Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er mange som gjør det, (Flest unge folk, men kjenner også noen i 30-50 åra som gjør det) + at kommer litt fortere fram. Er mye gøyere å kjøre litt fortere. De 5 min man sparer er ikke grunnen til at de fleste tar noen unødvendige forbikjøringer. Det er veldig påvirket av akslerasjonen, gir et lite kikk. Og man føler seg bare litt bedre. Godt mulig man prioriterer feil, men sånn er det ihvertfall etter min oppfattning og kjenner en del som er enige med meg.

Lenke til kommentar

 

Haha, hk ikke NOE sammenheng med forbuk?

 

Har snakket med et par som levde i denne boblen hvor de trodde at chipstuning automagisk gir bedre forbrenning, lavere forbruk og høyere ytelse, og at en 3 liters motor på 300 hk ikke gir nevneverdig mer forbruk enn en tilsvarende standardmodell. Som sagt, de lever i denne boblen inntil de går til det skritt å faktisk chippe motoren eller kjøpe seg 300 hk. Plutselig sliter dem med å komme under en liter på mila.

Ja, det er merkelig, det, at min 210hk Volvo 2.5T bruker mindre bensin enn min gamle 2.0T 145hk Peugeot gjorde. Eller at min Volvo bruker mindre bensin enn min fars 1.4 96hk med en gang du vurderer å legge noe mer enn 50kg i den.

De som sliter med å kommer under litern på mila, er de som sliter med selvkontroll eller så har de blitt skutt med blykuler i høyrefoten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg har aldri kjørt forbi for å ha det gøy. De gangene jeg kjører forbi noen er det fordi de ikke klarer å holde en jevn kjøring, og dermed blir til hinder/plage for meg. Og jeg kjører ikke forbi før det er en god mulighet til det. I vanlig dagligdagskjøring tar jeg aldri forbikjøringer, med mindre det er snakk om traktorer som kjører i 40km/t, eller en moped som man lettere kommer seg trygt forbi. Jeg grisekjører ikke, men er heller ikke interessert i å ligge bak bobiler osv når jeg skal ut på langtur (jeg liker å kjøre fjelloverganger istedenfor vanlige "kjedelige" veier). Men så hender det at jeg pent må innfinne meg i å ligge bak noen, som da jeg havnet bak to politibiler med henger, som kjørte 50-60km/t opp bakkene til hardangervidda. Og noen ganger er det faktisk en fordel å ha en trailer foran seg, de kjenner som regel veien de kjører veldig godt, og da føler jeg meg tryggere bak en trailer midt på natta på en vei uten belysning i slapsete snøvær.

 

Apropos det å slite med å komme under liter'n på mila ... kjører på 0.43l/100km jeg, og jeg kjører ikke som en gammel kone heller :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Man kjører vel ikke forbi for å gjøre kjøringen mer... gøy? Da har man prioriteringene litt feil.

 

Hvorfor? Hva er galt med det? Jeg synes det gjør kjøringen mer interessant å foreta forbikjøringer, og det er lettere å ha full fokus på kjøringen når man må konsentrere seg litt, ser ikke det store problemet sålenge man faktisk gjør det på en trygg måte.

 

AtW

Lenke til kommentar

I utgangspunktet er det helt klart farligere å kjøre forbi enn å la være, så å gjøre det for moro skyld blir for dumt. Eller, det blir for dumt å unnskylde det.

 

I utgangspunktet er det helt klart farligere for andre å kjøre bil enn MC som jeg gjør også. Er det sånn at det er for dumt å kjøre bil i situasjoner der man kunne kjørt noe annet også?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har aldri kjørt forbi for å ha det gøy. De gangene jeg kjører forbi noen er det fordi de ikke klarer å holde en jevn kjøring, og dermed blir til hinder/plage for meg.

 

 

Nå skal du få et lite gratistips av meg.

Opplever du at bilen foran deg kjører veldig ujevnt og du irritrerer deg over det så er det ting som tyder på at du holder for liten avstand. Legg inn noen titalls meter ekstra avstand til bilen foran og observere den ujevne kjøringen på trygg avstand og kun gjøre noen småjusteringer med gassen for å opprettholde avstanden.

Anbefaler deg å prøve dette, du vil oppdage at du får en helt annerledes og avslappende kjøretur.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg hadde en slik støtfangersnuser bak meg i går, mens jeg hadde et par tonn tilhenger bak.

Hastigheten min lå stort sett på mellom 80 og 90, og jeg tok livet med ro der jeg cruiset av gårde..

 

Jeg ble på et tidspunkt nådd igjen av en sånn liten froskegreie (ja, fransk doning vettu) og denne ville tydeligvis ligge svært nære uten å kjøre forbi.

 

Det var plenty av forbikjøringsstrekninger, og jeg hintet om at han kunne komme forbi.

 

Til slutt gadd jeg ikke bry meg, og jeg fortsatte ganske enkelt i mitt eget tempo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

I utgangspunktet er det helt klart farligere for andre å kjøre bil enn MC som jeg gjør også. Er det sånn at det er for dumt å kjøre bil i situasjoner der man kunne kjørt noe annet også?

 

AtW

Det blir en dårlig sammenligning, og jeg sa ikke at det var for dumt. Men når man først er i situasjonen, vil det være farligere å kjøre forbi enn å la være, uansett hvor oversiktlig veien er.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

 

Nå skal du få et lite gratistips av meg.

Opplever du at bilen foran deg kjører veldig ujevnt og du irritrerer deg over det så er det ting som tyder på at du holder for liten avstand. Legg inn noen titalls meter ekstra avstand til bilen foran og observere den ujevne kjøringen på trygg avstand og kun gjøre noen småjusteringer med gassen for å opprettholde avstanden.

Anbefaler deg å prøve dette, du vil oppdage at du får en helt annerledes og avslappende kjøretur.

 

Jeg holder alltid god avstand til de foran meg, når jeg sier at de ikke klarer å kjøre jevnt og blir til en plage for meg, så mener jeg de som kjører i 70km/t i 80-soner selv på de peneste sommerdager, og senker farten til 50km/t for den minste sving, slik at jeg konstant må regulere min fart etter deres fart. Jeg liker å kjøre i mitt eget tempo, men holder selvsagt god avstand når det ikke lar seg gjøre, og kjører ikke forbi før det er trygt å gjøre det.

 

Hvordan du klarte å tolke at jeg er en bakfangerinspisør ut fra mitt innlegg aner jeg ikke, men slik er det ei. Kanskje du burde ha lest hele innlegget mitt før du svarte? Bobiler er typisk for slike situasjoner, de fleste ligger en del under øvre fartsgrense, selv om forholdene tilsier at det er trygt å kjøre i fartsgrensen. Farten synker i svinger, de har tross alt en stor bil. I oppoverbakker går det enda tregere. Jeg, med min lille bil, vil ha en helt annen kjørestil enn en bobil, spesielt når jeg kjenner veien godt. Det er ikke dermed sagt at jeg ligger og presser i ræva på alle foran meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...