Gå til innhold

Revolusjon i Iran?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Imaginacíon skrev (1 minutt siden):

Sitter og ser på langt innslag om Iran på dagsrevyen nå. Kom dere ut av ekkokamrene.

Hva finner du øverst på medienes forsider?

Bare Trump slipper en fjert så er det viktigere enn revolusjonen mot prestestyret i Iran.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutes ago, Imaginacíon said:

Sitter og ser på langt innslag om Iran på dagsrevyen nå. Kom dere ut av ekkokamrene.

Når jag först hörde om saken för kanske någon uke sen så tittade jag igenom lite media utan att finna något förutom kanske noen notis. Såg at VG hade en artikel i går också. 

Så ok, man kanske har begynt skriva om saken. 

Ser at VG har en sak i dag om dödstraff på grund av "Riksadvokaten i Iran advarer om at alle demonstranter vil bli ansett som «fiender av Gud"

Trevlig regime ...

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (1 time siden):

Så for noen timer siden en sak om at nå åpner regimet for dødsdom mot demonstranter, som er en skjevrapportering. Er vel clickbait, men det gir inntrykk av at regimet er ondere enn de er. Og i går var det mye på dagsrevyen om situasjonen.

Regimet henrettet 1 person hver sjette time i 2025! Og du mener en reportasje om dødsstraff fremstiller dem verre denne de er????? Hva f?

Det fremstiller dem akkurat som de er!!!!

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet
3 minutes ago, Tussi said:

Regimet henrettet 1 person hver sjette time i 2025! Og du mener en reportasje om dødsstraff fremstiller dem verre denne de er????? Hva f?

Vad er fel med lite islamism når de er i mot Israel?   

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
4 minutes ago, Tussi said:

12 minutes ago, fredrik2 said:

Når jag först hörde om saken för kanske någon uke sen så tittade jag igenom lite media utan att finna något förutom kanske noen notis. Såg at VG hade en artikel i går också. 

Så ok, man kanske har begynt skriva om saken. 

Ser at VG har en sak i dag om dödstraff på grund av "Riksadvokaten i Iran advarer om at alle demonstranter vil bli ansett som «fiender av Gud"

Trevlig regime ...

Article 186 of the Iranian law states that if a group or organisation engages in armed opposition to the Islamic Republic, all members or supporters who knowingly assist its aims may be considered 'mohareb' (enemies of God), even if they do not personally participate in armed activities.

https://www.msn.com/en-in/news/world/protesters-are-enemies-of-god-iran-warns-of-death-penalty-in-crackdown/ar-AA1TXjLe

Det er ikke noe hyggeregime, men trusselen om dødsstraff gjelder altså de som driver med væpna opprør eller støtter dem.

Skrevet
Neptun1 skrev (28 minutter siden):

Vel, jeg kjenner "lusa på gangen".
Venstresiden dvs regjeringen, alle mediene og akademia misliker det som foregår i Iran av forannevnte grunner.

For å sammenligne, tenk om Trump-administrasjonen stengte ned internett - og åpnet ild mot vilkårlige demonstranter.
De hadde frådet selvsagt, nå er de nesten musestille. ALT er viktigere enn opprøret i Iran.

Nå er jeg både akademiker og til venstre/sentrum politisk, med kolleger som stort sett befinner seg til venstre for meg politisk, og INGEN av oss hadde felt noen tårer over presteregimet skal jeg tolke stemningen rundt lunsjbordet i går da demonstrasjonene var tema, så hvor du får dette fra er for meg en gåte.

Det du gjør, er å feilaktig ta media sin tidvise sendrektighet til inntekt for din egen overbevisning. Husker du den ukrainske offensiven i 2022? Der tok det flere dager før de norske mediene fikk med seg hva som var i ferd med å skje, fordi de var mer opptatt av at Dronning Elisabeth lå for døden. Dette betød på ingen måte at NRK & Co. støtter Russland.

• Liker 3
Skrevet
1 minute ago, Imaginacíon said:

Article 186 of the Iranian law states that if a group or organisation engages in armed opposition to the Islamic Republic, all members or supporters who knowingly assist its aims may be considered 'mohareb' (enemies of God), even if they do not personally participate in armed activities.

https://www.msn.com/en-in/news/world/protesters-are-enemies-of-god-iran-warns-of-death-penalty-in-crackdown/ar-AA1TXjLe

Det er ikke noe hyggeregime, men trusselen om dødsstraff gjelder altså de som driver med væpna opprør eller støtter dem.

Jag brydde mig mest om involveringen av gud men det er ju trevligt at du förklarar i detalj vilka som riskerar dödstraff i en diktatur. 

• Liker 3
Skrevet
2 minutes ago, fredrik2 said:

Jag brydde mig mest om involveringen av gud men det er ju trevligt at du förklarar i detalj vilka som riskerar dödstraff i en diktatur. 

Det er en seriøst stor forskjell på om trusselen retter seg mot demonstranter og om den retter seg mot væpnede opprørere.

Skrevet
31 minutes ago, Imaginacíon said:

Antall repotasjer og hvor saker plasseres i nyhetsbilder har noe med balansen av nyhetsbildet å gjøre.  Det er bra at NRK har begynt å dekke dette, etter flere dager med opptøyer.  

1 hour ago, Imaginacíon said:

Jeg er i mot regimet i Israel og den forferdelige behandlingen de gir palestinerne, men informasjonen om dem skal være korrekt, og jeg lar meg korrigere hvis det er grunn til det. Å ikke være åpen for det betyr at man driver med propaganda og ikke opplysning.

Jeg syns dette er en god holdning å ha.

Hvis vi ikke prøver å være balanserte, så driver vi i praksis med aktivisme. 

Aktivisme kan være et legitimt virkemiddel tenker jeg og hva enkeltpersoner foretar seg på den fronten er ikke så kritikkverdig.

Når det gjelder media, så mener jeg aktivisme bryter med vær varsomplakaten.   Det bør stilles strenge krav til nyheter som mottar statsstøtte om å ikke drive med aktivisme etter min mening.

Jeg mener f.eks at pressens aktivisme mot Trump er en direkte sikkerhetsrisiko for Norge.   

For å understreke med "to streker" under:  -> Jeg liker virkelig ikke Trump <-, men jeg mener likevel at norsk presse med statsstøtte har drevet aktivisme heller enn journalisme når det gjelder Trump.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
11 minutes ago, Imaginacíon said:

Det er en seriøst stor forskjell på om trusselen retter seg mot demonstranter og om den retter seg mot væpnede opprørere.

Ser att du missade att ta med sympatiserar med väpnade upprörare. 

Alla palestina aktivister som demonstrerar gör väl något liknande. Förstår att du ikke kommer gå med på det eksemplet så jag får väl säga alla som stöder Israel på någon som helst måte för att få dig att vara enig. Båda grupperna har definitivt en del sympati med väpnande opprörare. 

Finns ju faktiskt regler i krig också. Man får alltså ikke avrette en krigsfånge men då får det att låta som det är i alla fall nästan ok att avrette de som sympatiserar med folk som gör motstand mot regimet.  

• Liker 2
Skrevet
Imaginacíon skrev (1 time siden):

Så for noen timer siden en sak om at nå åpner regimet for dødsdom mot demonstranter, som er en skjevrapportering. Er vel clickbait, men det gir inntrykk av at regimet er ondere enn de er. Og i går var det mye på dagsrevyen om situasjonen.

På hvilket grunnlag sier du dette?
Det er jo mange som har blitt henrettet etter tidligere demonstrasjoner.

Eks:
https://en.wikipedia.org/wiki/Death_sentences_during_the_Mahsa_Amini_protests

Sitat

Death sentences during the Mahsa Amini protests is a list of Iranian citizens sentenced to death or charged with crimes punishable by death in the Islamic Republic of Iran during the Mahsa Amini protests.[1][2] Following rushed trials that were widely criticized by human rights organizations,[3][4] the Islamic Republic has executed eight protestors, Mohsen Shekari, Majidreza Rahnavard, Mohammad Mehdi Karami, Seyyed Mohammad Hosseini, Saleh Mirhashemi, Majid Kazemi, Saeed Yaghoobi and Mohammad Ghobadloo. Dozens of protesters have been charged with offenses that are punishable by death in Iran.

Dette ER et ondt regime som i fjor hadde rekordhøyt antall avrettinger av personer:
https://www.bbc.com/news/articles/c3v1g227p4xo

Sitat

Norwegian-based Iran Human Rights (IHR) group told the BBC it had verified at least 1,500 executions up until the start of December, adding that many more have taken place since.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
7 minutes ago, fredrik2 said:

Ser att du missade att ta med sympatiserar med väpnade upprörare. 

Alla palestina aktivister som demonstrerar gör väl något liknande. Förstår att du ikke kommer gå med på det eksemplet så jag får väl säga alla som stöder Israel på någon som helst måte för att få dig att vara enig. Båda grupperna har definitivt en del sympati med väpnande opprörare. 

Finns ju faktiskt regler i krig också. Man får alltså ikke avrette en krigsfånge men då får det att låta som det är i alla fall nästan ok att avrette de som sympatiserar med folk som gör motstand mot regimet.  

Dødsstraff er for strengt. Fengsel er mer rett straff. Hvis de ikke har deltatt i drap da. Da snakker jeg om opprørere.

Det ser ut til at regimet nærmer seg slutten. En får håpe at det ikke ender i kaos og borgerkrig. 

Endret av Imaginacíon
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Fatninja skrev (13 minutter siden):

men jeg mener likevel at norsk presse med statsstøtte har drevet aktivisme heller enn journalisme når det gjelder Trump.

Jeg tror det heller er manglende forståelse for hva USA er og hvordan verden ser ut fra andre steder enn hos de liberale i de store byene. Jeg tro mange europeiske journalister ikke beveger seg noe særlig utenfor de kretsene som de forstår. 

Tror få av dem har noe peiling på verden slik den ser ut i fra fattige strøk i Mississippi eller Louisiana, ei heller for de som bor i områdene som grenser mot Mexico.

En europeisk, venstreliberal forståelse av verden vil aldri på noe vis forstå store deler av USA.

Endret av agvg
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
3 minutes ago, agvg said:

Jeg tror det heller er manglende forståelse for hva USA er og hvordan verden ser ut fra andre steder enn hos de liberale i de store byene. Jeg tro mange europeiske journalister ikke beveger seg noe særlig utenfor de kretsene som de forstår. 

Tror få av dem har noe peiling på verden slik den ser ut i fra fattige strøk i Mississippi eller Louisiana, ei heller for de som bor i områdene som grenser mot Mexico.

En europeisk, venstreliberal forståelse av verden vil aldri på noe vis forstå store deler av USA.

USA er en skapt katastrofe av et land. Det er ikke noen naturlov at det skal være så mange hjemløse og fattige.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Imaginacíon skrev (54 minutter siden):

Da antar jeg at du fullstendig støtter dødsstraff for terrorister I Israel...

Forøvrig desinformerer du, igjen

Sitat

Riksadvokaten i Iran advarer om at alle demonstranter vil bli ansett som «fiender av Gud»

https://www.vg.no/nyheter/i/5p6G6b/iranske-sykehus-overveldet-av-skadede-demonstranter

Og mange av de som henrettes, blir drept etter tortur og tilståelse av forbrytelser som ikke er begått. De dreper også kvinner som blir voldtatt 

https://en.wikipedia.org/wiki/Atefeh_Sahaaleh

Endret av Tussi
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Hugo_Hardnuts skrev (54 minutter siden):

Nå er jeg både akademiker og til venstre/sentrum politisk, med kolleger som stort sett befinner seg til venstre for meg politisk, og INGEN av oss hadde felt noen tårer over presteregimet skal jeg tolke stemningen rundt lunsjbordet i går da demonstrasjonene var tema, så hvor du får dette fra er for meg en gåte.

Det du gjør, er å feilaktig ta media sin tidvise sendrektighet til inntekt for din egen overbevisning. Husker du den ukrainske offensiven i 2022? Der tok det flere dager før de norske mediene fikk med seg hva som var i ferd med å skje, fordi de var mer opptatt av at Dronning Elisabeth lå for døden. Dette betød på ingen måte at NRK & Co. støtter Russland.

Dette handler ikke om imaginære "lunchopplevelser", men om offentlige fordømmelser av prestestyret i Iran og andre muslimske diktatur fra venstresiden - som er særdeles vanskelig å finne. Vel, faktisk umulig.

Heller ikke kritikk av sosialistiske diktatur rundt om i verden er mulig å finne.
De er rasende på Maduro's vegne.

Når snakket Støre om brudd på folkeretten på inn -og utpust sist?
Kan ikke erindre han eller andre på venstresiden har brukt ordet noensinne selv om brudd skjer hele i tiden i omtalte regimer.

Endret av Neptun1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...