Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Nei, eg er heller ikke perfekt. Men når eg oppdager selv at eg er trøtt og uoppmerksom så gjør eg noe med det. Og en kjapp risikovurdering tilsier at mer aggressiv/aktiv kjøring ikke er så lurt når eg faktisk er trøtt og uoppmerksom.

 

Eg tar absolutt poenget(om eg har oppfattet rett) at alle er uoppmerksomme fra tid til annen, og eg er også enig i at monoton kjøring er kjedelig. Men eg som bilist har faktisk ett ansvar for å ha oppmerksomheten på veien, og når eg da oppdager at eg ikke har det, så korrigerer eg det. Det anser eg som en selvfølge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var en fyr i dag som presterte å stoppe, som i parkere, rett bak meg mens jeg holdt på å rygge med lastebilen.

 

Jeg skulle rygge meg til en levering i et borettslag, og da rygger jeg inn fra veien utenfor. Altså kjører jeg litt forbi innkjørselen og skal til å rygge inn når jeg ser han kommer og skal inn. Jeg stopper da opp, og slipper han inn først slik at han slipper å vente på meg.

 

Han parkerer så rett bak meg, mens jeg holder på å rygge, og jeg tror han bare er teit og skal slippe ut dama som sitter på med han. Så jeg venter litt. Plutselig ser jeg at han løper inn mot en butikk, jeg tuter og ingenting skjer. Han løper bare videre.

 

Jeg går ut og spør dama hva i helvete det er som foregår. Hun sier hun ikke har bilnøklene. Når fyren kommer ut igjen spør jeg hva han driver med, og han sier han ikke visste at jeg skulle inn dit. Hvorfor i helvete tror du jeg rygger inn en lastebil mot et obvious leveringspunkt (det er skiltet med parkering forbudt der)?!

 

10 poeng til de som gjetter hva slags bilmerke han hadde.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kan dere værsåsnill å holde jevn fart på motorveien? Holde høyrefila om det er mulig? Kjøre fort av når det er en avkjøring? Se i speilet om det er noen bak som vil forbi. Etter min mening er det vanlig folkeskikk.

 

Også til dere som skal ligge helt oppå fangeren til folk å blinke når dere ser det står helt stille forover, hva er feil med dere????

Endret av Flymodus
Lenke til kommentar

 

 

Nå regner jeg med at du, og fig00r, selv skjønner at så lenge motoren passer til bilen i den grad at 80km/t og oppover til 100km/t ikke tar latterlig lang tid så er det mange plasser å kjøre forbi.

 

Nei, sa eg jo. Kanskje det er mange, flotte, beine strekk andre plassar i landet, men her borte, der vegane knapt er breiare enn bilen og næraste sving er aldri lenger vekke enn 100 meter framme so er ein fullstendig prisgitt at bilen framfor deg er grei og svingar ut.

Lenke til kommentar

Er så fordømt smart å "rævsniffe" kjøretøyet forran må jeg si :p. Lurer på hva de som gjør det tenker med :hmm: .

Da jeg kjørte med henger m/brems på lørdagen så lå en merce fint klistra opp mot hengeren mens jeg kjørte. Det får meg ikke til å kjøre raskere heller, men da kjører jeg bare roligere og bremse mer på gira når jeg kjører nedover bakker. Spesielt viktig når man har litt vekt på henger slik at man ikke varmer bremser for mye.

Lenke til kommentar

Du har vikeplikt opp til og med 60 sone så da gir de faen. Helt enig i at det er ett problem

 

Vi har vikeplikt for dem, men i samme lovparagraf som gir dem det står det også: "Bussføreren skal unngå fare." Jeg klagde mye på bussjåførene i Bergen når jeg flyttet opp hit og begynte å kjøre, men det har bedret seg veldig mens jeg har bodd her. De siste månedene derimot, så har det tatt seg opp litt igjen...

Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar
Eg tar absolutt poenget(om eg har oppfattet rett) at alle er uoppmerksomme fra tid til annen, og eg er også enig i at monoton kjøring er kjedelig. Men eg som bilist har faktisk ett ansvar for å ha oppmerksomheten på veien, og når eg da oppdager at eg ikke har det, så korrigerer eg det. Det anser eg som en selvfølge.

Det er helt klart mitt ansvar ja, jeg sier bare hva som er årsaken, og det er disse lave fartsgrensene på breie rette veier.

 

Jeg kjører Trondheim - Harstad - Trondheim hver sommer, og har funnet ut at det beste er å kjøre om natten. Da kan jeg holde en grei fart 90-120 alt etter veier og fartsgrenser. Og jeg har da ingen problemer med å gjennomføre den turen med bare do og spisepause i Mosjøen, uten å bli trøtt. Da er det på med radioen, og bare kjøre.

 

De gangene jeg kjører om dagen går det mye tregere, farten er lavere, gjerne under fartsgrensen og jeg blir distrahert, uoppmerksom og trøtt. Jeg ser ræva på den samme bilen i timesvis, og alt annet blir fort mye morsommere å holde øye med. Det går med flere bokser RedBull, og jeg må ha flere pauser for å hvile.

 

Så, det problemet som man skal fikse, eksisterer ikke om man øker fartsgrensen. Det vegvesenet prøver å fikse nå, er symptomer. Vi setter ned fartsgrensene, og oppdager da at folk da sovner bak rattet. Neste fiks da er å anbefale folk å stoppe å sove, i steden for å gjøre noe med det som i utgangspunktet forårsaket problemet, nettopp at de har gjort det sykt kjedelig å kjøre bil, og at de fremprovoserer trøtte sjåfører.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

så går nok ulykkestallene ned!

Tvert imot, eller kanskje. Men i de fleste tilfeller blir ting interesange når man gjør det vanskeligere eller forbyr noe. (Alkohol er et veldig godt eksempel)

 

Uansett er det ikke en løsning å la veiene bli dorlige. Ulykkestallene kommer nok til å gå opp fordi det blir for mye trafikk. Det blir for lite variert kjøring så flere kommer til å ta noen sjangser ved forbikjøringer. + at om noen kræsjer går det desverre ofte utover andre også. (Bare se hvor mange farlige forbikjøringer det oppstår når man en dag har en litt eldre dame som kjører 20km/t under fartsgrensen forran deg.) Når man har noen sånne forranseg blir man enten utrolig trøtt og sliten eller veldig irritert og agresiv. I begge tilfeller er det ikke like trygt å kjøre da. Hadde det vert 4 felt, hadde man lett kommet forbi. Og ja om man kjører 120 i 100 sona har man som regel god kontroll. Og det er tryggere å kjøre 120 i 100 sona enn å ligge bak en bil i 50 i 70 sona.

Endret av Chocolate-Monster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...