Gå til innhold

Stormen Amy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
HF- skrev (6 timer siden):

Du tuller no, ikkje sant? 

Nei, jeg ser ikke hvorfor mindre trafoer der alt ligger i bakken skal begynne å blinke med lys og kutte noen minutt her og der av mye vind. Luftstrekk - åpenbart. 

Skrevet
Sjørøver skrev (2 timer siden):

Nei, jeg ser ikke hvorfor mindre trafoer der alt ligger i bakken skal begynne å blinke med lys og kutte noen minutt her og der av mye vind. Luftstrekk - åpenbart. 

Har du aldri beveget deg utenfor ditt eget nabolag ?

Utenfor byene er alt nett i luften….

• Liker 2
Skrevet (endret)

Synes uværet er ganske spesielt - ikke pga. styrken, men omfanget. Helt fra narvik og til kristiandsand... Kan ikke huske vi har hatt ett uvær som samtidig dekker så stort område. Liker ikke dette uværet - holdt meg våken store deler av natten - det smeller  i huset og trær og til og med ei flaggstang har tatt kvelden i nabolaget ser jeg. Har forsøkt å bevege meg utendørs men regnet og vinden gjorde det i praksis umulig. Og ennå skal det vare noen timer.... 

Endret av obygda
  • Liker 1
Skrevet

Det ble kraftigere enn jeg hadde trodd,  oppgradert fra gul til oransje fare her i området. Trolig kraftigste som har vært på ca 3-4 år. Men det hjelper mye at det ikke er noe nedbør samtidig + at det fortsatt er ganske lyst store deler av døgnet. Naboens gjerde har knekt ca 10 meter. Lokalavis melder at ca 40 tusen er uten strøm, uvisst om dette er strømkunder eller bare personer. Det har vært strømbrudd her i natt en gang men trolig veldig kortvarig da varmepumpe fortsatt gikk. 

Skrevet

https://www.rb.no/over-2-000-uten-strom-pa-romerike-en-spesiell-situasjon/s/5-43-2580714

Over 2.000 uten strøm på Romerike: – En spesiell situasjon

Har jobbet på gjennom natta

– Det aller, aller meste i vårt område nå er vær-relatert. Det skyldes gjerne vind, for eksempel trær som velter, sier Åsmund Strand Johansen, pressevakt i Elvia.

Elvia var godt forberedt på ruskeværet.

– Vi er vant med ruskevær, men det er en spesiell situasjon når store deler av landet er rammet samtidig, forteller pressevakta.

De har hatt folk på jobb gjennom natta – både inne og ute.

– Med en gang det skjer et strømbrudd ser vi hva som kan gjøres. Vi forsøker å rette opp i feilen og sender folk ut i felt for å ta bort trær eller det som måtte gjøres, sier han.

----

Det skal regne og blåse godt gjennom helga. Fredag kveld oppfordret Lillestrøm kommune folk til å lade telefon og PC, og sjekke beholdningen for telys og eventuelt batterier. Saken oppdateres!

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Vokteren skrev (2 timer siden):

Har du aldri beveget deg utenfor ditt eget nabolag ?

Utenfor byene er alt nett i luften….

Jeg bor langt fra by, alt ligger i bakken. Irrelevant. Lær deg å lese. 

Jeg skjønner ikke hvorfor en trafo uten luftstrekk blir slått ut av litt vind. Vi har aldri hatt strømbrudd her så lenge jeg har bodd her, over ti år. 

Skrevet

41 tusen kunder strømløse i området her. Vet ikke hvor mange kunder det er totalt i området, 200-300 tusen kanskje. Så det er veldig omfattende og spredt over det meste av området. 

• Liker 1
Skrevet

Over 120.000 uten strøm i Norge nå.

Bor i Oslo, så det er ikke her det blir heftigst, men kraftig vind og massive nedbørsmengder midt i en stor by med alt det medfører kan få en del konsekvenser.

• Liker 4
Skrevet
Sjørøver skrev (44 minutter siden):

Jeg bor langt fra by, alt ligger i bakken. Irrelevant. Lær deg å lese. 

Jeg skjønner ikke hvorfor en trafo uten luftstrekk blir slått ut av litt vind. Vi har aldri hatt strømbrudd her så lenge jeg har bodd her, over ti år. 

Kabler som ligger i bakken blir sjelden berørt av uvær, men trafoen i nabolaget ditt kan gjerne være forsynt fra en eller flere 22kV linjer som går i luftstrekk hele eller deler av strekningen. Hvis et tre er borti linja går jordfeilvernet, og kobler inn igjen etter noen sekunder for å sjekke om feilen er borte. Netteiere bygger ofte 22kV nettet som maskenett slik at om en linje blir tatt ut av et tre så kan man koble om noen brytere og forsyne trafoer fra en annen linje. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Fikk akkurat ødelagt en glassplate på utemøbel..jeg hadde tjoret alt fast...men vinden må ha trekt platen ned og knekt den i 2 pga trykket. Selve glassplaten satt jo godt fast og den har ikke rømt for å si det slik..men trykkforskjell under og over platen må ha tatt knekken på den......Den har holdt i mange år - og flere stormer før...men nå var det over

• Hjerte 1
Skrevet
Pop skrev (49 minutter siden):

Her på nordvestlandet er det litt mer enn vanlig, men stort sett business as usual. ;)

Samme på sørvestlandet ;) Liten bris med litt regn. Men tok inn alle utemøbler i natt bare for å være på den sikre siden :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...