Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å svare på spørsmålet som kom, så hadde bilen som kom bakfra fått all skyld, med mindre det kunne dokumenteres at bilføreren hadde kjørt klart uforsvarlig, eller endog fremprovosert situasjonen. Og selv i disse tilfellene ville bakenforkjørende ha brutt veitrafikkloven ved å ikke kunne stoppe i tide.

 

Men om det kunne dokumenteres at han hadde prøvd å fremprovosere en kollisjon, f.eks. for å få forsikringsutbetaling for sin noe slitne, gamle bil, får han i hvert fall straff. Og det er jo alltids en trøst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du lå i ca. 60 km/t og hadde ca. 10 meter avstand til bilen foran deg skal du være glad du ikke ble observert av politiet. Hadde du kjørt i bilen foran deg og forårsaket personskade kunne du ha mistet lappen, og jeg antar at du har fått lappen siden du postet her inne den 3. mai.

 

Lærte du ingenting om å holde god avstand før du kjørte opp?

 

Les forøvrig litt på denne linken og husk at bøtene er 2010 nivå: http://www.dinside.n...or-kort-avstand

 

Nope jeg får nok ikke lappen på en stund. Er fortsatt lenge til jeg er 18.

 

Og om jeg skulle bli observert så kunne de tatt alle de andre 100 bilene i samme slengen, de var så nerme meg at jeg ikke så fronten på bilen i speilet engang. Og ja vi lå i 60 alle sammen. lurer på hvor du kjører som de holder så god avstand, siden jeg var den som holdt mest av dem alle.

Lenke til kommentar

Det er jo en mulighet at han har vurdert avstanden feil, for 10 meter er ekstremt nærme.

 

Chocolate-Monster: hvor mange meter tror du de lange gule midtstripene på veien er? Ikke søk etter svaret eller noe slikt, bare svar det første tallet du tenker på.

 

Det spurte min bror meg om også en gang i tiden, jeg fikk meg en skikkelig stor overraskelse..

Lenke til kommentar

Det er jo en mulighet at han har vurdert avstanden feil, for 10 meter er ekstremt nærme.

 

Chocolate-Monster: hvor mange meter tror du de lange gule midtstripene på veien er? Ikke søk etter svaret eller noe slikt, bare svar det første tallet du tenker på.

 

Ja det kan godt være. For meg var det ihvertfall lengre avstand enn alle de andre som var der, tror ikke de hadde klart å bremse, siden jeg så ikke fronten til bilen i noen speil.

 

Jeg tror den gule stripa er 2 meter. Kanskje 3?!

Lenke til kommentar

Så bar det er lovpålagt å varsle andre bilister om planene sine.

 

 

Det var mange biler og mange som kjørte meg rett opp bak med bare 1-2 meter unna. Jeg holdt nesten 10 meter til bilen forran.

 

Med anbefalt 3 sekunders regel skal du holde minst ca 50 meter til bilen foran i 60 sone.

Holdt du 10 meter (ca 0,6 sekunder) så hadde du ikke klart å stoppe hvis bilen foran bremset kraftig.

1-2 meter hadde garantert vært en smell.

Som andre påpeker så bommer du liitt med avstandsbedømmelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja er enig at jeg kanskje sa litt feil når jeg tenker meg om. Men den som lå bak meg var så nerme at jeg ikke så den i noen speil nesten, og ikke panseret på bilen så da kan den heller ikke ha ligget mange meter bak meg. Følte den kommer til å kjøre i meg hele tiden. Flaks jeg hadde en anen bil bak meg akuratt i det jeg måtte bremse ned så kraftig. Men de var veldig nerme de å. Nermere en jeg lå til bilen forran.

Lenke til kommentar

 

 

Ja det kan godt være. For meg var det ihvertfall lengre avstand enn alle de andre som var der, tror ikke de hadde klart å bremse, siden jeg så ikke fronten til bilen i noen speil.

 

Jeg tror den gule stripa er 2 meter. Kanskje 3?!

 

Da var det sikkert snakk om 30 meter for den gule stripa (den lange, med kort avstand mellom stripene) er 9m lang. De korte stripene er 3m.

Lenke til kommentar

Ja er enig at jeg kanskje sa litt feil når jeg tenker meg om. Men den som lå bak meg var så nerme at jeg ikke så den i noen speil nesten, og ikke panseret på bilen så da kan den heller ikke ha ligget mange meter bak meg. Følte den kommer til å kjøre i meg hele tiden.

 

Du må ikke akseptere at biler ligger så nærme deg, det er livsfarlig. Gi signal med bremselys, eventuelt nødblink.

Lenke til kommentar

Da var det sikkert snakk om 30 meter for den gule stripa (den lange, med kort avstand mellom stripene) er 9m lang. De korte stripene er 3m.

Der stjal du poenget mitt. ;)

 

Jeg tror nok avstandsbedømmelsen til Chocolate-Monster ikke er helt riktig, så forhåpentligvis hadde han mye større klaring enn 10 meter. Poenget står fortsatt; å ikke ha nok avstand er ulovlig og kan være svært farlig.

Lenke til kommentar

Ja det kan godt være. For meg var det ihvertfall lengre avstand enn alle de andre som var der, tror ikke de hadde klart å bremse, siden jeg så ikke fronten til bilen i noen speil.

 

Jeg ser ikke hovedlyktene på en bil bak meg dersom den ligger mindre enn ca 8 meter unna.. Vel og merke hvis det er en normalt lav personbil.

 

Jeg er glad jeg har ryggesensorer.

Lenke til kommentar
Lærte du ingenting om å holde god avstand før du kjørte opp?

 

Observerer regelmessig at hele tog av biler ikke forstår avstandsregelen, politiet med.

 

Syklist i 80-sone. Lang kø bak seg. Mye trafikk i motgående kjørefelt. Ikke mulighet for å komme seg forbi. Kjempefint fortau på siden som ingen bruker. Hvorfor kan ikke syklistene bruke fortauet? Spesielt i slike situasjoner?

 

Lokalkart med bevis at fortauet går hele veien, ellers prater vi svada.

Lenke til kommentar

Kanskje ikke noen klage akkurat, men er det noen bergensere her som vet om Fanaveien mellom Nesttun og Lagunen begynner å bli farbar igjen etter alt anleggsarbeidet?

 

Kjørte gjennom der for et par uker siden uten noen problemer. Men det er nok kø, som alle andre steder, rundt rushtidene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...