Gå til innhold

Hevder at neste PlayStation og Xbox kommer i 2027


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ser faktisk frem til dette. Dritt lei av å spille spill i 1080p for å få 60fps - på min konsoll hvor det er en 8K-logo på pakken!
Skrevet

Kan være en god strategi å gå for en kraftigere konsoll til en høyere pris, hvis den er rettet mot game pass brukere. Den økte prisen spares inn på at man ikke må betale 800-1000kr for nye spill for å kunne bruke konsollen hvis man har game pass.

Om den er vesentlig raskere gjenstår å se.

Flertallet mener xbox 360 var den overlegne av xbox 360 og PS3 men jeg mener Cell var bare langt forut for sin tid. Realiteten var at det var få utviklere som forstod arkitekturen og veldig mange PS3 ports er basert på 360 versjonene.

I artikkelen ang PS6 så virker det som om de har utviklet en skreddersydd SoC igjen. Får vi se en finpusset moderne Cell som er langt lettere å utvikle for? Kanskje.

Er den nye xboxen raskere for å kompensere for optimalisering eller vil de utnytte denne kraften med Forza Horizon 5 nivå av optimalisering?

Tanker for framtiden.

Skrevet
Milarwen skrev:

Kan være en god strategi å gå for en kraftigere konsoll til en høyere pris, hvis den er rettet mot game pass brukere. Den økte prisen spares inn på at man ikke må betale 800-1000kr for nye spill for å kunne bruke konsollen hvis man har game pass.

Om den er vesentlig raskere gjenstår å se.

Flertallet mener xbox 360 var den overlegne av xbox 360 og PS3 men jeg mener Cell var bare langt forut for sin tid. Realiteten var at det var få utviklere som forstod arkitekturen og veldig mange PS3 ports er basert på 360 versjonene.

I artikkelen ang PS6 så virker det som om de har utviklet en skreddersydd SoC igjen. Får vi se en finpusset moderne Cell som er langt lettere å utvikle for? Kanskje.

Er den nye xboxen raskere for å kompensere for optimalisering eller vil de utnytte denne kraften med Forza Horizon 5 nivå av optimalisering?

Tanker for framtiden.

Cell var kronglete å utvikle for fordi de hadde distinkte og unike kjerner for forskjellige operasjoner. De fleste PCer på tiden var 1-2 kjerner, og vi med mer penger enn vett hadde 4 kjerner. Utviklere var ikke vant til å skrive programvare som brukte 2 kjerner effektivt på PC engang, langt mindre de 7 som PS3 hadde. Har ingen tro på at PS6 får noe som ligner på Cell, men snarere blir det vel en APU á la PS5 eller moderne laptoper, men kanskje med ekstra shadercores dedikerte til RT eller FSR? (Ekstra i forhold til Zen 5-chipsene du får i laptopper)
Skrevet

Det spørs om den får noe særlig bedre ytelse i praksis enn PS6. PS6 vil nok ha tynnere, nærmere metallet og lavere overhead API'er og en tynnere og mer lett kjørt OS. Det vil nok være forbedringer her i forhold til en standard PC, som vi allerede ser med den håndholdte Asus "Xbox'en", men likevel.

Oppsiden vil være et enormt spillbiblotek og potensielt billigere spill.

Skrevet (endret)
50 minutes ago, Feenyx said:
3 hours ago, Milarwen said:

Kan være en god strategi å gå for en kraftigere konsoll til en høyere pris, hvis den er rettet mot game pass brukere. Den økte prisen spares inn på at man ikke må betale 800-1000kr for nye spill for å kunne bruke konsollen hvis man har game pass.

Om den er vesentlig raskere gjenstår å se.

Flertallet mener xbox 360 var den overlegne av xbox 360 og PS3 men jeg mener Cell var bare langt forut for sin tid. Realiteten var at det var få utviklere som forstod arkitekturen og veldig mange PS3 ports er basert på 360 versjonene.

I artikkelen ang PS6 så virker det som om de har utviklet en skreddersydd SoC igjen. Får vi se en finpusset moderne Cell som er langt lettere å utvikle for? Kanskje.

Er den nye xboxen raskere for å kompensere for optimalisering eller vil de utnytte denne kraften med Forza Horizon 5 nivå av optimalisering?

Tanker for framtiden.

Expand  

Cell var kronglete å utvikle for fordi de hadde distinkte og unike kjerner for forskjellige operasjoner. De fleste PCer på tiden var 1-2 kjerner, og vi med mer penger enn vett hadde 4 kjerner. Utviklere var ikke vant til å skrive programvare som brukte 2 kjerner effektivt på PC engang, langt mindre de 7 som PS3 hadde. Har ingen tro på at PS6 får noe som ligner på Cell, men snarere blir det vel en APU á la PS5 eller moderne laptoper, men kanskje med ekstra shadercores dedikerte til RT eller FSR? (Ekstra i forhold til Zen 5-chipsene du får i laptopper)

Ja tror ikke de blåser støv av Cell, men at de går i retning en arkitektur som er langt mer tilpasset en spillekonsoll. De fleste PC-er i dag kjører en form for x86/x64, og det samme gjør PS5 og Series S/X. Disse CPU-ene har en bred og utvidet støtte til operasjoner man sjeldent eller aldri benytter seg av i gaming. Fordelen med dette er ene og alene at veldig mange kan denne strukturen. 

Cell er ikke kronglete. Utviklere var bare ikke villig til å investere tid/penger på å lære. Den trenden ser ut til å øke ekspansjonselt. Jeg føler jeg ser optimalisering som vanligste klager ang spill i dag.   

Endret av Milarwen
Skrevet (endret)
Milarwen skrev (1 time siden):
Feenyx skrev (2 timer siden):
Milarwen skrev (4 timer siden):

Kan være en god strategi å gå for en kraftigere konsoll til en høyere pris, hvis den er rettet mot game pass brukere. Den økte prisen spares inn på at man ikke må betale 800-1000kr for nye spill for å kunne bruke konsollen hvis man har game pass.

Om den er vesentlig raskere gjenstår å se.

Flertallet mener xbox 360 var den overlegne av xbox 360 og PS3 men jeg mener Cell var bare langt forut for sin tid. Realiteten var at det var få utviklere som forstod arkitekturen og veldig mange PS3 ports er basert på 360 versjonene.

I artikkelen ang PS6 så virker det som om de har utviklet en skreddersydd SoC igjen. Får vi se en finpusset moderne Cell som er langt lettere å utvikle for? Kanskje.

Er den nye xboxen raskere for å kompensere for optimalisering eller vil de utnytte denne kraften med Forza Horizon 5 nivå av optimalisering?

Tanker for framtiden.

Expand  

Cell var kronglete å utvikle for fordi de hadde distinkte og unike kjerner for forskjellige operasjoner. De fleste PCer på tiden var 1-2 kjerner, og vi med mer penger enn vett hadde 4 kjerner. Utviklere var ikke vant til å skrive programvare som brukte 2 kjerner effektivt på PC engang, langt mindre de 7 som PS3 hadde. Har ingen tro på at PS6 får noe som ligner på Cell, men snarere blir det vel en APU á la PS5 eller moderne laptoper, men kanskje med ekstra shadercores dedikerte til RT eller FSR? (Ekstra i forhold til Zen 5-chipsene du får i laptopper)

Ja tror ikke de blåser støv av Cell, men at de går i retning en arkitektur som er langt mer tilpasset en spillekonsoll. De fleste PC-er i dag kjører en form for x86/x64, og det samme gjør PS5 og Series S/X. Disse CPU-ene har en bred og utvidet støtte til operasjoner man sjeldent eller aldri benytter seg av i gaming. Fordelen med dette er ene og alene at veldig mange kan denne strukturen. 

Cell er ikke kronglete. Utviklere var bare ikke villig til å investere tid/penger på å lære. Den trenden ser ut til å øke ekspansjonselt. Jeg føler jeg ser optimalisering som vanligste klager ang spill i dag.   

Det ville vært veldig dumt å gå tilbake til mer tilpasset spillkonsoller. Da får du hele Cell situasjonen om igjen. Hvor bare first party Sony titler utnytter det fullt ut.

Du snakker om optimalisering som vanligste klager idag. Hvis utviklere ikke "gidder" bruke penger på å optimalisere nå, så må du ikke tro det blir bedre av å gjøre at de må bruke enda mer penger på det.

Endret av Cappo
Skrevet
Milarwen skrev:

Kan være en god strategi å gå for en kraftigere konsoll til en høyere pris, hvis den er rettet mot game pass brukere. Den økte prisen spares inn på at man ikke må betale 800-1000kr for nye spill for å kunne bruke konsollen hvis man har game pass.

Om den er vesentlig raskere gjenstår å se.

Flertallet mener xbox 360 var den overlegne av xbox 360 og PS3 men jeg mener Cell var bare langt forut for sin tid. Realiteten var at det var få utviklere som forstod arkitekturen og veldig mange PS3 ports er basert på 360 versjonene.

I artikkelen ang PS6 så virker det som om de har utviklet en skreddersydd SoC igjen. Får vi se en finpusset moderne Cell som er langt lettere å utvikle for? Kanskje.

Er den nye xboxen raskere for å kompensere for optimalisering eller vil de utnytte denne kraften med Forza Horizon 5 nivå av optimalisering?

Tanker for framtiden.

At neste Xbox blir en Gamepass + andre abo-masjin sier seg selv egentlig. Vi ser det jo nå. Og PS3 hadde jo halvparten av minnet til 360 som en del utviklere, som Bethesda når de nevnte problemene med Skyrim, hadde nevnt. Avd det je hørte iaffal.
Skrevet
Chaos_Niddhogg skrev (2 minutter siden):
Milarwen skrev (4 timer siden):

Kan være en god strategi å gå for en kraftigere konsoll til en høyere pris, hvis den er rettet mot game pass brukere. Den økte prisen spares inn på at man ikke må betale 800-1000kr for nye spill for å kunne bruke konsollen hvis man har game pass.

Om den er vesentlig raskere gjenstår å se.

Flertallet mener xbox 360 var den overlegne av xbox 360 og PS3 men jeg mener Cell var bare langt forut for sin tid. Realiteten var at det var få utviklere som forstod arkitekturen og veldig mange PS3 ports er basert på 360 versjonene.

I artikkelen ang PS6 så virker det som om de har utviklet en skreddersydd SoC igjen. Får vi se en finpusset moderne Cell som er langt lettere å utvikle for? Kanskje.

Er den nye xboxen raskere for å kompensere for optimalisering eller vil de utnytte denne kraften med Forza Horizon 5 nivå av optimalisering?

Tanker for framtiden.

Ekspander  

At neste Xbox blir en Gamepass + andre abo-masjin sier seg selv egentlig. Vi ser det jo nå. Og PS3 hadde jo halvparten av minnet til 360 som en del utviklere, som Bethesda når de nevnte problemene med Skyrim, hadde nevnt. Avd det je hørte iaffal.

Både PS3 og Xbox360 hadde 512MB med minne. Xbox360 hadde riktignok 10MB eDRAM i tillegg og PS3 hadde delt minne, 256MB til CPU og 256MB til GPU, men GPU'en kunne låne av CPU minnet, noe den ofte gjorde. 

Skrevet
phraze skrev:
Ser faktisk frem til dette. Dritt lei av å spille spill i 1080p for å få 60fps - på min konsoll hvor det er en 8K-logo på pakken!
den logoen er bare gimmick
Skrevet
Milarwen skrev (12 timer siden):

Kan være en god strategi å gå for en kraftigere konsoll til en høyere pris, hvis den er rettet mot game pass brukere. Den økte prisen spares inn på at man ikke må betale 800-1000kr for nye spill for å kunne bruke konsollen hvis man har game pass.

Nå har dem da uheldigvis økt prisen på gamepass såppas at det ikke lønner seg det heller.

Skrevet
Iki skrev (19 minutter siden):

Nå har dem da uheldigvis økt prisen på gamepass såppas at det ikke lønner seg det heller.

Når nye spill ofte ligger på rundt 900,- da er ikke 300,- i måneden så dyrt, en kan spille ett nytt spill annenhver måned og fortsatt gå i pluss.

Skrevet
Donkey Kong skrev (19 timer siden):

Altså billigere enn det Series X er nå?

Er enig i at det er mye rart i artikkelen. Om en bruker samme konvertering som med dagens produkter (x13), så vil en Xbox med en $800 prislapp koste rundt 10-11k i Norge. Så nesten det samme som PS5 Pro koster her på berget i dag.

Det er også rart å hevde at PS6 kommer til å angivelig koste mye mindre når PS5 Pro i dag koster $750.
Og skal PS6 være en skikkelig oppgradering fra den, så snakker vi nok samme prisen. Om ikke $800 for den også.

Skrevet
Milarwen skrev:
50 minutes ago, Feenyx said:
3 hours ago, Milarwen said:

Kan være en god strategi å gå for en kraftigere konsoll til en høyere pris, hvis den er rettet mot game pass brukere. Den økte prisen spares inn på at man ikke må betale 800-1000kr for nye spill for å kunne bruke konsollen hvis man har game pass.

Om den er vesentlig raskere gjenstår å se.

Flertallet mener xbox 360 var den overlegne av xbox 360 og PS3 men jeg mener Cell var bare langt forut for sin tid. Realiteten var at det var få utviklere som forstod arkitekturen og veldig mange PS3 ports er basert på 360 versjonene.

I artikkelen ang PS6 så virker det som om de har utviklet en skreddersydd SoC igjen. Får vi se en finpusset moderne Cell som er langt lettere å utvikle for? Kanskje.

Er den nye xboxen raskere for å kompensere for optimalisering eller vil de utnytte denne kraften med Forza Horizon 5 nivå av optimalisering?

Tanker for framtiden.

Expand  

Cell var kronglete å utvikle for fordi de hadde distinkte og unike kjerner for forskjellige operasjoner. De fleste PCer på tiden var 1-2 kjerner, og vi med mer penger enn vett hadde 4 kjerner. Utviklere var ikke vant til å skrive programvare som brukte 2 kjerner effektivt på PC engang, langt mindre de 7 som PS3 hadde. Har ingen tro på at PS6 får noe som ligner på Cell, men snarere blir det vel en APU á la PS5 eller moderne laptoper, men kanskje med ekstra shadercores dedikerte til RT eller FSR? (Ekstra i forhold til Zen 5-chipsene du får i laptopper)

Ja tror ikke de blåser støv av Cell, men at de går i retning en arkitektur som er langt mer tilpasset en spillekonsoll. De fleste PC-er i dag kjører en form for x86/x64, og det samme gjør PS5 og Series S/X. Disse CPU-ene har en bred og utvidet støtte til operasjoner man sjeldent eller aldri benytter seg av i gaming. Fordelen med dette er ene og alene at veldig mange kan denne strukturen. 

Cell er ikke kronglete. Utviklere var bare ikke villig til å investere tid/penger på å lære. Den trenden ser ut til å øke ekspansjonselt. Jeg føler jeg ser optimalisering som vanligste klager ang spill i dag.   

Hvem sine sokker har du røykt? De fleste utviklerne fra PS3-dagene er hjertens enige om at Cell var veldig kronglete :P Det er mye bedre å holde seg til x86/x64 nå som vi endelig er her, så slipper vi finne opp hjulet på ny hver gang et spill portes fra konsoll til PC eller andre veien. Optimalisering er ofte nevnt fordi det er ofte glemt, noenganger med vilje. Slutt å kjøpe uferdige spill, og/eller gi tilbakemelding til utviklerne når du spiller noe som er ræva optimalisert. Det er en mye kortere oppoverbakke enn å bytte hele arkitekturen konsollene er bygd på.
Skrevet
MistaPi skrev:
Chaos_Niddhogg skrev (2 minutter siden):
Milarwen skrev (4 timer siden):

Kan være en god strategi å gå for en kraftigere konsoll til en høyere pris, hvis den er rettet mot game pass brukere. Den økte prisen spares inn på at man ikke må betale 800-1000kr for nye spill for å kunne bruke konsollen hvis man har game pass.

Om den er vesentlig raskere gjenstår å se.

Flertallet mener xbox 360 var den overlegne av xbox 360 og PS3 men jeg mener Cell var bare langt forut for sin tid. Realiteten var at det var få utviklere som forstod arkitekturen og veldig mange PS3 ports er basert på 360 versjonene.

I artikkelen ang PS6 så virker det som om de har utviklet en skreddersydd SoC igjen. Får vi se en finpusset moderne Cell som er langt lettere å utvikle for? Kanskje.

Er den nye xboxen raskere for å kompensere for optimalisering eller vil de utnytte denne kraften med Forza Horizon 5 nivå av optimalisering?

Tanker for framtiden.

Ekspander  

At neste Xbox blir en Gamepass + andre abo-masjin sier seg selv egentlig. Vi ser det jo nå. Og PS3 hadde jo halvparten av minnet til 360 som en del utviklere, som Bethesda når de nevnte problemene med Skyrim, hadde nevnt. Avd det je hørte iaffal.

Både PS3 og Xbox360 hadde 512MB med minne. Xbox360 hadde riktignok 10MB eDRAM i tillegg og PS3 hadde delt minne, 256MB til CPU og 256MB til GPU, men GPU'en kunne låne av CPU minnet, noe den ofte gjorde. 

Ja leste litt på det og var visst den "delte" biten som var problemet for Skyrim. Men kan hende Bethesda ikke er verdens beste utviklere og? 😇

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...