Satan666 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Simen1 skrev (1 time siden): Så du tror folk bevisst framkaller sprutdiare, bare fordi dopapir er gratis på jobb? Kanskje de liker å sitte 2 timer i et stinkende doavlukke også, bare fordi de får betalt for det? Dette må være en av de latterligste teoriene som har kommet opp her i tråden. Her hopper du bukk over poenget: Hvorfor skal fellesskapets midler gå til folks personlige hygiene? Greit nok, stat og kommune stiller med do og avløp, men papiret bør folk betale selv. Hvor mye bruker Norge på offentlig dopapir? Det er sikkert ikke lite. Her er det antagelig enorme summer å spare på at folk selv må sørge for dopapiret. Dette vil også være bedre for folks personlige integritet og øke folk selvfølelse, iom. at de faktisk ansvarliggjøres for sine egne etterlatenskaper, i stedet for at staten skal sponse dem med dopapir. Har man seriøse utfordringer på denne fronten kan man vel få dopapir på blå resept.
Pop Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Jobbet i flere år hos en arbeidsgiver (sykehus/helseforetak) hvor det var gratis kaffe, gratis parkering og gratis julelunsj. Sommerfest og slikt betalte man stort sett selv. De tre gratis elementene forsvant i takt med dårligere økonomi, men de fleste satt igjen med en følelse av at den dårlige økonomien akselererte da de få godene forsvant i tur og orden. Mest sannsynlig var de forsvinnende godene et symptom på en feilslått personalpolitikk, eller mangel på en, er kanskje mer riktig. Inntrykket var at det alltid var mulig å erstatte de som sluttet og alle kunne erstattes, på dagen. Noe som selvsagt var og er idiotisk korttenkt med tanke på hvor lang tid opplæring og innarbeiding av rutiner tar. Fra å ha stort sett fornøyde ansatte som satte pris på det lille ekstra de fikk, ble de tatt for gitt, og selvsagt kom det avisoppslag om ledelsens saftige lønnspåslag. Det forsterket inntrykket av at de ansatte gikk for lut og kaldt vann. Man hadde selvsagt beregninger på hvor mye man sparte på null mer kaffe, betalt parkering, null julelunsj. Men om man sparte en mill på kaffen, så tapte de nok 2 mill på ansatte som var forbanna, misfornøyd og brukte tid i gangene på å klage istedet. Samme runde på de andre godene. At man beregner mennesker som automatisk å godta nye rutiner, er i beste fall inkompetanse. Med en kjip arbeidsgiver kan man bare anta at det kommer mer "kjiphet" fremover. 2 5
Simen1 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden leticia skrev (1 time siden): Kan hende at det er det sosiale med kaffedrikkingen som kan være årsak? Jeg har null problemer med at folk drikker kaffe. Jeg liker bare ikke å lage den selv, og jeg syns det smaker / lukter vondt. Jeg er heller ikke spesielt glad i vann rett fra springen, så hadde med egen drikke til det arbeidsstedet jeg refererer til. Tysk (?) springvann har ikke vært helt den store smaksopplevelsen der jeg har vært så den forstår jeg godt. Jeg synes likevel man bør kunne forvente av en arbeidsgiver, akkurat som på hotell og Airbnb at det er tilgjengelig et lite minimum av bekvemmeligheter, som kopper, teposer og kaffekapsler, suketter etc, noen servietter, dopapir på do (uten betalingsautomat), osv. Det hører liksom til normal skikk og bruk. Men jeg forventer ikke noe koldtbord på rommet når jeg reiser på hotell, eller tjenere som tørker meg bak. Det handler bare om et helt grunnleggende minimum og ikke luksus. Vil man ha noe ut over det så er det selvsagt ok å ta med seg sin favoritt flaskevann eller hva det måtte være. 1
Simen1 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Iki skrev (53 minutter siden): Er det ikke det enkelte har nevnt her? At det å lage kaffen ble fordelt utover arbeiderne, eller at alle må betale for den. Ikke at de ble tvunget til å drikke den. De som vil ha kaffen kan vel få den, så kan de som ikke drikker kaffe få høyere lønn? Er ikke det rimelig? Tvangs-kaffelaging hørtes sært ut. Jeg har ikke vært borti det før og ville nok kommentert det og fått mitt navn fjernet fra lista om jeg hadde vært i Letica sin posisjon. Hun sa ikke noe om hun tok det opp noen gang eller bare lot det skure og gå med stilltiende irritasjon. Nei, det er ikke rimelig. Som jeg kjapt anslo i regnestykket litt lengre opp her så vil arbeidsgiver spare betydelige beløp per år (kjapt anslått 9000 kr/medarbeider), så det burde heller være sånn at de som ikke drikker oppkvikkende drikker må betale for tapt produktivitet. Men seriøst, jeg mener ikke det. Jeg synes det burde være frivillig og ikke påvirke lønna, selv om fravær av kaffe og te kan gå ut over produktiviteten. Jeg er ikke tilhenger av millimeterrettferdighet. Jeg forventer et grunnleggende nivå av rundhåndethet. F.eks dopapir på jobb eller når jeg er på museum - uten betalingsautomat. Eller servietter på restaurant, uten å få stykkprisen på regninga. Eller få en kopp kaffe i et møte hos en kunde eller leverandør, uten å få regning på den. 1
Simen1 Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Satan666 skrev (55 minutter siden): Her hopper du bukk over poenget: Hvorfor skal fellesskapets midler gå til folks personlige hygiene? Greit nok, stat og kommune stiller med do og avløp, men papiret bør folk betale selv. Hvor mye bruker Norge på offentlig dopapir? Det er sikkert ikke lite. Her er det antagelig enorme summer å spare på at folk selv må sørge for dopapiret. Dette vil også være bedre for folks personlige integritet og øke folk selvfølelse, iom. at de faktisk ansvarliggjøres for sine egne etterlatenskaper, i stedet for at staten skal sponse dem med dopapir. Har man seriøse utfordringer på denne fronten kan man vel få dopapir på blå resept. Du får styre din egen bedrift som du vil. Fritt fram og lykke til! 2
Krig og fred Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden 13 hours ago, tommyb said: Jo. Og det vi jo føre til at man må ansette nye, og det er kostbart. Der allerede går det i minus. Dette handler ikke om å spare penger men om å signalisere at man sparer penger. 4 hours ago, Salvesen. said: Kommer an på hva de bruker pengene til, en ekstra stilling som trengs. Bra. Bonus til de som satt tiltaket i gang, nei. kaffe er en uting uansett. Hørt om budsjettstyring? Ansatte har et eget budsjett, og det samme har ting som kaffe. To forskjellige budsjetter. Man signaliserer ingen ting ved å ikke ha betalt kaffe, annet enn at man ikke har råd til gratis kaffe til de ansatte. 1
Simen1 Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden (endret) Salvesen. skrev (1 time siden): Tja, hvor sunt er det for hvite tenner? Jeg tenker 0%. Men så kan det gi gevinst andre steder, og jeg tenker det har mye med det du nevner tidligere å gjøre. det sosiale. Jeg tror dog dette er en utdødende ting, det er stort sett de "gamle" som har sosial kaffe. Det er iallefall mine observasjoner(og ingenting mer enn det). Klart, det er ikke farlig med kaffe og fint om det tilbys. Men, den 50 lappen spiller liten rolle for folk flest. Det er nok frustrasjonen som er problemet her ift prinsipp, iallefall når de som tar avgjørelsen velger å beholde kaffien for seg selv. Det er ett stort problem! Ellers kan jeg si for min egen del at jeg har aldri sjekket om det var gratis kaffe når jeg vurderte en ny jobb. Hvite tenner tenker jeg arbeidsgiver ikke har noe med. Det får være opp til hver enkelt å vurdere og ha selvkontroll på både kaffe, te, pussing, valg av tannkrem og tannlegebesøk. Produktivitet er derimot mer arbeidsgivers hjemmebane. Det bør de ha interesse av å optimere. Angående din tro om hva som er utdøende. Jeg sjekket ssb og det viser seg at kaffeimporten har vært fra stabilt til svakt økende på rundt 40 000 tonn i året fra 80-tallet til i dag. Økningen følger sånn røffly folketallet. Ref og ref. Den siste linken der er riktignok gammel, fra 2011, men hadde en interessant overskrift: "Uten kaffe stopper Norge". Så jeg hev meg til og leste den. Interessant! Sitat Veksten i kaffeimport har også fulgt Norges stadig økende bruttonasjonalprodukt over de siste drøyt hundre årene. Det ser altså ut til at kaffeimporten har økt som følge av økt inntekt blant landets kaffedrikkere. Den 50-lappen betyr lite i seg selv, men når den sklir inn i et mønster av 50-lapper (600 kr/år) som f.eks julelunsj, påskeegg, julegave og andre frafall av små frynsegoder så gir den et helhetlig inntrykk av kjipthet og gnien arbeidsgiver. Symbolikken kan bety mye mer enn de små kronene de sparer. Som regnet ut kan arbeidsgiver tape mange tusen i året på denne "besparelsen". Da sier jeg: "Å spare seg til fant". Det er jo litt trist når mange har så snevert tunellsyn at de ser seg helt blinde på denne "besparelsen" uten å se kostnaden av ringvirkningene. Millimeterjustis burde kanskje være en psykisk samfunns-diagnose. Endret 9 timer siden av Simen1 1 2
Wheeljack Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden 48 minutes ago, Pop said: Jobbet i flere år hos en arbeidsgiver (sykehus/helseforetak) hvor det var gratis kaffe, gratis parkering og gratis julelunsj. Sommerfest og slikt betalte man stort sett selv. De tre gratis elementene forsvant i takt med dårligere økonomi, men de fleste satt igjen med en følelse av at den dårlige økonomien akselererte da de få godene forsvant i tur og orden. Mest sannsynlig var de forsvinnende godene et symptom på en feilslått personalpolitikk, eller mangel på en, er kanskje mer riktig. Inntrykket var at det alltid var mulig å erstatte de som sluttet og alle kunne erstattes, på dagen. Noe som selvsagt var og er idiotisk korttenkt med tanke på hvor lang tid opplæring og innarbeiding av rutiner tar. Fra å ha stort sett fornøyde ansatte som satte pris på det lille ekstra de fikk, ble de tatt for gitt, og selvsagt kom det avisoppslag om ledelsens saftige lønnspåslag. Det forsterket inntrykket av at de ansatte gikk for lut og kaldt vann. Man hadde selvsagt beregninger på hvor mye man sparte på null mer kaffe, betalt parkering, null julelunsj. Men om man sparte en mill på kaffen, så tapte de nok 2 mill på ansatte som var forbanna, misfornøyd og brukte tid i gangene på å klage istedet. Samme runde på de andre godene. At man beregner mennesker som automatisk å godta nye rutiner, er i beste fall inkompetanse. Med en kjip arbeidsgiver kan man bare anta at det kommer mer "kjiphet" fremover. Det du nevner her er den såkalte "Ikke-målbare" effekten fornøyde ansatte har. Det som på budsjettet er rein kostnad (slik som f.eks kaffe) er med på å øke produktvitet i form av fornøyde ansatte. Men, dette er igjen ikke veldig lett å måle uten å møysommelig overvåke hver enkelt ansatt, som igjen kan føre til mistrivsel og lavere produktivitet. Ta noe så trivielt som et julebord. Har hatt noen tidligere jobber hvor arbeidsgiver virkelig slo på stortromma og spanderte i hotellrom, transport og leide inn en rekke større norske artister. God mat, god underholdning og god stemning. Hvorenn corny det kanskje høres ut, men sånne ting tenkte jeg faktisk litt på når jeg jobba overtid en sein onsdag i september. Jeg så fram til julebordet. Mange små goder har mye å si for trvisel, og en fornøyd ansatt produserer atskillig mer enn en misfornøyd. Men som sagt; Den reine effekten av den slags er svært vanskelig å måle, i motsetning til utgiftsposten på et regnskap. 3
Drunkenvalley Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden (endret) Eg har ikkje noko overens med kaffe, men eit sted som skal knipe på lommeboka over kaffe høyres ut som ein veldig Onkel Skrue greie. Hos oss har me berre ein maskin som lager kaffe til deg. "Ingen" som styrer med den slikt sett. Me har og forøvrig konstant brusbokser i kjøleskapet - også på firmaets rekning. Endret 9 timer siden av Drunkenvalley 5
Simen1 Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Wheeljack skrev (11 minutter siden): Men som sagt; Den reine effekten av den slags er svært vanskelig å måle, i motsetning til utgiftsposten på et regnskap. Jepp! At en effekt er vanskelig å måle betyr ikke at den ikke er der. Jeg har opplevd arbeidsgivere av både det generøse og gniene slaget. Det har definitivt noe å si for trivesel, kollegialt samhold, motivasjon og hvor mye man følger med på jobbannonser. En av mine nærmeste har også opplevd en arbeidsgiver som gikk fra normal til gnien. Det skapte mye irritasjon, støy og antall oppsigelser økte så de fikk økt andel ubesatte stillinger, måtte øke rekrutterings-innsatsen og sånn gikk nå dagene, til den jeg snakker om fant seg en annen arbeidsgiver. De har det sikkert sånn fortsatt. 1
Salvesen. Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Simen1 skrev (27 minutter siden): Hvite tenner tenker jeg arbeidsgiver ikke har noe med. Det får være opp til hver enkelt å vurdere og ha selvkontroll på både kaffe, te, pussing, valg av tannkrem og tannlegebesøk. Produktivitet er derimot mer arbeidsgivers hjemmebane. Det bør de ha interesse av å optimere. Angående din tro om hva som er utdøende. Jeg sjekket ssb og det viser seg at kaffeimporten har vært fra stabilt til svakt økende på rundt 40 000 tonn i året fra 80-tallet til i dag. Økningen følger sånn røffly folketallet. Ref og ref. Den siste linken der er riktignok gammel, fra 2011, men hadde en interessant overskrift: "Uten kaffe stopper Norge". Så jeg hev meg til og leste den. Interessant! Den 50-lappen betyr lite i seg selv, men når den sklir inn i et mønster av 50-lapper (600 kr/år) som f.eks julelunsj, påskeegg, julegave og andre frafall av små frynsegoder så gir den et helhetlig inntrykk av kjipthet og gnien arbeidsgiver. Symbolikken kan bety mye mer enn de små kronene de sparer. Som regnet ut kan arbeidsgiver tape mange tusen i året på denne "besparelsen". Da sier jeg: "Å spare seg til fant". Det er jo litt trist når mange har så snevert tunellsyn at de ser seg helt blinde på denne "besparelsen" uten å se kostnaden av ringvirkningene. Millimeterjustis burde kanskje være en psykisk samfunns-diagnose. Neida, prøver ikke å si at de bør ta ansvar i fra tannhelse 😛 Bare at selv om det er "sunt" for noen ting, gjelder det ikke nødvendigvis for alt. Personlig er jeg ikke pro dette overhodet. Ser stort sett bare negative effekter. Kanskje mest "psykisk", spessielt med tanke på at de som innfører beholder kaffe for seg selv. Men for egen del hadde det ikke gjort meg særlig, uten en stygg bismak ift det som er nevnt over. Trossalt er jo denne femtilappen spart inn på noen minutter med arbeid. Hvor mange kommer litt an på stilling og slikt men det er fortsatt snakk om minutter pr måned.
Satan666 Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Simen1 skrev (55 minutter siden): Du får styre din egen bedrift som du vil. Fritt fram og lykke til! Jeg har i det minste med meg mitt eget dopapir, fint brettet sammen på innerlommen, til bruk når anledningen byr seg. Hvem skal du klage til når dritten er dumpet og du finner ut at det er tomt for dopapir? Du vil skylde på staten, men jeg sier du får skylde deg selv for din egen ansvarløshet.
Simen1 Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Satan666 skrev (26 minutter siden): Jeg har i det minste med meg mitt eget dopapir, fint brettet sammen på innerlommen, til bruk når anledningen byr seg. Hvem skal du klage til når dritten er dumpet og du finner ut at det er tomt for dopapir? Du vil skylde på staten, men jeg sier du får skylde deg selv for din egen ansvarløshet. Jeg på innrømme at jeg aldri har sjekket dopapir-reglene når jeg har skiftet jobb. Men hvis jeg oppdager at jeg har fått jobb hos deg eller en som tenker som deg, en eller annen gang i framtida så kan du være sikker på at jeg kommer til å bruke arbeidstid til å lese jobbannonser og skrive søknader. Jeg vet det vil koste bedriften penger i form av tapt produktivitet, sikkert 100-gangeren mer enn dopapiret og ny rekrutteringsprosess kommer sikkert til å koste 10000-gangeren mer enn dopapiret. Disse kostnadene bryr meg akkurat like lite som en sånn arbeidsgiver bryr seg om mine behov for dopapir. Så, styr din egen bedrift som du vil. Jeg skal ikke belære deg om lønnsomhet og sånt. Men som sagt, lykke til! 4
leticia Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Simen1 skrev (1 time siden): Tysk (?) springvann har ikke vært helt den store smaksopplevelsen der jeg har vært så den forstår jeg godt. Jeg snakket om det norske springvannet nå jeg da 😘 Men ja, jeg tar alltid med meg det jeg vil ha av drikke selv når jeg er på jobb og reiser.
mandodiao Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Kaffe-avhengigheten fører i alle fall til noen merkelige ritualer 1
Cascada81 Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Økt effektivitet ved kaffedrikking spises raskt opp av økt tilstedeværelse i brakke/pauserom under konsum. Jeg tør påstå overgangen fra røyking til snusing for nikotinavhengige har hatt langt større effekt for produktiviteten, fordi de ikke lenger forsvinner perioder av dagen for å røyke. En femtilapp ekstra i måneden for fri tilgang til kaffe på jobb er et kupp, og ville helt klart spist denne kamelen og kommet meg videre. Det er andre og viktigere ting som betyr mye mer for lønnsutvikling enn litt gratis kaffe. Jeg fikk utdanningsstipend i forbindelse med videreutvikling av kompetanse på arbeidsplassen, og verdien av dette, kombinert med lønnet fri og reise/studiemateriell tilsvarer glatt "kaffeavgift" på 50 kr måneden for en hel karrieren, og det for hvert eneste år jeg hadde stipendet. Det er litt smålig å kreve betalt for kaffe på arbeidsplassen, men det er jo frivillig om man ønsker å benytte seg av det.
Satan666 Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Simen1 skrev (58 minutter siden): Jeg kommer til å bruke arbeidstid til å lese jobbannonser og skrive søknader. Når KI har overtatt de fleste jobbene så kommer du også til å å gå rundt med dopapir i lommene. Eget dopapir er fremtiden.
Rhabagatz Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden 3 hours ago, Pop said: Jobbet i flere år hos en arbeidsgiver (sykehus/helseforetak) hvor det var gratis kaffe, gratis parkering og gratis julelunsj. Sommerfest og slikt betalte man stort sett selv. De tre gratis elementene forsvant i takt med dårligere økonomi, men de fleste satt igjen med en følelse av at den dårlige økonomien akselererte da de få godene forsvant i tur og orden. Mest sannsynlig var de forsvinnende godene et symptom på en feilslått personalpolitikk, eller mangel på en, er kanskje mer riktig. Inntrykket var at det alltid var mulig å erstatte de som sluttet og alle kunne erstattes, på dagen. Noe som selvsagt var og er idiotisk korttenkt med tanke på hvor lang tid opplæring og innarbeiding av rutiner tar. Fra å ha stort sett fornøyde ansatte som satte pris på det lille ekstra de fikk, ble de tatt for gitt, og selvsagt kom det avisoppslag om ledelsens saftige lønnspåslag. Det forsterket inntrykket av at de ansatte gikk for lut og kaldt vann. Man hadde selvsagt beregninger på hvor mye man sparte på null mer kaffe, betalt parkering, null julelunsj. Men om man sparte en mill på kaffen, så tapte de nok 2 mill på ansatte som var forbanna, misfornøyd og brukte tid i gangene på å klage istedet. Samme runde på de andre godene. At man beregner mennesker som automatisk å godta nye rutiner, er i beste fall inkompetanse. Med en kjip arbeidsgiver kan man bare anta at det kommer mer "kjiphet" fremover. Det er ekstremt dârlig ledelse av mennesker. Det er nærmest gitt at produktiviteten faller. Folk blir pissed og kaffe er oppkvikkende... 1
Hugo_Hardnuts Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Cascada81 skrev (38 minutter siden): Jeg fikk utdanningsstipend i forbindelse med videreutvikling av kompetanse på arbeidsplassen, og verdien av dette, kombinert med lønnet fri og reise/studiemateriell tilsvarer glatt "kaffeavgift" på 50 kr måneden for en hel karrieren, og det for hvert eneste år jeg hadde stipendet. Isolert sett er ikke 50kr pr mnd til kaffe noen krise nei, men det blir ofte blir slike saker et symbol på en mer generell trend der man som ansatt opplever å ikke bli verdsatt. Normen er nemlig at parallelt med at kaffen må betales selv, forsvinner også mange av de andre godene som betalt videreutdanning og studiemateriell, utviklingspermisjoner...etc. Jeg har tilbrakt en del år i det offentlige helsevesenet tidligere, og overordnet har det vært slik at man får stadig flere arbeidsoppgaver og mindre faglig autonomi i jobben, samtidig som en ser at en kommer dårligere ut mtp lønnsutvikling og ansattgoder enn de som jobber i det private. Parallelt ser en at det snakkes masse om hvor stort behovet er for helsepersonell og at det er problematisk det er at så mange går over fra det offentlige til det private. Allikevel er det tydeligvis ingen som klarer å se sammenhengen mellom økende arbeidspress, manglende velferd og frafallet...🙄 3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå