Sovna Skrevet 29. oktober Forfatter Skrevet 29. oktober Trestein skrev (1 time siden): fartsbøter ikke startet før man var 5km/h over grensen. Det er jo slik. Har blitt tatt i både fotoboks og laser. Begge gangene nedjustert noen km/t. 1
Trestein Skrevet 29. oktober Skrevet 29. oktober Sovna skrev (2 minutter siden): Det er jo slik. Har blitt tatt i både fotoboks og laser. Begge gangene nedjustert noen km/t. Jeg har fått 1200kr i bot for 73 i en 70 sone.
Nedward Skrevet 29. oktober Skrevet 29. oktober Trestein skrev (23 minutter siden): Jeg har fått 1200kr i bot for 73 i en 70 sone. Da etter fratrekk. Laseren viser 3 km/t mindre enn faktisk hastighet som sikkerhetsmargin. Hvis speedometeret ditt var iht. gjeldne regler (ECE R-39) ville det vist nærmere 80 km/t da du ble målt. 2
Trestein Skrevet 29. oktober Skrevet 29. oktober Nedward skrev (16 minutter siden): Da etter fratrekk. Laseren viser 3 km/t mindre enn faktisk hastighet som sikkerhetsmargin. Hvis speedometeret ditt var iht. gjeldne regler (ECE R-39) ville det vist nærmere 80 km/t da du ble målt. Det var en fotoboks. Tror jeg lå på 77-78 på spedom
Leo_ Skrevet 29. oktober Skrevet 29. oktober Som en kuriositet, Focusen jeg hadde før hadde rundt 5% feilvisning på speedometret (analog visning, digital prosessering) men når jeg leste ut hastighet fra OBD var utlest hastighet rett under 1% høyere enn reell hastighet. Normalen for feilvisning er 5-10% trolig for å korrigere for hjuldimensjoner. To forskjellige dekk i samme dimensjon men forskjellig produsent vil som oftest ha ulig rulleomkrets og vi har lov til å endre rulleomkretsen med +-5% så lenge speedometret aldri viser for lite. Jeg er enig i at det burde vært en autokorrigeringsfunksjon på visningen, men kun GPS kan det ikke være, det er dårlig med GPS-dekning i tuneller. 1
sedsberg Skrevet 29. oktober Skrevet 29. oktober (endret) 4 minutes ago, Leo_ said: Jeg er enig i at det burde vært en autokorrigeringsfunksjon på visningen, men kun GPS kan det ikke være, det er dårlig med GPS-dekning i tuneller. En Autocal trenger ikke kjøre kontinuerlig. Den kan f.eks. trigges når rette forholdene er tilstede. Dette er barnemat med dagens teknologi. Er kun snakk om programmering. Apropos programmering. På min 2006 BMW jeg hadde før kunne man med rette OBD-verktøy gå inn og velge misvisning selv. Tror det var 0%, 3% 0g 5% som var valgene. (Mulig misvisningen var i km/t og ikke %). Endret 29. oktober av sedsberg 1
Leo_ Skrevet 29. oktober Skrevet 29. oktober sedsberg skrev (4 minutter siden): En Autocal trenger ikke kjøre kontinuerlig. Den kan f.eks. trigges når rette forholdene er tilstede. Dette er barnemat med dagens teknologi. Er kun snakk om programmering. Apropos programmering. På min 2006 BMW jeg hadde før kunne man med rette OBD-verktøy gå inn og velge misvisning selv. Tror det var 0%, 3% 0g 5% som var valgene. (Mulig misvisningen var i km/t og ikke %). Absolutt, jeg tror Tesla driver med selvkalibrering og når jeg jobbet med Audi på tidlig 2000-tallet kunne vi gå inn å korrigere for rulleomkrets. Selv bruker jeg OBD-speedometer som gir ladetrykk og hastighet, hastighetsvisningen kan justeres prosentvis opp eller ned fra det som signaliseres fra OBD. Kalibrerer man dette med GPS-hastighet en gang i blant har man et meget korrekt speedometer, man må bare GIDDE å bruke noen få 100-lapper, montere og kalibrere ved hjulskift.
Hanhijnn Skrevet 30. oktober Skrevet 30. oktober Sovna skrev (10 timer siden): Jeg er klar over misvisningen. En annen her sok ikke var det. Men det er jo såre enkelt å finne ut hvor mye bilens avvik har fra rett hastighet. Mobiltlf. Eller via alle de hastighetsmålerne vi har langs veien. GPS vil gi deg rett måling. Så ser du hvor mye speedometeret avviker fra virkeligheten. Eneste bilen jeg har hatt som viser korrekt fart på speedometeret er Tesla, men der er det jo ikke (noe som er) analogt.
Inge Rognmo Skrevet 31. oktober Skrevet 31. oktober Leo_ skrev (På 30.10.2025 den 0.20): Jeg er enig i at det burde vært en autokorrigeringsfunksjon på visningen, men kun GPS kan det ikke være, det er dårlig med GPS-dekning i tuneller. På moderne biler med adaptiv cruisecontrol, nødbrems og så videre, så bør det være null problem å måle nøyaktig hastighet helt uten GPS. Løsningen har vært i bruk i landbruket i omtrent 40 år allerede, der for å måle sluring, altså avvik mellom reell hastighet (målt med; trommevirvel, radar, som jo nå er mer eller mindre standard på dagens nye biler) og hjulhastighet.
Mestønsket Skrevet i går, 07:10 Skrevet i går, 07:10 Grunnen til at analoge speedometre fortsatt finnes (selv på digitale dashbord), er at det er mye enklere å lese av akselerasjonen fra et analogt speedometer enn et digitalt. Du kan se hvor raskt viseren beveger seg, for et menneske er dette langt enklere å forstå enn et stadig skiftende tall. 1
sedsberg Skrevet i går, 13:32 Skrevet i går, 13:32 6 hours ago, Mestønsket said: Grunnen til at analoge speedometre fortsatt finnes (selv på digitale dashbord), er at det er mye enklere å lese av akselerasjonen fra et analogt speedometer enn et digitalt. Du kan se hvor raskt viseren beveger seg, for et menneske er dette langt enklere å forstå enn et stadig skiftende tall. Kanskje i billøp men i vanlig trafikk er man stort sett ute etter å holde et fast tall/fast hastighet. Man har ikke behov for å følge med på hastighetsøkningen. For turtall derimot er poenget ditt 100%.
Evil-Duck Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Den originale Nissan Leaf hadde et ganske futuristisk dashboard med to delte skjermer, hvor den øverste viste et digitalt speedometer, mens den nederste viste øvrig informasjon. I neste generasjon Leaf kom plutselig det analoge speedometeret tilbake, plassert ved siden av en digital skjerm for øvrig informasjon. Det var en langt mer kjedelig presentasjon av informasjon, men Nissan selv påstår at det var tilbakemeldinger fra kundene som gjorde at de valgte å gå tilbake i tid til et analogt speedometer. Jeg føler samtidig ikke at dette kan ha vært et kostnadsbesparende tiltak, for jeg vil nesten tro at det er dyrere å inkludere et analogt instrument i stedet for å ha alt på en skjerm. Personlig likte jeg best den mer futuristiske og spennende dashbordutformingen til første generasjon Leaf. Men på 2026 leafen er de dog nå tilbake til heldigital løsning igjen, så hvem vet.
sedsberg Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Ja det har vært litt eksperimentering, men som regel så går de tilbake til det vanlige. Spoiler
spetter Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Det var dette jeg selv fant ut ? Aner ikke om det stemmer. Grunnen til at speedometeret viser litt for mye er egentlig ganske enkel: bilprodusentene tør ikke kalibrere den helt nøyaktig. EU-reglene (ECE-R39) sier nemlig at speedometeret aldri må vise lavere enn den faktiske hastigheten, men det kan vise høyere. Ifølge regelverket kan speedometeret vise opptil faktisk hastighet + 10 % + 4 km/t, så hvis bilen egentlig går i 100 km/t, kan speedometeret vise opptil 114 km/t og fortsatt være innenfor loven Marginen kompenserer også for ting som dekktrykk, slitasje og temperatur, så den faktiske farten ligger alltid litt under det som vises på displayet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå