Gå til innhold

Hva leser du nå og hvordan går det liksom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trengte noe som sparket igang leselysten min igjen, så det ble Lord of the Rings (ja, på engelsk). Nå storkoser jeg meg og jeg har blitt minnet på hvorfor boka er så populær!

Som tidligere nevnt leste jeg den nettopp på norsk. Det er virkelig en fantastisk bok, og et meget interessant verk. Viktig for fantasysjangeren òg. Nei, vi skylder vel Tolkien mye. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Hvem skjøt William Nygaard?
- Odd Isungset.

I oktober 1993 ble William Nygaard skutt og livstruende skadet utenfor sitt eget hjem. Politiet i Oslo klarte aldri å finne  gjerningsmannen, men det blir antatt at bakgrunnen for attentatet var utgivelsen av Salman Rushdie sin kontroversielle roman Sataniske vers, som utløste en islamistisk fatwa mot forfatteren og alle bokens oversettere og forleggere over heile verden. Denne  boken tar blant annet for seg politiets etterforskning (eller mangel på sådan)
 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Er halveis i Ready Player One av Ernest Cline. Scifi-esque bok som er delvis DaVinci Code, delvis The Matrix, delvis Sword Art Online, mange deler 80s trivia, og gudene vet hva annet.

 

Av andre bøker fra de siste ukene er to scifi bøker av Joshua Dalzelle: Warship og Omega Rising. Begge starten på hver sin serie. Begge var gode nok til at jeg kommer til å hoppe på resten av seriene etterhvert. Begge er space opera; Warship er mer av den tradisjonelle sorten satt langt inn i fremtiden hvor menneskeheten er mer avansert og noe truer dem på livet, mens Omega Rising er en slags kombinasjon av Guardians of the Galaxy/The A-team og... Firefly kanskje?

 

Også vært gjennom The Martian. Spennende scifibok satt til vår tid med vår teknologi. I et nøtteskall: 21st century Robinson Crusoe.

 

Har også bok 14 av The Frontiers Saga liggende klar på Kindlen. Fantiastisk space opera serie med såpass hyppige bokutgivelser at det gir en veldig annerledes opplevelse enn der man venter et år mellom hver bok.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Øystein Morten - Jakten på Sigurd Jorsalfare. 

 

Morten følger opp Jakten på Olav den Hellige, som jeg likte veldig godt, med en bok skrever over samme lest, om den norske kongen Sigurd Jorsalfare. Navnet ABB brukte som alias på nettet. Dette skaper en spennende forbindelse med dagens samfunn, og med tanke på gårsdagens hendelser i Paris, er det jo aktuelt.

 

Uansett, så er boka god. Denne gangen er det mye mer som skjer i nåtid enn i boka om Olav den Hellige. Der var boka stort sett en biografi om Olav med noen små innskudd av Mortens undersøkelser av Olavsbeinet. Denne gangen er det mye mer om Mortens reise i Sigurds fotspor. Dette skaper en mer personlig fortelling, men jeg savner kanskje litt mer om det som skjedder på starten av 1100-tallet. Ikke at det ikke er en del av dette, for det er det, men i mindre grad enn i forrige bok. Men den er godt skrevet, det er interessant og spennende. Anbefales.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Prøvde meg på Kistemakeren av Frode Granhus, men den var så ræva at jeg ikke kom halvveis engang. De tre forrige bøkene har vært rimelig bra i starten, men slutten var elendig i alle tre. Men den fjerde... fy faen, så møkk. Et eksempel:

 

"Det ligger en jente levende begravd i en kiste! Tror jeg!"

"Men ingen er savnet?"

(telefonen ringer)

"Hei, datteren til en venninne er borte!"

 

What... the... fuck... :p Med det blir bedre på mandag, da neste Wilde/Chase-bok av Andy McDermott endelig er ute. Elsker de bøkene, så dette blir knall. :D

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

Akkurat nå leser jeg, rettere sagt lytter til, I Am Pilgrim av Terry Hayes. Med en gang tenkte jeg at boka kom til å være enda en superhelthistorie om en ufeilbar amerikansk spion som egenhendig redder verden mens en one-liner avløses av den neste. Men dette stemmer ikke; figuren er ikke enda en spionpappfigur, og dialogene er ikke basert rundt vittige one-liners. I stedet møter vi en meget dyktig spion hvis historie fortelles over to tider, hvor to ulike gjerningspersoner jaktes på, og så langt har boken vært meget, meget spennende. Jeg har hørt rundt halvparten av den - den er ganske lang - og så langt kan jeg ikke gjøre annet enn å anbefale den på det varmeste.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er halveis i Ready Player One av Ernest Cline. Scifi-esque bok som er delvis DaVinci Code, delvis The Matrix, delvis Sword Art Online, mange deler 80s trivia, og gudene vet hva annet.

 

 

Lånte denne på biblioteket i dag, spent på hvordan den er! Takk for tips, hvis jeg liker den så skal jeg sjekke ut de andre du nevner også :)

 

Ellers er jeg nettopp ferdig med The mountain shadow, oppfølgeren til Shantaram. Herlige bøker begge to, som anbefales på det varmeste!

 

Blir forhåpentligvis snart også ferdig med Karthago, en pine av en bok som jeg til tross for ~80% ferdiglest ennå ikke føler har begynt skikkelig. Leser den ferdig bare på trass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...