Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Første gang jeg har opplevd at trafikken har stått stille/beveget seg i gangfart hvor så godt som alle velger å ligge i høyrefeltet. Enkelte av oss bilister ser faktisk nytteverdien i å begynne og bruke, samt fylle opp, det venstre feltet slik at vi utnytter veiens kapasitet.

Der jeg beveger meg sakte forbi køen og forventer at kanskje andre og begynner å gjøre det samme får jeg meg egentlig en overraskelse. De som la seg ut la seg ut kun for å blokkere oss som tok i bruk venstefeltet. Tutet og sto i gjorde de og. En person skrek faktisk idiot så høyt at jeg hørte det klart og tydelig inn i bilen jeg kjørte. Vi begge hadde vinduene lukket..

 

Jeg lurer i aller høyeste grad på hvem som var idioten jeg.

 

Avhengig av situasjonen så er det slettes ikke sikkert at å benytte venstrefeltet utnytter noen kapasitet (utover muligheten til å kommer lenger fram i køen), det spørs helt på situasjonen før og etter.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det var ikke en god grunn til at venstrefeltet ikke ble brukt da, som du kanskje ikke var klar over? Eller var det et flettingsfelt?

Det var ingen god grunn til å ikke ta i bruk det andre feltet. Trafikken stod jo store deler av tiden og årsaken var bare mye trafikk lenger ned, et stykke forbi tofelten.

Jeg tør ikke svare på lengden på tofelten i farten, men jeg tør å påstå at det vil gagne de som kommer ettertid og skal på veien litt før tofelten at begge feltene brukes slik at trafikken ikke står så man får kødannelse ut på sideveiene og. Det vil ihvertfall gagne de som skal den andre veien så de slipper å stå i kø. Da jeg kom dit begynte køen allerede der veien gikk over er til to felt og den økte bakover i greit tempo.

Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, jeg mente konkret situasjonen jeg beskrev. Helt greit å bruke venstrefeltet inn mot Oslo i morgenrushet (men det kan da godt være idiotisk å kjøre bil og ikke kollektivt, men det er en annen historie). Det er også greit å bruke venstrefeltet fram til slutt på motorvei, f.eks ved Minnesund. Å begynne å bruke det i de korte forbikjøringsfeltene er derimot tullete, og skaper mer kaos enn det løser.

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg irriterer meg over folk som ikke forstår hva en tofeltsvei er, og hva en firefeltsvei er for noe..

Beklager, jeg skal heretter slutte å ta det for gitt at brukere her inne greier å lese seg litt tilbake i en diskusjon og se sammenhengen selv slik at vi slipper brukere som leser en ting og irriterer seg over dette.

Om diskusjonen fortsetter skal jeg presisere at det er i en retning hver gang jeg nevner antall felt så slipper vi slike misforståelser senere. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei, jeg mente konkret situasjonen jeg beskrev. Helt greit å bruke venstrefeltet inn mot Oslo i morgenrushet (men det kan da godt være idiotisk å kjøre bil og ikke kollektivt, men det er en annen historie). Det er også greit å bruke venstrefeltet fram til slutt på motorvei, f.eks ved Minnesund. Å begynne å bruke det i de korte forbikjøringsfeltene er derimot tullete, og skaper mer kaos enn det løser.

Kan du forklare meg hva som vil være forskjellen på å nytte begge feltene i morgenrushet inn i Oslo og på et krabbefelt?
Lenke til kommentar

Gahhh ... akkurat ferdig å laste, satte meg inn, og så kommer ei i en mercedes SUV og lå på hornet på vei forbi. Nødblink på, men hun reagerte sikker på at jeg stod 'midt' i veien(som var eneste mulige plass å stå) og ikke inntil kantstein. (rett vei med god oversikt) - hun mente sikkert jeg skulle ha stilt meg i sykkelfeltet.

 

Merker jeg lar meg irritere av slike 'trur de er noe' folk - som oftes har de 0(null) peiling på det de kritiserer og da vanligvis feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg finner smått irriterende er at folk skal være snille og lage luker til andre før de ser seg i bakspeilet.

 

Enkelte ganger er det sistemann i "køa" som bremser ned og skal slippe deg inn, gjerne i samme kjøreretning, samtidig som h*n blinker litt med lysa. Så grei du er da! Hadde du fått med deg at det er ingen biler bak deg så hadde det kanskje vært enda mere flyt?

 

Et annet tilfelle er når folk skal slippe gjennom noen som har stoppet i krysset og blinker til venstre (de som kommer i motsatt retning). Mellom deg og bilen foran er det 50 m og til bilen bak er det 100 m. Ved å gi litt på i forkant kan du lage enda litt større luke bak, men siden du ikke ser i speilet ditt og bremser litt halvhjerta ned så blir det ca 75 m begge veier og ofte så vil bilen i krysset bare bli stående og vente lenger. Untatt når samme godhjerta personen velger å bremse nesten helt opp, slik at alle andre bak må bremse ned også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Når jeg blir stoppa i teknisk kontroll i leiebil, og de avskilter leiebilen på stedet pga manglende PKK..

 

Den ble forlatt på stedet, og blir ikke returnert med full tank. Forøvrig ler jeg.

Har du snakket med leiebilfirmaet? Hvis ja, hvordan reagerte de?
Jæskla flaue, er vel beskrivende. Vi er enige om ei grei ordning og løsning og kompensasjon, så de fiksa det greit sånn sett. Men utrolig sløvt da.. :p
Lenke til kommentar

Ett ord: Blinklys. Jeg anser de personene som ikke bruker dette som mindreverdige og ja, jeg vil sannsynligvis vise deg fingeren om du ikke bruker det.
Deretter: For alle som bor i Lillestrøm-området:
Neste gang du tuter på meg fordi jeg kjører inn foran deg (selvfølgelig i god nok tid til at jeg ikke bryter §1.a, alltid kjør hensynsfullt osvosv) eller slipper inn noen bak stasjonen ved Remaen, da kommer jeg til å tråkke inn bremsen og gi deg et ferdig utskrevet eksemplar av veitrafikkloven som omhandler kryss og enveiskjørte veier, samtidig som jeg skjeller deg ut fordi du tuter på meg mens jeg overholder veitrafikkloven som sier at man har vikeplikt for trafikk fra høyre. Og ja, jeg vil sannsynligvis vise deg fingeren.
For det mange ikke skjønner at ikke er en rundkjøring (javel, veien går i sirkel, med flere innkjørsler), er nemlig en enveiskjørt vei som går i sirkel. Grunnen til at dette IKKE er en rundkjøring er at langs den ene kanten så er det lokalisert hele 5 parkeringsplasser, midt i det som da hadde vært et kryss. Noe som ikke er lov, da minste tillatte avstand er 5m.

Lenke til kommentar

For det mange ikke skjønner at ikke er en rundkjøring (javel, veien går i sirkel, med flere innkjørsler), er nemlig en enveiskjørt vei som går i sirkel. Grunnen til at dette IKKE er en rundkjøring er at langs den ene kanten så er det lokalisert hele 5 parkeringsplasser, midt i det som da hadde vært et kryss. Noe som ikke er lov, da minste tillatte avstand er 5m.

Bare for å leke videre med den tankegangen. Hva tenker du da om denne rundkjøringa? Eller er den "rundkjøringa" du snakker om kanskje ikke engang markert med skilt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...