som sagt ble jeg ikke helt engasjert av boka, uten helt å forklare hvorfor på noen god måte.

Lenke til kommentar

Historien om Uthred er fantastisk. Etter at jeg leste alle 9 bøkene i saxxon series (nr 10 kommer senere i år) så har jeg fått en glødende interesse for vikingenes herjinger i England. Selve historien om England mellom 900 og 1050 er også veldig interessant.

Er vel ikke helt uten grunn at det Engelske pensumet i skoler er nesten blottet for undervisning omkring akkurat den tiden. Unntaket er kongene, blandt annet Alfred som er den eneste Engelske monarken som har tilnavnet "Den store"

Lenke til kommentar

I den sammenhengen kan jeg anbefale Jakten på Olav den Hellige av Øystein Morten som jeg leste ferdig tidligere i dag. Selv om den ikke handler om vikingenes herjinger på England så bruker den også en del tid på forholdene på England i 1010-årene med noen blikk lengre tilbake også. Dette for å vise hvor Olav kom fra og hvordan han i utgangspunktet startet på sitt forsøk på å bli Norges konge.

 

Boka kan forøvrig anbefales for de fleste andre også. Den er lettleselig, oversiktlig og tidvis spennende, noe som ikke alltid er like vanlig for faglitteratur.

 

Akkurat nå vet jeg ikke helt hvilken bok jeg skal begynne på. Leselysten er liten, og den boka som er neste på lista (Brenn huset ned av Frode Grytten) frister ikke akkurat nå.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nettopp satt meg ned Isabel Allendes "Åndenes hus". Har lest alle andre bøker hun har skrevet, og følte det var på tide at jeg leste denne også.

 

Er akkurat ferdig med fire andre bøker de siste noen og tredve timene, så hva er vel en bok til i løpet av de neste? Og denne ser ut til å være halvparten så lang som de andre jeg har pløyd gjennom, så det burde gå greit.

Lenke til kommentar

Da leser jeg "Shantaram" igjen. En av mine favorittbøker. Anbefales på det sterkeste.

 

Jeg er nettopp ferdig med den, har lest den fire ganger nå (2x på norsk og 2x på engelsk - foretrekker den engelske, selv om jeg ikke har noe å utsette på den norske oversettelsen).

 

Shantaram er virkelig helt fantastisk. Roberts skriver svært godt, det er både trist, morsomt, spennende og involverende samtidig som det fremstår som veldig ærlig, selvutleverende og troverdig. Han er flink til å formidle feilene han har gjort og lærdommen han har fått av dem.

 

Alle som liker å lese (og alle andre, for den del) bør virkelig få med seg denne :love:

 

Nå er jeg i gang med 'Harold Frys utrolige pilegrimsferd', vet ikke helt hva jeg synes så langt men den er lettlest og ikke så lang så jeg gir den en gjennomlesning uansett.

Lenke til kommentar

Leser Brenn huset ned av Frode Grytten. Boka handler om medlemmene i The Clash og tar utgangspunkt i deres tur til New York på forsommeren i 1981 men med blikk fremover og bakover. Hvert medlem har hver sin del. Den er lettlest, Grytten skriver godt (selv om det er på nynorsk :wee:), og som fan av Clash er det "gøy" å få et innblikk i tankene deres, selv om jo mye her er oppspinn (basert på virkelige hendelser). Hvordan jeg skal kategorisere boka vet jeg ikke, men på mange måter er det en historisk roman.

 

Anbefales alle fans av The Clash

Lenke til kommentar

Leser for øyeblikket Ringenes Herre, etter å ha begynt senere enn først planlagt. Brorskapet har nettopp kommet seg gjennom Moria, og boken er like fin som jeg husker. Jeg setter virkelig pris på skildringene av ferden. Utrolig god oversettelse av Bugge Høverstad!

Lenke til kommentar

Har lest The Wheel of Time i en periode nå, er på bok nr 9. Følte at jeg måtte lese noe annet da interessen falmet noe. Gikk til innkjøp av en kindle, og valget falt på The Martian, som holder på å bli filmatisert. Fantastisk bok, meget gode skildringer.

 

Leser nå The Name of the Wind, av Patrick Rothfuss. Ufattelig bra bok så langt. Den første av tre bøker i serien, den siste ikke publisert enda.

Lenke til kommentar

Ble akkurat ferdig med Randall Munroe's bok What If? - Serious Scientific Answers to Absurd Hypothetical Questions, basert på bloggen med samme konseptet.

 

Har nå kommet rundt halvveis i The Skull Throne av Peter V. Brett.

 

Har lest The Wheel of Time i en periode nå, er på bok nr 9. Følte at jeg måtte lese noe annet da interessen falmet noe. Gikk til innkjøp av en kindle, og valget falt på The Martian, som holder på å bli filmatisert. Fantastisk bok, meget gode skildringer.

 

Leser nå The Name of the Wind, av Patrick Rothfuss. Ufattelig bra bok så langt. Den første av tre bøker i serien, den siste ikke publisert enda.

Pat Rothfuss er en fantastisk forfatter! Bloggen hans er også verdt å følge med på. The Wheel of Time går ganske sakte fremover rundt bok 7-11, men jeg syns at den tok seg opp (dvs. at handlingen gikk fremover) når Jordan døde, og Brandon Sanderson skrev ferdig de siste tre bøkene.

Lenke til kommentar

Har vurdert å bestille Rothfuss' første bok for å gi den en sjanse. En venn av meg var ikke særlig nådig i sin bedømmelse av boka, men et overveldende flertall ser ut til å like den, og av det jeg har lest om den (ikke mye) later det til å være noe jeg kanskje finner spennende. Jeg får vel bare bestille og gi den en sjanse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...