Snikpellik Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) ChopperRead skrev (1 time siden): Er islam en rase? Nei, det er en hatefull ideologi som det er i mine øyne helt innafor å hate tilbake. Har ingenting med rase å gjøre. For det første, islam er ikke en ideologi, det er en religion. Det du sikter til er ekstrem islamisme, som er politisk ideologi. For det andre, så er det lenge siden forestillinger om "raser" var gjengs. Generalisering, forskjellsbehandling og diskriminering på bakgrunn av f.eks. religion eller kultur anses som rasisme, både i begrepet og i lovverket her i Norge og internasjonalt. Så diskriminering av mennesker basert på deres religion, enten det er fordi de tror på kristendommen, islam eller jødedommen, er rasisme. Greit forklart i barneleksikon: Rasisme er når noen blir behandlet annerledes eller urettferdig på grunn av hudfarge, kultur eller religion, eller fordi de har bakgrunn fra et annet land enn der de er eller bor. Å behandle noen annerledes på grunn av disse tingene er å være rasistisk. https://lille.snl.no/rasisme Endret 5 timer siden av Snikpellik 2 1
Boing_80 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) Bare la ekkokamrene leve sine liv. Disse folka har over mange år fått forklarende kommentarer fra de som kan dette her (de som kan kildekritikk og som klarer å balansere argumentene sine). Til ingen nytte. De samme argumentene benyttes av kritikerne som for 20 år siden.. La disse seile sin egen sjø. Så får moderatorene kose seg med julematen. Endret 5 timer siden av Boing_80 1 2
Tussi Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Ikke alltid jeg er enig med Meland, men her skriver hun bra https://www.vg.no/nyheter/i/XMw1Pb/joeder-trues-fra-alle-kanter 1
VifteKopp Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) Mr.M skrev (8 minutter siden): Vietnam, Filippinene, etc. var kortvarige (i sammenligning) med Midt-Østen. som mer eller mindre fortsatt er pågående, og det inkluderer forsåvidt Israel-problematikken også. Vietnam var ikke kortvarig. Frankrike invaderte landet i 1865 og holdt territoriet til 1950-tallet, før USA "overtok" ballen og sendte landet inn i en ekstremt brutal krig som varte i ti år. Lignende lange vestlige kolonieventyr så vi også i andre ikke-muslimske land. Dessuten drev ulike muslimske regimer selv med utstrakt krigføring, kolonisering og slaveridrift uten at det førte til lignende nivå av terror fra de som ble undertrykt. Så denne forklaringen holder nok ikke vann. Endret 5 timer siden av VifteKopp 3
Skjelvgråt Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Hong Kong var jo koloni, og er ikke i elendig tilstand slik andre land er heller.
Mr.M Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Tussi skrev (2 minutter siden): Ikke alltid jeg er enig med Meland, men her skriver hun bra https://www.vg.no/nyheter/i/XMw1Pb/joeder-trues-fra-alle-kanter det blir ukorrekt å sette merkelappen "antisemittisme" på alt mulig som skjer. Man kan likså godt definere ting som politisk motivert, feks. det som skjedde i Australia. Men med "antisemittisme" regner man vel å få mer sympati så derfor brukes det hyppig. 2 1
Tussi Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) Mr.M skrev (2 minutter siden): det blir ukorrekt å sette merkelappen "antisemittisme" på alt mulig som skjer. Man kan likså godt definere ting som politisk motivert, feks. det som skjedde i Australia. Men med "antisemittisme" regner man vel å få mer sympati så derfor brukes det hyppig. Det er åpenbart at du ikke synes australske jøderbfortjener sympati ser jeg, mon tro hvorfor.... Du unnskylder islamsk terror og nekter å kalle massedrap på jøder antisemittisme. Da begynner jeg å lure litt, for det som skjedde i Australia var antisemittisme på det reneste Endret 4 timer siden av Tussi 5
Duriello Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Noen som kastet avskårne grisehoder på en muslimsk gravplass. https://www.telegraph.co.uk/world-news/2025/12/15/pig-heads-dumped-at-muslim-cemetery-after-bondi-shooting/ 🤔 1
Tussi Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) Duriello skrev (1 minutt siden): Noen som kastet avskårne grisehoder på en muslimsk gravplass. https://www.telegraph.co.uk/world-news/2025/12/15/pig-heads-dumped-at-muslim-cemetery-after-bondi-shooting/ 🤔 Hat møtes med hat, tragisk! De muslimske samfunnene i området skal ha nektet å begrave terroristen(e), i solidaritet med ofrene, også rammea de av hat... Endret 4 timer siden av Tussi 3
Boing_80 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) Meland med en kronikk blottet for nyanser. Tror folk virkelig at Israel bare kan dure på som de vil og ingen vil reagere? Terror er uansett ikke rett, men blir vi overrasket over det som skjer? Guds utvalgte folk my ass. Regner med at PST har meg på radaren fordi jeg skriver det jeg mener. https://www.vg.no/nyheter/i/XMw1Pb/joeder-trues-fra-alle-kanter Endret 4 timer siden av Boing_80 1
Mr.M Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Tussi skrev (1 minutt siden): Det er åpenbart at du ikke synes australske jøderbfortjener sympati ser jeg, mon tro hvorfor.... det var din åpenbare konklusjon? du beviser jo i grunn poenget mitt, at man (mis)bruker "antisemittisme" ordet, for å høste sympati og pålegge skyldfølelse hos de som mener årsak>virkning kan være politisk motivert/utløsende, på bakgrunn av konflikten som har vart siden 1948. 1 1
PolarD Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Boing_80 skrev (2 minutter siden): Meland med en kronikk blottet for nyanser. Tror folk virkelig at Israel bare kan dure på som de vil og ingen vil reagere? Terror er uansett ikke rett, men blir vi overrasket over det som skjer? https://www.vg.no/nyheter/i/XMw1Pb/joeder-trues-fra-alle-kanter Det er slike holdninger som du viser her gir bensin til den globale intifadaen. Muslimene føler at de har en form for aksept når den vestlige venstresiden og vestlig media er så kritiske til jøder. 8
Tussi Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Mr.M skrev (Akkurat nå): det var din åpenbare konklusjon? du beviser jo i grunn poenget mitt, at man (mis)bruker "antisemittisme" ordet, for å høste sympati og pålegge skyldfølelse hos de som mener årsak>virkning kan være politisk motivert/utløsende, på bakgrunn av konflikten som har vart siden 1948. Jeg sier rett ut hva jeg mener. Du mener begrepet ansitisemittisme misbrukes for å få sympati. Dette mener du utfra et Innlegg jeg postet ift massakren på jøder i Australia. Hvordan annet kunne jeg oppfatte det etter ditt syn? At massakren var legitim israelkritikk? 5
Duriello Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Boing_80 skrev (3 minutter siden): Meland med en kronikk blottet for nyanser. Tror folk virkelig at Israel bare kan dure på som de vil og ingen vil reagere? Terror er uansett ikke rett, men blir vi overrasket over det som skjer? Guds utvalgte folk my ass. Regner med at PST har meg på radaren fordi jeg skriver det jeg mener. https://www.vg.no/nyheter/i/XMw1Pb/joeder-trues-fra-alle-kanter Hva har folkene som ble skutt med israel å gjøre? Annet en at de var jøder? 😵💫 6
DukeNukem3d Skrevet 4 timer siden Forfatter Skrevet 4 timer siden (endret) Mr.M skrev (1 time siden): eks. allerede i 1838 invaderte engelskmennene Afghanistan. https://en.wikipedia.org/wiki/First_Anglo-Afghan_War det fins vel knapt et eneste muslimske land som ikke har blitt invadert og okkupert av vesten, fra Afghanistan i øst til Marokko i vest, og alle midt i mellom. Hadde det (historien) vært motsatt, dvs. noen muslimske land som militært invaderte (og bl.a. nørte opp under interne konflikter) i europeiske land i samme utstrekning frem til dags dato, ville vi nok hatt mer av "hvit" Taliban og Mujaheedin og lignende. Men, vi slapp unna den erfaringen. Muslimene har en lang historie med angrep på Europa. Okkupasjonen av Spania varte i 800 år, de tok 1 million hvite slaver og seilte helt opp til Island på tokt, plyndringer, drap. De angrep også amerikanske skip lenge før USA hadde gjort dem noe som helst. På spørsmål til diplomaten i London ble det begrunnet med sitat fra koranen. Selv den dag i dag driver araberne med slaveri, så spar oss pjattet om at de er historisk uskyldige. Vesten har gjort feil ja, de burde ikke tatt ut diktatoren som gasset egen befolkning, man burde la forandring komme innenfra. Endret 4 timer siden av DukeNukem3d 3 1
Boing_80 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) Duriello skrev (18 minutter siden): Noen som kastet avskårne grisehoder på en muslimsk gravplass. https://www.telegraph.co.uk/world-news/2025/12/15/pig-heads-dumped-at-muslim-cemetery-after-bondi-shooting/ 🤔 Jeg håper på det sterkeste at det muslimske miljøet holder hodet kaldt, får fjernet grisehodene og anmelder saken til politiet og lar de føre prosessen videre. Men noe sier meg at skumle krefter som bruker Allah/Gud som skalkeskjul for sine skumle planer vil slå mynt på dette, og oppildne til vold. Og disse kreftene kan være mange: folk som vil bruke islam til å spre terror for å sette i spill sine satanistiske planer, nazister som øyner en mulighet til å oppildne to grupper og slikt sett trekke trådene i bakgrunnen mens volden utspiller seg foran de osv. Huff altså! Endret 4 timer siden av Boing_80 1 1
Boing_80 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden PolarD skrev (1 minutt siden): Det er slike holdninger som du viser her gir bensin til den globale intifadaen. Muslimene føler at de har en form for aksept når den vestlige venstresiden og vestlig media er så kritiske til jøder. Bla bla bla.
Boing_80 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) Duriello skrev (4 minutter siden): Hva har folkene som ble skutt med israel å gjøre? Annet en at de var jøder? 😵💫 Jeg kritisierer Meland for å bruke ordet antisemitt ukritisk. Endret 4 timer siden av Boing_80
DukeNukem3d Skrevet 4 timer siden Forfatter Skrevet 4 timer siden Snikpellik skrev (38 minutter siden): For det første, islam er ikke en ideologi, det er en religion. Så lenge de ikke skiller på stat og kirke, men har sharialover som endelig mål (helst gjennom Jihad) så er det også en ideologi. Mange muslimske land (selv "prakteksempelet" Indonesia) styres etter politiske sharialover - i ulik grad selvsagt. 1 1
Tussi Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) Duriello skrev (7 minutter siden): Hva har folkene som ble skutt med israel å gjøre? Annet en at de var jøder? 😵💫 Slike folk som nekter å betrakte en massakre på jøder som antisemittisme bør faktisk være på PST sin overvåknkngsliste Det er fordelen med slike tråder, trollene kommer frem og kam overvåkes En legger jo merke til at de som er mest Israelhatere her inne, ordet kritisk er for mildt, som mener dette ikke er antisemittisme, nå sikter jeg spesifikt til 2-3stk, ikke alle som har tatt til orde, og at de mener drap på jøder I australia ikke er antisemittisme får en til å lure på grunnlaget for deres hat mot Israel også, hva det egentlig bunner i. Noen ganger er antisionisme antisemittisme Nå sikter jeg ikke til @Rhabagatz. Endret 4 timer siden av Tussi 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå