Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Det er et problem at foreldre i dag ikke lærer ungene sine hvordan man skal ferdes i trafikken..

 

Jeg blir like provosert hver gang jeg ser foreldre sykle over veien sammen unger som enda ikke er i skolealder..

Alle har vel lært at man bør gå av sykkelen og gå rolig over fotgjengerfeltet..

 

Å se seg for er heller ikke populært for tiden..

Og hva med å gå på venstre side? Har alle glemt denne lærdommen man fikk inn i barnehagealder? (Da tenker jeg primært på diverse veier i marka og sånt)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes massevis av veier hvor siktforhold gjør det dumt å gå på ene siden av veien.

 

Forøvrig får gående meg til å tenke på noe som irriterer meg ekstremt. Mange sjåfører virker å ikke huske at man har vikeplikt overfor møtende trafikk om man har hindring på sin side. Det gjelder også gående og parkerte biler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forøvrig får gående meg til å tenke på noe som irriterer meg ekstremt. Mange sjåfører virker å ikke huske at man har vikeplikt overfor møtende trafikk om man har hindring på sin side. Det gjelder også gående og parkerte biler.

Og det gjelder også om den møtende trafikken er en sykkel hvis hindringen er stor nok til at det blir liten avstand når sykkel og bil møtes. Det er egentlig litt fasinerende; hvis jeg som bilist stopper og gir plass når hindringen er på min side vil nesten alltid den som kommer i mot gi et lite vink for å takke. Hvis jeg som syklist stopper i den samme situasjonen er det praktisk talt aldri noen som takker.

 

Og motsatt: hvis hindringen er på den andre sin side. Hvis jeg er bilist er stopper den andre som oftest, men hvis jeg er syklist skjer det nesten aldri at den andre stopper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var på tur på jobb her om dagen, ligger bak en annen bil som kjører i 65-70 i 60 sona, rimelig normalt på den strekka, så kommer det ett vogntog som tydligvis har det veldig travelt og legger seg en halv billengde bak meg.

Og slik fortsetter han i rundt 3-4 kilometer før vi kommer til ett typisk T kryss, jeg legger meg til venstre fordi jeg skal til venstre, vogntoget skal også til venstre men legger seg på min høyreside og kutter inn forran meg. Kjente jeg ble rimelig irritert på vedkomende.

Lenke til kommentar

Var på tur på jobb her om dagen, ligger bak en annen bil som kjører i 65-70 i 60 sona, rimelig normalt på den strekka, så kommer det ett vogntog som tydligvis har det veldig travelt og legger seg en halv billengde bak meg.

Og slik fortsetter han i rundt 3-4 kilometer før vi kommer til ett typisk T kryss, jeg legger meg til venstre fordi jeg skal til venstre, vogntoget skal også til venstre men legger seg på min høyreside og kutter inn forran meg. Kjente jeg ble rimelig irritert på vedkomende.

 

Kjørte du virkelig 3-4 km i 60-70 km/t med et vogntog 2 meter bak bilen din? Hadde jeg vært i en slik situasjon så hadde jeg tatt affære rimelig kjapt.

Lenke til kommentar

 

 

Var på tur på jobb her om dagen, ligger bak en annen bil som kjører i 65-70 i 60 sona, rimelig normalt på den strekka, så kommer det ett vogntog som tydligvis har det veldig travelt og legger seg en halv billengde bak meg.

Og slik fortsetter han i rundt 3-4 kilometer før vi kommer til ett typisk T kryss, jeg legger meg til venstre fordi jeg skal til venstre, vogntoget skal også til venstre men legger seg på min høyreside og kutter inn forran meg. Kjente jeg ble rimelig irritert på vedkomende.

Kjørte du virkelig 3-4 km i 60-70 km/t med et vogntog 2 meter bak bilen din? Hadde jeg vært i en slik situasjon så hadde jeg tatt affære rimelig kjapt.

Tenkte det samme egentlig. Blinke med bremselys for å tydeliggjøre at "dette liker jeg ikke" og kjøre enda saktere pleier å funke fjell.

Lenke til kommentar

 

 

Var på tur på jobb her om dagen, ligger bak en annen bil som kjører i 65-70 i 60 sona, rimelig normalt på den strekka, så kommer det ett vogntog som tydligvis har det veldig travelt og legger seg en halv billengde bak meg.

Og slik fortsetter han i rundt 3-4 kilometer før vi kommer til ett typisk T kryss, jeg legger meg til venstre fordi jeg skal til venstre, vogntoget skal også til venstre men legger seg på min høyreside og kutter inn forran meg. Kjente jeg ble rimelig irritert på vedkomende.

Kjørte du virkelig 3-4 km i 60-70 km/t med et vogntog 2 meter bak bilen din? Hadde jeg vært i en slik situasjon så hadde jeg tatt affære rimelig kjapt.

Tenkte det samme egentlig. Blinke med bremselys for å tydeliggjøre at "dette liker jeg ikke" og kjøre enda saktere pleier å funke fjell.

 

 

2 meter bak i 60 km/t. Da snakker vi vel godt under halvsekundet i avstand? (noen som klarer utregningen?)

 

Jeg hadde definitivt satt på nødblinkene i en slik situasjon

Lenke til kommentar

Syklister som plinger på meg når jeg går på fortauet, og det er god klaring for å kjøre forbi. Ja, nesten plass til en liten lastebil...

 

Mulig du misforstår og tror at syklistene vil at du skal flytte deg ut av veien, det er ikke tilfelle. Syklister er nærmest lydløse og vil bare forhåndsvarsle at de kommer...slik at du ikke foretar noen dramatiske feltskifter akkurat når de passerer.

Så i stedet for å irritere deg så bør du heller gi en tommel opp.

Endret av Bond007
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Syklister som plinger på meg når jeg går på fortauet, og det er god klaring for å kjøre forbi. Ja, nesten plass til en liten lastebil...

Syklist her. Fotgjengere må (heldigvis) ikke forholde seg til et regelverk slik som andre trafikanter. Dette gjør de uforutsigbare og farlige som et resultat. Derfor er det greit å varsle de om at en sykkel i 20-30 km/t kommer forbi. Alternativet er jo såklart for syklistene å holde seg i veibanen, men bilister ser ut til å ha et intenst hat for det å havnet bak en sykkel. Så jeg veksler mellom vei og gangfelt etter hva som passer best.

 

Dette er så et sterkt argument for separate sykkelfelt... Meeeeen det er mer enn hva jeg forventer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Syklister som plinger på meg når jeg går på fortauet, og det er god klaring for å kjøre forbi. Ja, nesten plass til en liten lastebil...

Syklist her. Fotgjengere må (heldigvis) ikke forholde seg til et regelverk slik som andre trafikanter. Dette gjør de uforutsigbare og farlige som et resultat. Derfor er det greit å varsle de om at en sykkel i 20-30 km/t kommer forbi. Alternativet er jo såklart for syklistene å holde seg i veibanen, men bilister ser ut til å ha et intenst hat for det å havnet bak en sykkel. Så jeg veksler mellom vei og gangfelt etter hva som passer best.

 

 

Alternativ nr 2 er jo å slakke av litt på farten og passere fotgjengerne forskriftsmessig og trygt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Syklister som plinger på meg når jeg går på fortauet, og det er god klaring for å kjøre forbi. Ja, nesten plass til en liten lastebil...

Syklist her. Fotgjengere må (heldigvis) ikke forholde seg til et regelverk slik som andre trafikanter. Dette gjør de uforutsigbare og farlige som et resultat. Derfor er det greit å varsle de om at en sykkel i 20-30 km/t kommer forbi. Alternativet er jo såklart for syklistene å holde seg i veibanen, men bilister ser ut til å ha et intenst hat for det å havnet bak en sykkel. Så jeg veksler mellom vei og gangfelt etter hva som passer best.

 

 

Alternativ nr 2 er jo å slakke av litt på farten og passere fotgjengerne forskriftsmessig og trygt

 

 

Jo, du sier det. Men når man er sin egen motor så er det greit å ta vare på hastighet.

Lenke til kommentar

Folk som ikke har såpass peiling på hva som skjer bak dem...

 

http://www.nrk.no/trondelag/blalys-skremmer-bilistene-1.11964045

 

Virker ikke som om folk sjekker noe særlig speil nå til dags.

 

Var en god del måneder siden at det var i 40 soner der bussen stopper på veien ganske ofte fordi det ikke er busslomer. Var en bil mellom meg og bussen. Bussen stopper men bilen kjører ikke forbi. Okei, neste stopp da tenker jeg, bilen kjører forsatt ikke forbi. Blir litt irritert for har ikke tid til å stoppe hver 100. meter i 1 minutt. På 3. stopp ser det ikke ut til at bilen kjører forbi, så jeg kjører forbi bussen og bilen, før bilen PLUTSELIG svinger ut for å kjøre forbi selv. Bilen sjekket altså IKKE speil og brukte IKKE blinklys. Tuta noe fælt på bilen så han skvatt ganske jævlig kan du si.

 

Uansett, her ser jeg aldri at politibilene, ambulanser og brannbiler kjører med sirene. Kun blålys. Ja, det bør holde, men hvis det er mye sol og slikt kan det være litt vanskeligere å oppdage (selv har jeg ikke problemer.) lurer på om det hjelper mye med sirene egentlig, men de bruker det sjeldent her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...