Gå til innhold

Norsk politikk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
HF- skrev (På 25.4.2026 den 17.41):

Imens så er det dårlig stemning i den "styringsdyktige" venstresida 

Screenshot_20260425-173831_Samsung Internet.jpg

Faktum er at støre ikke har et flertall bak seg, han har et mindretall, og et parti som hopper og spretter der de tror de kan få mest gjennomslag

• 2 uker senere...
Skrevet
HF- skrev (15 minutter siden):

Frp går fram i meningsmåling frå fri fagbevegelse:

Screenshot_20260514-130916_Samsung Internet.jpg

Men dessverre veldig lenge til neste valg.
Støre/Stoltenberg/Barth Eide kan ødelegge kolossalt mye på de årene med mer skatt, mer avgifter, skyhøye strømpriser til næringslivet og massiv innvandring fra MENA og Afrika. Og så invasjon av kriminelle nettverk - som har frie hender i Norge.

Eneste håp er at SP skifter side slik at vi får en FrP-ledet borgerlig regjering.
Mens det enda er noe å redde.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Neptun1 skrev (20 minutter siden):

Men dessverre veldig lenge til neste valg.
Støre/Stoltenberg/Barth Eide kan ødelegge kolossalt mye på de årene med mer skatt, mer avgifter, skyhøye strømpriser til næringslivet og massiv innvandring fra MENA og Afrika. Og så invasjon av kriminelle nettverk - som har frie hender i Norge.

Eneste håp er at SP skifter side slik at vi får en FrP-ledet borgerlig regjering.
Mens det enda er noe å redde.

Det virker som venstresida prøver å få Frp over 50%.

• Liker 1
Skrevet

Ny måling hos NRK.

Frp fortsetter å øke, mens Rødt også holder seg stabilt høyt. Partiene på ytterkantene fortsetter med andre ord å gjøre det bra, til tross for skandalene.

Ingen endring for Ap, mens MDG er det partiet som øker mest utenom Frp.

For kokopartiene utenfor Stortinget er det Rasistpartiet som øker mest, fra 0,2% til 0,8%.

https://www.nrk.no/ytring/frp-suveren-pa-ny-maling_-listhaug-hadde-en-stor-fordel-som-hoyres-nye-leder-ikke-har-1.17889612

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes dette viser en klar og skummel trend. Det er ekstremister og populister som vinner frem, og det kommer nok av at de har et budskap som er langt enklere i kortformat/feed. Dersom de er i en debatt, så kollapser de fordi politikk er ikke så enkel som de later som.

• Steng grensen!! (så vi må vise pass og søke visum for å reise til Sverige, Danmark. Staten skal besteme hvem og hvor ofte du kan dra til syden? ++..)
  • Kutt kablene!! (så vi skal satse på full handelskrig med EU/Sverige og være selvforsynte i Norge?)
  • +++

Ytterkantene av både høyre og venstre side i politikken er like ille når det kommer til slike ting. Kaster ut poltikk som gjør det godt i en 20 sekunders monolog på TicToc, YouTube, Insta,++ men som fullstendig kollapser ved nærmere diskusjon.

De som tjener på denne "politiske distraksjonen" er partiene på ytterkanten, eliten (siden folket ikke fokuserer på de viktige tingene) og Big Tech siden dette drar mye engasjement inn på plattformene deres. 

• Liker 3
Skrevet
WiiBoy skrev (På 20.5.2026 den 10.15):

Steng grensen!! (så vi må vise pass og søke visum for å reise til Sverige, Danmark. Staten skal besteme hvem og hvor ofte du kan dra til syden? ++..)

lol 😂

WiiBoy skrev (På 20.5.2026 den 10.15):

Ytterkantene av både høyre og venstre side i politikken er like ille når det kommer til slike ting. Kaster ut poltikk som gjør det godt i en 20 sekunders monolog på TicToc, YouTube, Insta,++ men som fullstendig kollapser ved nærmere diskusjon.

Hva kollapser om vi slutter å ha stor innvandring fra MENA-land? Det virker heller som at ting blir verre og verre ved å importere spesielt Midtøsten hit.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
8 minutes ago, DukeNukem3d said:

Hva kollapser om vi slutter å ha stor innvandring fra MENA-land? Det virker heller som at ting blir verre og verre ved å importere spesielt Midtøsten hit.

Det er argumentetene som kollapser. "Steng grensen" er ikke mulig, det er ikke ønskelig, det er ikke plausibelt.

Du beviser jo dette selv her. Du skriver om reduksjon i innvandring fra MENA land. Det er ikke å stenge grensen.

• Liker 1
Skrevet (endret)
WiiBoy skrev (27 minutter siden):

Det er argumentetene som kollapser. "Steng grensen" er ikke mulig, det er ikke ønskelig, det er ikke plausibelt.

Du beviser jo dette selv her. Du skriver om reduksjon i innvandring fra MENA land. Det er ikke å stenge grensen.

Jeg tror kanskje du misforstår hva folk mener med "steng grensene" her.

Dette sier jeg til tross for at jeg er gammel nok til å huske de strenge grensekontrollene inn i Tyskland :)

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
Skrevet
32 minutes ago, DukeNukem3d said:

Jeg tror kanskje du misforstår hva folk mener med "steng grensene" her.

Nei, det er poenget.

"Steng grensen" høres enkelt ut, høres trygt ut, men det tolkes på tusen forskjellige måter. Derfor fungerer det i en 20 sekunders TicToc, men ikke i en debatt. 

"Steng grensen" har en essens av at vi kun skal stopp de med dårlige hensikter, uten å forkludre for alle andre (med passkontroll, visum søknader, stoppe alle biler på grensen med laaaange køer, etc.). Det fungerer ikke, så da ender man opp med at "Steng grensen" egentlig bare er justeringer av gjeldene praksis. 
FrP kommer aldri til å lage en "juster gjeldende praksis" TicToc, fordi det fungerer ikke like godt som populisme.. 

• Liker 1
Skrevet
WiiBoy skrev (1 minutt siden):

Nei, det er poenget.

"Steng grensen" høres enkelt ut, høres trygt ut, men det tolkes på tusen forskjellige måter. Derfor fungerer det i en 20 sekunders TicToc, men ikke i en debatt. 

"Steng grensen" har en essens av at vi kun skal stopp de med dårlige hensikter, uten å forkludre for alle andre (med passkontroll, visum søknader, stoppe alle biler på grensen med laaaange køer, etc.). Det fungerer ikke, så da ender man opp med at "Steng grensen" egentlig bare er justeringer av gjeldene praksis. 
FrP kommer aldri til å lage en "juster gjeldende praksis" TicToc, fordi det fungerer ikke like godt som populisme.. 

Jo men det kan vel godt være et fair poeng.

Skrevet
19 minutes ago, DukeNukem3d said:

Jo men det kan vel godt være et fair poeng.

"Justering av gjeldene praksis" er det ansvarlig politikk handler om, med noen større endringer unntaksvis. Slik har det alltid vært.

Man trenger ikke lure velgerne med fjas. Det med fører kun politikerforakt og splittelse. Dessverre er det det som selger på plattformene, og vi ser fremvekst av partier som ikke er ute etter styringsdyktighet kun makt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kunne godt tenke meg at de partiene som hevder å være styringsdyktig og seriøse faktisk prøvde å bevise det.

Når det gjelder en forenkling som "stenge grensen" er det ofte logisk ut i fra kontekst at det er snakk om å begrense antall grunnløse asylsøkere og østeuropeisk biltyver, framfor å forby tyske turister eller nordmenn på harryhandel. Jeg tror ytterst få faktisk ønsker å stenge grensen så grundig at man ikke kan ta Danskebåten engang.

Å kutte kablene er også en forenkling. I ytterste konsekvens er det helt nødvendig, men politikere har hatt flere år på seg til å prøve å finne av-knappen eller forhandle en avtale som gjør at man ikke eksporterer når man trenger strømmen selv, og at vi ikke trenger å ha tyske priser. Det er bare hvis man ikke klarer å finne en god avtale der vi beholder de lave prisen vi skal ha, at man må kutte kablene. 

Men selvsagt er det alltid noen som misforstår med vilje. Hvis jeg sier jeg vil begrense innvandring er det en viss person her i forumet som alltid skal kontre med "jammen vi er avhengig av polske snekkere".

Det er ikke først og fremst dem jeg vil begrense. Og det burde være underforstått.

• Liker 2
Skrevet
10 minutes ago, Mannen med ljåen said:

...

De styringsdyktige partiene i Norge har faktisk klart å styre oss til å bli blant de rikeste, tryggeste og beste landene i verden. Andre land som har funnet rikdom, slik som oss, har ikke klart å forvalte det på en god måte.

"Stenge grensen kun for..." betyr at ALLE må stoppes og ALLE må kontrolleres. Det vil gi en byrde ( både i heft og penger) på lovlydige borgere som langt overgår effekten. Et skilt som ber østeuropeiske biltyver gå på rødt kommer ikke til å fungere. ( jeg misliker dessuten alle biltyver ikke spesifikt øst-europeere ). Kriminalitet skal og må stoppes av politiet uavhengig av etnisk opprinnelse.

Men dette er ikke en tråd om grenser. Poenget mitt var at populistiske partier, på både høyre og venstre side, vinner frem. Det er farlig ettersom det gir "oss mot dem", politiker forakt og splittelse. Akkurat det eliten og big tech ønsker.

• Liker 2
Skrevet (endret)

At Arbeiderpartiet har gjort en god jobb i flere tiår betyr ikke at de har gjort en god jobb de siste årene. Jeg synes godt de kan gå tilbake til å bygge landet, i stedet for å selge det.

Et alternativ til å sjekke alle pass på grensen ville selvsagt vært å luke ut utro tjenere i UDI og NAV som gir trygd og statsborgerskap til utlendinger, og gjerne noen ICE-agenter som kan samle opp de som skal ut.

Igjen, man kan diskutere nøyaktige metoder. Men vi ser ikke vilje i det hele tatt.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Skrevet
6 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Et alternativ til å sjekke alle pass på grensen ville selvsagt vært å luke ut utro tjenere i UDI og NAV som gir trygd og statsborgerskap til utlendinger, og gjerne noen ICE-agenter som kan samle opp de som skal ut.

Igjen, man kan diskutere nøyaktige metoder. Men vi ser ikke vilje i det hele tatt.

Google sier at nesten 2500 uten lovlig opphold ble sendt ut av landet i fjor med "makt", en liten økning fra 2024.

I tillegg er det mange som reiser frivillig etter avslag eller inndragning av oppholdstillatelse.

Det er definitivt vilje til å sende folk ut og til å nekte opphold.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...