Maskinfører Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Colin. skrev (1 time siden): Helt sant, er vanskelig. Ja er det 1
Sjørøver Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden HF- skrev (6 timer siden): Du tuller no, ikkje sant? Nei, jeg ser ikke hvorfor mindre trafoer der alt ligger i bakken skal begynne å blinke med lys og kutte noen minutt her og der av mye vind. Luftstrekk - åpenbart.
xRun Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Går man upstream fra trafoer, et eller flere trinn upstream, så finner man i de aller fleste tilfeller luftstrekk. 3
Vokteren Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Sjørøver skrev (2 timer siden): Nei, jeg ser ikke hvorfor mindre trafoer der alt ligger i bakken skal begynne å blinke med lys og kutte noen minutt her og der av mye vind. Luftstrekk - åpenbart. Har du aldri beveget deg utenfor ditt eget nabolag ? Utenfor byene er alt nett i luften…. 2
Jarmo Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Nattens herjinger på Vestlandet har etterlatt over 75.000 uten strøm og over 100 veier er stengt. Nå er «Amy» på vei østover.
Vokteren Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden TV2 har vel bommet med noen tusen her: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/over-87000-tusen-uten-strom/18161176/ Tror ikke vi når 87 mill innbyggere i Norge på en stund… :-))
obygda Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Vokteren skrev (1 time siden): TV2 har vel bommet med noen tusen her: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/over-87000-tusen-uten-strom/18161176/ Tror ikke vi når 87 mill innbyggere i Norge på en stund… :-)) Det står 87.000 nå - ikke 87.000.000
obygda Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden (endret) Synes uværet er ganske spesielt - ikke pga. styrken, men omfanget. Helt fra narvik og til kristiandsand... Kan ikke huske vi har hatt ett uvær som samtidig dekker så stort område. Liker ikke dette uværet - holdt meg våken store deler av natten - det smeller i huset og trær og til og med ei flaggstang har tatt kvelden i nabolaget ser jeg. Har forsøkt å bevege meg utendørs men regnet og vinden gjorde det i praksis umulig. Og ennå skal det vare noen timer.... Endret 12 timer siden av obygda 1
Vokteren Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden obygda skrev (5 minutter siden): Det står 87.000 nå - ikke 87.000.000 Korrekturen oppdaget nok flausen etter en stund…..
kremt Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Det ble kraftigere enn jeg hadde trodd, oppgradert fra gul til oransje fare her i området. Trolig kraftigste som har vært på ca 3-4 år. Men det hjelper mye at det ikke er noe nedbør samtidig + at det fortsatt er ganske lyst store deler av døgnet. Naboens gjerde har knekt ca 10 meter. Lokalavis melder at ca 40 tusen er uten strøm, uvisst om dette er strømkunder eller bare personer. Det har vært strømbrudd her i natt en gang men trolig veldig kortvarig da varmepumpe fortsatt gikk.
Subara Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden https://www.rb.no/over-2-000-uten-strom-pa-romerike-en-spesiell-situasjon/s/5-43-2580714 Over 2.000 uten strøm på Romerike: – En spesiell situasjon Har jobbet på gjennom natta – Det aller, aller meste i vårt område nå er vær-relatert. Det skyldes gjerne vind, for eksempel trær som velter, sier Åsmund Strand Johansen, pressevakt i Elvia. Elvia var godt forberedt på ruskeværet. – Vi er vant med ruskevær, men det er en spesiell situasjon når store deler av landet er rammet samtidig, forteller pressevakta. De har hatt folk på jobb gjennom natta – både inne og ute. – Med en gang det skjer et strømbrudd ser vi hva som kan gjøres. Vi forsøker å rette opp i feilen og sender folk ut i felt for å ta bort trær eller det som måtte gjøres, sier han. ---- Det skal regne og blåse godt gjennom helga. Fredag kveld oppfordret Lillestrøm kommune folk til å lade telefon og PC, og sjekke beholdningen for telys og eventuelt batterier. Saken oppdateres! 1
Sjørøver Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Vokteren skrev (2 timer siden): Har du aldri beveget deg utenfor ditt eget nabolag ? Utenfor byene er alt nett i luften…. Jeg bor langt fra by, alt ligger i bakken. Irrelevant. Lær deg å lese. Jeg skjønner ikke hvorfor en trafo uten luftstrekk blir slått ut av litt vind. Vi har aldri hatt strømbrudd her så lenge jeg har bodd her, over ti år.
kremt Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden 41 tusen kunder strømløse i området her. Vet ikke hvor mange kunder det er totalt i området, 200-300 tusen kanskje. Så det er veldig omfattende og spredt over det meste av området. 1
Snikpellik Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Over 120.000 uten strøm i Norge nå. Bor i Oslo, så det er ikke her det blir heftigst, men kraftig vind og massive nedbørsmengder midt i en stor by med alt det medfører kan få en del konsekvenser. 4
Xiphac Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Befinner oss for øyeblikket rundt 5 mil sør/øst for Oslo, og det er bra med vind ja, men har heldigvis fortsatt strøm. Enn så lenge. 2
RJohannesen Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Sjørøver skrev (44 minutter siden): Jeg bor langt fra by, alt ligger i bakken. Irrelevant. Lær deg å lese. Jeg skjønner ikke hvorfor en trafo uten luftstrekk blir slått ut av litt vind. Vi har aldri hatt strømbrudd her så lenge jeg har bodd her, over ti år. Kabler som ligger i bakken blir sjelden berørt av uvær, men trafoen i nabolaget ditt kan gjerne være forsynt fra en eller flere 22kV linjer som går i luftstrekk hele eller deler av strekningen. Hvis et tre er borti linja går jordfeilvernet, og kobler inn igjen etter noen sekunder for å sjekke om feilen er borte. Netteiere bygger ofte 22kV nettet som maskenett slik at om en linje blir tatt ut av et tre så kan man koble om noen brytere og forsyne trafoer fra en annen linje. 2 1
Pop Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Her på nordvestlandet er det litt mer enn vanlig, men stort sett business as usual. 2
:utakt Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Fint vær ute å være inne i. Glad jeg ikke har hund som må luftes. 2
obygda Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Fikk akkurat ødelagt en glassplate på utemøbel..jeg hadde tjoret alt fast...men vinden må ha trekt platen ned og knekt den i 2 pga trykket. Selve glassplaten satt jo godt fast og den har ikke rømt for å si det slik..men trykkforskjell under og over platen må ha tatt knekken på den......Den har holdt i mange år - og flere stormer før...men nå var det over 1
Mr.Duklain Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Pop skrev (49 minutter siden): Her på nordvestlandet er det litt mer enn vanlig, men stort sett business as usual. Samme på sørvestlandet Liten bris med litt regn. Men tok inn alle utemøbler i natt bare for å være på den sikre siden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå