Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er slettes ikke mange som konsekvent ligger ti over..

Det er nok vanligere at folk ligger bortimot 10 under..

 

Det vises jo også på gjennomsnittsmålingene på en del veier, snitthastigheten er de fleste steder lavere enn fartsgrensa.

 

Men joda, det er nok en del som TROR de kjører ti for fort...

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Kilder på disse snittmålingene, takk.

I så fall kommer det av at folk følger speedometeret, og når det viser 80 ligger man jo som regel nærmere 70. Men det er bedre enn at de har 100 på meteret for å holde 10 over i reell fart.

Endret av Isbilen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Greit nok at veikvaliteten der har blitt dårligere de siste årene, men strekningen fra Roverud til Brandval er helt kurant i 90.. Og de fleste holder jo fortsatt 90+ der.

Fremfor å sette ned fartsgrensen burde man besørget forsvarlig vedlikehold av veien.

 

Jeg er helt enig med deg. Det er staten som mener det er livsfarlig å kjøre i 90. Vet du hvordan det er i resten av Glåmdalen? Jeg vet det var 90 i Våler-området for noen år siden, men det er vel gjerne satt ned det også?

Lenke til kommentar

Det er slettes ikke mange som konsekvent ligger ti over..

Det er nok vanligere at folk ligger bortimot 10 under..

 

Det vises jo også på gjennomsnittsmålingene på en del veier, snitthastigheten er de fleste steder lavere enn fartsgrensa.

 

Ganske interessant å se egentlig, når det er kontroll, bremser de fleste opp, om de så allerede kjører fartsgrensen. Tar ikke lenge før trafikken "påtar" seg 70 som gjennomsnittsfart.

 

Opplever derimot ofte at gjennomsnittsfarten kan være 85-90.

Lenke til kommentar

Greit nok at veikvaliteten der har blitt dårligere de siste årene, men strekningen fra Roverud til Brandval er helt kurant i 90.. Og de fleste holder jo fortsatt 90+ der.

Fremfor å sette ned fartsgrensen burde man besørget forsvarlig vedlikehold av veien.

 

Tja, vi kan vel prise oss lykkelig for at en med sprek bil og gode bremser, og som ligger godt over ellers, ikke er den som setter fartsgrensene. Når han da omtaler en hastighet som "kurrant", så er nok det ganske fjernt fra virkeligheten.

 

Hvorfor er det behov for forsvarlig vedlikehold av veien, når de fleste holder fortsatt 90+?

Og hva vil resultatet av ytterligere vedlikehold av veien når farten (som du sier) er på det nivået? Vil hastigheten gå opp eller ned (fra allerede 90+)?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det der er jo en av de beste holdningskampanjene jeg har sett. Jeg har lett etter den på Youtube, takk for at du fant den. Ikke er det propaganda for 70-grenser heller, denne retter seg til de mange som konsekvent ligger ti over.

Sett den fra Australia?

Fulgte med flere videoer og bilder i flere år og har vært regnet som en av de aller mest effektive kampanjer mot råkjøring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har ikke spurt om hensikt, men behov. Og hva betyr egentlig "forsvarlig vedlikehold" i denne sammenhengen du bruker?

 

Du lurer på om det er BEHOV for forsvarlig vedlikehold?

Det samme har nok veimyndighetene lurt på.. og derfor har de bare droppa det.

Du kan jo se hvor bra det ble.

Lenke til kommentar

Saken angripes stort sett i helt feil ende.

I svært mange tilfeller hadde det holdt å få veistandarden opp til det opprinnelige nivået..

Altså er årsaken i svært mange tilfeller manglende vedlikehold.

 

Veiene jeg snakker om i Bergen blir ikke prioritert på budsjettet fordi det allerede er i gang bygging av nye traseer som skal overta for dem. Derfor blir det enklere å bare sette ned fartsgrensen. I det store og hele så vil jeg tro at man ikke kan påstå at samfunnet taper på det over en periode på noen få år. Spesielt siden veistrekkene ikke er spesielt lange. Det er også snakk om forholdsvis trange veier uten skikkelige skuldre hvor det til dels kjører mye tungtrafikk så at det har vært 60-80 på deler av disse strekningene er egentlig ganske hårreisende i seg selv. Og igjen blir det veldig forståelig at man ikke oppgraderer det som om kort tid vil være ytterst lokale veier for folk som bor på stedene når det blir bygget ny firefeltsvei ved siden av.

 

Her i Bergen holder ikke argumentet om at man vil presse folk over på bomveiene heller. Her er de smarte og setter opp bompengepasseringer både på de nye og gamle veiene. ;)

 

At det mange andre steder blir spart penger på å sette ned fartsgrensen i stedet for å utbedre veier kan jeg ikke si noe på. Det skjer nok.

Lenke til kommentar

Tror du disse bergenske veiene skal brukes etter at nye står klare også?

I tilfelle må de jo nødvendigvis vedlikeholdes..

 

Vi vet med sikkerhet at vi har et enormt etterslep på veilvedlikehold i Norge.. Det er snakk om ganske mange milliarder kroner (noen titalls?), og vi vil med dagens tempo aldri kunne komme a jour..

Lenke til kommentar

Irriterende lastebilsjåfør som lå midt i veien på en 80 sone! Måtte legge helt ut uten å bli tatt, ellers er det lenge siden jeg har vært her inne nå merker jeg ^^.

 

Ellers som alt det vanlige, folk som ligger under fartsgrensen, ikke bruker blinklys og diverse.

 

Var en stygg en her om dagen, jeg kjørte ikke men en bekjent av meg og plutselig går en dame av sykkelen og går rett over veien så som vi hadde vikeplikt for henne. Ingen forover gang nada. Luer på hva hun tenkte på?

Lenke til kommentar

Folk som ikke klarer å blinke i rundkjøringer!! Eller blinke generellt. Hadde en bil foran meg på E18 som plutselig tok bråbrems og svingte av uten noe varsel om det eller noenting. Hadde jeg ikke hatt litt avstand akuratt der hadde jeg nok kjørt i bak.

 

Hvordan blir det om det hadde skjedd?! (At noen kjører i bak da) Det er jo fortsatt den bak sin feil, men bilen foran er jo ganske medskyldig. Hadde den sakka ned farten litt før, bremset en gang før så man ser bremselysene før selve nedbremsinga eller blinka så man skjønner han skal av kan man jo legge seg litt lengre bak og ungå slike ulykker. Skjedde jo ikke noe, men merker nå at det ikke skal så mye til.

Lenke til kommentar

[/size]

Så bra at det er lovpålagt å ha avstand da!

 

Så bar det er lovpålagt å varsle andre bilister om planene sine.

 

 

Det var mange biler og mange som kjørte meg rett opp bak med bare 1-2 meter unna. Jeg holdt nesten 10 meter til bilen forran. Han tok serriøst en veldig bråbrems uten varsel. Like før hjula skle hennover. Det var liksom innkjørselen til huset hans rett ved E18 så var ikke noe felt han kunne svinga va på ellerno. Bare bråbrems og 90 grader sving. Jeg bruker jo litt tid på å reagere. Så da ble 10 meter akuratt greit, men hadde han hatt noen av de som var bak meg bakseg hadde det nok ikke gått så bra. Hørte noe heftig bremsing og en som tuta bak meg. Jeg synes han ikke kan klage om noen en gang kjører i han om han fortsetter slik.

Lenke til kommentar

Så bra at det er lovpålagt å ha avstand da!

 

Blir noe annet på ordentlig vei. Holde begge 70-80, og bilen foran glemmer både blinklys og fartsavpassning.... så burde den være skyldig i eventuelle ulykker.

Men igjen, det er et lovverkproblem. For noen hundre sider siden påmerket man at man kan dra til f.eks Irland, legge for foran en drosje, bråbremse, og få erstatting for ulykken man satte i verk.

Lenke til kommentar

Hvis du lå i ca. 60 km/t og hadde ca. 10 meter avstand til bilen foran deg skal du være glad du ikke ble observert av politiet. Hadde du kjørt i bilen foran deg og forårsaket personskade kunne du ha mistet lappen, og jeg antar at du har fått lappen siden du postet her inne den 3. mai.

 

Lærte du ingenting om å holde god avstand før du kjørte opp?

 

Les forøvrig litt på denne linken og husk at bøtene er 2010 nivå: http://www.dinside.no/845135/heftig-straff-for-kort-avstand

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...