Gå til innhold

Akseptere/ta i mot Jesus som sin frelser?!?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Karltorbj skrev (12 minutter siden):

Selve essensen i budskapet, som Paulus, vel har i fra gud, sier det.

Det var derfor jeg etterspurte spesifiseringen om hvor i korinterne dette står.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Martelè skrev (1 time siden):

Jeg kan gi deg trådens eneste unbiased svar på dette...

Å ta imot Gud vil si å bli kristen. Om du setter deg ned og tenker over kristendommen, og hvor komfortabel du er med å tro på det, og dette resulterer i at du vil tro på Gud, da er du kristen. Du er kristen om du velger å tro på han, spør han om tilgivelse for dine synder, forsøker å leve et liv på kristne verdier.

Takk mine damer og herrer

Grei forklaring som burde være forståelig for alle.

Men det er stor uenighet i hva disse "kristne verdiene" er. Skal man ta bibelen bokstavelig så er f.eks drap på homofile en kristelig verdi. At kvinner er mindre verdt enn menn er en kristelig verdi. Vi må slutte å anta at "kristelige verdier" er noe moralsk opphøyd, som gjør at hvis man er kristen så har man bedre moral enn andre. Det handler ikke om moral, bare opphøyelse av seg selv og sine likesinnede. En "oss mot dem" holdning. Det blir ekstra tydelig i visse sekter, hvor man f.eks ikke bør / kan ha venner som ikke tilhører sekten. 

• Liker 2
Skrevet
Vokteren skrev (59 minutter siden):

Så du mener at alle rovdyr/kjøttetere kommer til å bli veganere ? Da ville verdens fauna blitt interessant.

Religionen din blir mer og mer latterlig og virkelighetsfjern…..

Like utrolig er det at mennesker skal leve evig å i fred...

Jeg forstår at mennesker er skeptiske, alt de kjenner er verden og det som er i den idag.

Skrevet
Gouldfan skrev (47 minutter siden):

Jeg forstår at mennesker er skeptiske, alt de kjenner er verden og det som er i den idag.

Bedre det enn å leve på naive og angstbaserte ønskedrømmer eller en fantasiverden definert av kompetanseløse maktmennesker i oldtiden.

• Liker 1
Skrevet
Gouldfan skrev (1 time siden):

Og enda mer utrolig er det at den guden som beskrives i Bibelen skal sørge for evig fred.

Sitat

Grunnen til at jeg personlig er skeptisk, er at du kommer med ville påstander som det finnes nøyaktige null bevis for, og som det ikke finnes noen rasjonell grunn til å tro - noe du ser ut til å vite, siden du jo ikke engang forsøker å begrunne dette.

• Liker 4
Skrevet
leticia skrev (2 timer siden):

Grei forklaring som burde være forståelig for alle.

Men det er stor uenighet i hva disse "kristne verdiene" er. Skal man ta bibelen bokstavelig så er f.eks drap på homofile en kristelig verdi. At kvinner er mindre verdt enn menn er en kristelig verdi. Vi må slutte å anta at "kristelige verdier" er noe moralsk opphøyd, som gjør at hvis man er kristen så har man bedre moral enn andre. Det handler ikke om moral, bare opphøyelse av seg selv og sine likesinnede. En "oss mot dem" holdning. Det blir ekstra tydelig i visse sekter, hvor man f.eks ikke bør / kan ha venner som ikke tilhører sekten. 

Og dette invaliderer kommentaren min, hvordan?

• Liker 1
Skrevet
Martelè skrev (Akkurat nå):

Det sa jeg da ingenting om at den gjorde. Jeg skreiv jo at du kom med en grei forklaring, som er lettforståelig. 

Jeg bare påpeker at folk legger forskjellig ting i hva kristne verdier er, alt etter hvilken del av bibelen man bevisst sorterer bort, fordi det ikke passer inn i ens eget bilde. 

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Martelè skrev (3 minutter siden):

Nå skrev vel ikke @leticia noe om at kommentaren din var invalidert, men kommeterte at da du skrev "Du er kristen om du velger å tro på han, spør han om tilgivelse for dine synder, forsøker å leve et liv på kristne verdier.", så impliserer dette at "kristne verdier" har et konkret innhold - noe det er stor uenighet om.

I følge Bibelen inkluderer jo kristne verdier å drepe menn som har sex med menn, holde slaver, steine kvinner som ikke blør på bryllupsnatten og en god del andre horrible (etter min mening) verdier, mens mange kristne ser bort fra disse lovene av forskjellige grunner.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
leticia skrev (5 timer siden):

Vel, jeg vil påstå at selve kristendommen (og endel andre religioner) er den største styggeste ulven her. Med all sine trusler, hat og diskriminering mot enkelte grupperinger i samfunnet.  

Nja, de fleste moderne kristne lever ikke etter dette, og jeg synes det er mest rettferdig å først og fremst dømme religionen ut ifra hvordan den "normalt" praktiseres. Det er mye positivt med kristendommen, og jeg ser ikke helt at den er den største og styggeste ulven. Det betyr ikke at det ikke er problemer, men ingen flokk burde bli dømt ut fra sine sorteste får.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (6 timer siden):

Det var vel en gal amerikansk misjonær som prøvde å ta seg til øya for å misjonere, han har ett pil formet hull i hodet nå, og er dekket i hjemmelagd grillsaus, fullt fortjent, og beboerne har fremdeles ikke hørt om satan, jesus eller noen av de andre kristne gudene. 

Jepp. Fascinerende historie. 

https://en.wikipedia.org/wiki/John_Allen_Chau

Lurer på om de kommer til helvete eller ikke. 

• Liker 1
Skrevet
cuberen skrev (3 timer siden):

Omvendelse (også i handling) og tro hører sammen og det klarer ikke alle å utføre etter et slikt liv, samt så har vi stoltheten som ofte hindrer det å ydmyke seg som er grunnlaget for å få nåde. 

Hvis tro kan føre til at flere tilgir hverandre i det virkelige liv, er det en god ting.

Martelè skrev (4 timer siden):

Jeg kan gi deg trådens eneste unbiased svar på dette...

Å ta imot Gud vil si å bli kristen. Om du setter deg ned og tenker over kristendommen, og hvor komfortabel du er med å tro på det, og dette resulterer i at du vil tro på Gud, da er du kristen. Du er kristen om du velger å tro på han, spør han om tilgivelse for dine synder, forsøker å leve et liv på kristne verdier.

Takk mine damer og herrer

Det handler nok mye om vilje og innsats, lese Bibelen, be og å gå i kirken.

Men det er vel også en følelse( opplevelse) siden noen kan si at de ble frelst med dato og tidspunkt.

Ellers er jeg av den oppfatningen at finnes det en gud, må det være den samme i hele verden. 

Og Guds kjærlighet tror jo like godt kan være kjærligheten fra de rundt en, eller  at man føler andres omtanke i et kristent fellesskap, finner styrke i seg selv. 

Så lenge ingen til dags dato har møtt Gud. 

• Liker 1
Skrevet
Subara skrev (8 minutter siden):

Hvis tro kan føre til at flere tilgir hverandre i det virkelige liv, er det en god ting.

Problemet med religion er at den med f.eks sine syke seksuelle moralske regler skaper mer konflikt enn forsonelse. i enkelte religiøse miljøer er det ikke greit å treffe folk utenfor miljøet, det er ikke greit med en annen tro, og det er ikke greit med noe som anses som avvikende, religion er dessverre veldig dyktig til å skape konflikt i, og splitte familier i to eller flere biter. 

VifteKopp skrev (55 minutter siden):

Lurer på om de kommer til helvete eller ikke.

De havner nok i helvete i følge kristen mytologi, men jeg tipper beboerne på NSI har sin egen religion, og i den religionen så er det nok mer sannsynlig at det er JAC som havner i helvete. Fyren med bua har nok tjent sin plass i deres versjon av Valhall 🤣

• Liker 3
Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (13 minutter siden):

Problemet med religion er at den med f.eks sine syke seksuelle moralske regler skaper mer konflikt enn forsonelse. i enkelte religiøse miljøer er det ikke greit å treffe folk utenfor miljøet, det er ikke greit med en annen tro, og det er ikke greit med noe som anses som avvikende, religion er dessverre veldig dyktig til å skape konflikt i, og splitte familier i to eller i flere biter. 

Dette er den negative biten, som jeg tror skjer når tro blir for lite utfordret og holdes innenfor et lukket miljø. Og ikke utvikler seg i takt med tiden. Eller blir for streng/ fjern i forhold til hvordan menneskene egentlig er. Og bokstavtro.

Både religion og politikk kan splitte familier. Og hvis man mikser dette sammen kan det bli dobbel dose.

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (11 minutter siden):

De havner nok i helvete i følge kristen mytologi, men jeg tipper beboerne på NSI har sin egen religion, og i den religionen så er det nok mer sannsynlig at det er JAC som havner i helvete. Fyren med bua har nok tjent sin plass i deres versjon av Valhall 🤣

Ja, det er vanskelig det der, når det er så mange religioner å velge mellom. 

Velger man bort Jesus, så kommer man til helvete. Men velger man bort Allah, kommer man til helvete da også. Og man vil helst ikke gjøre alle de hinduistiske gudene forbannet heller. De har visst en form for helvete de også. 

• Liker 3
Skrevet

“De blinde mennene og elefanten”, en gammel fabel (eller lignelse) som stammer fra India.

Historien går slik i korte trekk:

Flere blinde menn får beskjed om å beskrive hva en elefant er.

• Den ene kjenner på snabelen og sier: “Elefanten er som en slange.”

• Den andre kjenner på beinet og sier: “Elefanten er som en søyle.”

• En tredje tar på halen og sier: “Elefanten er som et tau.”

• En fjerde kjenner på øret og sier: “Den er som en vifte.”

• En femte kjenner på kroppen og sier: “Den er som en vegg.”

De begynner å krangle, for alle mener de har rett – men ingen forstår at de bare har hver sin del av sannheten.

Moralen er vanligvis at hver person kan ha delvis rett, men likevel ta feil om helheten – et bilde på hvordan mennesker ofte misforstår hverandre fordi de bare ser (eller kjenner) en del av virkeligheten.

Jeg har stor respekt for Jesus, både som kraft i åndeverdenen og som forbilde.

Tror jeg han så hele elefanten?   Neppe?  Og ihvertfall ikke gjenfortellingen av han i bibelen.

Tror jeg de nåværende pseudo religiøse ateistene som dominerer den offentlige debatten har hele sannheten?  

Nei, jeg tror helt ærlig ikke det.

Jeg tror man kan få bedre helse og gjøre helsa til folk rundt seg bedre ved å tilbe Jesus enn den falske guden "LGBTQ+-"  

Skrevet (endret)
7 hours ago, skaftetryne32 said:

Det er 2025, religiøse er gitt alle muligheter til å skille mellom fantasi og fakta, de velger fremdeles løgn selv om vi informerer om at det er løgn, religiøs tro kan ikke forsvare alle de bevisste løgnene, det verste er at de alle velger de samme løgnene, noe som viser at løgnene er satt i system. 

Det er fordi de er drevet av sterke følelsesmessige drifter - frykt, savn, tilhold og lykke.

De to siste er økende mangelvare i en stadig mer kompleks og kald verden, kapitalismens endestadie (siste stadie før planetens økosystemer kollapser og kapitalismen/samfunnet også kollapser som en konsekvens av dette)

Har du sett filmen "The Road"?

Det kommer, ubønnhørlig, før eller siden så lenge vi skal forbruke og forurense alt vi tar i.

Endret av Kakkelfant
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg lurer på hvorfor så mange er så voldsomt opptatt av å argumentere imot Jesus. 

Tenker dere ikke 1% på hva som skjer hvis dere tar feil?

Jeg så en video på YT igår, der  noen sa "det er trist at de er så voldsomt opptatt av å føre krig mot den eneste som kan  hjelpe dem"

Jeg mener ikke dette frekt, men jeg hadde aldri turt å bruke livet mitt til å krangle med  Gud hvis det var bare 1% sjanse for at han eksisterte. Hva om dere tar feil?

Endret av Tussi
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...