Vokteren Skrevet 12. januar Skrevet 12. januar Misbruket av energidrikk, særlig blant ungdom, gamere og it-folk har vært helt ute av kontroll. Nå er det heldigvis innført aldersgrense på denne quick-fixen: https://www.sykehuset-innlandet.no/nyheter/dette-skjer-med-unge-som-drikker-for-mye-energidrikk/ Bivirkningene er mange og lett gjenkjennelige. Trøtte ungdommer som kommer uopplagte på skolen og ustrukturerte it-løsninger som er skjemmet av altfor raske «ADHD-løsninger.» Jeg kjøper en boks et par ganger i året hvis jeg kjører langt med bil, må være oppe på natten e.l. Hvor ofte drikker du Redbull, Monster, Battery o.l.?
ole_marius Skrevet 12. januar Skrevet 12. januar Bra dem har alders begrensning på dette. Vi vet at unge voksne/tenåringer har lav konsekvensutredning sammenlignet voksne mhp. kortsiktig/langsiktige vaner. Dvs. at blir man avhengig i ung alder så er det vanskelig å slutte. I tillegg er det det finansielle bak hvordan man har råd til dette. Ut fra inflasjonsjustert hadde jeg rundt 2009 ca. 250 kr x (1+0,04)^(2026-2009) = 490 kr per måned. I og med en boks ca. er 30 kroner utgjør dette ca. 16 bokser i mnd. Og så skal man ha råd til litt annet på siden... Selv drikker jeg aldri energidrikk. Jeg har ikke vendt meg til smak av sukker/søtningstoffer i dette omfanget, så når jeg prøver å drikke disse energidrikkene brekker jeg meg. Holder meg til kaffe. 1
obygda Skrevet 12. januar Skrevet 12. januar Drikker det iblant. Synes noen av dem smaker godt..og de er oppkvikkende. Jeg kunne gjerne sett for meg at de inneholdt noe mindre koffein..at man kunne kjøpe ulike grader mhp koffein hadde vært å foretrekke. Det er først og fremst smaken jeg liker på enkelte..mye bedre enn brus. Alkohol drikker jeg aldri, så sånn sett er dette min eneste "rus". Varianter med litt mindre koffein hadde som sagt vært ypperlig her. Å drikke en går..drikker jeg 2 samme dag blir jeg dårlig..
Dachs33 Skrevet 12. januar Skrevet 12. januar Vokteren skrev (32 minutter siden): Hvor ofte drikker du Redbull, Monster, Battery o.l.? Det er alt for mye koffein i energidrikkene for min del, så det blir en kaffekopp eller to gjennom dagen. Synes dog den energidrikken til Biltema er god, men bortkastet å kjøpe for å drikke en halv desiliter og kaste resten.
PaladinNO Skrevet 12. januar Skrevet 12. januar (endret) Passerte nylig 40 og har ennå ikke prøvd hverken kaffe eller diverse energidrikker. Fikk smake et halvt glass med Redbull hos en bekjent engang, men klarte ikke smaken! Av drikker med koffein så er det bare Urge (brus) jeg drikker en god del av (rører ikke Cola), men bare noen ganger som delvis erstatning til vann fra kranen. Er lenge siden jeg erfarte på datatreff at vann / Farris og grovbrød var en mye bedre løsning for "dagen derpå" kontra energidrikker. Tar lengre tid før det slår gradvis inn - som mat normalt gjør - men det er ikke noe kræsj senere. Hva datatreff angår så var jeg også en av de veldig få - gjerne den eneste - som hadde med seg egen lampe til å ha over tastaturet. God belysning og riktig belysning er sterkt undervurdert når man skal holde seg våken. Og min erfaring er: glem blått lys - bruk gult lys. Helst med god fargegjengivelse - dvs. nærmest mulig naturlig sollys. På jobben (jobber med IT) så har både sjefen min og jeg hvert vårt private kjøleskap stående på våre kontorer, og jeg har en 5-liters dunk med vann som ukesforsyning av drikke stående i mitt. Forskjellen er at han også har en liten kaffemaskin stående som blir flittig brukt. Det var ingen som fortalte meg bivirkninger eller negative effekter av energidrikker, men det trengte ingen gjøre heller - de så jeg selv på andre jeg gikk i klasse med på ungdomsskolen, som var på samme datatreff, når mandag morgen kom. Ellers er evt. planlegging av dagen og en god natts søvn å anbefale. Endret 12. januar av PaladinNO 1
Vokteren Skrevet 12. januar Forfatter Skrevet 12. januar Vokteren skrev (8 timer siden): Misbruket av energidrikk, særlig blant ungdom, gamere og it-folk har vært helt ute av kontroll. Nå er det heldigvis innført aldersgrense på denne quick-fixen: https://www.sykehuset-innlandet.no/nyheter/dette-skjer-med-unge-som-drikker-for-mye-energidrikk/ Bivirkningene er mange og lett gjenkjennelige. Trøtte ungdommer som kommer uopplagte på skolen og ustrukturerte it-løsninger som er skjemmet av altfor raske «ADHD-løsninger.» Jeg kjøper en boks et par ganger i året hvis jeg kjører langt med bil, må være oppe på natten e.l. Hvor ofte drikker du Redbull, Monster, Battery o.l.? Tenåringsdatteren til en god nabo drakk energidrikke tilnærmet daglig. Når jeg ser henne, er bivirkningene tydelige. I tillegg til å se syk, blek og tynn ut, har hun også fått problemer på skolen etter altfor mange nattetimer foran skjermen. Hvordan lever, nyrer osv har taklet denne «giften» gjenstår å se. Fra å være hyggelig, blid og sosial har hun blitt trøtt, mutt og asosial. Med den nye aldersgrensen står hun nå midt i en vanskelig avvenningsprosess med abstinenser. 1
Gjest 54163...482 Skrevet 12. januar Skrevet 12. januar Jepp. Både energidrikk og kaffe flere ganger om dagen. Sover som en stein om natten. Anonymous poster hash: 54163...482
Colin. Skrevet 12. januar Skrevet 12. januar Drikker svært sjeldent kaffi, så energidrikk gjør meg fysisk dårlig av en liten slurk. Noe merakkels hele greia.
Duriello Skrevet 12. januar Skrevet 12. januar Drakk en boks battery på nyttårsaften som hadde stått i kjøleskap ca 1,5 år. Ellers aldri.
Mannen med ljåen Skrevet 12. januar Skrevet 12. januar Drakk litt energidrikk før, men kjøpte vannkoker og pulverkaffe i stedet. Drikker ikke energidrikk lengre. Har koffeinfri pulverkaffe i koppen akkurat nå. Bruker kun koffeinholdig tidlig på dagen.
Abrus Skrevet 12. januar Skrevet 12. januar (endret) Jeg drikker mye te (2–2,5 l daglig). Når jeg er ute på tur, om det er for varmt o.l. om sommeren, bytter jeg ut koffeininntaket med energidrikk. Hvis jeg ikke inntar koffein blir det noen helvetes dager. Tedrikkingen tok virkelig fart i 2001, da jeg bodde på en husmannstuft med brønn der det luktet omtrent som om jeg satt på dass av vannet i vårløsningen. Altså for å kamuflere aromaen i vannet, og for å ha kokt vannet. Endret 12. januar av Abrus
Gjest 1cce4...97b Skrevet 12. januar Skrevet 12. januar Drikker 4 monster og 2-4 kopper kaffe per dag. Har nada søvnkvalitet og hjertet banker konstant, men klarer ikke å bli kvitt den jævla demonen, har blitt så avhenging jeg tenker på det hele dagen snart. Anonymous poster hash: 1cce4...97b
Evil-Duck Skrevet 12. januar Skrevet 12. januar Alt med måte, for en si. Det klart viktigste sentralstimulerende stoffet i energidrikk er koffein, som også er det stoffet av betydning i kaffe. Typisk ligger kaffe i snitt rundt 50 mg koffein per 100 ml, men dette varierer betydelig avhengig av bryggemetode og bønnetype. Energidrikk har til sammenligning en maksgrense på 32 mg koffein per 100 ml. Den store «gotchaen» med energidrikk er først og fremst bruksmønster: den drikkes ofte raskere og i større mengder enn kaffe, og markedsføringen har tidvis vært uheldig rettet mot unge. Med de reguleringene vi har i Norge, der man ikke får kjøpt energidrikk med høyere koffeininnhold enn 32 mg/100 ml, er det for friske voksne uproblematisk å nyte energidrikk i ny og ne, på linje med andre koffeinholdige drikker.
The Avatar Skrevet 12. januar Skrevet 12. januar Går lenge mellom kvar gong eg drikk energidrikk, men eg har to bokser i kjøleskapet. Drikker kaffe om morgonen på jobb dei fleste dagar, ofte blir det eit par koppar til sidan eg synes det er betre å drikke kaffe enn berre vatn i løpet av dagen. Synes det er greit å ha energidrikk lignande, men bruker det omtrent som smertestillande tablettar, ein sjeldan gong (meir enn ein måned mellom kvar gong) når eg treng ein liten boost, enten det er at eg tek ei boks med energidrikk i handa på veg ut når eg skal reise med 06.00 flyet, eg skal på lang køyretur, og tilsvarande ting som eg gjer berre av og til, og bør prøve å holde meg då opplagt som mogleg.
obygda Skrevet 12. januar Skrevet 12. januar Evil-Duck skrev (6 minutter siden): Alt med måte, for en si. Det klart viktigste sentralstimulerende stoffet i energidrikk er koffein, som også er det stoffet av betydning i kaffe. Typisk ligger kaffe i snitt rundt 50 mg koffein per 100 ml, men dette varierer betydelig avhengig av bryggemetode og bønnetype. Energidrikk har til sammenligning en maksgrense på 32 mg koffein per 100 ml. Den store «gotchaen» med energidrikk er først og fremst bruksmønster: den drikkes ofte raskere og i større mengder enn kaffe, og markedsføringen har tidvis vært uheldig rettet mot unge. Med de reguleringene vi har i Norge, der man ikke får kjøpt energidrikk med høyere koffeininnhold enn 32 mg/100 ml, er det for friske voksne uproblematisk å nyte energidrikk i ny og ne, på linje med andre koffeinholdige drikker. Energidrikker selges jo i 500 ml bokser..Blir jo 160 mg koffein det. En kopp kaffe blir jo mindre koffein gitt f.eks 1.5- 2 dl. Blir kanskje 100 mg koffein. Det hadde vært fint om man kunne merket koffein innholdet tydelig på disse energidrikkene..f.eks en prikk pr 50 mg koffein totalt i boksen.
The Avatar Skrevet 12. januar Skrevet 12. januar obygda skrev (7 minutter siden): Det hadde vært fint om man kunne merket koffein innholdet tydelig på disse energidrikkene..f.eks en prikk pr 50 mg koffein totalt i boksen. Er einig i det, men samtidig så er det få som har eit forhold til om 100 mg koffein er mykje eller lite. Ideelt sett burde det være ei samanlikning på kva ei boks tilsvarer i kaffe- eller tekopp, problemet er berre at koffein innholdet i ein kopp kaffe kan variere veldig mykje alt etter kaffetype, mengde, tilbereding, osv.
:utakt Skrevet 12. januar Skrevet 12. januar Jeg drikker en kopp kaffe om morgenen. Ikke noe mer. Jeg var ganske hard på kaffen tidligere, men merket så mye uro i kroppen at jeg måtte bare kutte det ut. Energidrikk kjøper jeg aldri. Jeg har smakt Battery, men syns egentlig ikke det var spesielt godt, og har ikke hatt noe behov for å teste de andre.
Powertrainer Skrevet 13. januar Skrevet 13. januar Energidrikk er noe jeg drikker svært skjelden. Kan bli en boks i helgene av å til men er nok ikke mer enn en boks i mnd i snitt. Drikker derimot kaffe hver dag, 4-5 kopper blir det fort.
Sinvano Skrevet 13. januar Skrevet 13. januar Blir noen kopper kaffi iløpet av dagen, energidrikk drikker jeg muligens en boks i uken av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå