Simen1 Skrevet 6. mars Skrevet 6. mars Jeg har ikke lest denne ennå, men har en magefølelse for at den kan være bra: The week the AI scare turned real and America realized maybe it isn’t ready for what’s coming 1
ilpostino Skrevet 6. mars Skrevet 6. mars sjamanen skrev (1 time siden): Det vi trenger er et lavere forbruk og det å slutte å frakte varer og strøm overalt. Mer lokalt, mer samhandling, mindre forbruk. Du lever i en fantasiverden på hvordan verden bør være. 4
sjamanen Skrevet 6. mars Forfatter Skrevet 6. mars Simen1 skrev (4 minutter siden): Datasentrere er kraftkrevende industri anno dette århundret. Det er sånn verden fungerer nå. Etterspørselen etter de tjeneste som produseres her måles i kroner, på samme måte som f.eks aluminium. Aluminium er ikke noe "magisk" etisk bedre enn datasentere, eller mindre prisdrivende for strømprisen. Å argumentere mot datasentre og for smelteverk er hyklersk når det kommer til strømpriser. Noen datasenter driver med AI. Det er problematisk av helt andre grunner, som ser ut til å gå de fleste kritikerne hus forbi. AI truer ekstremt mange arbeidsplasser og i praksis verdens befolkning med arbeidsledighet. DET er alvorlig, og krever en løsning. AI kan ikke av-oppfinnes, men krever revolusjon innen hvordan folk lønnes og kan leve gode liv: borgerlønn. Borgerlønn har en del negative sider som må løses, men sånn i grove trekk er borgerlønn løsninga. Dette må betales av noen. Denne noen er tek-oligarkiet. Eiere av AI-systemer. Dette er ikke i nærheten av noen løsning ennå så det vil garantert tilspisse seg mer før det blir bedre. Norge bør sammen med andre land forberede seg på AI-revolusjonen mot tek-oligarkiet og begynne å skissere løsninger for ny fordeling av verdens velstand. Den nåværende "gamle" verden vil ikke bestå. Du skal vokte deg for overdreven realisme. All den tid du er en del av verden og skaper verden i hvert eneste øyeblikk, så finnes det ikke noe som heter "sånn er verden nå". Man må naturligvis ta innover seg hvordan verden utenfor opererer og hva andre forsøker å få til, men den dagen man simpelthen bare tilpasser seg og går bort fra all idealisme og egne ønsker så tror jeg man har begitt seg ut på et svært farlig spor. Jeg mener at dette er det et samfunn som det norske er best rustet for å begi seg ut på. Nettopp med vårt kompetanse og utdanningsnivå, å være med å forme verden. Da må vi også ta stilling til om vi i det hele tatt vil delta i alle deler av dette kappløpet, eller om det finnes ting der vi mener ikke er fornuftig og hvor vi mener vi ikke skal bidra med den utviklingen vi ser andre pusher på. Kanskje Norge skal være et landet som sier nei takk til å ødelegge varige verdier som dyrebar natur i kapitalismens og datakraftens navn. Kanskje det er nettopp den urørte naturen og de sunne menneskene som til slutt viser seg å være de aller største verdiene, 50-100 år frem i tid? 1
sjamanen Skrevet 6. mars Forfatter Skrevet 6. mars (endret) ilpostino skrev (5 minutter siden): Du lever i en fantasiverden på hvordan verden bør være. Bullshit. Du legger deg på rygg og aksepterer at vi ødelegge både land og verden. Det er absolutt ingen, selv ikke våre korrupte politikere, som mener at vi skal slutte å "ønske oss" en annen verden. Politikk handler om å realisere ønsker om hvordan verden skal være. En annen kjensgjerning er sånne "onelinere" - du anklager meg for å være bakstreversk, jeg begrunner hvorfor det derimot er du som er bakstreversk. Og tilbake får jeg høre at jeg lever i en fantasiverden, uten noen begrunnelse. Endret 6. mars av sjamanen 3
Salvesen. Skrevet 6. mars Skrevet 6. mars sjamanen skrev (20 minutter siden): Det er nok et argument jeg hører pøses ut fra senterpartikretser og liknende og det er ikke sant. Jeg har reist landet rundt jeg, ikke tenk på det. Det vi har mye plass av er totalt utilgjengelige områder, skrenter og fjell og steder vi som mennesker overhodet ikke kan oppsøke. Det er ikke det vi snakker om her. Det du snakker om er teori, det jeg snakker om er faktisk i praksis plass. Som dette området her, som er et stille og rolig friområde hvor mennesker kan oppholde seg. Godt jobbet å ha reist "landet rundt" men sliter med å finne "stille og rolig friområde hvor mennesker kan oppholde seg." Jeg kan gå ut av huset å finne dette innenfor ett kvarter til fots. Jeg bor i en "større by" i Norge langs kysten vår. Det er enorme mengder av plass til nettopp det du nevner både i nærheten men også lengre opp til fjells m.m. 1
sjamanen Skrevet 6. mars Forfatter Skrevet 6. mars Salvesen. skrev (6 minutter siden): Godt jobbet å ha reist "landet rundt" men sliter med å finne "stille og rolig friområde hvor mennesker kan oppholde seg." Jeg kan gå ut av huset å finne dette innenfor ett kvarter til fots. Jeg bor i en "større by" i Norge langs kysten vår. Det er enorme mengder av plass til nettopp det du nevner både i nærheten men også lengre opp til fjells m.m. Det var en munter kommentar til din vel så muntre kommentar om at jeg bare "ser ut over eiendommen min". Kan vi nå spare oss for sånne polariserende floskler? Gå gjerne et kvarter til fots. Se på kartet og se hvor langt det er til nærmeste menneskelige innstallasjon. Sjekk ut NRK-artiklene om dette. Og ikke minst, hør etter. Er det stille? Eller hører du veien eller noe annet menneskelig bråk? Hvordan ser naturen ut? Er det plantet skog, gammel skog? Det er nå engang også slik at vår tålegrense har endret seg med årene i tråd med urbanisering. Veldig mange mennesker er simpelthen så vant med å bo i bråkete og unaturlige omgivelser, at nær sagt en park fremstår som å være i villmarka. Her snakker jeg av egen erfaring og jeg har heldigvis blitt desillusjonert. Det skal du også være på vakt for når du finner denne enorme roen 15 minutters gange opp fra huset ditt i denne byen. 2
Salvesen. Skrevet 6. mars Skrevet 6. mars sjamanen skrev (5 minutter siden): Det var en munter kommentar til din vel så muntre kommentar om at jeg bare "ser ut over eiendommen min". Kan vi nå spare oss for sånne polariserende floskler? Gå gjerne et kvarter til fots. Se på kartet og se hvor langt det er til nærmeste menneskelige innstallasjon. Sjekk ut NRK-artiklene om dette. Og ikke minst, hør etter. Er det stille? Eller hører du veien eller noe annet menneskelig bråk? Hvordan ser naturen ut? Er det plantet skog, gammel skog? Det er nå engang også slik at vår tålegrense har endret seg med årene i tråd med urbanisering. Veldig mange mennesker er simpelthen så vant med å bo i bråkete og unaturlige omgivelser, at nær sagt en park fremstår som å være i villmarka. Her snakker jeg av egen erfaring og jeg har heldigvis blitt desillusjonert. Det skal du også være på vakt for når du finner denne enorme roen 15 minutters gange opp fra huset ditt i denne byen. For meg er høyre side mer enn nok friområde. Og om jeg skulle trenge mer så er det også relativt kort tid til fjellområdene her i fra slik det er fra de fleste store byene i Norge. Det er ikke vanskelig å finne slike områder i Norge relativt sett til mange andre plasser i verden.
sjamanen Skrevet 6. mars Forfatter Skrevet 6. mars (endret) Salvesen. skrev (12 minutter siden): For meg er høyre side mer enn nok friområde. Og om jeg skulle trenge mer så er det også relativt kort tid til fjellområdene her i fra slik det er fra de fleste store byene i Norge. Det er ikke vanskelig å finne slike områder i Norge relativt sett til mange andre plasser i verden. Bare fordi du mener det er mer enn nok, så betyr det ikke at det reelt sett er det. Igjen, ta deg en tur opp og hør etter. Er det faktisk stille? Jeg tror faktisk den relativt gode tilgangen på natur i forhold til andre land har nummet oss og gjort oss blinde for hva ekte natur faktisk er. Levende og sunne økosystemer. Vi sitter i stuene og ser på en kuliss, en plantet granskog, og innbiller oss at vi er "omgitt" av sunn frisk natur på alle kanter, når sannheten er at det vi er omgitt av i stor grad er plantede produktive skoger hvor økosystemene til dels er ødelagt. Dette er farlig. Vi tror vi har noe vi faktisk ikke har og av den grunn tror vi at vi har masse å ta av. Det har vi ikke. Det Norge trenger er å verne alt det vi har igjen av urskog. For å ha sunne og komplette økosystemer må man også ha sammenhengende urørt natur. Det nytter ikke å ha "flekker" her og der. Det handler om blant annet om hvordan dyr flytter på seg. De områdene på fjellet du snakker om er under sterkt press de og. Enten så får du et hyttefelt der eller så blir horisonten spekket med vindmøller. Som sagt, små press fra alle kanter som i sum fjerner all følelse av og og realiteten all vill, urørt natur. Jeg skulle så inderlig ønske at flere vanlige nordmenn som deg (du er midt i sentrum av målgruppen) nettopp i utkanten av norske byer fikk øynene opp for disse perspektivene. Endret 6. mars av sjamanen 2
Iterion Skrevet 6. mars Skrevet 6. mars Svindel faktisk…javel. Du vet vi har noe som heter Norgespris nå eller? Og allikevel er du redd for at strømprisene ska økt pga vi lar attraktive selskaper som Google etablere seg i Norge og som skaper verdifulle og viktige arbeidsplasser? Jeg er 100% for datasentre selv, det er kommet for å bli og er noe vi trenger både nå og i fremtiden. Verden er i endring og blir og mer digitalisert. 1
Simen1 Skrevet 6. mars Skrevet 6. mars The Avatar skrev (3 timer siden): Ein praktisk utfordring her er maktkampen mellom kommunane og staten, der AS Norge vil ha på plass både vindmøller og datasenter, samtidig som at kommunane stritter imot og vil ikkje ha slike ting i eige nabolag. At ei kommune som er drevet av muligheitene for stabile inntekter og som er villige til å tøye regelverket for å få bygd f.eks. vindmølleparkar, heller burde fått disse inntektene direkte frå staten som erstatning for å bygge ned matjord og rasere urørt natur, er eg ikkje heilt ueinig med. Men samtidig så ser eg at ei slik ordning aldri vil fungere i praksis, for då ville kommunane til stadigheit "trua" med å bygge arsenikkfabrikkar og oljeraffineri ved drikkevatn, på matjord og langs strandsonen for å få seg nokre kjappe statlege inntekter sjølv om ein sjølvsagt aldri hadde reelle planar om øydelegge eiga vasskjelde med å bygge atomkraftverk rett over drikkevasskjelda. NIMBY (Not in my back yard) er et kjent fenomen som rammer mange initiativ som i en større sammenheng er bra. Alle vil at noen skal tilby tjenester som grustak, asfaltfabrikker, avfallsanlegg og kloakkrenseanlegg, men ingen vil ha det i akkurat sin bakgård. NIMBY mener jeg er et fenomen som bør behandles utelukkende fra det store perspektivet, i denne sammenhengen frata kommunene behandlingen av den type saker. Kommuner og naboer bør selvsagt informeres og instrueres fra sentralt hold i den type saker. Det bør selvsagt fortsatt utvises godt skjønn, lempende og kompenserende tiltak. ___ AS Norge bør bestille en utredning om hvordan vår nasjonale strategi om kraftbruk bør være. Økonomisk, arbeidsmarked, skatteinntekter, miljø, import/eksport, og de ulike kraftkrevende næringene opp mot hverandre. Og ikke minst risiko for framtidige konsekvenser som hva AI gjør med arbeidsmarkedet, hvilke aktører som kan komme og gå i konjunkturer osv. Hele denne debatten har i mange år vært preget av synsing, gråt for sin gamle mor og fiendtlige stikk og slagord som ikke nødvendigvis har så mye rot i virkeligheten. Derfor bør dette utredes, så vi får ryddet opp i det retoriske kaoset. 3
Salvesen. Skrevet 6. mars Skrevet 6. mars sjamanen skrev (1 minutt siden): Bare fordi du mener det er mer enn nok, så betyr det ikke at det reelt sett er det. Igjen, ta deg en tur opp og hør etter. Er det faktisk stille? Jeg tror faktisk den relativt gode tilgangen på natur i forhold til andre land har nummet oss og gjort oss blinde for hva ekte natur faktisk er. Levende og sunne økosystemer. Vi sitter i stuene og ser på en kuliss, en plantet granskog, og innbiller oss at vi er "omgitt" av sunn frisk natur på alle kanter, når sannheten er at det vi er omgitt av i stor grad er plantede produktive skoger hvor økosystemene til dels er ødelagt. Dette er farlig. Vi tror vi har noe vi faktisk ikke har og av den grunn tror vi at vi har masse å ta av. Det har vi ikke. Det Norge trenger er å verne alt det vi har igjen av urskog. For å ha sunne og komplette økosystemer må man også ha sammenhengende urørt natur. Det nytter ikke å ha "flekker" her og der. Det handler om blant annet om hvordan dyr flytter på seg. De områdene på fjellet du snakker om er under sterkt press de og. Enten så får du et hyttefelt der eller så blir horisonten spekket med vindmøller. Som sagt, små press fra alle kanter som i sum fjerner all følelse av og og realiteten all vill, urørt natur. Jeg skulle så inderlig ønske at flere vanlige nordmenn som deg (du er midt i sentrum av målgruppen) nettopp i utkanten av norske byer fikk øynene opp for disse perspektivene. Jeg beskriver mitt synspunkt og behov, du ditt. Vi blir ikke enige. Lykke til videre.
sjamanen Skrevet 6. mars Forfatter Skrevet 6. mars (endret) Iterion skrev (19 minutter siden): Svindel faktisk…javel. Du vet vi har noe som heter Norgespris nå eller? Og allikevel er du redd for at strømprisene ska økt pga vi lar attraktive selskaper som Google etablere seg i Norge og som skaper verdifulle og viktige arbeidsplasser? Jeg er 100% for datasentre selv, det er kommet for å bli og er noe vi trenger både nå og i fremtiden. Verden er i endring og blir og mer digitalisert. Norgespris.. å herregud. Hva skjedde med Brød & Sirkus? Dette er jo tragisk å lese. Myndighetene påfører borgerne kraftig økte strømpriser noe politikere selv beriker seg på. Når borgerne så oppdager dette og lager helvete, så kommer myndighetene med "plaster på såret" i form av Norgespris, og så blir de altså hyllet for dette? Snakk om å la seg lure. Trist. Attraktive selskaper som Google? Du har ingen betenkeligheter med hvilke hensikter de har? At eierskapet ikke er norsk? personvern? Verdifulle og viktige arbeidsplasser? Har du reflektert over hva det er eller betyr? Er alle arbeidsplasser verdifulle etter din mening? Argumentet om arbeidsplasser må være en av de største svindlene norske politikere har kastet seg på noen gang. Det er ikke noe som helst annet enn en PR-kampanje for å få folk som deg til å støtte det. Hva tror du kommer til å skje når disse arbeidsplassene ikke er bruk for lenger? Simen1 skrev (19 minutter siden): NIMBY (Not in my back yard) er et kjent fenomen som rammer mange initiativ som i en større sammenheng er bra. Alle vil at noen skal tilby tjenester som grustak, asfaltfabrikker, avfallsanlegg og kloakkrenseanlegg, men ingen vil ha det i akkurat sin bakgård. NIMBY mener jeg er et fenomen som bør behandles utelukkende fra det store perspektivet, i denne sammenhengen frata kommunene behandlingen av den type saker. Kommuner og naboer bør selvsagt informeres og instrueres fra sentralt hold i den type saker. Det bør selvsagt fortsatt utvises godt skjønn, lempende og kompenserende tiltak. ___ AS Norge bør bestille en utredning om hvordan vår nasjonale strategi om kraftbruk bør være. Økonomisk, arbeidsmarked, skatteinntekter, miljø, import/eksport, og de ulike kraftkrevende næringene opp mot hverandre. Og ikke minst risiko for framtidige konsekvenser som hva AI gjør med arbeidsmarkedet, hvilke aktører som kan komme og gå i konjunkturer osv. Hele denne debatten har i mange år vært preget av synsing, gråt for sin gamle mor og fiendtlige stikk og slagord som ikke nødvendigvis har så mye rot i virkeligheten. Derfor bør dette utredes, så vi får ryddet opp i det retoriske kaoset. For min del er jeg villig til å gi glipp på veldig mange helseskadelige moderne fasiliteter for å ha frisk luft, sunn natur og rent drikkevann og slippe å se på vindmøller når jeg går i fjellet. Så for min del er dette langt mer enn NIMBY. Salvesen. skrev (19 minutter siden): Jeg beskriver mitt synspunkt og behov, du ditt. Vi blir ikke enige. Lykke til videre. Jeg kan bare håpe at du kanskje tenker over dette i fremtiden, selv om jeg innser at du er innelåst og ikke ønsker å diskutere noe du allerede har bestemt deg for. Endret 6. mars av sjamanen 2
Salvesen. Skrevet 6. mars Skrevet 6. mars sjamanen skrev (Akkurat nå): Norgespris.. å herregud. Har du hørt om "Brød og sirkus"? Dette er jo tragisk. Myndighetene påfører borgerne kraftig økte strømpriser noe politikere selv beriker seg på. Når borgerne så oppdager dette og lager helvete, så kommer myndighetene med "plaster på såret" i form av Norgespris, og så blir de altså hyllet for dette? Snakk om å la seg lure. Trist. Attraktive selskaper som Google? Du har ingen betenkeligheter med hvilke hensikter de har? At eierskapet ikke er norsk? personvern? Verdifulle og viktige arbeidsplasser? Har du reflektert over hva det er eller betyr? Er alle arbeidsplasser verdifulle etter din mening? Argumentet om arbeidsplasser må være en av de største svindlene norske politikere har kastet seg på noen gang. Det er ikke noe som helst annet enn en PR-kampanje for å få folk som deg til å støtte det. Hva tror du kommer til å skje når disse arbeidsplassene ikke er bruk for lenger? For min del er jeg villig til å gi glipp på veldig mange helseskadelige moderne fasiliteter for å ha frisk luft, sunn natur og rent drikkevann og slippe å se på vindmøller når jeg går i fjellet. Så for min del er dette langt mer enn NIMBY. Jeg kan bare håpe at du kanskje tenker over dette i fremtiden, selv om jeg innser at du er innelåst og ikke ønsker å diskutere noe du allerede har bestemt deg for. Det er trist og leit og mye av grunnen til at ting går til h*. Ditto...
skaftetryne32 Skrevet 6. mars Skrevet 6. mars Jeg skal si meg enig i en ting jeg kan trekke ut fra denne ranten, det er dumt å bruke denne lille matjorda vi har på ting som ikke er mat. 4
sjamanen Skrevet 6. mars Forfatter Skrevet 6. mars Salvesen. skrev (Akkurat nå): Ditto... Jeg tenker masse over det. Jeg tenker over dine perspektiver og jeg argumenterer for hvorfor jeg mener du tar feil. Du gjør ingen av delene. Du leverer korte onelinere om at jeg tar feil og at du har rett og du viser ingen som helst vilje eller evne til å vurdere om du kanskje tar feil. 1 1
Sjørøver Skrevet 6. mars Skrevet 6. mars Simen1 skrev (16 minutter siden): NIMBY (Not in my back yard) er et kjent fenomen som rammer mange initiativ som i en større sammenheng er bra. Alle vil at noen skal tilby tjenester som grustak, asfaltfabrikker, avfallsanlegg og kloakkrenseanlegg, men ingen vil ha det i akkurat sin bakgård. NIMBY mener jeg er et fenomen som bør behandles utelukkende fra det store perspektivet, i denne sammenhengen frata kommunene behandlingen av den type saker. Kommuner og naboer bør selvsagt informeres og instrueres fra sentralt hold i den type saker. Det bør selvsagt fortsatt utvises godt skjønn, lempende og kompenserende tiltak. Man kan jo relativt enkelt løse dette med å regulere store næringsområder. Der kan det være ganske liberalt, så lenge man holder seg innenfor noen simple men rettferdige rammer. Vi må også få tomteprisen ned. Også må man ta fra folk retten til å klage i mange tilfeller. Det skjer alt for ofte at når hus blir solgt, kommer det inn nye som klager på eksisterende i industri. Selv om industrien kom der før alt annet. 1
Fibonacci Skrevet 6. mars Skrevet 6. mars (endret) Norgespris gjør ikke akkurat saken bedre. Det blir hverken mer strøm eller billigere strøm med Norgespris. Det eneste som skjer er at privatkunder får refundert en del av strømregningen, mens de samtidig får mindre incentiv til å spare på strømmen. Resultatet er at næringslivet får enda dyrere strøm, dårligere vilkår og må videresende regninga til kundene. Strømselskapene håver inn som aldri før. Endret 6. mars av Fibonacci 3 1
Fibonacci Skrevet 6. mars Skrevet 6. mars skaftetryne32 skrev (29 minutter siden): Jeg skal si meg enig i en ting jeg kan trekke ut fra denne ranten, det er dumt å bruke denne lille matjorda vi har på ting som ikke er mat. Men vi kan genere AI-bilder av hamburgere og videoer av Will Smith som spiser spaghetti! 1
Kahuna Skrevet 6. mars Skrevet 6. mars Simen1 skrev (59 minutter siden): NIMBY (Not in my back yard) er et kjent fenomen som rammer mange initiativ som i en større sammenheng er bra. Alle vil at noen skal tilby tjenester som grustak, asfaltfabrikker, avfallsanlegg og kloakkrenseanlegg, men ingen vil ha det i akkurat sin bakgård. NIMBY mener jeg er et fenomen som bør behandles utelukkende fra det store perspektivet, i denne sammenhengen frata kommunene behandlingen av den type saker. Kommuner og naboer bør selvsagt informeres og instrueres fra sentralt hold i den type saker. Det bør selvsagt fortsatt utvises godt skjønn, lempende og kompenserende tiltak. I tilegg til NIMBY* har du den aggressive halvbroren BANANA(build absolutely nothing anywhere near anything). Om noen prøver seg på en ny vindmøllepark, for eksempel rundt en steinfylling ved siden av en motorvei**, så kommer motstanderne strømmende fra fjern og nær. Med de rareste argumenter. *https://en.wikipedia.org/wiki/NIMBY#BANANA_and_CAVE **https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/planar-om-noregs-forste-naervindpark-1.16452745 2 2
obygda Skrevet 6. mars Skrevet 6. mars Salvesen. skrev (5 timer siden): Vi har mer enn nok av friområder i Norge Ikke nær der folk bor. Det er blitt slik nå at enkelte steder må folk bile seg selvavgårde for å finne rekreasjonsområder. Selv bor jeg på landet..men det er ikke turområder her overhodet. Kun bolig og næringer,samt datasenter i det som en gang var friluftsområde. Jeg må faktisk bruke bilen for å finne turområder nå. Synes det er en ekstrem utvikling som jeg mener er totalt ute av kontroll. For alt jeg vet kan det foregå AI trening av autonome våpen i nabolaget. Ingen spør hvem som bruker serverene og hva de brukes til. Det er hemmelig. Men de som drifter dette er jo amerikanske og Israelske selskaper. Det er omtrent det vi får vite...alt annet blir avvist som konfidensiell og sensistiv markedsinformasjon. Våre politikere er ekstremt naive...og de sier ja til å ødelegge natur i samme slengen.. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå