Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noe som har irritert meg de siste månedene, men som jeg er litt usikker på om jeg egentlig er berettiget til å irritere meg over.

 

Jeg var på en parkeringplass og rygget med motorsykkel inn i en bil (ja da, det er jo helt utrolig at det går an, hån er på sin plass), dvs jeg traff ikke bilen med sykkelen, men toppboksen min bak gipp over bilen, og lagde en ripe på toppen av bakenden av bilen, rett over lyset (altså ikke på selve bagasjelokket, men på delen som er utenfor bagasjelokket), ingen bolk ble lagd.

 

Jeg la igjen nummeret mitt, og ble oppringt senere. For det første var vedkommende irritert på meg fordi jeg hadde stukket av, dvs ikke stått og ventet til han kom tilbake, istedet for å vente på at han kom tilbake til bilen (noe jeg finner ganske urimelig, nå ringte han rett nok kanskje bare 10 minutt etter ulykken, men jeg kunne jo ikke vite når han kom tilbake). Videre ville han at vi skulle skrive en skademelding, noe jeg var litt motvillig til, da jeg isåfall måtte kjøre tilbake og møte han, og vi hadde kontaktinformasjonen til hverandre og kunne ordne det på epost, men jeg gikk med på det.

 

Det tok ganske lang tid å fylle ut skademeldingen (er jo ganske mye irrelevant info der for en slik enkel ripe), jeg sa til fyren at jeg antok dette ikke var noe som det var noe poeng å ta over forsikring. Han sa han skulle sjekke litt priser, og la høre fra seg, før han eventuelt sendte det til forsikringsselskapet.

 

For å gjøre en lang historie kort, så gjorde han ikke det, han sendte direkte et krav på 8000 til mitt forsikringsselskap (via sitt) (bytte av hele platen på bilen) og før og etter det så har han hverken svart på meldinger eller telefon fra min side når jeg har forsøkt å ta kontakt. Dette er en skade jeg anser som lett fiksbar av en lakkreparatør, og det var snakk om en 10-15 år gammel Opel Vectra.

 

Jeg mener jo man må ta ansvar når man lager en ripe i en bil, men jeg må innrømme jeg synes vedkommende har oppført seg litt lite samarbeidsvillig, det hadde vært utrolig lett for meg å dra fra skaden (uten at det er noen unnskyldning i seg selv), og jeg har vanskelig for å tro at vedkommende hadde bruk 10% av bilens verdi for å fikse en ripe i lakken om det var selvforskyldt. Dette i tillegg til at vedkommende ikke har svart på telefon eller melding. I ettertid skulle jeg egentlig ønske at jeg ikke hadde reist tilbake og fylt ut den skademeldingen, så hadde vedkommende hatt et insentiv til å komme til en ok løsning sammen med meg.

 

Berettiget irritasjon, eller bare sutring?

 

AtW

Lenke til kommentar

Da har Morderator vært ute med blålysene og fjernet noen stygge utforkjøringer fra tråden , siden likene ble dumpet over svenskegrensa får det for denne gangen ikke noen større betydning for tråden med mindre man på død og liv velger å fortsette diskusjonen som andre hjernedøde Zombier.
Klage på moderering kan sendes til Svenskegrensa [email protected] eller via tilbakemeldinger til forumet.
Ikke svar på dette innlegget.

Lenke til kommentar

Noe som har irritert meg de siste månedene, men som jeg er litt usikker på om jeg egentlig er berettiget til å irritere meg over.

 

Jeg var på en parkeringplass og rygget med motorsykkel inn i en bil (ja da, det er jo helt utrolig at det går an, hån er på sin plass), dvs jeg traff ikke bilen med sykkelen, men toppboksen min bak gipp over bilen, og lagde en ripe på toppen av bakenden av bilen, rett over lyset (altså ikke på selve bagasjelokket, men på delen som er utenfor bagasjelokket), ingen bolk ble lagd.

 

Jeg la igjen nummeret mitt, og ble oppringt senere. For det første var vedkommende irritert på meg fordi jeg hadde stukket av, dvs ikke stått og ventet til han kom tilbake, istedet for å vente på at han kom tilbake til bilen (noe jeg finner ganske urimelig, nå ringte han rett nok kanskje bare 10 minutt etter ulykken, men jeg kunne jo ikke vite når han kom tilbake). Videre ville han at vi skulle skrive en skademelding, noe jeg var litt motvillig til, da jeg isåfall måtte kjøre tilbake og møte han, og vi hadde kontaktinformasjonen til hverandre og kunne ordne det på epost, men jeg gikk med på det.

 

Det tok ganske lang tid å fylle ut skademeldingen (er jo ganske mye irrelevant info der for en slik enkel ripe), jeg sa til fyren at jeg antok dette ikke var noe som det var noe poeng å ta over forsikring. Han sa han skulle sjekke litt priser, og la høre fra seg, før han eventuelt sendte det til forsikringsselskapet.

 

For å gjøre en lang historie kort, så gjorde han ikke det, han sendte direkte et krav på 8000 til mitt forsikringsselskap (via sitt) (bytte av hele platen på bilen) og før og etter det så har han hverken svart på meldinger eller telefon fra min side når jeg har forsøkt å ta kontakt. Dette er en skade jeg anser som lett fiksbar av en lakkreparatør, og det var snakk om en 10-15 år gammel Opel Vectra.

 

Jeg mener jo man må ta ansvar når man lager en ripe i en bil, men jeg må innrømme jeg synes vedkommende har oppført seg litt lite samarbeidsvillig, det hadde vært utrolig lett for meg å dra fra skaden (uten at det er noen unnskyldning i seg selv), og jeg har vanskelig for å tro at vedkommende hadde bruk 10% av bilens verdi for å fikse en ripe i lakken om det var selvforskyldt. Dette i tillegg til at vedkommende ikke har svart på telefon eller melding. I ettertid skulle jeg egentlig ønske at jeg ikke hadde reist tilbake og fylt ut den skademeldingen, så hadde vedkommende hatt et insentiv til å komme til en ok løsning sammen med meg.

 

Berettiget irritasjon, eller bare sutring?

 

AtW

at han ikke hadde fikset det om det var selvforskyldt er litt irrelevant, når det er andres feil blir det litt "rett skal være rett", og han har krav på å få bilen tilbakestilt til standen den var i før uhellet. At han ikke er samarbeidsvillig ifht å få dette undersøkt og evt reparert med smart-repair til 1500kr vil jeg derimot definitivt kalle urimelig. Det er så få folk som gidder å legge igjen lapp, at vi alle bør vise godt med velvilje når det først skjer så ikke folk blir skremt fra å selvangi seg neste gang.

 

EDIT: Du kan kanskje få ditt forsikringsselskap til å bestride taksten, og kreve egen takst hos annet verksted som kan fikse dette istedet for å bytte?

Endret av toth
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når du står i kø på ring 3 i Oslo pga trafikkuhell lengre fram, og ser medtrafikanter ha problemer med å legge seg litt i selen for å slippe fram bergingsbilen som kommer for å rydde opp slik at du kommer raskere hjem..

Ta dere en bolle, sopphuer!!!

 

Klassiker i tunnelene her i Bergen, det der. Alle står i kø og er irriterte, bergingsbilen må politieskorteres inn mot kjøreretningen...

Lenke til kommentar

 

Finnes det artsfrender som føler seg fristet til å "vaske" syklister litt i forbifarten, med vindusspylervæske?

Jeg bare lufter tanken!

 

Det finnes massevis av folk som gjør det, og det er en uting.

 

Akkurat. Jeg bare luftet fristelsen her, godt å vite at andre har tenkt det samme. Synd å høre at det faktisk er blitt gjort (kan jo ikke være helt sunt eller forsvarlig trafikkmessig).

Lenke til kommentar

Hvorfor er taxisjåfører "fritatt" veitraffikkloven? Vanlige folk får store bøter og/eller fratatt førerkorte ved gjentatte lovbrudd. Men det er veldig skjeldent taxisjåfører (og andre yrkessjåfører) bil straffet. De kjører konsekvent over fartsgrensen, kjører på rødt lys mange ganger hvert skift, kjører feil vei i enveiskjørte gater, og respeterer ikke "motorvogn forbudt"-skilt eller gang/sykkelvei-skilt.

 

De trenger ikke bry seg fordi de vet de får beholde førerkortet, og får ingen bot.

Lenke til kommentar

Hvorfor er taxisjåfører "fritatt" veitraffikkloven? Vanlige folk får store bøter og/eller fratatt førerkorte ved gjentatte lovbrudd. Men det er veldig skjeldent taxisjåfører (og andre yrkessjåfører) bil straffet. De kjører konsekvent over fartsgrensen, kjører på rødt lys mange ganger hvert skift, kjører feil vei i enveiskjørte gater, og respeterer ikke "motorvogn forbudt"-skilt eller gang/sykkelvei-skilt.

 

De trenger ikke bry seg fordi de vet de får beholde førerkortet, og får ingen bot.

 

Og disse påstandene baserer du på hva?

Lenke til kommentar

Syklister når det eksisterer gang- og sykkel(!)vei.

Gang- og sykkelveger er lagd for gående og barn. De er generellt sett ikke egnet for sykkeltrafikk. Dette fordi:

 

1. De blander gående og syklende trafikk (Hastighetsforskjell på 4-8x, mot en hastighetsforskjell mellom bilister og syklende på 2-4x)

 

2. Siktlinjer, kryssutforminger og utkjørsler er lagd med tanke på gående og gangfart, for syklende medfører g/s veger sterkt økt sannsynlighet for påkjørsel av bil.

 

3. Trafikk på slike veier får vikeplikt for alle (Inklusive trafikk som kommer bakfra på paralellveien) i alle kryss, de er derfor kompromittert med tanke på fremkommelighet.

 

4. Ankomst til og fra g/s veger er slettes ikke alltid lagd slik at man kommer seg frem dit man vil på en rasjonell måte. mange g/s veger er også bare ganske korte veistubber og medfører risikable manøvre for å komme seg av og på.

 

 

Kanskje du burde sette deg litt inn i andres situasjon før du kritiserer. Du ser ikke så mange syklister som avkrever bilistene å holde seg på motorveiene. Selv vegvesnet anbefaler syklende å holde seg til vegen:

http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen/Media/Siste+nyheter/Vis?key=219894

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor er taxisjåfører "fritatt" veitraffikkloven? Vanlige folk får store bøter og/eller fratatt førerkorte ved gjentatte lovbrudd. Men det er veldig skjeldent taxisjåfører (og andre yrkessjåfører) bil straffet. De kjører konsekvent over fartsgrensen, kjører på rødt lys mange ganger hvert skift, kjører feil vei i enveiskjørte gater, og respeterer ikke "motorvogn forbudt"-skilt eller gang/sykkelvei-skilt.

 

De trenger ikke bry seg fordi de vet de får beholde førerkortet, og får ingen bot.

Tviler på at taxisjåfører har noe særbehandling, det er vel heller det at disse lovbruddene ekstremt sjeldent avstedkommer reaksjoner fra politiet uansett hvem som begår de.

Lenke til kommentar

1. De blander gående og syklende trafikk (Hastighetsforskjell på 4-8x, mot en hastighetsforskjell mellom bilister og syklende på 2-4x)

Hastighet skal være alt annet enn 4-8x ved passering av gående. (det er kun hvis avstand/plass er god nok, og det er den sjelden)

 

Du tar heller ikke hensyn til hvis ting skjer - 2 tonn(eks) mot en svak trafikant

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Finnes det artsfrender som føler seg fristet til å "vaske" syklister litt i forbifarten, med vindusspylervæske?

Jeg har blitt utsatt for dette, heldigvis hadde jeg på meg et par briller den aktuelle dagen..

Dessverre for taxikusken måtte han stanse i rundkjøringen drøyt 50 meter senere.

 

Resten av hendelsesforløpet egner seg ikke for formidling her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og disse påstandene baserer du på hva?

Det bare virker som politiet ikke bryr seg...

 

det er vel heller det at disse lovbruddene ekstremt sjeldent avstedkommer reaksjoner fra politiet uansett hvem som begår de.

... Men det gjelder kansje alle.

 

Siden yrkessjåfører er avhengig av sertifikatet i jobben, burde de være nøyere på å følge trafikkreglene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...