Tussi Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden torbjornen skrev (2 minutter siden): Skal ein då slutte å ha offisielle markeringar av krystallnatta, og overlate heile markeringa til den jødiske minoriteten? Ein viktig grunn også for ikkje-jødar for å markere krystallnatta er at dette er ei historisk hending som aldri meir må skje. Dette angår ikkje berre den jødiske minoriteten, det er noko som angår oss alle. Ser du ikke problemet med å.markere en urett mot jøder på en måte som fremmedgjør jøder? 1
Uderzo Skrevet 54 minutter siden Skrevet 54 minutter siden Boing_80 skrev (6 minutter siden): Mtp. propagandaen fra Israel og IDF så er bidragene fra venstrevridde siden som en dråpe i havet. Folk har våknet, amerikanerne i alle fall som nå ser mer og mer av skattepengene deres har gått til. Det du kaller for balansert dekning er det som var status quo frem til i dag. Nå er tidene i endring og vi ser mer og mer av propagandaen. Og mer vil komme. Etter det Israel har gjort mot palestinerne er min empati/sympati med de helt borte. Nei, på ingen måte, venstrevridd media m.fl. har dominert i flere tiår, om ikke lenger, det er viden kjent at Hamas sin propaganda er deres fremste våpen og noe de har brukt til sin fulleste effekt, godt hjulpet av vestlig media spesielt, i lang tid. På dette feltet har Israel tapt, og det har de selv innrømmet, så at du tillegger dem så mye påvirkning faller på sin egen urimelighet. Verden er større enn USA, om noe, det eneste stedet Israel sin propaganda har hatt noe som helst effekt og det politiske og religiøse sirkuset i USA gidder jeg ikke å kommentere en gang. 2 1
OleBrum2 Skrevet 48 minutter siden Forfatter Skrevet 48 minutter siden skaftetryne32 skrev (3 timer siden): kombinert med det faktum at religionens lære underviser at alle andre som ikke er en del av det utvalgte folket fra israel er legitimt å eie som slave. Se på din egen setning. Står ved at dette er antisemittisme, når du velger å skrive at jødiske lærde underviser i at det er ok å ta slaver fra andre folkeslag. Det er bare tull, du finner ikke jøder som har slaver; da hadde de møtt fengsel enten det var i israel eller snnet sted, og du skal lete lenge etter en kukko rabbiner som snakker om det. Bryr meg ellers ikke om du er høyrevridd eller venstrevridd, det endrer ikke at du sprer konspiratorisk vås om jøder. 1
torbjornen Skrevet 44 minutter siden Skrevet 44 minutter siden Duriello skrev (2 timer siden): Men likevel så får "alle jøder" på en eller annen måte "bråk" pga israels handlinger i palestina.. Om dei seier at dei støttar Israel sin politikk må dei som alle andre tole å bli motsagt. Snikpellik skrev (6 timer siden): Forestillingen noen har om at alle jøder mener det samme, for eksempel om landet Israels politikk, grenser til antisemittisme. Det er meningsmangfold blant jøder også, akkurat som i andre religiøse grupper. Det er åpenbart ikke alle som mener det er riktig å blande religiøs fundamentalisme og politikk. Antisemittisme. Eller rett og slett fordommar. Dette er eit viktig poeng. Mange har også fordommar om at alle muslimar støttar islamisme og terror. Snikpellik skrev (6 timer siden): Jeg er mye enig her. Det mosaiske trossamfunn er en ortodoks halakha-menighet i Oslo, det er ikke slik at de representerer alle jøder hverken i Oslo eller i Norge. Alle jøder får ikke bli fulle medlemmer av DMT, bare halakha. De er svært konservative og kvinner er utestengt både fra å lede og fra flere seremonier. Dette er interessant, og gjev vel også eit slags svar på spørsmålet mitt om kor stor støtte leiinga av desse trussamfunna har i den jødiske minoriteten når det gjeld konflikten som har oppstått. 2
skaftetryne32 Skrevet 41 minutter siden Skrevet 41 minutter siden OleBrum2 skrev (1 minutt siden): Står ved at dette er antisemittisme, når du velger å skrive at jødiske lærde underviser i at det er ok å ta slaver fra andre folkeslag. Lære, ikke lærde, du må lese det jeg faktisk skriver. OleBrum2 skrev (2 minutter siden): Det er bare tull, du finner ikke jøder som har slaver; da hadde de møtt fengsel enten det var i israel eller snnet sted, og du skal lete lenge etter en kukko rabbiner som snakker om det. Det er en tekst fra judaismen, noe jeg var veldig klar på, om du faktisk leser det jeg skriver og ikke bare former tekstene som det passer deg selv best. OleBrum2 skrev (4 minutter siden): Bryr meg ellers ikke om du er høyrevridd eller venstrevridd, det endrer ikke at du sprer konspiratorisk vås om jøder. Motbevis mine påstander, greier du det, jeg er åpen for at jeg tar feil, men du kan ikke bare kalle det anti-semittisme bare fordi du selv ikke kjenner til mytologien. 1
OleBrum2 Skrevet 38 minutter siden Forfatter Skrevet 38 minutter siden Snikpellik skrev (2 timer siden): Hvilke av talerne "står for at staten Israel bør oppløses"? «Selv er hun ikke sionist, hun deler ikke ideen om en jødisk stat.» https://www.nrk.no/urix/jodiske-mia-mener-netanyahu-er-farlig-for-bade-palestinere-og-joder-1.17058462 Tingen er at jøder i Norge nok føler seg like representert av den gjengen som om Lysglimt fra Alliansen skulle talt for deg på 17. mai. At bare disse får tale er helt bevisst av arrangørene. De jødiske samfunn har derfor i 3 år holdt seg borte fra slike arrangement. Antirasistisk senter har ikke svart på dialog om å ha et mer samlende arrangement. I praksis utelukkes de fra deltakelse, med mindre de avsverger at de tror på en jødisk stat. 1
OleBrum2 Skrevet 34 minutter siden Forfatter Skrevet 34 minutter siden skaftetryne32 skrev (3 minutter siden): Lære, ikke lærde, du må lese det jeg faktisk skriver. Det er en tekst fra judaismen, noe jeg var veldig klar på, om du faktisk leser det jeg skriver og ikke bare former tekstene som det passer deg selv best. Motbevis mine påstander, greier du det, jeg er åpen for at jeg tar feil, men du kan ikke bare kalle det anti-semittisme bare fordi du selv ikke kjenner til mytologien. Det er jo bare kverulerende å hevde at det er en vesensforskjell mellom lærde som lærer bort eller jødisk lære. Du har gitt inntrykk av at jøder lærer at det er ok å ha andre folkeslag som slaver. Det er klart antisemittisk tankegods. Les ditt eget sitat. Mener du ikke det; trekk det tilbake. Så enkelt. 1
Tussi Skrevet 33 minutter siden Skrevet 33 minutter siden OleBrum2 skrev (4 minutter siden): «Selv er hun ikke sionist, hun deler ikke ideen om en jødisk stat.» https://www.nrk.no/urix/jodiske-mia-mener-netanyahu-er-farlig-for-bade-palestinere-og-joder-1.17058462 Tingen er at jøder i Norge nok føler seg like representert av den gjengen som om Lysglimt fra Alliansen skulle talt for deg på 17. mai. At bare disse får tale er helt bevisst av arrangørene. De jødiske samfunn har derfor i 3 år holdt seg borte fra slike arrangement. Antirasistisk senter har ikke svart på dialog om å ha et mer samlende arrangement. I praksis utelukkes de fra deltakelse, med mindre de avsverger at de tror på en jødisk stat. Ja. De deler jødene inn i gode og dårlige jøder basert på holdninger. En verden uten en trygg havn for jøder er svært farlig for verdens jøder, og det sier alt at de valgte en slik taler 1
skaftetryne32 Skrevet 29 minutter siden Skrevet 29 minutter siden (endret) OleBrum2 skrev (5 minutter siden): Det er jo bare kverulerende å hevde at det er en vesensforskjell mellom lærde som lærer bort eller jødisk lære. Nei det er det ikke, det er noe som ble skrevet for 3000+- år siden det er ikke nødvendigvis gjeldende i dag noe du ikke ser ut til å forstå. OleBrum2 skrev (5 minutter siden): Du har gitt inntrykk av at jøder lærer at det er ok å ha andre folkeslag som slaver. Det er klart antisemittisk tankegods. Les ditt eget sitat. Jeg sier det er en tekst i judaisme som sier det, og det er sant. Les det jeg faktisk skriver og ikke les hva du selv vil lese. OleBrum2 skrev (5 minutter siden): Mener du ikke det; trekk det tilbake. Så enkelt. Bevis at det jeg sier ikke stemmer, ansvaret er på deg som driver å forteller eventyr om anti-semittisme bare fordi det blir nevnt at det er noe tvilsomme holdninger innenfor judaismen. Endret 27 minutter siden av skaftetryne32 1
torbjornen Skrevet 28 minutter siden Skrevet 28 minutter siden Uderzo skrev (43 minutter siden): Jeg syntes ikke det var klart hva du mente, derfor spurte jeg. Det er fint at du i det minste er ærlig, så en balansert dekning av konflikten er ikke noe du er interessert i, særlig ikke hvis det er noe som kan være i Israels favør? Du er ikke alene om den holdningen, den er ganske vanlig blant organisasjoner(spesielt flere av de som arrangerte denne markeringen), venstrevridde velgere og media. Sistnevnte er særlig aktuelt nå med tanke på at lederen for BBC måtte trekke seg etter avsløringer om veldig skjev og misvisende dekning av de fleste temaer, inkludert Gaza-krigen, men interessant nok har norske medier unngått å nevne problematiske aspekter ved sistnevnte. Det han meinte med den eine setninga var vel at den kollektive skuldfølelsen for holocaust gjer det vanskeleg for oss i Europa å kritisere Israel. Verken meir eller mindre. Så kan ein diskutere om det er hald i den oppfatninga. Men dette er vel uansett litt på sida av temaet, som er striden som er oppstått mellom det mosaiske trussamfunn og antirasistisk senter. 1
torbjornen Skrevet 25 minutter siden Skrevet 25 minutter siden Tussi skrev (39 minutter siden): Ser du ikke problemet med å.markere en urett mot jøder på en måte som fremmedgjør jøder? Eg ser absolutt poenget. Berre så det er sagt.
Duriello Skrevet 24 minutter siden Skrevet 24 minutter siden torbjornen skrev (18 minutter siden): Om dei seier at dei støttar Israel sin politikk må dei som alle andre tole å bli motsagt. Alle, uavhengig av hva de måtte mene om Israel's politikk. Det er nok å si man er jødisk, så er hatet der. 1
Snikpellik Skrevet 19 minutter siden Skrevet 19 minutter siden (endret) OleBrum2 skrev (36 minutter siden): «Selv er hun ikke sionist, hun deler ikke ideen om en jødisk stat.» https://www.nrk.no/urix/jodiske-mia-mener-netanyahu-er-farlig-for-bade-palestinere-og-joder-1.17058462 Dette er da ikke det samme som være mot at Israel skal eksistere, det er å være mot nasjonalistisk sionisme, en jødisk stat. Som henne er mine familiemedlemmer i Israel er mot det samme, de mener Israel skal være en stat for alle. De er sekulære jøder. Endret 1 minutt siden av Snikpellik 3
OleBrum2 Skrevet 19 minutter siden Forfatter Skrevet 19 minutter siden skaftetryne32 skrev (3 timer siden): Skal nevnes at judaisme som religion lærer bort at det jødiske folk er en guds utvalgte folk, kombinert med det faktum at religionens lære underviser at alle andre som ikke er en del av det utvalgte folket fra israel er legitimt å eie som slave. Altså, det du skriver nå sist er at det overnevnte er fra en 3000 år gammel bok, og ikke nødvendigvis relevant? Gadd vite hvorfor du da skriver det. Du ville, liksom, bare nevne det, slik jeg forstår. Sånn, uten å tenke at det var å mistenkeliggjøre jøder i dag og deres meninger i det hele tatt.
torbjornen Skrevet 17 minutter siden Skrevet 17 minutter siden OleBrum2 skrev (16 minutter siden): «Selv er hun ikke sionist, hun deler ikke ideen om en jødisk stat.» https://www.nrk.no/urix/jodiske-mia-mener-netanyahu-er-farlig-for-bade-palestinere-og-joder-1.17058462 Tingen er at jøder i Norge nok føler seg like representert av den gjengen som om Lysglimt fra Alliansen skulle talt for deg på 17. mai. At bare disse får tale er helt bevisst av arrangørene. De jødiske samfunn har derfor i 3 år holdt seg borte fra slike arrangement. Antirasistisk senter har ikke svart på dialog om å ha et mer samlende arrangement. I praksis utelukkes de fra deltakelse, med mindre de avsverger at de tror på en jødisk stat. Er det så enkelt burde denne konflikten ha vore over for lenge sidan. Det burde ikkje vere vanskeleg for antirasistisk senter å komme med ei erklæring om at dei støttar Israel sin rett til å eksistere. 1
Gavekort Skrevet 12 minutter siden Skrevet 12 minutter siden OleBrum2 skrev (18 timer siden): Burde ikke statsministeren stå ved Norges mest utsatte minoritet, fremfor å stå med palestina aktivister på selve Krystallnatten? Selvsagt, men; Støre har ikke noe moralsk kompass. Han gjør alltid det han tror er i sin egen interesse. Han står med dem som han tror vil gagne ham. Det er jo klassisk med sionistiske krokodilletårer å bruke arvesynden fra holocaust til å spørre etter sympati for folkemordet i Gaza. Dette er et selvforskyldt problem fra sionister som blander sammen sionisme med semitisme til sin egen fordel. Ingen med så mye som et snev med omtanke for ofrene i Holocaust vil se på hva som foregår i Israel og tenke at dette er et riktig moralsk valg. Derfor velger vi å ikke støtte Israel, jøder eller ei. 2
Tussi Skrevet 11 minutter siden Skrevet 11 minutter siden Snikpellik skrev (7 minutter siden): Dette er da ikke det samme som være mot at Israel skal eksistere, det er å være mot nasjonalistisk sionisme, en jødisk stat. Mine familiemedlemmer i Israel er mot det samme, de mener Israel skal være en stat for alle. De er sekulære jøder. Eller hun mener at Israel ikke skal eksistere, for det er faktisk ganske mange som mener det
torbjornen Skrevet 9 minutter siden Skrevet 9 minutter siden Tussi skrev (2 minutter siden): Eller hun mener at Israel ikke skal eksistere, for det er faktisk ganske mange som mener det Er det eigentleg så mange som meiner det? 1
barfoo Skrevet 7 minutter siden Skrevet 7 minutter siden 10 minutes ago, Snikpellik said: Dette er da ikke det samme som være mot at Israel skal eksistere, det er å være mot nasjonalistisk sionisme, en jødisk stat. Mine familiemedlemmer i Israel er mot det samme, de mener Israel skal være en stat for alle. De er sekulære jøder. Det er jo variant av No True Scotsman. Forsvarer du ikkje Israel meir eller mindre ukritisk er du ikkje ekte jøde, og har ikkje rett til å tale på Krystallnatta. Jøder er for pokker ikkje homogen gruppe. Her framstår det som ei gruppe har staten Israel i ryggen, og bruker det for å forsøke å kneble alternative grupper med andre syn på ting. Det er tragisk. 1 2
OleBrum2 Skrevet 7 minutter siden Forfatter Skrevet 7 minutter siden Snikpellik skrev (7 minutter siden): Dette er da ikke det samme som være mot at Israel skal eksistere, det er å være mot nasjonalistisk sionisme, en jødisk stat. Mine familiemedlemmer i Israel er mot det samme, de mener Israel skal være en stat for alle. De er sekulære jøder. Israel er vel en stat for alle per nå, kristne, jøder, druzere, muslimer, men de aller fleste jøder i Israel vil ha en fortsatt jødisk majoritet for å føle seg trygge. Beklager å si det, men israelere som vil ha en enstats løsning med palestinere har alltid vært få, og det er blir meget få etter 7. oktober massakren. De fleste ser ikke det som realistisk jf trygghet. Og, flertallet med det synet er også sekulære, selv om det sammenfaller med flere religiøse grupperinger. Dine familiemedlemmer i Israel nå er en minoritet i sitt syn, men det vet vel både du og dem godt. (En andel av de religiøse er også mot en stat på religiøst grunnlag, bare så det er sagt) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå