Gå til innhold

Pepperkakeverksted = ulovlig !

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svar med samme mynt. Flere kan tolke lovverket bokstavelig. Istedetfor å rette markedsføringa mot barn, rett den mot voksne istedet og ha i en bisetning om at dem "må gjerne ta med barna sine om dem vil". 

Dermed er det ikke markedsføring retta mot barn lengre - og det er tolka like bokstavelig som det opprinnelige forbudet. 

Skrevet

Det må da for pokker være mulig og bruke hodet ,da burde jo denne forskriften avlyse jul også om man setter det på spissen ?

• Liker 1
Skrevet

Kan vell bare flyttes til en annen plass og holde det helt seperat i fra bedriften? 

Unødvendig men totalt sett er nok forskriften en god ting. Men det er synd at det må være så regid noen ganger. Men det finnes alltid veier utenom også selv om det kan skape merarbeid og kostnader såklart. 

• Liker 2
Skrevet

Det er flott at politikerne gjør noe med dette. 

H burde, i stedet for å kritisere, foreslå tilpasninger som gjør at loven treffer bedre om det er det de ønsker.

Lover for å beskytte helsen til barn og unge mot markedskrefter er IKKE godt eksempel på overformynderi og unødvendig byråkrati.

• Liker 1
Skrevet

Feilen her er at forskrifta har blitt vedtatt alt for fort, på berre eit drøyt halvår. At det då dukker opp uforutsette konsekvenser er ikkje så rart.
Særleg synes eg det er problematisk at ein har gjort det forbode å markedsføre  usunn mat ovanfor barn, og berre barn. At forskrifta etter Helsedirektoratets anbefaling enkelt kan omgåast ved å hevde at ein har retta markedsføringa mot voksne, seier vel sitt til kor lite hensiktmessig denne forskrifta eigentleg er?
Om Helsedirektoratet ønsker å gjere noko med folkehelsa så burde det også være forbode å markedsføre slik mat mot voksne.

Om eg skal lese denne forskrifta heilt firkanta så vil eg påstå at Helsedirektoratet oppfordrar til forskriftsbrot når dei seier at bakeriet kan dele ut pepperkaker til foreldra, som igjen kan gi pepperkakene til barna. For i forskrifta står det "enhver form for kommunikasjon og handling" er å rekne som markedsføring, og då ville eg argumentert for at det heller ikkje er lov å markedsføre usunn mat på ein slik måte at barn kan blir påvirka av det. Om ein kan omgå regelen ved å gi kakene til foreldra eller reklamere for melkesjokolade på Youtube Kids så lenge ein ikkje skriv at melkesjokoladen er berre for barn, ja det blir for dumt.

I alle tilfeller så meiner eg at bakeriet her har fått litt vel defensive råd frå NHO. Eit av kriteria for å vurdere om produktet er omfatta av forbodet mot markedsføring er mellom anna om produktet primært konsumeres eller appellerer til barn, om produktet ved hjelp av fargar og animasjonar appellerer til barn, osv. 
Pepperkaker er heilt klart søtsaker, men eg ville nok påstå at slike tradisjonelle julekaker appellerer meir til godt vaksne enn til barn. Eit pepperkakehus er ikkje eit typisk barneprodukt på samme måte som Kinderegg eller Happy Meal der det følger med leiker.

Konklusjonen min er at Helsedirektoratet vil få vanskar med å stoppe eit slikt pepperkakeverksted om saka havnar i retten. Eg skjønner at NHO oppfordrer sine medlemmar til å ikkje ta sjansen på å havne i rettssak, særleg når dei heller ikkje tener pengar på å få arrangere pepperkakeverksted.

Mykje kunne vært løyst om forskrifta retta seg mot markedsføring av usunne matvarer til barn som ikkje er saman med sine foresatte. Altså eit forbod mot reklame på barne-TV, i leikerom, før visning av barnefilm på kino og liknande.
Til dømes på kino så blir det noko heilt anna å vise reklame for brus om barnet sitt i kinosalen saman med sine foresatte som kan sette rammer og seie nei. Det er langt verre (og ikkje minst kynisk) når slike produkt blir retta mot barn utan foreldre til stades.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (41 minutter siden):

Kan vell bare flyttes til en annen plass og holde det helt seperat i fra bedriften? 

Unødvendig men totalt sett er nok forskriften en god ting. Men det er synd at det må være så regid noen ganger. Men det finnes alltid veier utenom også selv om det kan skape merarbeid og kostnader såklart. 

Er nok derfor den også er rigid, hvis den er for slapp vil det være enda lettere å finne smutthull lik forslaget til @Wheeljack (som jeg ikke tror er innafor nå). 

Det kan godt tenkes at dette konditoriet har gjort dette helt uten å ha en baktanke om noe form for profitt eller positiv omtale (markedsføring det også), men generelt så foreligger det som regel et motiv om at det skal komme noe positivt ut av å gjøre slikt for barn når det er i regi av et firma eller en produsent. 

Endret av Baranladion
Skrevet (endret)
Vokteren skrev (2 timer siden):

Ny fantastisk forskrift setter nå en stopper for julehygge med barna:

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ma-avlyse-pepperkakeverksted-ma-slutte-a-vaere-et-nisseland/18350796/

Hva skal man kalle dette ?

Alt som minner om før-islamsk tid i Norge skal fjernes.
Statskirken, kunst, matretter (særlig i forbindelse med jul), skikker og andre kulturelle uttrykk.

Slik gamle kunstskatter fremdeles knuses og fjernes i Midt-Østen, Afrika og Asia fra før-islamsk tid.

Endret av Neptun1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...