Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I dag møtte jeg på ei dame i en Skoda.

Hun var ikke oppmerksom på at hun hadde kun ett nærlys.. Som jeg sa er dette noe man skal sjekke hver gang man legger ut på kjøretur. (Jeg sjekker selv alle lys på min bil før jeg starter turen..)

Nørd. :ohmy:;) 

 

Jeg er glad bilen min forteller meg om det er noe som er galt. Jeg gidder ikke gå runden rundt bilen hver gang jeg skal bruke den.

Endret av johanf
Lenke til kommentar

 

I dag møtte jeg på ei dame i en Skoda.

Hun var ikke oppmerksom på at hun hadde kun ett nærlys.. Som jeg sa er dette noe man skal sjekke hver gang man legger ut på kjøretur. (Jeg sjekker selv alle lys på min bil før jeg starter turen..)

Nørd. :ohmy:;) 

 

Jeg er glad bilen min forteller meg om det er noe som er galt. Jeg gidder ikke gå runden rundt bilen hver gang jeg skal bruke den.

 

Det gjør min også, men jeg stoler ikke på slik automatikk i den grad en del andre gjør..

 

Siden jeg er parkert i garasje er dette veldig greit, starter opp bilen i garasjen (kjører med fronten inn), og rygger ut mens jeg samtidig ser at lysene foran lyser som de skal (garasjen har ikke lys).

 

Etter å ha kommet ut må jeg kjøre bilen litt forover igjen for å ikke blokkere gata, så parkerer jeg med bilen i SBC-H (Hold-funksjon på bremsene), samt trykker inn fotbrekket og lar den stå i Drive.

Da ser jeg også kjapt bak bilen at alle bremselys funker..

Baklampene er sjekket ved opplåsing av bilen og det samme er samtlige blinklys.

 

Det koster meg nok to sekunder å gå bak bilen for å sjekke bremselys, til gjengjeld er dette en sikkerhet jeg mener det er verdt å bruke litt tid på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

*rant*

 

- Møtende biler som kjører forbi syklister i svinger (er det verdt å bli drapsmann for å spare 15 sekunder?)

- De som blinker inn i rundkjøringen og kjører med venstreblinken ut. 

- De som kjører ut av gårdsplass/parkeringsplass uten å se seg for eller bry seg om at det kommer en bil imot (forbeholdt småbarnsmødre som er "stresset") 

- Venstrefilryttere som kjører 10-15 km/h under fartsgrensen (og som bare sjekker speilene hver 20. kilometer)

- Møtende biler som kutter svinger sånn at man har 0.5 cm til grøftekanten/autovern/fjellvegg. ("stressede" småbarnsmødre/menn i midtlivskrise med SUV/Tesla/premiumbil laget i Tyskland)

 

*rant over*

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjørte mellom to rundkjøringer over E18, også kom det akkurat to politibiler imot, og den siste kjørte ganske sakte og blinket på meg med fjernlyset i 2-3 sekunder, altså hadde det på, tenkte han skulle snu og stoppe meg at det var det han mente, for han kjørte ganske nærme kanten og bremset, men forsatte rett fram, og bort over rundkjøringa..? Skjønte ikke mye nå jeg, eller så må jeg si det ikke er så mange som bruker nødblinken ved nødbrems ofte nok, selv om en del gjør det. Kjørte akkurat Oslo-Stavanger-Oslo i et stykke og rundt Kristiansand er det en del plutselige køer rundt hjørnet der man må vente 10-20min på ledebil/grønt, turte ikke gå ut av bilen før det var en annen bil bak meg og satt klar til å skru på nødblinken for kom jo lastebil rundt hjørnet rett bak i 90kmt mot køen

Lenke til kommentar

 

Forstår meg ikke på damer som kjører mannens Mercedes og likevel har på tåkelys bak - du må faktisk vri OG trekke i bryteren for å få de på. Hvordan klarer de det ubevisst?

Mannen har latt de stå på?

 

Nei, da hadde det stått på fulle lys og pepet som et uvær når man forlater bilen.

Lenke til kommentar

Det er VELDIG lett at den "knepper" to hakk på bryteren når du drar i den. Det er det iallfall på min bil. Det er sjelden det skjer, men det har hendt. Klart, jeg legger merke til det med en gang. Tydeligvis ikke alle som gjør det da.

Poenget er vel så mye at man ikke skal dra i den i det hele tatt - ett knepp er tåkelys foran, to er bak - og hvis lysene står i auto/0 må man først vri til nær- eller parklys for at det skal være mulig å trekke den ut. Altså en fullstendig uintuitiv ting å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Forstår meg ikke på damer som kjører mannens Mercedes og likevel har på tåkelys bak - du må faktisk vri OG trekke i bryteren for å få de på. Hvordan klarer de det ubevisst?

Mannen har latt de stå på?

Nei, da hadde det stått på fulle lys og pepet som et uvær når man forlater bilen.

Da setter de seg vel ikke inn i hva hendler og knapper gjør før de kjører, og så prøver de alt i panikk mens de holder på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...