Imaginacíon Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden 2 minutes ago, Rhabagatz said: Men dette er jo falske alternativer. Det er masse uskyldige ofre i de aller fleste voldelige konflikter. Mange jøder i Australia har ikke noe med Israel å gjøre, det er sant, men det betyr ikke at det blir oppfattet at de har noe med Israel å gjøre. Hvis jeg dreper en mann fordi jeg tror at han har drept min familie, så er mitt motiv hevn. Det blir ikke et uprovosert drap fordi jeg tok feil mann. Men for offerets familie oppleves det nok som uprovosert. Det skal visstnok finnes et manifest. Hvis de kan få tak på det vil vil vi få vite mer om hva som var motivet og ideologien bak. 1
Tussi Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Rhabagatz skrev (2 minutter siden): Men dette er jo falske alternativer. Det er masse uskyldige ofre i de aller fleste voldelige konflikter. Mange jøder i Australia har ikke noe med Israel å gjøre, det er sant, men det betyr ikke at det blir oppfattet at de har noe med Israel å gjøre. Hvis jeg dreper en mann fordi jeg tror at han har drept min familie, så er mitt motiv hevn. Det blir ikke et uprovosert drap fordi jeg tok feil mann. Men for offerets familie oppleves det nok som uprovosert. Men dette er jo da den delen av antisionisme som ER antisemittisme. Det å holde jøder generelt ansvarlig dor Israels ha dlknger er spesifisert slm antisemittisme, uavhengig av hva du velger å kalle det Dette er en overlapping, hatet og døden er den samme 1 1
Simen1 Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Kan dere ikke ta jøde-israel-hamas-palestina-muslim konflikten i tråden som handler om det? Denne tråden handler om terrorangrepet på Bondi Beach! 3
Imaginacíon Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden 6 minutes ago, Tussi said: Men dette er jo da den delen av antisionisme som ER antisemittisme. Det å holde jøder generelt ansvarlig dor Israels ha dlknger er spesifisert slm antisemittisme, uavhengig av hva du velger å kalle det Dette er en overlapping, hatet og døden er den samme Å holde jøder generelt ansvarlige for Israels gjerninger=antisemitisme Å holde sionister ansvarlige for Israels gjerninger=antisionisme 1
Tussi Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Imaginacíon skrev (Akkurat nå): Å holde jøder generelt ansvarlige for Israels gjerninger=antisemitisme Å holde sionister ansvarlige for Israels gjerninger=antisionisme Fint, så da er du enig i at disse drapene er amtisemittisme 3
Imaginacíon Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden 1 minute ago, Tussi said: Fint, så da er du enig i at disse drapene er amtisemittisme Ikke nødvendigvis. Det spørs hvordan drapsmennene så på ofrene. Men det er nærliggende å tro det. 1
Rhabagatz Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) 11 minutes ago, Tussi said: Det å holde jøder generelt ansvarlig Dette er din forutsetning. Det er ikke sikkert at gjerningsmennene mente at ofrene hadde ansvar eller skyld. Det holder at de tror at det rammer Israel. Det blir som om jeg dreper familien til gjerningsmannen som drepte min familie. Endret 6 timer siden av Rhabagatz 3
Tussi Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Rhabagatz skrev (Akkurat nå): Dette er din forutsetning. Det er ikke sikkert at gjerningsmennene mente at ofrene hadde ansvar eller skyld. Det holder at de tror at det rammer Israel. Det blir som om jeg dreper familien til gjerningsmannen som drepte min familie. Nei, det blir som om du drepte naboen hans. 1
Tussi Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) Jeg gir opp i denne tråden her. Gud hjelpe verdens jøder i denne verden når ikke engang massedrap på en strand i Australia er verdig betegnelsen jødehat og antisemittisme. For det er ingen andre som kommer til å gjøre det i en grad som monner Talk for meg Endret 6 timer siden av Tussi 6
Mr.M Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Tussi skrev (Akkurat nå): Men jeg har ikke sagt noe annet, har jeg? Jeg har spesifikt i denne tråden tatt avstand fra drap på tilfeldige palestinere men hva tror du var bakenforliggende årsak til handlingen? Er det ikke nettopp, at de (tiltenkte) ofrene skulle holdes ansvarlig for hva Hamas etc. driver med? Akkurat lignende som med jødene på Bondi-beach ble kollektivt straffet for hva Israels regjering bedriver. du nekter visst å innse en slik årsaksforklaring. 1 1
Boing_80 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) Imaginacíon skrev (1 time siden): Hvis antisionismen bør motarbeides pga Sydney-terroren, så bør sionismen motarbeides 1000 ganger sterkere pga Gaza og Vestbredden. Og argumentene fra Israel lobbyen er de samme de siste 60 årene. Takket være teknologien får vi innblikk i mye mer av hykleriet. Endret 5 timer siden av Boing_80 1
Subara Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden https://www.bbc.com/news/articles/c98nm1ry38jo Spoiler Naveed Akram, the surviving suspect in Sunday's mass shooting at Bondi Beach in Sydney, has been charged with 59 offences, including 15 counts of murder and one of committing a terrorist act, the New South Wales police say. His father Sajid Akram, 50, was killed in an exchange of fire with police at the scene. Fifteen people were killed and dozens of others were injured in the attack, which targeted Australia's Jewish community at an event celebrating the first night of Hanukkah. It was the country's deadliest shooting since 1996. Akram also faces 40 charges of causing grievous bodily harm with intent to murder, as well as one charge of causing a public display of a prohibited terrorist organisation symbol. He was critically injured during the incident on Sunday, and had his first hearing from his hospital bedside, the local New South Wales court said. The case has been adjourned until April 2026, the court added. Earlier on Wednesday, New South Wales Police Commissioner Mal Lanyon said they were waiting for medication to wear off before formally questioning Akram. "For his fairness, we need him to understand what is exactly happening," Lanyon said. Twenty people injured in the attack remain in hospitals across Sydney, with one person still in a critical condition. Police have designated the attack a terrorist incident, with Australian Prime Minister Anthony Albanese saying it appears to have been "motivated by Islamic State" group ideology. https://snl.no/terrorisme Religiøst motivert terrorisme har siden 1990-tallet vært mest forbundet med islamistisk terrorisme (jihadisme) fra al-Qaida og Den islamske staten (IS) og målet om autoritært, religiøst styre. 3 1
Ballalaika Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Mannen med ljåen skrev (6 timer siden): Hvorfor godtar vi at daglige massakrer er den nye normalen, og at pengene som skulle gått til velferden og pensjonen vår blir brukt på å importere fiender? Mye av motivasjonen bak å hause opp oppmerksomheten mot og stemningen rundt krigen på Gaza har nok nettopp vært å normalisere terror. Endret 3 timer siden av Ballalaika 4
Subara Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Ballalaika skrev (10 minutter siden): Mye av motivasjonen bak å hause opp oppmerksomheten mot og stemningen rundt krigen på Gaza har nok nettopp vært å normalisere terror. Det tror jeg ikke går an. Terror går utover sivile og den kan ramme alle selv om konflikten er et annet sted eller overfor en bestemt gruppe. Feks. ekteparet som ikke var jødiske og prøvde å stanse ugjerningen i fra å skje. Begge to ble skutt og drept. 2 2
Ballalaika Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Subara skrev (Akkurat nå): Det tror jeg ikke går an. Terror går utover sivile og den kan ramme alle selv om konflikten er et annet sted eller overfor en bestemt gruppe. Feks. ekteparet som ikke var jødiske og prøvde å stanse ugjerningen i fra å skje. Begge to ble skutt og drept. Hva går ikke an? Jeg mente ikke spesifikt anti-semittisk terror, selv om den kommer i første rekke. Normalisering av bla terror generelt. 1
Subara Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Ballalaika skrev (11 minutter siden): Hva går ikke an? Jeg mente ikke spesifikt anti-semittisk terror, selv om den kommer i første rekke. Normalisering av bla terror generelt. Jeg vet ikke hva du legger i begrepet normalisering. Men de som ikke driver med terror, altså mesteparten av jordas befolkning vil ta avstand fra det. Terror med drap til følge og med hensikt å skape frykt i en befolkning kan aldri bli normalt. 1
Ballalaika Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Subara skrev (25 minutter siden): Jeg vet ikke hva du legger i begrepet normalisering. Men de som ikke driver med terror, altså mesteparten av jordas befolkning vil ta avstand fra det. Terror med drap til følge og med hensikt å skape frykt i en befolkning kan aldri bli normalt. Det finnes masse eksempler fra historien hvor vold og forventning om vold har vært lowkey normalt. Dagens vesten er jo mye godt et unntak i hvor lite vold aksepteres som normalt. 1
Subara Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Ballalaika skrev (Akkurat nå): Det finnes masse eksempler fra historien hvor vold og forventning om vold har vært lowkey normalt. Dagens vesten er jo mye godt et unntak i hvor lite vold aksepteres som normalt. Ja, det er sant. 1
DukeNukem3d Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden (endret) Simen1 skrev (4 timer siden): Kan dere ikke ta jøde-israel-hamas-palestina-muslim konflikten i tråden som handler om det? Denne tråden handler om terrorangrepet på Bondi Beach! Det er noen trollekontoer som er her for å ødelegge tråden med vilje. De aller mest ekstreme palestina-tilhengere tåler ikke en tråd om et terrorangrep som gikk ut over jøder denne gangen, den eneste saken de føler et snev av empati for er Gaza. Får ikke gjort noe med det og administratorene synes tydeligvis det er greit. Endret 2 timer siden av DukeNukem3d 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå