Vokteren Skrevet fredag kl 05:33 Skrevet fredag kl 05:33 Hva tenker dere om den nye ledertrioen i Høyre ? https://hoyre.no/2025/12/11/valgkomiteens-innstilling-er-klar/ Dette er sikkert 3 dyktige politikere med snakketøyet i orden og som hver for seg har mye å gi til en urban generasjon. Men folk flest bor i distriktsnorge, lever i heterofile forhold, har barn, dagligdagse utfordringer og «normale» jobber. Jeg spår at Høyre med denne ledertrioen fortsetter Erna Solbergs desperasjon og distanserer seg enda mer fra folk flest.
obygda Skrevet fredag kl 06:24 Skrevet fredag kl 06:24 Jeg likte ikke den kabalen der. Jeg savner vanlige mennesker som kommer fra en vanlig jobb. Slikt er blitt mangelvare i politikken i dag... 4 1
Mr.Duklain Skrevet fredag kl 11:00 Skrevet fredag kl 11:00 (endret) Vokteren skrev (5 timer siden): Hva tenker dere om den nye ledertrioen i Høyre ? https://hoyre.no/2025/12/11/valgkomiteens-innstilling-er-klar/ Dette er sikkert 3 dyktige politikere med snakketøyet i orden og som hver for seg har mye å gi til en urban generasjon. Men folk flest bor i distriktsnorge, lever i heterofile forhold, har barn, dagligdagse utfordringer og «normale» jobber. Jeg spår at Høyre med denne ledertrioen fortsetter Erna Solbergs desperasjon og distanserer seg enda mer fra folk flest. Tror at med den gjengen, så vil FRP være det største partiet på borgelig side i lang tid fremover. At Ola Svenneby er tilbake i varmen ser jeg på som et + dog. Endret fredag kl 11:04 av Mr.Duklain 5
WiiBoy Skrevet fredag kl 11:23 Skrevet fredag kl 11:23 4 hours ago, obygda said: Jeg likte ikke den kabalen der. Jeg savner vanlige mennesker som kommer fra en vanlig jobb. Slikt er blitt mangelvare i politikken i dag... Hvorfor vil du ha "vanlige mennesker som kommer fra en vanlig jobb" til å lede store partier? De er jo overhode ikke kvalifisert for en slik jobb. En rørlegger er godt kvalifisert for rørleggerarbeid, ikke for internasjonal politikk og å lede et land. Jeg er like lite interessert i å ha en rørlegger til å lede landet, som å ha en toppolitiker til å tukle med rørene på badet mitt. De største partiene bør ledes av folk med lang og dyp erfaring og kunnskap innen ledelse og politikk. Vanlige mennesker som kommer fra en vanlig jobb må gjerne ha en plass på stortinget, men ikke i et øverste sjiktet. 2 2 1
Snylter Skrevet fredag kl 11:25 Skrevet fredag kl 11:25 5 hours ago, Vokteren said: Men folk flest bor i distriktsnorge, lever i heterofile forhold, har barn, dagligdagse utfordringer og «normale» jobber. Jeg spår at Høyre med denne ledertrioen fortsetter Erna Solbergs desperasjon og distanserer seg enda mer fra folk flest. Nei, folk flest bor i tettbygde strøk. Over 1,1 millioner mennesker bor i tettstedet Oslo, og nesten hver fjerde innbygger i Norge bor i Oslo eller Akershus. I tillegg bor ca 270000 innbyggere i tettstedet Bergen Ca 240000 innbyggere i tettstedet Stavanger/Sandnes Ca 200000 innbyggere i tettstedet Trondheim Ca 125000 innbyggere i tettstedet Drammen Ca 120000 innbyggere i tettstedet Fredrikstad/Sarpsborg Uten å ha regnet med hele akershus er vi altså oppe i over 2 millioner mennesker i disse tettstedene. Jeg tror heller ikke denne ledertrioen vil revolusjonere noe som helst men det er ikke fordi ikke folk flest bor i tettbebygde områder. 3 1
Neptun1 Skrevet fredag kl 12:28 Skrevet fredag kl 12:28 Høyres kommende nestleder Ola Svenneby går frisk ut mot innvandring i Norge - som truer velferdsstaten. Høy innvandring vil føre til et utenforskap som over tid er en utfordring for hele samfunnsmodellen, mener Ola Svenneby, som er innstilt som nestleder i Høyre. I et intervju med Klassekampen sier Svenneby at han mener det er fordummende å bruke sysselsetting som argument for innvandring. – MDGs Eivind Trædal snakker om at vi trenger arbeidskraft, men poenget er at innvandring i seg selv kan utløse behov for mer arbeidskraft: Mer sosialhjelp, større kommunale utgifter og mer press på tjenester og infrastruktur. Det må jobbe flere folk i butikken og alle andre steder, sier Svenneby til avisa. Han peker blant annet på at sysselsettingsgraden i enkelte innvandrergrupper er så lav at han mener den samlede effekten blir negativ, selv om noen er i full jobb. – Dette gjelder ikke arbeidsinnvandrere, men flyktninger og dem som kommer på familiegjenforening. Det må få konsekvenser for politikken, sier han. https://www.nettavisen.no/nyheter/ola-svenneby-lei-av-fortellinger-om-snille-innvandrere/s/5-95-2804270 Spørs om "Titten Tei" er så veldig enig med sin realistiske 2. nestleder.. Hun er vel mer Støre-typen. Ikke noe sjakktrekk av Høyre å innstille henne til ny leder. 3 1
obygda Skrevet fredag kl 13:58 Skrevet fredag kl 13:58 WiiBoy skrev (2 timer siden): Hvorfor vil du ha "vanlige mennesker som kommer fra en vanlig jobb" til å lede store partier? De er jo overhode ikke kvalifisert for en slik jobb. Hvorfor ikke? Jeg er f.eks en vanlig person med flere universitetsgrader som har jobbet mange år i ulike stillinger..Det er mange av oss..matematikere og ingeniører..hvorfor er ikke vi f.eks kvalifisert til en jobb i politikken? Jeg ser sjelden folk med ulik realfaglig eller økonomisk bakgrunn i politikken..Isteden ser jeg folk som ikke har utdannelse overhodet..Ja,knapt videregående for enkelte.. 2 1
WiiBoy Skrevet fredag kl 14:21 Skrevet fredag kl 14:21 15 minutes ago, obygda said: Hvorfor ikke? Jeg er f.eks en vanlig person med flere universitetsgrader som har jobbet mange år i ulike stillinger..Det er mange av oss..matematikere og ingeniører..hvorfor er ikke vi f.eks kvalifisert til en jobb i politikken? Jeg ser sjelden folk med ulik realfaglig eller økonomisk bakgrunn i politikken..Isteden ser jeg folk som ikke har utdannelse overhodet..Ja,knapt videregående for enkelte.. Når det skrives "vanlige mennesker som kommer fra vanlig jobb", så tolker jeg det ikke som folk med flere universitetsgrader.. Det er viktig for nasjonen at vi har riktige folk på toppen, og at de besitter relevant utdanning, erfaring og kompetanse. En godt utdannet økonom med yrkeserfaring, kan selvsagt være en god resurs innen økonomisk politikk, men topp politikk handler om ledelse, tverrfaglig samarbeid, brobygging, ++ 5
Mannen med ljåen Skrevet fredag kl 14:22 Skrevet fredag kl 14:22 (endret) Folk som begynte som aktivister i ungdomspolitikken og smisket seg oppover, er neppe bedre kvalifisert til internasjonal politikk enn folk som har livserfaring. De bør kjenne til konseptet "konsekvenser", ellers ender vi bare opp med symbolpolitikk og "let them eat cake". Vi har i en årrekke blitt fortalt at islamisme er vår styrke, og strømkrise er den nye oljen. Nå viser det seg at vår styrke er en byrde på helsevesenet, politiet, rettsvernet, trygdevesenet, boligmarkedet, trygghetsfølelsen og det nasjonale samholdet, og den nye oljen faktisk fører til høyere strømpriser og de-industrialisering. Var jeg den eneste som forutså dette for flere år siden? Er jeg landets smarteste? Eller var det sensur som gjorde at ingen våget å kritisere vårt kollektive selvmord offentlig av frykt for å bli kalt priviligert, transfob rasist? Sitat Høy innvandring vil føre til et utenforskap som over tid er en utfordring for hele samfunnsmodellen, mener Ola Svenneby, som er innstilt som nestleder i Høyre. I et intervju med Klassekampen sier Svenneby at han mener det er fordummende å bruke sysselsetting som argument for innvandring. – MDGs Eivind Trædal snakker om at vi trenger arbeidskraft, men poenget er at innvandring i seg selv kan utløse behov for mer arbeidskraft: Mer sosialhjelp, større kommunale utgifter og mer press på tjenester og infrastruktur. Det må jobbe flere folk i butikken og alle andre steder, sier Svenneby til avisa. Han peker blant annet på at sysselsettingsgraden i enkelte innvandrergrupper er så lav at han mener den samlede effekten blir negativ, selv om noen er i full jobb. – Dette gjelder ikke arbeidsinnvandrere, men flyktninger og dem som kommer på familiegjenforening. Det må få konsekvenser for politikken, sier han. Plutselig sier politikere ting som har vært åpenbare for meg i mange år. For ikke så lenge siden skulle vi løse helsekøene med kristne doktorer fra Syria. Hvorfor endret det seg plutselig? Endret fredag kl 16:37 av Mannen med ljåen 1
obygda Skrevet fredag kl 14:33 Skrevet fredag kl 14:33 (endret) WiiBoy skrev (12 minutter siden): Når det skrives "vanlige mennesker som kommer fra vanlig jobb", så tolker jeg det ikke som folk med flere universitetsgrader.. Det er viktig for nasjonen at vi har riktige folk på toppen, og at de besitter relevant utdanning, erfaring og kompetanse. En godt utdannet økonom med yrkeserfaring, kan selvsagt være en god resurs innen økonomisk politikk, men topp politikk handler om ledelse, tverrfaglig samarbeid, brobygging, ++ Jeg mener det burde handlet mye om å få ting gjort. Våre politikere er veldig dårlig på dette. Videre sløser de bort penger på idiologi...eller idioti. Nei,jeg vil heller ha en person med praktisk erfaring fra næringsliv enn en som bare har sittet på skolebenken og så kastet seg på en politisk karriere. Endret fredag kl 14:33 av obygda 1
Tussi Skrevet fredag kl 15:06 Skrevet fredag kl 15:06 Den siste homofile i Høyre-ledelsen (høye) var en veldig fin leder, så det ser ikke på som noe dumt. Hvir de bor? Bryr meg ikke. De vet nok at de må fremme hele landets interesser for å komme i posisjon, så helt ok 1 2
WiiBoy Skrevet fredag kl 15:09 Skrevet fredag kl 15:09 33 minutes ago, obygda said: Jeg mener det burde handlet mye om å få ting gjort. Våre politikere er veldig dårlig på dette. Videre sløser de bort penger på idiologi...eller idioti. Dette er bare helt feil. Det er ekstremt mye som blir gjort i nasjonen. Det er ekstremt mange penger som blir brukt. 99,99% av tingene som blir gjort tar du bare for gitt, og 99,99% av pengene som blir brukt hører du ikke om. 3 1
Vokteren Skrevet fredag kl 15:27 Forfatter Skrevet fredag kl 15:27 Snylter skrev (4 timer siden): Nei, folk flest bor i tettbygde strøk. Over 1,1 millioner mennesker bor i tettstedet Oslo, og nesten hver fjerde innbygger i Norge bor i Oslo eller Akershus. I tillegg bor ca 270000 innbyggere i tettstedet Bergen Ca 240000 innbyggere i tettstedet Stavanger/Sandnes Ca 200000 innbyggere i tettstedet Trondheim Ca 125000 innbyggere i tettstedet Drammen Ca 120000 innbyggere i tettstedet Fredrikstad/Sarpsborg Uten å ha regnet med hele akershus er vi altså oppe i over 2 millioner mennesker i disse tettstedene. Jeg tror heller ikke denne ledertrioen vil revolusjonere noe som helst men det er ikke fordi ikke folk flest bor i tettbebygde områder. Her er det glidende overganger. I mange oslofolks øyne er tettsteder=distrikter
leticia Skrevet fredag kl 17:41 Skrevet fredag kl 17:41 WiiBoy skrev (3 timer siden): Når det skrives "vanlige mennesker som kommer fra vanlig jobb", så tolker jeg det ikke som folk med flere universitetsgrader.. Det er viktig for nasjonen at vi har riktige folk på toppen, og at de besitter relevant utdanning, erfaring og kompetanse. En godt utdannet økonom med yrkeserfaring, kan selvsagt være en god resurs innen økonomisk politikk, men topp politikk handler om ledelse, tverrfaglig samarbeid, brobygging, ++ En godt utdannet økonom med yrkeserfaring har gjerne også ledererfaring, erfaring fra tverrfaglig samarbeid og det å være en brobygger. Jeg er enig med deg i at kompetente folk bør bekle slike stillinger, og ikke f.eks en "rørlegger" som du brukte som eksempel. 3
Vokteren Skrevet fredag kl 18:18 Forfatter Skrevet fredag kl 18:18 obygda skrev (4 timer siden): Hvorfor ikke? Jeg er f.eks en vanlig person med flere universitetsgrader som har jobbet mange år i ulike stillinger..Det er mange av oss..matematikere og ingeniører..hvorfor er ikke vi f.eks kvalifisert til en jobb i politikken? Jeg ser sjelden folk med ulik realfaglig eller økonomisk bakgrunn i politikken..Isteden ser jeg folk som ikke har utdannelse overhodet..Ja,knapt videregående for enkelte.. Det er sikkert fordi vi med nevnte bakgrunn er for effektive, utålmodige og resultatorienterte. Vi liker ikke fordyrende/forsinkende/demotiverende byråkrati. Vi er ikke avhengig av politisk overkorrekthet og ser på evigvarende filibusterdiskusjoner som misbruk av energi, hersketeknikk og inkompetanse.
kåre b Skrevet fredag kl 18:36 Skrevet fredag kl 18:36 Mannen med ljåen skrev (4 timer siden): Plutselig sier politikere ting som har vært åpenbare for meg i mange år. For ikke så lenge siden skulle vi løse helsekøene med kristne doktorer fra Syria. Hvorfor endret det seg plutselig? Godt poeng, nå er plutselig ap også for en restriktiv innvandringspolitikk. Blir det en: «hva var det jeg sa» fra Frp? 🤣 Hva skjedde? Jeg tror trump skjedde, noen utenfra kom med åpen kritikk og det ble stuerent å stramme inn. Det er ikke nødvendigvis noe likhetstegn mellom universitetsutdannelse og dyktig politiker. Det har nok i mange tilfeller mer med personlighet å gjøre. Våre politikere bytter jo fra forsvarsminister, til landbruksminister og videre til finansminister. Uten å ha noe bakgrunn innenfor noen av feltene så… Jeg tror vi hadde fått inn bedre politikere hvis vi hadde stilt krav om minst 5år i betalt arbeid før de fikk sitte på stortinget, da hadde vi fått bort broilerne. 1 1
Duncan Skrevet fredag kl 18:47 Skrevet fredag kl 18:47 (endret) Kommer nok ikke til å stemme Høyre med Ine i som leder, da blir det heller FRP. Hun tilfører ikke Høyre noe ny retning en det Erna leverte slik jeg ser det. Tiden vil vise om jeg tar feil . Endret fredag kl 18:48 av Duncan 4
Duncan Skrevet fredag kl 19:01 Skrevet fredag kl 19:01 leticia skrev (1 time siden): En godt utdannet økonom med yrkeserfaring har gjerne også ledererfaring, erfaring fra tverrfaglig samarbeid og det å være en brobygger. Jeg er enig med deg i at kompetente folk bør bekle slike stillinger, og ikke f.eks en "rørlegger" som du brukte som eksempel. Problemet er jo at vi har for få økonomer som sitter som politikere, det sitter jo faen meg folk som partiledere i dette landet som tror at flytende havvind noen gang kommer til å bli lønnsomt. Ledererfaring kan man forresten få mange steder uten å ha en mastergrad i bunn. Forsvaret er jo et prakt eksempel på det der. Nå er jo forresten Raymond Johansen bare en "rørlegger" som kom seg opp og fram i Arbeiderpartiet. Så det finnes rørleggere som kan mer enn å bare legge rør. 1
Mannen med ljåen Skrevet fredag kl 19:06 Skrevet fredag kl 19:06 Sitat partiledere i dette landet som tror at flytende havvind noen gang kommer til å bli lønnsomt. Flytende havvind, og andre grønne svindelprosjekter, er svært lønnsomt for rette vedkommende som mottar subsidiene. Det er også svært lønnsomt for karrieren til de politikere som kan sette sin ære i at vi oppfyller De Internasjonale Forpliktelsene. Det er ikke lønnsomt for folket og landet totalt sett. Men det har aldri vært poenget. 1
leticia Skrevet fredag kl 19:58 Skrevet fredag kl 19:58 Duncan skrev (54 minutter siden): Problemet er jo at vi har for få økonomer som sitter som politikere, det sitter jo faen meg folk som partiledere i dette landet som tror at flytende havvind noen gang kommer til å bli lønnsomt. Det er nok for få, men økonomi er ikke eksakt vitenskap, så det vil være delte meninger innad i yrkesgruppa. Duncan skrev (54 minutter siden): Ledererfaring kan man forresten få mange steder uten å ha en mastergrad i bunn. Forsvaret er jo et prakt eksempel på det der. Det er sant. Duncan skrev (56 minutter siden): Nå er jo forresten Raymond Johansen bare en "rørlegger" som kom seg opp og fram i Arbeiderpartiet. Så det finnes rørleggere som kan mer enn å bare legge rør. Ja, det er flere veier inn. Hvis interessen og læreviljen er der så kan man komme langt, selv uten relevant utdanning. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå