Gå til innhold

Hvor langt bort har vi kommet

Anbefalte innlegg

Skrevet
7 hours ago, tsetsefluen said:

@Maabren Muligens mennesker alltid vil være religiøse av seg. Å undre seg over hva som står bak for eksempel universet sin skapelse og andre ting. Selv om vi mennesker er opplyste vil det komme nye generasjoner som vil tro 

Man trenger ikkje religion for å undre seg over korleis alt henger saman. Religion er i så måte fordummande, legger begrensninger på menneskets undring og er lite til hjelp for andre enn svindlere.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Wall Dorf skrev (1 time siden):

Nå har også jeg bestemt meg for å gå nøye gjennom alt fra begynnelsen av og skrive det ned for deg i sammenheng, ærede Teofilos, så du kan vite at det er pålitelig, det du har fått opplæring i.

Da sa han til dem: «Så uforstandige dere er, og så trege til å tro alt det profetene har sagt! 26 Måtte ikke Den salvede lide dette og så gå inn til sin herlighet?» 27 Og han begynte å utlegge for dem det som står om ham i alle skriftene, helt fra Moses av og hos alle profetene.

Endret av PÃ¥inter
Skrevet
PÃ¥inter skrev (24 minutter siden):

Da sa han til dem: «Så uforstandige dere er, og så trege til å tro alt det profetene har sagt! 26 Måtte ikke Den salvede lide dette og så gå inn til sin herlighet?» 27 Og han begynte å utlegge for dem det som står om ham i alle skriftene, helt fra Moses av og hos alle profetene.

Enig!

(Da sa han til Dem; To av disiplene)

Ære fra mennesker vil jeg ikke ha. Men jeg kjenner dere og vet at dere ikke har Guds kjærlighet i dere. Jeg er kommet i min Fars navn, og dere tar ikke imot meg. Men om en annen kommer i sitt eget navn, så tar dere imot ham. Hvordan kan dere tro, dere som vil ha ære av hverandre og ikke søker ære hos den eneste Gud?

Tro ikke at jeg vil anklage dere hos Far. Den som anklager dere, er Moses, han som dere setter deres håp til. Hadde dere trodd Moses, hadde dere også trodd meg. For det er meg han har skrevet om.  Hvis dere ikke tror hans skrifter, hvordan kan dere da tro mine ord?»

Skrevet
Jobs skrev (På 30.12.2025 den 21.57):

Det er tull,les historien til Snåsamannen som 50 tusen nordmenn har fått hjelp av blant annet flere kjendiser .For ikke og snakke om Evangelisenteret ,og Jesus leger med fler.

Jeg har aldri sett noen som har gått inn døra til en slik healer med en offisiell, fysisk diagnose for og så bli frisk og at sjukdommen er dokumentert fjernet. Burde være verdens enkleste ting og gjøre, dog har jeg aldri sett noe slikt.

Merkelig?.....

• Liker 2
Skrevet
Fibonacci skrev (23 minutter siden):

Det kjedelige med å diskutere med religiøse, er at de øser ut bibelvers - akkurat som om de skulle hatt noen betydning for ikke-religiøse.

Mange av disse folkene må ha psykiske problemer, finnes ingen annen forklaring på fenomenet.

Skrevet
Mflj skrev (På 21.12.2025 den 9.30):

En kan forstå at vi har beveget oss langt bort fra Gud, når vi ikke lenger engang husker eller skjønner hva som er årsaken til død, når en ikke lenger klarer definere begrepet synd, og heller ikke vil høre om det eller bry seg om det, og når sannheten ikke lenger resonerer i vårt indre når vi hører den.

Og når de som snakker med Gud blir kalt gale, og de som snakker med de døde blir kalt medium og får sitt eget tv program. 

Blir nesten som en veldig trist skumringsfilm.

Jeg forstår ikke helt hva du vil frem til. Vet du ikke hva død er? Forøvrig så forstår jeg heller ikke hva synd har noe som helst med død å gjøre. Død er opphør av liv. Det er en biologisk prosess.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Fibonacci skrev (1 time siden):

Det kjedelige med å diskutere med religiøse, er at de øser ut bibelvers - akkurat som om de skulle hatt noen betydning for ikke-religiøse.

Jeg er det ikke, men jeg opplever ikke at tråden brukes mye av religiøse, de blander seg sjelden inn i diskusjoner som blir vanskelige når de likevel flyter på kirsebær metoden. For å bevise dette har jeg studert tekstene nøye. Selv kirken nevner aldri noe fra Åpenbaringsboken, den blir for hard kost å regne, likedan med en del andre bøker som tidligere tilhørte Bibelen så som Apokryfene. Bibelvers er nødvendig for ovebevisningens skyld, for det er mye kirsebærplukking der ute. Jeg for min del synes det er interessant å vite litt angående fremtiden, for det er jo profetier det er snakk om? I Åp-22.7: Og se, jeg kommer snart. Salig er den som tar vare på de profetiske ordene i denne boken.
De salige er helt andre enn mange tror, : for: «Salige er de som er fattige i ånden, for himmelriket er deres. Altså disse: 
Jesaja går så langt at han sier: Jeg ble funnet av dem som ikke søkte meg, og åpenbarte meg for dem som ikke spurte etter meg. 

Dette er nesten en demontering for religiøse å høre noe slikt.

Endret av Wall Dorf
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Wall Dorf skrev (4 timer siden):

Jeg er det ikke, men jeg opplever ikke at tråden brukes mye av religiøse, de blander seg sjelden inn i diskusjoner som blir vanskelige når de likevel flyter på kirsebær metoden

Alle forstår det «walldorf». Det er nok derfor du har et sammensurium av tanker om bibelen😉

Endret av PÃ¥inter
Skrevet (endret)
PÃ¥inter skrev (15 timer siden):

Det er nok derfor du har et sammensurium av tanker om bibelen😉

Jo, takk for synspunkt ditt , jeg opplever det nok ikke slik du beskriver det, Bibelen nevner religion bare to ganger, så det er lite tanker involvert i det. Ferdig snakka!

Endret av Wall Dorf
Skrevet
PÃ¥inter skrev (1 time siden):

Men hele bibelen handler om tro og åndelighet. 😉

Fint for deg det da? Skjønte du noe angående forgjengelighet kontra uforgjengelighet som jeg ba deg skille mellom? For det også har jo med åndeligheten å gjøre, skjønt det handler om to forskjellig. Menneskets ånd, og Guds ånd som tilhører to forskjellige kropper. Ha en riktig fin analyse av fenomenet! 

Slik menneskene er i seg selv, tar de ikke imot det som hører Guds Ånd til. Det er dårskap for dem, og de kan ikke fatte det, for det kan bedømmes bare på åndelig vis.  Men det mennesket som har Ånden, kan dømme om alt, og selv kan det ikke bedømmes av noen. For hvem kjente Herrens sinn så han kan gi ham råd? Men vi har Kristi sinn!  (Viser til Jes.40.1-13 Vi =Rådet til Guds folk (Israel / Abraham, Isak og Jakobs Gud )

1.Kor.15.42-44: Slik er det også med de dødes oppstandelse. Det blir sådd i forgjengelighet, det reises opp i uforgjengelighet. 43 Det blir sådd i vanære, det reises opp i herlig glans. Det blir sådd i svakhet, det reises opp i kraft. 44 Det blir sådd en kropp som hadde sjel, det reises opp en åndelig kropp.

Skrevet
Wall Dorf skrev (9 minutter siden):

Skjønte du noe angående forgjengelighet kontra uforgjengelighet

Var det et poeng?, mennesker kan bli uforgjengelig og engler kan bli forgjengelig. 

Skrevet
PÃ¥inter skrev (5 minutter siden):

Var det et poeng?, mennesker kan bli uforgjengelig og engler kan bli forgjengelig. 

Visste ikke at du går med skylapper, har du aldri lest at oppstandelsen er på den siste dag? Joh.6.36-40: Men jeg har sagt dere: Enda dere har sett meg, tror dere ikke. 37 Alle de som Far gir meg, kommer til meg, og den som kommer til meg, vil jeg aldri støte bort. 38 For jeg er ikke kommet ned fra himmelen for å gjøre det jeg selv vil, men det han vil, han som har sendt meg. 39 Og det han vil, han som har sendt meg, er at jeg ikke skal miste noen av alle dem han har gitt meg, men reise dem opp på den siste dag. 40 For dette er min Fars vilje, at hver den som ser Sønnen og tror på ham, skal ha evig liv, og jeg skal reise ham opp på den siste dag.»

Skrevet
Wall Dorf skrev (1 time siden):

har du aldri lest at oppstandelsen er på den siste dag?

Åjo, 👇🏼

Nå er mennesket blitt som en av oss og kjenner godt og ondt. Bare det nå ikke strekker hånden ut og tar av livstreet også og spiser og lever evig!

For Gud skånte ikke de engler som hadde syndet, men styrtet dem ned i avgrunnen, hvor de holdes i varetekt i mørke huler inntil dommen. 

Skrevet (endret)
PÃ¥inter skrev (19 timer siden):

Åjo, 👇🏼

Nå er mennesket blitt som en av oss og kjenner godt og ondt. Bare det nå ikke strekker hånden ut og tar av livstreet også og spiser og lever evig!

For Gud skånte ikke de engler som hadde syndet, men styrtet dem ned i avgrunnen, hvor de holdes i varetekt i mørke huler inntil dommen. 

Det kan jo hende at Guds folk lærer av sine feil og mangel på lydighet?

Trodde du kjente til at Gud egentlig ikke vet råd for sine ulydige barn (slekt)  i Gal.4.18-20: Det er godt at noen er ivrige alltid og ikke bare når jeg er hos dere. Men det må være en iver til det gode. Mine barn, som jeg igjen må føde med smerte til Kristus får skikkelse i dere – jeg skulle ønske jeg var hos dere nå og kunne bruke en annen tone når jeg snakker, for jeg vet ingen råd med dere. 
Heb.11.  Kvinner fikk tilbake sine døde; de hadde stått opp. Noen ble torturert og avslo å bli kjøpt fri, for de ville heller nå fram til en bedre oppstandelse.

1.Mos.6.3: «Min ånd skal ikke for alltid bli værende i menneskene, for de er av kjøtt og blod. Deres levetid skal være 120 år.» (Kan tilhøre Esekiels 37 - døde knokler blir levende - hele Israels folk)

Heb.4 For et sted har han sagt om den sjuende dagen: Så hvilte Gud på den sjuende dag fra alle sine gjerninger. Men her sier han: Aldri skal de komme inn til min hvile! Altså står det fortsatt igjen at noen skal komme inn til hvilen. For de som først fikk det gode budskapet, kom ikke inn på grunn av ulydighet. 'Derfor fastsetter han på nytt en dag: «i dag», når han lang tid etter gjennom David sier dette som vi alt har nevnt: I dag, om dere hører hans røst, så gjør ikke hjertene harde.
 For hvis Josva hadde ført dem til hvilen, ville ikke Gud senere ha talt om en annen dag. Altså er det fremdeles en sabbatshvile i vente for Guds folk. Den som kommer inn til hans hvile, får jo hvile fra sine gjerninger, slik Gud hvilte fra sine. La oss derfor ivre etter å komme inn til denne hvilen, så ingen faller fra på grunn av samme slags ulydighet. (Se også Heb.11)
Heb.11.39 Alle disse fikk godt vitnesbyrd for sin tro, men de oppnådde ikke å få det som var lovet. Gud så for seg noe som er bedre for oss: at de ikke skulle nå fram til fullendelsen uten oss

Endret av Wall Dorf
Skrevet
4 minutes ago, Wall Dorf said:

Det kan jo hende at Guds folk lærer av sine feil og mangel på lydighet?

Vel, vi har jo en nabo i øst der kirken åpenlyst velsigner den pågående krigen mot nabolandet. Hvis det med "lydighet" menes i hvor stor grad kvinner og menn er villige til å løpe i døden og selv begå meningsløse drap for sin leder - så må jeg kunne påstå at lydighet over kirke/religion ikke alltid trenger å være noe negativt.

Skrevet (endret)
geir__hk skrev (22 minutter siden):

Vel, vi har jo en nabo i øst der kirken åpenlyst velsigner den pågående krigen mot nabolandet. Hvis det med "lydighet" menes i hvor stor grad kvinner og menn er villige til å løpe i døden og selv begå meningsløse drap for sin leder - så må jeg kunne påstå at lydighet over kirke/religion ikke alltid trenger å være noe negativt.

Nå handler jo skriften stort sett om Midt Østen og om hvorledes Gaza skal bli lagt øde (Jes.5. /Sef.2.4) og videre for overmakten der... Kirken eller kirker er ikke noe å stole seg blind på,  for når dommen begynner så begynner den først ved Guds hus! (1.Pet.4.17) Da er vel en slags trøst i det, men hvordan blir det egentlig hvis alt skal gå av hengslene?

Endret av Wall Dorf
Skrevet
Wall Dorf skrev (54 minutter siden):

1.Mos.6.3: «Min ånd skal ikke for alltid bli værende i menneskene, for de er av kjøtt og blod. Deres levetid skal være 120 år.» 

Og 120 år etter advarselen, kom flommen.🙂

Og etter flommen levde de tydeligvis mange gode år.

Dette er Sems etterkommere. Da Sem var 100 år, fikk han sønnen Arpaksjad, to år etter storflommen.  11 Og etter at han hadde fått Arpaksjad, levde han enda 500 år og fikk sønner og døtre.
12 Da Arpaksjad var 35 år, fikk han sønnen Sjelah.  13 Og etter at han hadde fått Sjelah, levde han enda 403 år og fikk sønner og døtre.
14 Da Sjelah var 30 år, fikk han sønnen Eber. 15 Og etter at han hadde fått Eber, levde han enda 403 år og fikk sønner og døtre.
16 Da Eber var 34 år, fikk han sønnen Peleg. 17 Og etter at han hadde fått Peleg, levde han enda 430 år og fikk sønner og døtre.
18 Da Peleg var 30 år, fikk han sønnen Re'u. 19 Og etter at han hadde fått Re'u, levde han enda 209 år og fikk sønner og døtre.
20 Da Re'u var 32 år, fikk han sønnen Serug. 21 Og etter at han hadde fått Serug, levde han enda 207 år og fikk sønner og døtre.
22 Da Serug var 30 år, fikk han sønnen Nakor. 23 Og etter at han hadde fått Nakor, levde han enda 200 år og fikk sønner og døtre.

Skrevet
PÃ¥inter skrev (2 timer siden):

Og 120 år etter advarselen, kom flommen.🙂

Og etter flommen levde de tydeligvis mange gode år.

Set at du tolker Bibelen for deg selv, opplysningene om Noah og flommen kommer i andre enden av boken. Kunne det tenkes at også dette skjedde ved *hans komme? Matt.24.37-39:  Som i Noahs dager, slik skal det være når Menneskesønnen kommer.  For i tiden før storflommen spiste og drakk de, giftet seg og giftet bort, helt til den dagen Noah gikk inn i arken, og de skjønte ingenting før flommen kom og tok dem alle. Slik skal det være når *Menneskesønnen kommer

Disiplene var interessert i endetiden... 
Disiplene sa til Jesus: Si oss hvordan vår ende skal bli! Jesus sa da: Har dere funnet begynnelsen, siden dere søker etter enden? For der hvor begynnelsen er, der skal også enden bli. Salig er den som vil stå ved begynnelsen, han skal kjenne enden og skal ikke smake døden.

Fortsettelsen til 1.Mos.6.3 finner du i 6.4: Det var kjemper på jorden i de dager, og siden også. For gudesønnene gikk inn til menneskedøtrene, som fødte dem barn. Dette er de mektige fra eldgammel tid, de navngjetne. Altså ingen tegn til flommen... men vent litt så skal du se, i Åp.16.15 kommer det forklaringen på hva vann i Bibelen betyr: Så sier han til meg: «Vannene du så, der horen sitter, er folk og folkemasser og nasjoner og mennesker med ulike tungemål. (Verset viser til samme kapittel hvor Immanuel er nevnt, Jes.8.7 og 8: se, derfor lar Herren Storelven stige over dem med veldige vannmasser – assyrerkongen og all hans makt. Den skal stige over alle sine elveløp og gå over alle sine bredder, den kommer inn over Juda, oversvømmer og brer seg utover til den når opp til halsen. Med sine utspente vinger fyller den landet ditt, så vidt som det er, Immanuel!

Så slik er storflommen nevnt som en lignelse, og havet er nok menneskehavet, du må nok begynne å følge vershevisningene - Åp.17.15 viser også til Åp.17.1 ... hun som sitter ved de veldige vann.

Din måte å vise til Bibelen er utdatert! 😀

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...