Gå til innhold

Datasentre, nok en svindel som ødelegger natur og penger som går til rike eiere og utlandet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det finnes masse gamle fabrikksbygninger gamle kraftstasjoner og annet som kan brukes til datasenter. Vi i Norge bør gjøre som USA si dere kan gjerne bygge datasenter men kraft til å drive det må dere skaffe selv. Da er der bare å sette i gang

AI har dessuten så stor tro på seg selv at den burde minimum kunne løse sitt eget kraftbehov

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

At det i det hele tatt finnes noen som sitter med den helt sinnsyke ideen at det går an å sette urørt natur opp mot arbeidet et datasenter gjør, i prioritering, viser bare hvor mentalt ute og kjøre vi som mennesker er for tiden. Hvis man et øyeblikk ignorerer alt som skjer ute i verden for tiden, og tenker enkelt på det; Finnes det egentlig noe dette datasenteret leverer jeg egentlig MÅ ha? Svaret er selvfølgelig nei. Det er bare ting vi har skapt en forestilling av at vi må ha. Vi MÅ ikke ha noen ting. Man kan argumentere for at vi faktisk ikke MÅ ha en eneste j*** arbeidsplass, for å sette det på spissen. Men i sin reneste form er det jo sant.

Poenget mitt er ikke at det ikke finnes gode argumenter for at vi skal holde hjulene i gang, men ethvert tenkende menneske må jo til slutt innse at alle disse "behovene" våre egentlig bare koker ned til mentalt skapte behov som egentlig ikke har rot i noe faktisk behov.

Dette er etter min mening den viktige hobbyfilosofiske betraktningen av det hele.

Men natur, det MÅ vi faktisk ha.

Endret av sjamanen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
sjamanen skrev (37 minutter siden):

At det i det hele tatt finnes noen som sitter med den helt sinnsyke ideen at det går an å sette urørt natur opp mot arbeidet et datasenter gjør, i prioritering, viser bare hvor mentalt ute og kjøre vi som mennesker er for tiden. Hvis man et øyeblikk ignorerer alt som skjer ute i verden for tiden, og tenker enkelt på det; Finnes det egentlig noe dette datasenteret leverer jeg egentlig MÅ ha? Svaret er selvfølgelig nei. Det er bare ting vi har skapt en forestilling av at vi må ha. Vi MÅ ikke ha noen ting. Man kan argumentere for at vi faktisk ikke MÅ ha en eneste j*** arbeidsplass, for å sette det på spissen. Men i sin reneste form er det jo sant.

Poenget mitt er ikke at det ikke finnes gode argumenter for at vi skal holde hjulene i gang, men ethvert tenkende menneske må jo til slutt innse at alle disse "behovene" våre egentlig bare koker ned til mentalt skapte behov som egentlig ikke har rot i noe faktisk behov.

Dette er etter min mening den viktige hobbyfilosofiske betraktningen av det hele.

Men natur, det MÅ vi faktisk ha.

Helt enig. Har også inntrykk av at mye av "jobben" disse senterne gjør overhode ikke gir noe positivt bidrag til menneskeheten. Når noen i dag filmer noe utrolig gidde vi ikke se på det engang fordi det 99% sikkert er fake generert av datasenter og kunstig inteligens. AI bommer også veldig stygt på enkle ting som gjør at man enten uansett må ha kunnskaper bedre enn AI på det man ber om løsning/synspunkt på eller må slå av funksjonen fordi den bare roter opp og blander fakta

Vi har nesten ikke inngrepsfri natur igjen i Norge og det er bare kortpustede/svaksynte som ikke ser at dete er en svært knap ressurs

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Jeg har vært veldig teknologiinterressert hele mitt liv, fra jeg fikk min første Commodore PC i 1989, til jeg programmerte min egen hjemmeside med PHP og MySQL på tidlig 2000-tall og videre en nettavis noen år senere.

Men slik utviklingen går nå, liker jeg det ikke. Nettet blir fylt av KI-slop og antisosiale medier som lager større og større avstand mellom mennesker. Særlig i form av kommentarfelt. Satan, for en kreftsvulst.

Facebook er totalt ødelagt av KI-slop. Ingen under 45 år er på Facebook lenger. Bare sinte mennesker i kommentarfeltene som hater Støre og alt annet som finnes i verden.

Andre SoMe-er er ikke stort bedre.

Det viktigste er ikke lenger å oppleve og nyte noe, men å dokumentere det og snappe det til 200 mottakere. Sola går ned i horisonten mens man sitter med ansiktet i mobilen og sender bilder til alle man kjenner. Når man ser opp, har sola gått ned for lengst.

På konsert? Best å snappe halve konserten til alle "vennene", som ikke bryr seg i det hele tatt om de femten tisekunders-videoene de ikke vil ha, med sprengt lyd.

Jeg har heller tro på en fremtid som kaster SoMe, mobiler, algoritmer, reels/shorts, KI og kattevideoer på båten, og heller konsentrerer seg om mennesker og ekte venner i stedet. Og ekte bilder, ekte videoer og ekte tekster i steder for ChatGPT sine verk.

Legg igjen mobilen hjemme og nyt livet. Gå ut og møt folk uten å ta med smarttelefonen.

Det virker som de fleste som er "KI-frelst" jobber innen IT og programmering, der KI har mest innflytelse. Men de aller fleste i samfunnet har ingen interesse eller nytte av KI, selv om de KI-frelste hevder motsatt. Det ironiske er at de mest KI-ivrige er sannsynligvis de som først vil miste jobben til det monsteret de tilber.

Endret av Fibonacci
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Slike datasenter burde generere nok straum til eget bruk ved hjelp av solcelleannlegg på taket, passe store vindmøller rundt bygget og batteri til å fordele straumen utover døgnet. Dernest burde datasentera bli plassert i steinrøysa og ikkje kunne leggast i område med skog eller matjord. Ideen med satellitter som datasenter vitner om forsatt bruk og kast mentalitet som ikkje evner å ta inn over seg at jordas ressurser vil bli mangelvare. 

Skrevet
Maabren skrev (4 minutter siden):

Slike datasenter burde generere nok straum til eget bruk ved hjelp av solcelleannlegg på taket, passe store vindmøller rundt bygget og batteri til å fordele straumen utover døgnet.

Uten at jeg har regnet på det tror jeg du undervurderer hvor mye strøm som kreves for å drifte et datasenter..

Skrevet (endret)

Bortkasta å bruke tusen milioner på å bygge datasentre, siden alt kommer til å gå ned på grus. Det er sikkert penger som er hovedmålet her eller hva?

Dessuten går naturen tapt.

Endret av Sosialismen
Skrevet
Sosialismen skrev (5 minutter siden):

Det er sikkert penger som er hovedmålet her eller hva?

Selvfølgelig er det økonomiske motiver bak. Ingen bygger datasentre (eller så mye annet) uten å tro de skal tjene penger på det. Dessuten er målet å tjene penger selv, ikke for at kommuner eller fylker skal tjene noe.

Skrevet
Runar skrev (5 minutter siden):

Selvfølgelig er det økonomiske motiver bak. Ingen bygger datasentre (eller så mye annet) uten å tro de skal tjene penger på det. Dessuten er målet å tjene penger selv, ikke for at kommuner eller fylker skal tjene noe.

Hvis det er motivet, så vil alt gå tapt. Datasentre koster som sagt fra før flere tusen millioner. Jeg forstår ikke hvorfor verken regjeringen/stortinget tillater noe slikt. Det å bygge datasenter eller noe annet er HELT unødvennlig. Forstår ikke hvorfor Norge er så opptatt å bygge ting. Når dette vil gå tapt. Foruten så tjener kommuner eller fylker penger på det, bare de enkelte individet som er koblet til det. 

• Liker 1
Skrevet
Sosialismen skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår ikke hvorfor verken regjeringen/stortinget tillater noe slikt. Det å bygge datasenter eller noe annet er HELT unødvennlig.

Jeg er enig med deg i det første, men ikke i det andre. Jeg synes myndighetene, både de lokale og statlige, i litt for mange tilfeller fremstår som naive og korttenkte, men å si vi ikke trenger datasentre eller «noe annet» blir litt for ekstremt. Uten datasentre hadde vi ikke hatt noen av de digitale løsningene vi har blitt helt avhengige av, som nettbanker, e-post og ikke minst alt av offentlig kommunikasjon som skatt og helsesystemer.

Skrevet
Runar skrev (2 minutter siden):

Jeg er enig med deg i det første, men ikke i det andre. Jeg synes myndighetene, både de lokale og statlige, i litt for mange tilfeller fremstår som naive og korttenkte, men å si vi ikke trenger datasentre eller «noe annet» blir litt for ekstremt. Uten datasentre hadde vi ikke hatt noen av de digitale løsningene vi har blitt helt avhengige av, som nettbanker, e-post og ikke minst alt av offentlig kommunikasjon som skatt og helsesystemer.

Ja, men et digital senter burde vi ha, siden over hele verden er nå avhengig av digitale verden. Et datasenter for å tjener penger er HELT unødvendig, fordi det er ikke sikkert pengene vil gå riktig vei allikevel. Vi burde også utvikle oss ettersom vi oppfinner noe nytt, men bygge ting unødvendig HEILA tiden er unødvennlig.

Skrevet
Fibonacci skrev (15 timer siden):

Facebook er totalt ødelagt av KI-slop. Ingen under 45 år er på Facebook lenger. Bare sinte mennesker i kommentarfeltene som hater Støre og alt annet som finnes i verden.

Andre SoMe-er er ikke stort bedre.

Facebook er som en visnet blomst. Bare å deaktivere eller slette det.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Har deaktivert kontoen for en god stund siden, men må av og til innom med en alternativ konto for å styre en bedriftsprofil. Det jeg ser da er bare trist. Masse slop og ekstremt med krangling i avisenes kommentarfelt. Slik blir det når det bare er gretne gamle gubber igjen. De fornuftige stemmene har evakuert for lengst.

• Liker 1
Skrevet

@Sosialismen Samfunnet er bygget opp rundt penger og lønnsomhet. Det er rett og og slett sånn det henger sammen. Lønnsomhet skaffer smør på skiva, trygder til de som trenger det og gir oss et godt samfunn både offentlig og privat.

Kort sagt: uten lønnsomhet så stopper samfunnet opp. Folk jobber ikke gratis, eller selger ting uten fortjeneste. Datasentere er helt avhengig av lønnsomhet for at det skal bli noe av det. Kommuner krever også lønnsomhet for å gi byggetillatelse. Nettleverandøren krever lønnsomhet for å gi de nett og kraftleverandøren krever lønnsomhet for å gi de kraft. Man spiller hverandre gode og oppnår vinn-vinn-vinn situasjoner. Hvis f.eks kraftleverandøren ikke får lønnsomhet, sånn at kjeden ser slik ut: vinn-vinn-tap. Så bryter det lønnsomheten og synergieffektene mellom de ulike aktørene. Da blir det ingen avtale og ingenting blir bygget.

Lønnsomhet er selve "fysikken" i hvordan samfunnet hengrer sammen. Små bedrifter, store bedrifter, det offentlige, din og min privatøkonomi, staten osv. Ut fra brukernavnet ditt og min erfaring med unge folk politisk langt til venstre, så følte jeg bare for å forklare hvordan dette henger sammen. Kanskje jeg ikke treffer akkurat deg med din bakgrunn, men det kan være andre lesere som har behov for det.

• Liker 1
Skrevet

Datasentre kan skape lhttps://no.linkedin.com/pulse/200-flere-arbeidsplasser-i-fjellregionen-zfggfokale arbeidsplasser både direkte og indirekte, ikke bare under bygging, men også gjennom drift, vedlikehold og ringvirkninger i lokalt næringsliv.

Datasentre er store, tekniske bygg som krever omfattende anleggsarbeid. Dette gir midlertidige, men betydelige lokale jobber: Entreprenører, elektrikere, rørleggere, ventilasjon trengs til grunnarbeid. Det bukes ofte lokale leverandører av materiell og tjenester. Ifølge en rapport fra Samfunnsøkonomisk Analyse (2024) er byggingen den fasen som skaper flest arbeidsplasser i starten.

Selv om datasentre ikke er like arbeidsintensive som tradisjonell industri, skaper de stabile, tekniske jobber i form av driftsteknikere, IT- og nettverkspersonell, sikkerhet, overvåking og beredskap i tilleg til folk som trengs innenfor renhold, vakt- og servicepersonell.

I datasentre med colokalisering , for eksempel Green Mountain Rjukan er det 77 ansatte, altså over 10 ansatte per MW. Kilde https://info.greenmountain.no/ny-datasenterstrategi-2025/. 
I hyperscale datasentre, med færre, større kunder, for eksempel Heggvin er det 70 ansatte per 30 MW Kilde: https://info.greenmountain.no/ny-datasenterstrategi-2025/

Bransjen er i sterk vekst. I 2024 sysselsatte datasenterindustrien cirka 4 400 årsverk. Innen 2030 er dette estimert til over 13 000 årsverk, hvor 10 000 er varige driftsjobber . Kilde https://no.linkedin.com/pulse/200-flere-arbeidsplasser-i-fjellregionen-zfggf

Ringvirkninger i lokalt næringsliv er ofte undervurdert, men svært viktig. Lokale håndverkere får løpende oppdrag (service, utvidelser, vedlikehold), loka mennesker brukes til transport, logistikk og vareleveranser. Folk trengs til hotell, restaurant og andre tjenester for innleide spesialister. Nye bedrifter etablerer seg i nærheten for å dra nytte av infrastrukturen. Regjeringens datasenterstrategi(2025) understreker at datasentre skal skape ringvirkninger og lokal verdiskaping, ikke bare direkte jobber. Kilde: https://info.greenmountain.no/ny-datasenterstrategi-2025/

I regioner som eksporterer strøm, kan datasentre skape arbeidsplasser ved å bruke kraften lokalt i stedet for å eksportere den, stimulere til utbygging av bedre strømnett og digital infrastruktur og tiltrekke annen industri som trenger stabil kraft og datakapasitet. Kilde: https://no.linkedin.com/pulse/200-flere-arbeidsplasser-i-fjellregionen-zfggf. 

Datasentre fører ofte til nye studietilbud innen IT-drift, energi, kjøling og sikkerhet. Samarbeid mellom videregående skoler, fagskoler og næringsliv og lærlingplasser innen elektro, automasjon og IKT. Dette gir langsiktig kompetansebygging i regionen.

Selv om eksperter advarer mot å overdrive antall arbeidsplasser per MW, er det bred enighet om at datasentre skaper færre, men mer kompetansetunge jobber enn tradisjonell industri, gir store ringvirkninger i lokalt næringsliv, kan være en strategisk satsing for distriktskommuner med god krafttilgang i tillegg til at det bidrar til grønn industriutvikling og digital infrastruktur. Dette er også tydelig i den nasjonale datasenterstrategien. Kilde: https://info.greenmountain.no/ny-datasenterstrategi-2025/

• Liker 1
Skrevet
ilpostino skrev (På 6.3.2026 den 8.57):

Ut ifra hva du skriver virker det som du ser for deg at datasentrene skal legges nær bysentrum, og det er helt feil. 

At du er i mot motorveier, fornybar strøm og ny teknologi som kan gi arbeidsplasser til Norge så er du bakstreversk. 

Det dreier seg om mye mer enn beliggenheten - etableringen av alle datasentre i Norge det absolutt dummeste vi kan benytte norsk vannkraft til.
Neste setning har heller ingenting med saken å gjøre.

Flere ordførere rundt omkring gir bort flotte tomter og billig vannkraft til utenlandske eiere i den tro det vil tilføre kommunen deres et industrieventyr og mange arbeidsplasser.
"Vi får være med på å utvikle fremtiden" er omkvedet fra ordførerne. Er ikke annet å si enn at slike politikere er i besittelse av sauers intelligens. De lærer aldri.

Skal vi ikke ha strøm til industrielle prosjekt i Norge?
Det har vi ikke i Finnmark på grunn av elektrifisering av Melkøya.
Resten av landet følger etter på grunn av elektrifisering av sokkelen, datasentre, bicoinfabrikker osv. som ikke skaper noen arbeidsplasser.
Industriell utnyttelse gir mangedobbel avkastning av vannkraften i stedet for dette.
Faktisk er det bedre å eksportere strøm, da får vi i alle fall skikkelig betalt for vannkraften.

Helt utrolig at folk finner seg i denne galskapen.
Det er vår strøm som regelrett blir frastjålet utbyggerne og eierne (folket). Eneste vi får ut av dette er dyrere strøm, naturødeleggelser og spillvann som slippes i fjorden (for det meste). De eneste som tjener på dette er utenlandske eiere som nevnt i trådstart.
Faen så dumme og naive norske politikere alltid må være. (de langt fleste)
Likeledes folk som tror datahaller er en berikelse for Norge. De kunne ikke tatt mer feil.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (2 timer siden):

@Sosialismen Samfunnet er bygget opp rundt penger og lønnsomhet. Det er rett og og slett sånn det henger sammen. Lønnsomhet skaffer smør på skiva, trygder til de som trenger det og gir oss et godt samfunn både offentlig og privat.

Kort sagt: uten lønnsomhet så stopper samfunnet opp. Folk jobber ikke gratis, eller selger ting uten fortjeneste. Datasentere er helt avhengig av lønnsomhet for at det skal bli noe av det. Kommuner krever også lønnsomhet for å gi byggetillatelse. Nettleverandøren krever lønnsomhet for å gi de nett og kraftleverandøren krever lønnsomhet for å gi de kraft. Man spiller hverandre gode og oppnår vinn-vinn-vinn situasjoner. Hvis f.eks kraftleverandøren ikke får lønnsomhet, sånn at kjeden ser slik ut: vinn-vinn-tap. Så bryter det lønnsomheten og synergieffektene mellom de ulike aktørene. Da blir det ingen avtale og ingenting blir bygget.

Lønnsomhet er selve "fysikken" i hvordan samfunnet hengrer sammen. Små bedrifter, store bedrifter, det offentlige, din og min privatøkonomi, staten osv. Ut fra brukernavnet ditt og min erfaring med unge folk politisk langt til venstre, så følte jeg bare for å forklare hvordan dette henger sammen. Kanskje jeg ikke treffer akkurat deg med din bakgrunn, men det kan være andre lesere som har behov for det.

ilpostino skrev (1 time siden):

Datasentre kan skape lhttps://no.linkedin.com/pulse/200-flere-arbeidsplasser-i-fjellregionen-zfggfokale arbeidsplasser både direkte og indirekte, ikke bare under bygging, men også gjennom drift, vedlikehold og ringvirkninger i lokalt næringsliv.

Datasentre er store, tekniske bygg som krever omfattende anleggsarbeid. Dette gir midlertidige, men betydelige lokale jobber: Entreprenører, elektrikere, rørleggere, ventilasjon trengs til grunnarbeid. Det bukes ofte lokale leverandører av materiell og tjenester. Ifølge en rapport fra Samfunnsøkonomisk Analyse (2024) er byggingen den fasen som skaper flest arbeidsplasser i starten.

Selv om datasentre ikke er like arbeidsintensive som tradisjonell industri, skaper de stabile, tekniske jobber i form av driftsteknikere, IT- og nettverkspersonell, sikkerhet, overvåking og beredskap i tilleg til folk som trengs innenfor renhold, vakt- og servicepersonell.

I datasentre med colokalisering , for eksempel Green Mountain Rjukan er det 77 ansatte, altså over 10 ansatte per MW. Kilde https://info.greenmountain.no/ny-datasenterstrategi-2025/. 
I hyperscale datasentre, med færre, større kunder, for eksempel Heggvin er det 70 ansatte per 30 MW Kilde: https://info.greenmountain.no/ny-datasenterstrategi-2025/

Bransjen er i sterk vekst. I 2024 sysselsatte datasenterindustrien cirka 4 400 årsverk. Innen 2030 er dette estimert til over 13 000 årsverk, hvor 10 000 er varige driftsjobber . Kilde https://no.linkedin.com/pulse/200-flere-arbeidsplasser-i-fjellregionen-zfggf

Ringvirkninger i lokalt næringsliv er ofte undervurdert, men svært viktig. Lokale håndverkere får løpende oppdrag (service, utvidelser, vedlikehold), loka mennesker brukes til transport, logistikk og vareleveranser. Folk trengs til hotell, restaurant og andre tjenester for innleide spesialister. Nye bedrifter etablerer seg i nærheten for å dra nytte av infrastrukturen. Regjeringens datasenterstrategi(2025) understreker at datasentre skal skape ringvirkninger og lokal verdiskaping, ikke bare direkte jobber. Kilde: https://info.greenmountain.no/ny-datasenterstrategi-2025/

I regioner som eksporterer strøm, kan datasentre skape arbeidsplasser ved å bruke kraften lokalt i stedet for å eksportere den, stimulere til utbygging av bedre strømnett og digital infrastruktur og tiltrekke annen industri som trenger stabil kraft og datakapasitet. Kilde: https://no.linkedin.com/pulse/200-flere-arbeidsplasser-i-fjellregionen-zfggf. 

Datasentre fører ofte til nye studietilbud innen IT-drift, energi, kjøling og sikkerhet. Samarbeid mellom videregående skoler, fagskoler og næringsliv og lærlingplasser innen elektro, automasjon og IKT. Dette gir langsiktig kompetansebygging i regionen.

Selv om eksperter advarer mot å overdrive antall arbeidsplasser per MW, er det bred enighet om at datasentre skaper færre, men mer kompetansetunge jobber enn tradisjonell industri, gir store ringvirkninger i lokalt næringsliv, kan være en strategisk satsing for distriktskommuner med god krafttilgang i tillegg til at det bidrar til grønn industriutvikling og digital infrastruktur. Dette er også tydelig i den nasjonale datasenterstrategien. Kilde: https://info.greenmountain.no/ny-datasenterstrategi-2025/

Beklager altså, men dere lever begge i en reduksjonistisk/materialistisk illusjon som etter min mening er i ferd med å bevises at ikke svarer til noe av menneskers faktiske behov. Dette her er gamle og utdaterte meninger fra en gammel og utdatert tid.

Alle disse nyjappete selvlærte hobbyøkonomene med diplom fra internett som kommer drassende med rapporter fra SSB om sysselsetting.. reduksjonistiske ideer uten noen som helst forståelse for helheten eller eksternaliteter. vær så snill.. hvem klipper frisøren sier du? Hva gjør skytebasen når alle fjell er sprengt bort? Hvor lenge skal man skyve på det uunngåelige: Verden har ikke utømmelige ressurser, som noen virker å tro? 

Samfunnet må bygges rundt mennesker, menneskenes verden og vel, frihet, bånd med hverandre, symbiose med naturen, kontakt med vårt indre og vi må bryte med ideene om at materialismen kan svare på våre spirituelle behov.

Faktisk sunn og bærekraftig økonomi utvikles i tråd med disse verdiene ikke imot. Alt annet er perversjoner og resultat av noen ikke vet hva de snakker om. I det øyeblikket du ødelegger en varig ressurs så er handlingen din per definisjon økonomisk ulønnsom.

Økonomi har ingenting med penger å gjøre. Det har det aldri hatt. Det handler om husholdning og hvordan man får ting til å gå rundt. Penger er egentlig ingenting, det er et pervertert uttrykk for faktisk økonomi, som handler om kretsløp. Lønnsomhet er degradert til å handle om kortsiktig profitt. Reell lønnsomhet eksisterer ikke ved ødeleggelse av permanente verdier.

Slutt å tull.

Endret av sjamanen
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
sjamanen skrev (12 timer siden):

Beklager altså, men dere lever begge i en reduksjonistisk/materialistisk illusjon som etter min mening er i ferd med å bevises at ikke svarer til noe av menneskers faktiske behov. Dette her er gamle og utdaterte meninger fra en gammel og utdatert tid.

Siden dette er det eneste argumentasjonen du møter andre med gidder jeg ikke bruke mer tid på denne tråden. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...