Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

 

Sist jeg var på bane ble jeg forklart av banemannskapet at de fulgte veitrafikkloven.

Betviles dog ikke at de har skjerpet seg med årene, noe grunnet gatebil og klager fra naboer i forbindelse med disse arrangementene.

 

Det har vært støymåler på både Rudskogen og Vålerbanen ihvertfall det siste tiåret..

Det skal sies at det er mulig å ikke bli målt av den, men det hjelper ikke om standstøyen før start er for høy, for da kommer man ikke utpå..

 

Husker godt vi hadde en (sinnsykt) heftig Porsche utpå Vålerbanen.. Den hadde fint lov til å kjøre på veien, men på banen var det strengt forbudt.. Så han ble nødt til å leke på riksveien istedet..

 

Føles logisk når man har på riktig side av 500hk....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fortsatt langt under det vegen er beregna til, og om man har kontroll og kan kjøre i 120-130 burde det vært lov. Det er jo noen som ikke har kontroll i 80 engang. De kjører da lovlig men er 100 ganger farligere enn han som kjører litt fortere med kontroll.

 

Nå er det jo slik at veiene ikke er tilrettelagt for enkeltindivider, derimot for tusenvis av ulike trafikanter med ulike forutsetninger for å takle kjøringen.

Som du selv skriver så er det mange bilister med begrensede ferdigheter i trafikken. Selv om du mener selv at dine ferdigheter er gode nok til å kjøre 120-130 så skal du samhandle med all øvrig trafikk....og da blir det fort uforsvarlig å kjøre så fort som vegen er "beregna til"....hva det nå måtte være?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Støybegrensningene på bane er faktisk strengere enn kravene har vært for registrering i Norge.

 

Jeg har hatt biler der det har vært godkjent så mye som 104db i følge vognkortet.. Og det er over grensen som er satt til og med for hekkmotoriserte biler på bane.

Grensen på Vålerbanen er 90db, med mindre det er på en mandag for da er grensa 100.. :)

 

Samme som på veien sa du?

 

 

 

På veien er det to grenser som gjelder, standstøy og passeringsstøy, hvor sistnevnte er uavhengig av konkret bilmodell, og ligger godt under 90 dB. Det er vanskelig å tenke seg en bil med 104 dB i standstøy om oppfyller passeringsstøy-kravet.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

På veien er det to grenser som gjelder, standstøy og passeringsstøy, hvor sistnevnte er uavhengig av konkret bilmodell, og ligger godt under 90 dB. Det er vanskelig å tenke seg en bil med 104 dB i standstøy om oppfyller passeringsstøy-kravet.

 

 

 

 

Jeg forholder meg bare til at Biltvilsynet har godkjent bilen med 104db standstøy.

 

En av mine andre biler var godkjent med 94db i følge vognkortet, denne bilen utløste alarmer på andre biler ved kjøring nærmest på tomgang inne i parkeringshus.. :)

 

 

Grensen for maksimal tillatt standstøy er forresten 100dB(A) så lenge bilen er lisensiert.

 

Videre ble §24-5 først satt i kraft fra 1995 for nye typegodkjenninger, og 1996 for nyregistreringer.

 

§24-6 klarer jeg ikke se når ble innført.

Lenke til kommentar

 

Nå er det jo slik at veiene ikke er tilrettelagt for enkeltindivider, derimot for tusenvis av ulike trafikanter med ulike forutsetninger for å takle kjøringen.

Som du selv skriver så er det mange bilister med begrensede ferdigheter i trafikken. Selv om du mener selv at dine ferdigheter er gode nok til å kjøre 120-130 så skal du samhandle med all øvrig trafikk....og da blir det fort uforsvarlig å kjøre så fort som vegen er "beregna til"....hva det nå måtte være?

Det er sannt, nå er ikke alle like trygge, men der er det egentlig Norge som har altfor dolig veinett. Hadde det vært 4 felts en fra Oslo til Kr. sand ellerno mulig til Bergen etterhvert så hadde de utrygge kunne kjøre sitt tempo og de andre sitt. Nå blir det slik at alle bilistene blir stoppa pga 1av 100 kjører utrygt og lager køer. Det er utrolig mere slitsomt kjøre bak noen som ligger i 60 i 70 sona, i 70 i 80 sona osv enn å kjøre i 90 eller 100.

Desuten er påstanden med at fartsgrensene er så langt nede for å holde farten nede og skape færre ulykker. Men som alle vet fungerer det ikke slik. Når noe blir litt altterlig er lovene plutselig til for å brytes. Man kjører da alikevel fortere enten fordi man ikke legger merke til det siden man lett kan holde mye høyre fart og alikevel kjøre trygt eller i protest med at de fartsgrensene er så teite at jeg ikke orker følge dem. I tilegg har ingen andre land så strenge regler, og jeg kan tenke meg at % i forhold til befolkning skjer det like mange ulykker i Norge som andre steder. Når noe blir forbudt er det da det blir interesangt, for hva er vitsen kjøre fort om ingen bryr seg, alle kan gjøre det. Da er det ikke kult lengre.

Litt rart det fungerer fint i utlandet, men ikke i Norge. Tror det hadde fungert her å, bare vi får ikke muligheten engang til å vise det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med mindre du kjører en pizzabil av no slag fra 1973 med 0.7 liters motor og 27 hk på en god dag så har man mange fine muligheter for å kjøre forbi biler her i Norge.

Ta det med ro når du er ute å kjøre og ikke bli sint bare fordi det er andre individer der ute som har et annet kjøremønster enn det du har. Da blir nok det å kjøre plutselig en bedre opplevelse.

 

 

Litt trådrelatert:

Må si meg imponert over disse som finner ut at det å stå ved en fotgjengerovergang og utveksle strikkeoppskrifter er en god idé.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Veldig mange plasser hvor det er fartsgrense opphevet(ved andre ord, som folk tror: 80), mens samme veien ville ha vært skiltet 60 vis den var regulert.

Spørs hva du måler.

Det er desverre de veiene som det nesten ikke er mulig og heller ikke forsvarlig kjøre så fort.....

 

Så er fortsatt ikke logiske fartsgrenser... E 18 her jeg bor er helt ned til 60..... det er syykt, nja Norge skal være trygge vettu, problemet er bare man bruker 35 min for 25 km ellerno....

Lenke til kommentar

Litt trådrelatert:

Må si meg imponert over disse som finner ut at det å stå ved en fotgjengerovergang og utveksle strikkeoppskrifter er en god idé.

 

Jeg har opplevd pensjonister som ser at jeg kommer, stopper opp ved fotgjengerovergangen, venter til jeg har stoppet helt og så går de videre, uten å gå over veien. Helt seriøst.

Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar

Hva er det egentlig du rører om nå? Norge har lave ulykkestall, lavere enn de fleste andre land per innbygger, det er godt underbygd at fartsgrenser spiller inn på ulykkesrate i mange tilfeller, og det er ikke slik at de fleste sjåfører er obsternasige småunger som bryter reglene for å få oppmerksomhet.

 

AtW

Resultater fra blandt annet danmark sier boe annet. At man i norge ser en nedgang i ulykker, samtidig som man setter ned fartsgrenser har ikke nødvendigvis korrelasjon, selv om det er praktisk for politikere å bruke det til å fremme sin egen sak.

 

Ulykker går ned i andre land, som ikke setter ned fartsgrenser og kanskje til og med opp, slik i danmark.

 

Sikkrere biler med mye tekniske hjelpemiddler har nok en mye større del av årsaken enn nedsatte fartsgrenser.

 

Statistikk føres også på en måte som favoriserer lavere fartsgrenser. Hvor ofte ser man på "fart" som en medvirkende årsak til ulykken når bilen holdt fartsgrensen? Jeg har ingen tro på at forskjellen mellom 100 og 80 er den utløsende faktoren for ulykken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg har opplevd pensjonister som ser at jeg kommer, stopper opp ved fotgjengerovergangen, venter til jeg har stoppet helt og så går de videre. Helt seriøst.

Så har man jo disse idiotene som insistere på å trykke på knappen til lyset mens veien er helt tom, så stå der å vente i 1 minutt, uten at en eneste bil er i sikte, på å få grønnt, og så gå over...

 

Eller de som trykker først, og sjekker om det er klart etterpå, for så å gå over på rødt.

Lenke til kommentar

Så har man jo disse idiotene som insistere på å trykke på knappen til lyset mens veien er helt tom, så stå der å vente i 1 minutt, uten at en eneste bil er i sikte, på å få grønnt, og så gå over...

 

Eller de som trykker først, og sjekker om det er klart etterpå, for så å gå over på rødt.

Kalles helgardering :p, og har du fette dårlig tid, kan du jo bare kjøre på rødt om du ikke ser det finnes noen folk som står der og venter ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...