Jump to content

Konformisten

Medlemmer
  • Content Count

    551
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

187 :)
  1. Disse er solide og driftsikre, men det er fare for å ende opp med et pengesluk etter 12-13 år og tilsvarende km-stand. Min erfaring er riktignok med bensinmotor i denne konstruksjonen, akkurat de er uproblematiske.
  2. Det første og eneste jeg kommer på er Mercedes E-klasse (før 1995).
  3. Det er tøv å si at en førstegangskjøper må starte med bortimot 200hk for å bli fornøyd. Mitt førstegangskjøp var en varebil med støtstangmotor på 59 hk, som var plenty for meg den gang. Og jeg tror det gjelder mange andre også. 136 hk er også mer enn nok, men for en som i utgangspunktet ser etter en kompakt bil, tror jeg ikke Peugeot 406 er svaret.
  4. Ja, det vil vel aldri være vanskelig å få tak i store, praktiske biler til en billig penge. Det er jo bare å se etter en Chrysler Voyager eller Ford Explorer fra 90-tallet.
  5. Godt tips. Da er det vel bare å skru av kjennemerkene og gå hjem.
  6. Du kan nok regne med at disse blinkes på av mer enn hver 10. bilist. Nå har jeg en jordingsfeil som gjør at fjernlysene ikke kan slås av, så da blir kjøreturen til Biltema uten lys. De som blinker mot meg på høylys dag, får ta til takke med fjernlysene Har også gjort dette i situasjoner med liten ladestrøm, så jeg får start på bilen igjen.
  7. Dette tøvet om å presse i seg 11 liter vann daglig hører jeg ikke på. En halvliter med Fanta holder lenge for meg.
  8. Nei, det beste er nok å utnytte forbikjøringsmulighetene bedre, og/eller holde god avstand. Evt. stoppe bilen og ta en rast, om man ikke klarer å besinne seg overfor trafikanter som tar trafikken med større ro.
  9. Vennligst forklar hvorfor denne situasjonen er sannsynlig, ellers har vi bare et søkt argument.
  10. Smak og behag. Om du prøvekjører bilen vil du sannsynligvis ikke synes det er for lite, så lenge motoren er i orden. En tilsvarende dieselmotor vil være sterkere, men desto kjipere å kjøre med.
  11. Høres ut som en tvilsom logikk. F.eks. kan babyer som skriker mye være en stor belastning, også senere i livet. Da kan man like gjerne si at staten ikke skal blande seg opp i om foreldrene kveler disse "sorte fårene", da foreldrene bærer hele ansvaret. Alt annet blir jo moralisering.
  12. Forstår ikke helt premisset i det opprinnelige spørsmålet. Jeg vet ikke når man tidligst kan påvise Downs, men gitt at dette er mulig før 12. uke - faller retten til fri abort bort da? Problemstillingen må vel være hvorvidt Downs er gyldig grunnlag for senabort. Så vidt jeg vet er dette tilfelle med dagens abortlov. I utgangspunktet bør vel foreldrene ha et ord med i laget, men likevel er det synd om det skapes et press i samfunnet for rendyrking av gener.
  13. Man har heller ikke påkjørsrett mot bilister som bryter vikeplikten, men det har ikke så mye med poenget mitt å gjøre.
  14. I tilfeller med slike rundkjøringer vil som regel den røde bilen være riktig plassert iht. skiltingen (ellers forsvinner poenget med to kjørefelter). Det finnes ingen annen måte å oppnå trafikkflyt i rundkjøringen enn et feltskifte. Ut fra det vil jeg mene at den blå bilen plasserer seg helt feil. Rød kan ikke forutse at denne plutselig skal svinge mot venstre.
  15. Mai måned kan være så ymse for Saltfjellet sin del. Har skjedd at toget kjørte seg fast i snøen, men det er nok sjeldent så sent på året. Hvis dette var i siste halvdel av mai, ville jeg tatt sjansen på sommerdekk om ikke værmeldingen tydet på annet. Skulle det bli problemer ved Saltfjellet, kan man vurdere å kjøre over Graddis mot Sverige (Arjeplog - Östersund - Sveg). Det er også en fjellovergang, men mindre værutsatt.
×
×
  • Create New...