Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Situasjon som gjør meg iltrende forbanna;

 

Kjørte i en godt trafikkert og smal gate i hjembyen min, det hadde hopet seg opp MYE kø, og etter mye om og men fikk vi alle sammen krabbet oss frem ca. 800-900 meter. Der ser jeg at det har vært en liten kollisjon, en bil har kjørt i ræva på en annen men det er ikke synlige skader på noen av bilene. Det har trolig nettopp skjedd, involverte hadde ikke flyttet på bilene så øvrig trafikk må styre og ordne forferdelig mye for å navigere seg forbi. Heldigvis var det en busslomme på stedet så det lot seg gjøre.

 

Jaja tenkte jeg, sånt kan skje. 3 (!) timer senere kommer jeg tilbake fra ærendet, tror du ikke gjengen med kjernefysikere FORTSATT står på samme plass? Det eneste de hadde foretatt seg var å kjøre bilene 20-30 cm til siden, litt opp på fortauet! Hadde de kjørt 20 meter hadde de kunnet kjøre inn på en annen vei via rundkjøring, det var seriøst 20m kjørelengde! Det kom i avisa at de ikke ble enige i hvem som hadde skylda, det er jo forsåvidt greit nok at man står og krangler i 3 timer men de kunne vel for faen tatt litt hensyn til de øvrige 4000 bilistene som gjerne ville forbi.

 

Erre mulig!

Lenke til kommentar

Det er det man kaller "trege trøndere" i Oslo.

De legger seg i venstre og holder fartsgrensen.

I Trondheim er vi opplært til å kjøre i venstre feltet over alt på grunn av kollektivfeltene og generell kødannelse i høyrefelt på grunn av hvordan ramper for av og påkjøring er lagt opp uten å tenke på trafikkmengden som skal gå på disse rampene.

Om morgenen er det kø i høyrefeltet fra Tiller til Siemensbygget på grunn av at mye av trafikken skal på omkjøringsveien over Moholt og kun en rampe med et kjørefelt for all den trafikken.

Skulle i utgangspunktet ikke vært noe problem men det er noe magisk som skjer når trafikken i 3 felt skal over i et og alle tullingene i venstre felt skal over i høyre der det allerede går trafikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mulig jeg har klaget på dette før men jeg tar det igjen.

Hvorfor skal trafikken ned Høgskoleveien legge seg i parkerings og taxiholdeplass feltet neders i gata før den går ut i Elgsetergata.

Det er noe av det mere idiotiske jeg ser om dagene og både parkeringa og taxiholdeplass feltet der er skiltet og jeg legger meg i høyre KJØREFELT mens bilene både forran og bak legger seg innom taxiholdeplass feltet konsekvent.

Selv når det står taxier der svinger bilene inn forran taxiene før krysset, forstå det den som kan.

Endret av perpyro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article7440920.ece

 

KLASSISK eksempel på gjennompulte hønsehuer av noen sjåfører som bare MÅ bremse for å se hva som har skjedd og skaper enda en kollisjon.

 

 

For noen jævla kjøtthuer, skulle mista lappen.

Det er ikke vedkommende som bremset som er idioten her, det er de som kjørte alt for nærme. Hun tråkket vel ikke inn bremsen og bråstoppet helt, så da burde det være mer enn nok tid for de andre å bremse trygt HVIS de hadde hatt mer avstand..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article7440920.ece

 

KLASSISK eksempel på gjennompulte hønsehuer av noen sjåfører som bare MÅ bremse for å se hva som har skjedd og skaper enda en kollisjon.

 

 

For noen jævla kjøtthuer, skulle mista lappen.

Det er ikke vedkommende som bremset som er idioten her, det er de som kjørte alt for nærme. Hun tråkket vel ikke inn bremsen og bråstoppet helt, så da burde det være mer enn nok tid for de andre å bremse trygt HVIS de hadde hatt mer avstand..

 

Såklart er jo avstand key. Men man skal ikke ha behov for å bremse på motorveien med mindre det holder på å skje en ulykke o.l

 

Altså personen bak kan f.eks ha tatt 1 sekund og sett på radioen, han ligger i 100km/t og beveger seg 36m/s. Avstanden er kanskje 50m. Personen foran bremser ned til 80km/t for å se på det som skjer i motgående. Kanskje han bak også så på ulykken, bang. Hvem veit.

 

 

UANSETT folk må stoppe å bry seg om alt annet enn det som skjer på veien!

Lenke til kommentar

 

 

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article7440920.ece

 

KLASSISK eksempel på gjennompulte hønsehuer av noen sjåfører som bare MÅ bremse for å se hva som har skjedd og skaper enda en kollisjon.

 

 

For noen jævla kjøtthuer, skulle mista lappen.

Det er ikke vedkommende som bremset som er idioten her, det er de som kjørte alt for nærme. Hun tråkket vel ikke inn bremsen og bråstoppet helt, så da burde det være mer enn nok tid for de andre å bremse trygt HVIS de hadde hatt mer avstand..

 

Såklart er jo avstand key. Men man skal ikke ha behov for å bremse på motorveien med mindre det holder på å skje en ulykke o.l

 

Altså personen bak kan f.eks ha tatt 1 sekund og sett på radioen, han ligger i 100km/t og beveger seg 36m/s. Avstanden er kanskje 50m. Personen foran bremser ned til 80km/t for å se på det som skjer i motgående. Kanskje han bak også så på ulykken, bang. Hvem veit.

 

 

UANSETT folk må stoppe å bry seg om alt annet enn det som skjer på veien!

 

 

Du tenker da på ting som radio? Du er ett kjøtthue om du kjører i 100 under 1,5 sekund etter mannen foran og stirrer på radioen i ett helt sekund.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article7440920.ece

 

KLASSISK eksempel på gjennompulte hønsehuer av noen sjåfører som bare MÅ bremse for å se hva som har skjedd og skaper enda en kollisjon.

 

 

For noen jævla kjøtthuer, skulle mista lappen.

Det er ikke vedkommende som bremset som er idioten her, det er de som kjørte alt for nærme. Hun tråkket vel ikke inn bremsen og bråstoppet helt, så da burde det være mer enn nok tid for de andre å bremse trygt HVIS de hadde hatt mer avstand..

Såklart er jo avstand key. Men man skal ikke ha behov for å bremse på motorveien med mindre det holder på å skje en ulykke o.l

 

Altså personen bak kan f.eks ha tatt 1 sekund og sett på radioen, han ligger i 100km/t og beveger seg 36m/s. Avstanden er kanskje 50m. Personen foran bremser ned til 80km/t for å se på det som skjer i motgående. Kanskje han bak også så på ulykken, bang. Hvem veit.

 

 

UANSETT folk må stoppe å bry seg om alt annet enn det som skjer på veien!

Du tenker da på ting som radio? Du er ett kjøtthue om du kjører i 100 under 1,5 sekund etter mannen foran og stirrer på radioen i ett helt sekund.

 

AtW

Å herregud, var ett jævla eksempel jeg skjønner jo selv det! Men tro meg det er mange som har mindre enn ett sekund mellom bilene, kunne gitt deg tusen andre eksempelet på hvordan de kolliderer, men du framstår så jævlig furt i posten din.

Lenke til kommentar

Kjører man i 100km/t bør avstanden til bilen foran ligge på minst bremselengden i forhold til kjøreforhold + reaksjonstid du behøver for å sette igang med nedbremsingen.

 

Så uavhengig av ekspertene som påstår at de innehar helt spesielle evner på veibanen siden de kjører opp i rumpa di og har rett til det , så bør man ha disse avstandene på tørr asfalt :

 

100km/t - Minst 89 m

90km/t - Minst 73 m

80km/t - Minst 59 m

50km/t - Minst 27 m

 

Øker man hastigheten ytterligere bør man huske på at bremselengden øker med kvadraten til hastigheten , noe som innebærer at bremselengden blir langt høyere enn kun en "dobling" som svært mange tror.

 

Reaksjonstiden ved ca 100km/t er omtrent 1s , mer om man er sliten , og dette utgjør ca 27/28m før du i det hele tatt rekker å tråkke på bremsen.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article7440920.ece

 

KLASSISK eksempel på gjennompulte hønsehuer av noen sjåfører som bare MÅ bremse for å se hva som har skjedd og skaper enda en kollisjon.

 

 

For noen jævla kjøtthuer, skulle mista lappen.

Det er ikke vedkommende som bremset som er idioten her, det er de som kjørte alt for nærme. Hun tråkket vel ikke inn bremsen og bråstoppet helt, så da burde det være mer enn nok tid for de andre å bremse trygt HVIS de hadde hatt mer avstand..

Såklart er jo avstand key. Men man skal ikke ha behov for å bremse på motorveien med mindre det holder på å skje en ulykke o.l

 

Altså personen bak kan f.eks ha tatt 1 sekund og sett på radioen, han ligger i 100km/t og beveger seg 36m/s. Avstanden er kanskje 50m. Personen foran bremser ned til 80km/t for å se på det som skjer i motgående. Kanskje han bak også så på ulykken, bang. Hvem veit.

 

 

UANSETT folk må stoppe å bry seg om alt annet enn det som skjer på veien!

Du tenker da på ting som radio? Du er ett kjøtthue om du kjører i 100 under 1,5 sekund etter mannen foran og stirrer på radioen i ett helt sekund.

 

AtW

Å herregud, var ett jævla eksempel jeg skjønner jo selv det! Men tro meg det er mange som har mindre enn ett sekund mellom bilene, kunne gitt deg tusen andre eksempelet på hvordan de kolliderer, men du framstår så jævlig furt i posten din.

 

 

Ja, for all del, det er jeg som virker furten her...

 

AtW

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Så uavhengig av ekspertene som påstår at de innehar helt spesielle evner på veibanen siden de kjører opp i rumpa di og har rett til det , så bør man ha disse avstandene på tørr asfalt :

 

100km/t - Minst 89 m

90km/t - Minst 73 m

80km/t - Minst 59 m

50km/t - Minst 27 m

De fleste har elendig evne til direkte avstandsbedømming. Å telle sekunder for indirekte måling er mer treffsikkert. Elektronikk kan måle avstanden mye mer nøyaktig. Det kunne vært så enkelt som et varsellys i dashdisplayet. grønt/Ingen lys = over 3 sekunder, gult = 2-3 sekunder, rødt/lydsignal = under 2 sekunder.

 

Altså personen bak kan f.eks ha tatt 1 sekund og sett på radioen, han ligger i 100km/t og beveger seg 36m/s.

Flisespikking men det regnes slik: 100 / 3,6 = 27,7 m/s.

Lenke til kommentar

 

Så uavhengig av ekspertene som påstår at de innehar helt spesielle evner på veibanen siden de kjører opp i rumpa di og har rett til det , så bør man ha disse avstandene på tørr asfalt :

 

100km/t - Minst 89 m

90km/t - Minst 73 m

80km/t - Minst 59 m

50km/t - Minst 27 m

De fleste har elendig evne til direkte avstandsbedømming. Å telle sekunder for indirekte måling er mer treffsikkert. Elektronikk kan måle avstanden mye mer nøyaktig. Det kunne vært så enkelt som et varsellys i dashdisplayet. grønt/Ingen lys = over 3 sekunder, gult = 2-3 sekunder, rødt/lydsignal = under 2 sekunder.

 

Altså personen bak kan f.eks ha tatt 1 sekund og sett på radioen, han ligger i 100km/t og beveger seg 36m/s.

Flisespikking men det regnes slik: 100 / 3,6 = 27,7 m/s.

 

 

Du har rett i at det er vanskelig for oss å måle avstanden til bilen foran, er jo en grunn til at det anbefales minst 3s mellom bilene under optimale værforhold , men poenget mitt var jo nettopp å påpeke hvor utrolig feil disse gærningene tar når de faktisk kjører rett opp i bakenden på bilen din

 

Edit : Forsåvidt enig med forslaget ditt..

 

Med en gang værforholdene endrer seg (våt føre , glatt etc ) gjelder ikke 3s regelen forsåvidt ( noe igjen man ser at folk ikke bryr seg om).

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...