Mr.M Skrevet onsdag kl 15:05 Skrevet onsdag kl 15:05 trenger noe tørrfor til en katt som er innom her en gang i mellom å hilser på/tigger. Frem til nå har jeg kjøpt våtfor i slike små posjonsforpakninger, men siden den ikke alltid spiser opp alt + at det er styr med å rengjøre skålen (og fluer om sommeren), så gidder jeg ikke det lengre. ser mye av posene er 2-3 kg. og mer, men vil jo helst ikke brenne inne med noe som ikke faller i smak. hva bruker katte-eierne her inne?
Hugo_Hardnuts Skrevet onsdag kl 15:10 Skrevet onsdag kl 15:10 Nå er jeg hundeeier, men dette gjelder også for kattefôr: Du finner flere produsenter (Royal Canine feks) og butikker (Musti bla) som gir smaksgaranti, dvs. du får pengene tilbake hvis kreket ikke liker maten. 1
Snylter Skrevet onsdag kl 15:50 Skrevet onsdag kl 15:50 Med mindre det er avtalt med eieren at du skal mate katten er svaret så enkelt som at du skal la vær å gjøre det. 5 2 1
Mr.M Skrevet onsdag kl 15:55 Forfatter Skrevet onsdag kl 15:55 Tussi skrev (44 minutter siden): Smaksgaranti | Musti Hugo_Hardnuts skrev (43 minutter siden): Nå er jeg hundeeier, men dette gjelder også for kattefôr: Du finner flere produsenter (Royal Canine feks) og butikker (Musti bla) som gir smaksgaranti, dvs. du får pengene tilbake hvis kreket ikke liker maten. Musti er sikkert bra (enormt utvalg) men litt stive priser. Den katta som streifer innom her, har et hjem, og jeg er sånn sett bare "reserve" kos & matstasjon for å si det sånn hva med https://www.rusta.com/nb-no/fritid/husdyr/kattemat/torrfor-katt-friskies-35-kg-storfe--kylling folk skryter og mye "kattene mine elsker dette foret" osv. eller https://www.jula.no/catalog/fritid/husdyr/katt/mat-og-godbiter/kattefor-026269/ denne katta er litt sær tror jeg. Ville f.eks. ikke ha tunfisk i olje når jeg tilbydde det, men den knasket i seg noen cornflakes flak den fant på kjøkkengulvet. Ser at de fleste tørror er basert på enten kylling, fugl (and, kalkun), fisk (laks) og kjøtt (svin, storfe) Jeg tenker "storfe må være best" men er jo ikke nødvendigvis det som er oppfatningen blant katter da har dere noen erfaring men hvilken smaksvariant av de ovennevnte som oftest faller i smak hos katta?
MailMan13 Skrevet onsdag kl 16:02 Skrevet onsdag kl 16:02 (endret) Kanskje eier har noen preferanser for hva den skal spise? Man mater ikke andres husdyr uten tillatelse. At den er sær indikerer kanskje at den ikke er fryktelig sulten, og egentlig bare tigger godbiter av deg. Endret onsdag kl 16:03 av MailMan13 1
Mr.M Skrevet onsdag kl 16:06 Forfatter Skrevet onsdag kl 16:06 Snylter skrev (12 minutter siden): Med mindre det er avtalt med eieren at du skal mate katten er svaret så enkelt som at du skal la vær å gjøre det. er det ikke bare koselig at folk er snille mot dyrene deres? er nok av de der ute som enten hiver steiner etter katter, eller spyler de med hageslangen, hvis de kommer inn på tomten deres. 1
Mr.M Skrevet onsdag kl 16:31 Forfatter Skrevet onsdag kl 16:31 MailMan13 skrev (18 minutter siden): Man mater ikke andres husdyr uten tillatelse. streifende katt regnes (juridisk) som ville dyr, så det er fult lovlig å både gi dem mat og husly. men jeg skjønner selvsagt hva du mener. I mitt tilfelle er det ikke snakk om "adopsjon" på full tid (hvilket kunne få eier til å tro at katten var forsvunnet/påkjørt/ død) men sporadiske besøk. Den er nok hjemme i mellomtiden. Forøvrig er det ikke nødvendigvis alltid slik at katten har det bra hos eier selv om den offisielt har et hjem. Det kan være både fyll/narkotika og spetakkel og dårlig med mat. Jeg stenger i alle fall ikke døra for noen katt som sitter utafor å vil inn, enten for å sove eller få noe å tygge på. 2
Snylter Skrevet onsdag kl 19:54 Skrevet onsdag kl 19:54 3 hours ago, Mr.M said: er det ikke bare koselig at folk er snille mot dyrene deres? er nok av de der ute som enten hiver steiner etter katter, eller spyler de med hageslangen, hvis de kommer inn på tomten deres. Nei. Dyrene skal rett og slett være i fred, mating av fremmede katter kan medføre at de får for mye mat og et kosthold eieren ikke er fornøyd med. 3 hours ago, Mr.M said: streifende katt regnes (juridisk) som ville dyr, så det er fult lovlig å både gi dem mat og husly. Hvor finner du grunnlag for en slik påstand? 6
Uderzo Skrevet onsdag kl 20:14 Skrevet onsdag kl 20:14 (endret) Ikke mat katter som ikke er dine. Grunnen er at katter som får mat flere steder, ofte slutter å gå hjem eller begynner å tilbringe mer tid borte. Det kan skape mye bekymringer for eieren som kanskje leter etter katten. Katten kan dessuten ha et spesielt kosthold eller medisiner som eieren passer på. Hvis den får mat et annet sted, kan det føre til at den blir syk. Det tryggeste er å la være å mate den, men følg med, hvis den virker tynn, syk eller kommer ofte og ser ut til å være forlatt, kan man ta et bilde og legge det ut i en lokal Facebook-gruppe eller kontakte Dyrebeskyttelsen for råd. Endret onsdag kl 20:26 av Uderzo skriveleif 4 1
Sjørøver Skrevet onsdag kl 20:43 Skrevet onsdag kl 20:43 Jeg har mange katter. Det er skikkelig kjipt når andre gir kattene mine mat. Plutselig blir de vekke i dagesvis, og da blir man litt bekymret. Hadde en gammel dame i byggefeltet nær meg som gjorde dette. Pus sluttet helt å være borte i dagesvis når hun døde.... 4
Xiphac Skrevet onsdag kl 21:20 Skrevet onsdag kl 21:20 Ikke mat andre sine katter. Vi har en kastrert hann på 7 år som var vekke i nesten 14 dager, men det viste seg at en av våre naboer hadde sluppet han inn,hold den inne og gitt ham mat. Denne naboen hadde også tatt seg friheten med å gi katten et annet navn av alle ting. Bruk litt sunn fornuft og ha i bakhodet at det mest sannsynlig er noen som sitter hjemme og savner kjæledyret sitt og som tenker det verste. Voksne som barn. 2 2
Mr.M Skrevet torsdag kl 12:50 Forfatter Skrevet torsdag kl 12:50 Mr.M skrev (19 timer siden): streifende katt regnes (juridisk) som ville dyr, så det er fult lovlig å både gi dem mat og husly. Snylter skrev (16 timer siden): Hvor finner du grunnlag for en slik påstand? det ser man jo på mange ulike vis, i forhold til hunder, hvor eier (og dyret selv) må stå til ansvar. eks. hvis en hund dreper en svane så får eier en bot, -gjør katten din det, mot dyr/fugler, er det "naturens gang" og instinkt. Du får ingen bot og ingen kan kreve at katten avlives. og f.eks. ingen kommer noe vei hvis de kommer på døra hos katteeiere for å klage på at katten din gjør fra seg i hagen deres. Du kan bare be de ta seg en bolle, da katten "har lov" å legge igjen "visitkort" der den føler for det når den streifer rundt. Sikkert irriterende for noen, men slik er verdensordenen. Man kan ikke regulere vekk alt mulig her i livet. Dermed er også tvilsomt om katteeiere kan diktere hvordan andre mennesker skal bemøte katten deres, ved f.eks. "kreve" at andre mennesker verken skal kose/kjele med den, eller gi den godbiter. i frykt for at den skal være mindre hjemme. For, i det øyeblikket du velger å sende ut katten på egenhånd her i verden, så har du (heldigvis) valgt bort inne-katt eller gå med den i bånd. Du kan selvsagt henstille om at katten din helst skal neglisjeres, men til syvende og sist kan du ikke diktere hvordan andre folk skal opptre følelsesmessig i sitt eget hus og eiendom.
Drunkenvalley Skrevet torsdag kl 12:59 Skrevet torsdag kl 12:59 Sett samme som Xiphac. Stesøster opplevde at nabo berre rett ut knabba katten egentlig, ga den anna namn og alt. Gjekk ei god uke før det mysteriet blei løst.
Mr.M Skrevet torsdag kl 13:12 Forfatter Skrevet torsdag kl 13:12 Drunkenvalley skrev (9 minutter siden): Sett samme som Xiphac. Stesøster opplevde at nabo berre rett ut knabba katten egentlig, ga den anna namn og alt. Gjekk ei god uke før det mysteriet blei løst. det er jo ekstrem tilfeller da. det "normale" er vel mer slik jeg beskriver, -at katten er innom på svipptur og fritt kan komme/gå når den selv vil.
Snylter Skrevet torsdag kl 13:23 Skrevet torsdag kl 13:23 La gjerne katten komme innom, kos litt med den og ha det hyggelig.. Men ikke mat den, det er eieren som besørger foring av sin katt.
RookieNO Skrevet torsdag kl 13:25 Skrevet torsdag kl 13:25 Så lenge katten ikke åpenbart er eierløs, så skal du heller ikke mate katten, som 6-7 stk forteller deg her inne. Siden den ikke spiser opp alt, så tyder det på at den ikke er utsultet, og du sier heller ikke noe om at det er noe som tyder på om den er eierløs. Så lenge den tydelig har en eier, skal du heller ikke mate den. Du kan prøve å legge ut en post hvis området ditt har en Facebookside. Hos oss (i Oslo) er det flere som har gitt beskjed om at vi ikke skal mate kattene deres selv om kattene fjaser seg til og later som de er utsultet når de møter deg. 1 1
oddeh Skrevet torsdag kl 13:25 Skrevet torsdag kl 13:25 (endret) Ta deg en tur på facebooksiden "Kattens atferd og helse" å høre hva de mener om mating av andres katter. Kort og greit: Ikke gjør det. En annen ting er som nevnt at de kan reagere på maten. Min katt gjør det og må ha spesialfôr. Dessuten skal overgang til annet fôr skje gradvis. Endret torsdag kl 17:02 av oddeh 1
Mr.M Skrevet torsdag kl 19:48 Forfatter Skrevet torsdag kl 19:48 oddeh skrev (6 timer siden): Ta deg en tur på facebooksiden "Kattens atferd og helse" å høre hva de mener om mating av andres katter. Kort og greit: Ikke gjør det. hvis alle fulgte det rådet slavisk, ville en god del katter rett og slett sultet i hjel. I kommunen jeg bor er det ganske mye hytter, og enkelte bare reiser jo ifra dyra sine etter ferie, eller hvis de ikke er på plass når de skal dra. Det er jo et nasjonalt problem forsåvidt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå