Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Jeg tror ganske mange syklister kunne trengt seg en time eller to på trafikkskolen. Spesielt de som holder til i Oslo. Jeg har vært borti utallige ganger hvor syklister sykler på rødt lys, krysser veien på de særeste steder, forsøker å passere deg i et kryss på høyre side hvor du har på blinklys til høyre og er klar for å svinge, m.m.. Det er helt sikkert ikke dumme mennesker dette gjelder, bare svært uopplyst på trafikkregler o.l..

 

Kanskje, når det er sagt ser jeg utallige brudd på veitrafikkloven daglig, fra alle typer trafikanter, noen ganger brudd som setter meg i vesentlig fare, sistnevnte er det sjelden syklister har mulighet til å gjøre.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sto med MC-en i dette lyskrysset på rødt med blinklyset på og ventet på å få svinge til høyre. På motsatt side står det en senka BMW med en av våre nye landsmenn (uten lys og blinklys). Det blir grønt, jeg gir gass, begynner å svinge, og det gjør jaggu han og. Rett ut foran meg... Jeg tuter, bremser og ender opp rett ved sia av han, hvorpå han stopper opp, og tuter sammenhengende, og lå 1m bak meg til neste kryss.. Vurderte å bare gå av sykkelen og spørre hva som feila han, men jeg hadde passasjer, og han hadde sikkert kjørt rett inn i meg om jeg gjorde det.

Endret av steinrawr
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hater syklister som ikke overholder vikeplikten eller kjører på rødt lys. Håper neste fjolset får brekt nakken og blir lam når jeg ikke gidder å bremse maks

 

Ja, veldig irriterende. Klager de at de har lov å sykle på veien og har like mye rett som biler, får de f**n meg følge trafikkreglene også!

Lenke til kommentar

Ja, jeg kjører masse hele året og veldig sjelden jeg opplever situasjoner hvor jeg må panikkbremse hvor det er andre biler som bryter nevnte regler. Men syklister derimot, går ikke en uke uten. Ofte ikke like lett å se dem heller siden de er små og kommer veldig fort, ligger ikke i 40 i 40sonen når de varmer opp til touren

Lenke til kommentar

Det jeg finner irriterende er alle de som skal bruke mobilen mens de kjører. Det er så åpenbart også. De kommer fra en sving, kjører mot deg og ser framover i ett sekund etter svingen for å konstatere at "her kommer det en rett og fin strekning" og helt plutselig starter å stirre ned i skrittet sitt. Så i et par sekunder til du passerer bilen så ser sjåføren rett ned i skrittet og ikke framover på veien. Det er ekstremt ubehagelig!

 

Trenger ikke være verdensmester i statistikk for å skjønne at det vil smelle en dag og at i byområder er det veldig fort gjort å kjøre over noen fotgjengere. Og enda verre er det at enkelte som diskuterer mobilbruk eller blir konfrontert nekter for å ha gjort noe som helst feil: "Jeg har så gode reflekser og er flink til å multitaske så det gjelder ikke meg! He-he!".

Lenke til kommentar

Jeg ble liggende bak en tysk campingbil på en litt smal vei her forleden. Han kjørte selvsagt tregt, men det som var virkelig merkelig var hva han gjorde ved alle avkjørslene. Da la han seg nemlig inn til midten av veien, og slakket ned nærmest til han stoppet, antagelig for å sjekke kart, og skilt. Og hver gang kjørte han litegran for langt, så hvis han faktisk skulle ta av fra veien han kjørte på, så hadde han måtte rygge uansett. Mønsteret repeterte seg ved hver eneste avkjørsel.

Jeg lurer på om ikke det var samme dagen, på vei tilbake hvor jeg tok igjen en nyere BMW med to gamle gubber i. De kjørte MIDT i veien på absolutt alle strekningene. Før noen av svingene la de seg helt over i motsatt kjørefelt, også tok de så lange og slake svinger som mulig, omtrent slik som i motorsport. Men de kjørte aldri fortere en 40. Det så virkelig dumt ut, for å ikke snakke om farlig. Jeg turte ikke å kjøre forbi, fordi de tok opp så mye av veien, selv om jeg var på MC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser også mange syklister som sykler på rødt. Lurer ofte på om det er de samme som mener det er utrygt for dem i trafikken p.g.a. mangel på respekt fra bilister.

Mer sannsynlig at det er blandt de som mener det er tryggere å kjøre på rødt enn å risikere å bli kjørt ned av en bilist som svinger til høyre uten å se seg til siden.

 

Personlig velger jeg å forlate sykkelfelter og slikt og legger meg midt i kjørefeltet når jeg kommer opp mot lyskryss slik at ingen biler kan presse seg opp på siden av meg, men mange syklister er blitt feilopplært og intimidert av bilister slik at de ligger helt til høyre uansett. Da blir de ekstremt utsatte for å bli nedkjørt når lyset skifter om de forblir på stopplinjen, særlig om det kommer en større bil opp på siden av de. (uansett hvilken retning syklisten skal)

 

På tross av all klagingen over syklister som kjører på rødt har jeg til gode å se noen finne en alvorlig trafikkulykke som har som årsaksforklaring at noen syklet på rødt.

 

Personlig ser jeg ikke særlig mye rødlyssykling i oslo mer, det hjelper nok at det er fler som sykler.

Lenke til kommentar

Ser da folk som kjører på rødt daglig i både bil og sykkel.

 

At det forekommer er ingenting spesiellt, jeg mistenker at det er blitt mindre utbredt blant syklende de siste år dog.

 

Til sist får man imidlertid de trafikantene man fortjener. Mye regelbrudd kommer av at infrastruktur er feilbygd. (Og det gjelder uansett fremkomstmiddel, men siden statens veivesen de siste 50 år har vært statens bilvesen er det ikke overraskende å se at infrastrukturen er vesentlig dårligere tilpasset sykkel enn bil)

Lenke til kommentar

Må medgi at jeg har syklet en del på rødt, og i noen tilfeller også kjørt MC på rødt i flere av Oslos bakgater.

 

En utfordring er kryss som har magnet-sensorer i bakken, da sykler og MC ikke nødvendigvis utløser disse, og du blir stående til noen kommer kjørende bak deg (eller i mot). På tråsykkel kan man jo alltids sykle opp på fortauet for å trykke på gangfelt-knappen. På MC er ikke det like enkelt. Hvis jeg blir stående i mer enn to minutter, så siger jeg frem til jeg har tilstrekkelig sikt, og kjører når det er HELT klart.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Takk til deg som prøvde å kjøre på meg da jeg syklet i sykkelfeltet over Gamle Nygårdsbro. Det at dine kjære medbilister har fyllt opp det vanlige kjørefeltet gjør det likevel ikke legitimt å bruke sykkelfeltet til å komme seg forbi. Og når du ikke engang klarer å sjekke speil og blindsone for å sjekke om det kommer syklister i sykkelfeltet, da har du virkelig ikke mange unskyldninger igjen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Har smelt ned irriterende syklister med døra. Spesielt når de stopper trafikken og skaper kø. Dette med helt åpne fortau, uten en eneste fotgjenger.

 

Har fått kjeft en eneste gang tilbake. Dette fordi det var noe verdifullt i veska til vedkommende. Ikke av lovbruddets natur, ironisk nok.

Har noen god bulker i døra som bevis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har smelt ned irriterende syklister med døra. Spesielt når de stopper trafikken og skaper kø. Dette med helt åpne fortau, uten en eneste fotgjenger. Har fått kjeft en eneste gang tilbake. Dette fordi det var noe verdifullt i veska til vedkommende. Ikke av lovbruddets natur, ironisk nok. Har noen god bulker i døra som bevis.

 

Hurra for deg, du er en person av såpass begrenset mental kapasitet at du løser problemene dine med vold, og sågar går rundt å skryter av det. Heldigvis ser samfunnet ned på slik undermåler-oppførsel.

 

AtW

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...