Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ville senket trafikkdødsfallene drastisk. Rundt 60 går det en grense - særlig mye fortere enn det vil du ikke fronte om du har livet kjært. 60 er fort nok i massevis. Dessuten, som denne tråden viser, er trafikken proppet med kløner og idioter som strengt tatt ikke har noe å gjøre bak rattet på noe som går særlig raskere enn det. Du skal ikke se bort ifra at trafikkflyten på utsatte steder hadde økt, fordi 60 er mye lettere å håndtere enn 80.

 

Som han over meg sier, så setter de opp midtdeler der det er spesielt viktig. Du vil forsåvidt heller ikke frontmøte en bil i verken 40 eller 30 km/h. Det er ikke bare snakk om trafikksikkerhet, det er snakk om hva vi skal bruke penger på i trafikken også. Å bruke et tosifret antall milliarder kroner, sikkert mer enn det også, på å lage midtdeler på alle veiene i Norge det er 60km/h og høyere, er galskap. Da er det bedre og billigere å lage tunnel på de verste strekkene.

 

For å legge til det, så vil mange av veiene måtte utvides bare for å få plass til en midtdeler, det vil også legge på kostnadene.

 

Folk flest som kjører på veiene klarer fint å holde seg på veien i 60km/h og over, med mindre det er spinnglatt på veien eller de har fått i seg noe som ikke lar seg kombinere med bilnøklene.

Lenke til kommentar

[/size]

 

Som han over meg sier, så setter de opp midtdeler der det er spesielt viktig. Du vil forsåvidt heller ikke frontmøte en bil i verken 40 eller 30 km/h. Det er ikke bare snakk om trafikksikkerhet, det er snakk om hva vi skal bruke penger på i trafikken også. Å bruke et tosifret antall milliarder kroner, sikkert mer enn det også, på å lage midtdeler på alle veiene i Norge det er 60km/h og høyere, er galskap. Da er det bedre og billigere å lage tunnel på de verste strekkene.

 

For å legge til det, så vil mange av veiene måtte utvides bare for å få plass til en midtdeler, det vil også legge på kostnadene.

 

Folk flest som kjører på veiene klarer fint å holde seg på veien i 60km/h og over, med mindre det er spinnglatt på veien eller de har fått i seg noe som ikke lar seg kombinere med bilnøklene.

 

Nå vil det koste et tosifret antall milliarder å bygge ut hovedferdselsårene i Norge og, men det er definitivt verdt det.

 

Vi bør snarest få på plass 4-felts (eller mer) vei med 100 (eller høyere) som fartsgrense på hovedferdselsårene på østlandet og mellom østlandet og omkringliggende landsdeler (midt-norge, vestlandet og sørlandet)

 

Å få bedre veier vil også føre til færre skadde, som vil føre til en innsparing i budsjettet for helsesektoren..

Til syvende og sist vil pengene (med forutsetning om at det ikke innføres bompenger) uansett komme fra en og samme pengesekk.

 

Å da ikke tillate høyere hastighet enn 60 på veier uten midtdeler vil være mulig på veier med høy trafikk.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

[/size]

Som han over meg sier, så setter de opp midtdeler der det er spesielt viktig. Du vil forsåvidt heller ikke frontmøte en bil i verken 40 eller 30 km/h. Det er ikke bare snakk om trafikksikkerhet, det er snakk om hva vi skal bruke penger på i trafikken også. Å bruke et tosifret antall milliarder kroner, sikkert mer enn det også, på å lage midtdeler på alle veiene i Norge det er 60km/h og høyere, er galskap. Da er det bedre og billigere å lage tunnel på de verste strekkene.

 

For å legge til det, så vil mange av veiene måtte utvides bare for å få plass til en midtdeler, det vil også legge på kostnadene.

 

Folk flest som kjører på veiene klarer fint å holde seg på veien i 60km/h og over, med mindre det er spinnglatt på veien eller de har fått i seg noe som ikke lar seg kombinere med bilnøklene.

Lover er ikke til for å beskytte folk flest, de er der for de få uheldige. Stort sett går det greit, fartsgrensene skal ta hensyn til de få tilfellene hvor det ikke gjør det.

Angående midtdeler så synes jeg det kveler debatten om autovern på sidene av veien og en del andre trafikksikringstiltak som bedre kryss. Alt er viktig og bør vurderes opp mot hverandre. Midtdeler mener jeg har fått alt for stor del av trafikksikkerhetsdebatten.

Mitt innspill var ikke et for midtdeler, men mot høye hastigheter. 60 kilometer i timen er også ganske fort, og når det er så mye tryggere enn 80 synes jeg det er rart sistnevnte er lov der møteulykker er sannsynlig. Politikerne snakker om nullvisjon, men når det fremdeles er tillatt å holde 80 på mange av landets asfalterte kjerreveier er det mest tomprat.

Lenke til kommentar

Kan ikke noen splitte ut den der fartsgrensediskusjonen i en egen tråd nå? Evt inn i en av sikkert hundre allerede eksisterende slike tråder?

 

On topic: Ble kjørt forbi av en fyr i dag. Han lå i nesten hundre men satt allikevel med trynet ned i mobilen mens han kjørte. Var og ute for en annen person som tydeligvis satt og leita på google map på mobilen mens bilen hans vingla fra side til side. Både over i motgående felt og ut på sykkelstien. Heldigvis lå han under 30 med en fartsgrense på 50!

 

Jeg er jævlig glad jeg stort sett kjører rundt i biler som ikke er mine og som er så store at det ikke skjer meg noe om idioter finner på å kjøre inn i dem fordi de ikke har øynene der de bør ha dem.

Lenke til kommentar

Jeg ble sinka noe sinnsykt på en liten tur til trøndelag for noen uker siden..

Det er skremmende hvor mange som kjører sløvt og ikke følger med i speilene.. (jeg håper da det er årsaken og at de ikke bevisst hindrer annen trafikk...)

 

Heldigvis har jeg en ganske så fin kjørestil, så jeg kom meg forbi de fleste på kort tid.

Det var et par ganger jeg måtte vente litt, men det var også til å leve med.

Lenke til kommentar

Jeg ble sinka noe sinnsykt på en liten tur til trøndelag for noen uker siden..

Det er skremmende hvor mange som kjører sløvt og ikke følger med i speilene.. (jeg håper da det er årsaken og at de ikke bevisst hindrer annen trafikk...)

Noen ganger lurer jeg på hva som er mest skremmende: bilister som bare kjører i eget tempo, eller de som også vil ha andre til å kjøre i sitt tempo.

Lenke til kommentar

Noen ganger lurer jeg på hva som er mest skremmende: bilister som bare kjører i eget tempo, eller de som også vil ha andre til å kjøre i sitt tempo.

 

Vedkommende må gjerne kjøre så sakte haun vil.. Men da må man for pokker hjelpe til så bilene bak kan komme forbi også.

Som i dag, jeg har vært på en liten svipptur til en by drøyt 50 mil unna. Ble nådd igjen av en bil, og han var forbi et minutt eller så senere..

Jeg opplevde aldri at noen slapp meg forbi på samme måte.

 

 

Hvor mange timer var det snakk om?

 

Jeg ble nok bortimot en halvtime senere enn hva jeg hadde tenkt.

Det er en ganske stor prosentandel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ble nok bortimot en halvtime senere enn hva jeg hadde tenkt.

Det er en ganske stor prosentandel.

 

Tror du må gjøre noen justeringer på kalkylene dine og legge til noen parametre om at ikke alle bilister ønsker å kjøre like fort som deg. Litt egoistisk er det å forvente at alle umiddelbart skal hive seg i grøfta når du kommer bakfra og roper løype!

 

Start en halvtime tidligere neste gang.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tror du må gjøre noen justeringer på kalkylene dine og legge til noen parametre om at ikke alle bilister ønsker å kjøre like fort som deg. Litt egoistisk er det å forvente at alle umiddelbart skal hive seg i grøfta når du kommer bakfra og roper løype!

 

Start en halvtime tidligere neste gang.

 

Hvor tar du det fra?

Jeg forventer ikke at alle umiddelbart skal kaste seg unna.

Jeg forventer dog at man benytter en mulighet relativt fort til å slippe forbi trafikanten som vil kjøre raskere, akkurat som trafikkreglene eksplisitt påbyr.

 

Selv følger jeg det slavisk, og slipper altså alltid frem folk som vil kjøre raskere enn meg.. Det er noe som fører til mindre stress og mer samarbeid i trafikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På veien hjem:

 

1 stk drosje som lå i ræven min i et par kilometer selv om jeg lå over fartsgrensa.

1 stk drosje som prøve å kjøre forbi meg på innsiden i en rundkjøring (uten to felt i utgangen av den).

1 stk drosje som ikke blinket i rundkjøring

3 stk drosje som sto parkert langs vei (i busslommer) med lyset på. 2 av disse var rett før fotgjengeroverganger på forholdsvis mørke steder.

 

Yrkessjåfører? Ta dere en bolle.

Lenke til kommentar

Rundkjøringen ved Arna stasjon i Bergen.

En kamerat av meg (A) fortalte at han og en annen (B) lå ca ved siden av hverandre, han kom fra sør. A lå med fronten ca ved bakenden på bilen B. Bilen B ligger langt til høyre i feltet, mens bilen A ligger langt til venstre. Bil A tenker automatisk at bil B skal ned til Arna stasjon (mot øst) og ikke mot Bergen slik som bil A skal (nord). Likevel har både A og B tenkt seg til Bergen.

Som følge av at A tror at B skal ned til stasjonen, gasser han på og vil inn på veien foran. Bil B gasser også på, for han skal også frem. De treffer nesten hverandre idet de skal inn igjen på veien i nordgående retning (mot Bergen). Hvem hadde fått skylden hvis de hadde truffet hverandre?

 

Strengt talt skal du jo ligge til høyre om du skal rett frem eller til høyre (med mindre annet er merket i veien), men her er det bare ett felt. Derfor virker det som om B skal ned til høyre.

 

Hva mener dere? Teit plassering av B eller teit tenkt av A?

 

post-209260-0-90069500-1364085451_thumb.jpg

Lenke til kommentar

[..] En kamerat av meg (A) fortalte at han og en annen (B) lå ca ved siden av hverandre, han kom fra sør. A lå med fronten ca ved bakenden på bilen B. Bilen B ligger langt til høyre i feltet, mens bilen A ligger langt til venstre.

 

JtTGsjV.png

Sånn?

 

Som følge av at A tror at B skal ned til stasjonen, gasser han på og vil inn på veien foran. Bil B gasser også på, for han skal også frem. De treffer nesten hverandre idet de skal inn igjen på veien i nordgående retning (mot Bergen).

Man bør aldri tro noe som helst i trafikken.., så her har A vært for ivrig. Brukte forresten B blinklys? Hvis nei, burde A ihvertfall kjørt mer aktsomt..

 

Hvem hadde fått skylden hvis de hadde truffet hverandre?

Det er ikke godt å si. Det kunne fort blitt snakk om delt skyld - alt ettersom hva som er mulig å bevise i etterkant (bilder, skisser, tekstlige beskrivelser av ulykken o.s.v.). Det spørs også hvordan ulykken hadde blitt: Om f.eks. A hadde kjørt inni baksiden til / nederst på venstresiden til B ville ikke det sett bra ut for A (det ville jo sett ut som en påkjørsel bakfra).

 

Strengt talt skal du jo ligge til høyre om du skal rett frem eller til høyre (med mindre annet er merket i veien), men her er det bare ett felt. Derfor virker det som om B skal ned til høyre.

Det er nok ikke alltid så enkelt. Hvorfor skal man ligge til høyre i denne rundkjøringen, hvis man skal rett frem, og det kun er to stk armer? Da gir det jo mye mer mening i faktisk legge seg til venstre.., så blir det plass til folk på høyre som skal ta av til høyre.. Så lenge det er plass til to stk side om side i rundkjøringen, vel og merke (dette er uavhengig av om det er vegmerking der eller ikke).

 

Hva mener dere? Teit plassering av B eller teit tenkt av A?

Jeg holder en knapp på at det var B som plasserte seg "teit" ... Men det er jo ikke lovstridig å være teit :). Derimot kan det være upraktisk og uheldig.

 

EDIT: Etter å ha tenkt meg om, og studert bildet kom jeg frem til følgende: B valgte dårlig plassering, men A er den eneste som har skyld.

 

Forklaring:

1) B var tross alt fremst.., så enten har A:

2) ..virret inn i det ytre kjørefeltet (hvis det er plass til to biler i bredden - inne i rundkjøringen (VIKTIG!)) og brutt vikeplikten ovenfor B.

eller

2) ..hatt for stor fart, og nesten kjørt inni B fra baksiden.

 

Igrunn blir det slik: A har ikke kjørt aktsomt nok. Og enten har A vært i det indre kjørefeltet (hvis det er plass til to stk), eller bak B.

Endret av droidy
Lenke til kommentar

Det som er tragisk med når de setter opp midtdelere er att de lager veien så smal att personbil og utrykningskjøretøy ikke kommer forbi hverandre, minimumskrav når det først setter opp midtdelere burde være att det er plass til både utrykningskjøretøy og lastebil. Nesten daglig ser jeg dette problemet med e18 i vestfold.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke alltid så enkelt. Hvorfor skal man ligge til høyre i denne rundkjøringen, hvis man skal rett frem, og det kun er to stk armer? Da gir det jo mye mer mening i faktisk legge seg til venstre.., så blir det plass til folk på høyre som skal ta av til høyre.. Så lenge det er plass til to stk side om side i rundkjøringen, vel og merke (dette er uavhengig av om det er vegmerking der eller ikke).

 

 

Selv om det kun er tre armer så er vi blitt opplært til å holde til høyre når du skal rett frem, det er instinktet om slår til. Derfor blir det en individuell vurdering, og dermed misforståelser.

 

Slik jeg vurderer denne rundkjøringen på googlemap så er det plass til 2 biler i bredden, også de siste metrene i forkant av rundkjøring. Her burde det vært piler i veibanen som styrte bilene som skulle rett frem i venstrefelt.

 

http://maps.google.no/maps?q=arna+stasjon&hl=no&sll=58.936214,5.83447&sspn=2.766677,10.447998&hq=arna+stasjon&t=m&layer=c&cbll=60.421688,5.460537&panoid=JrekT6Vm7Mx0KrIekS9NxA&cbp=12,356.78,,0,16.42&z=16

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...