Letterboxd Skrevet onsdag kl 21:07 Skrevet onsdag kl 21:07 Aldri drukket alkohol, vil ha anbefaling til nybegynner drikke. Hvilken drikke er ganske "basic" some jeg kan prøve? Hvor mye alkohol prosent er normalt, eller litt under? Er 29 å.r Takk
leticia Skrevet onsdag kl 21:12 Skrevet onsdag kl 21:12 Hvis du aldri har prøvd, hvorfor begynne nå? Hvis du absolutt må så hadde jeg begynt med noe svakt, som cider eller øl. 3 5
SpecialForce Skrevet torsdag kl 02:38 Skrevet torsdag kl 02:38 Først og fremst så er det lurt å reflektere over hvorfor du skal lage deg en ny vane som har så mye å si for helsen din. Bruk litt tid på Helsenorge og andre kilder for å lese om skadevirkningene til alkohol og om god alkoholkultur: https://avogtil.no/tips-og-rad/slik-kan-du-fa-bedre-drikkevaner/ Når det kommer til anbefalinger så er det veldig forskjellig. Hvis du liker noe veldig søtt så prøv Saga med rabarbra, eller en cider fra Mack. De har mange fine smaker på Coop. Ta en ekstra fot i bakken før du gjør noe. Ha gjerne noen sammen med deg når du drikker alkohol. Kos deg heller med opplevelsen fremfor å utfordre kroppen din om du fortsatt velger å prøve alkohol. Ikke drikk alkohol uten mat så lag en god middag ved siden av. Sist men ikke minst vil jeg også benytte anledningen til å fremsnakke de alkoholfrie alternativene fra Klokk og Co. De har mye unike smaker. Teknisk sett så er det også en liten mengde alkohol i de alkoholfrie ølvariantene også. Så skal du si du har drukket for første gang så går det an å kjøpe inn de også
skaftetryne32 Skrevet torsdag kl 12:18 Skrevet torsdag kl 12:18 Letterboxd skrev (15 timer siden): Aldri drukket alkohol, vil ha anbefaling til nybegynner drikke. Hvilken drikke er ganske "basic" some jeg kan prøve? Det er ikke noe "bedre" alkohol, alkohol er alkohol, smaken varierer fra produkt til produkt, men alkoholen er den samme nervegifta som vi alle får i oss, om du virkelig har lyst til å prøve dette rusgivende løsemiddelet så ville jeg kanskje startet med en øl, om det dreier seg om smak så må det nevnes at øl langt på vei er en smak som man blir glad i over tid, men en god gammeldags rusbrus er gjerne langt søtere på smak, personlig liker jeg en ingefærøl de er meget gode relativt søte og lettdrikkelige, uansett så hadde jeg startet på dagligvarebutikken, der er det max 4.7% om du absolutt vil utsette deg for dette meget suspekte og farlige rusmiddelet, ikke glem at alkohol først og fremst er farligst for de rundt deg, pga hvordan alkohol påvirker sinnet. 1
Letterboxd Skrevet fredag kl 18:19 Forfatter Skrevet fredag kl 18:19 skaftetryne32 skrev (På 4.9.2025 den 14.18): Det er ikke noe "bedre" alkohol, alkohol er alkohol, smaken varierer fra produkt til produkt, men alkoholen er den samme nervegifta som vi alle får i oss, om du virkelig har lyst til å prøve dette rusgivende løsemiddelet så ville jeg kanskje startet med en øl, om det dreier seg om smak så må det nevnes at øl langt på vei er en smak som man blir glad i over tid, men en god gammeldags rusbrus er gjerne langt søtere på smak, personlig liker jeg en ingefærøl de er meget gode relativt søte og lettdrikkelige, uansett så hadde jeg startet på dagligvarebutikken, der er det max 4.7% om du absolutt vil utsette deg for dette meget suspekte og farlige rusmiddelet, ikke glem at alkohol først og fremst er farligst for de rundt deg, pga hvordan alkohol påvirker sinnet. Jeg skal prøve alkohol uansett hva andre sier. Jeg trenger noe for å holde meg gående, men uansett blir det bare 1 gang i uken, som ikke er så ille. 4,7% regnes som lav? Hvilken prosent er høy?
Letterboxd Skrevet fredag kl 18:19 Forfatter Skrevet fredag kl 18:19 leticia skrev (På 3.9.2025 den 23.12): Hvis du aldri har prøvd, hvorfor begynne nå? Hvis du absolutt må så hadde jeg begynt med noe svakt, som cider eller øl. Trenger noe for å holde meg gående. Var mellom røyking eller dette. Uansett så skal jeg bare drikke en gang i uken, en flaske. Tror ikke det er mye
ps5 Skrevet fredag kl 18:31 Skrevet fredag kl 18:31 (endret) Et glass litt enkel rødvin er nok en fin start - servert på franske skoler i det meste av moderne tid (barna hadde riktignok valg mellom rød og hvit vin til lunch, men jeg sier rød). Hadde Norge fulgt moderne prinsipper for personlig frihet som det meste av Usa, Thailland etc hadde marihuana vært et langt mere helsebringende alternativ i fornuftige mengder. Endret fredag kl 18:34 av ps5
Karltorbj Skrevet fredag kl 18:31 Skrevet fredag kl 18:31 Letterboxd skrev (4 minutter siden): Trenger noe for å holde meg gående. Var mellom røyking eller dette. Uansett så skal jeg bare drikke en gang i uken, en flaske. Tror ikke det er mye En flaske? Brennevin/sprit 43% da? 0,35, 0,7 eller en liter? En flaske vin, er jo mer passelig. At alkohol, blir brukt som erstatning for noe, er liksom ikke en helt bra begynnelse. Husk. du er den siste, som forstaar, at du er full. 2
Maskinfører Skrevet fredag kl 18:35 Skrevet fredag kl 18:35 (endret) Tronnes Napoleon Brandy Endret fredag kl 18:55 av Maskinfører
The Avatar Skrevet fredag kl 18:41 Skrevet fredag kl 18:41 Letterboxd skrev (10 minutter siden): 4,7% regnes som lav? Hvilken prosent er høy? Det er litt relativt, men øl og cider på ca 5% blir ofte rekna som relativt alkoholsvakt sidan det er ganske sjeldan at folk drikk lettøl på 2,5%. Ein utblanda drink eller eit glas vin er typisk på 10-15%. Shots og likørar er ofte på rundt 30%, og brennevin er på 40 til 60%. Å drikke rein sprit vil eg på generelt grunnlag påstå er for meir rutinerte alkoldrikkere som liker sterk og intensiv smak. Kvar du som voksen bør begynne kjem heilt ann på dine smakspreferanser og formål med drikkinga. For å ta det siste fyrst, er tanken at du skal drikke deg dritings på enklast måte, eller er det meir for å kunne drikke "normalt" i sosiale situasjonar der det er naturleg å drikke ein øl eller eit glas mes vin? For smaksdelen så er spørsmålet om du berre liker søt drikke, eller om du også har blitt voksen nok til å sette pris på bitre smakar som kaffe, rosenkål, vellagra ostar og soyasaus?
Gavekort Skrevet fredag kl 18:50 Skrevet fredag kl 18:50 Begynn med 4,7% og ta det veldig rolig. For noen som aldri har drukket før så ville jeg stoppet etter 3 enheter.
Karltorbj Skrevet fredag kl 18:52 Skrevet fredag kl 18:52 (endret) Fruktcider er fint, hvis en ikke liker beiske, bitre og kjemiske smaker. Endret fredag kl 18:59 av Karltorbj
leifeinar Skrevet fredag kl 18:56 Skrevet fredag kl 18:56 Gavekort skrev (5 minutter siden): Begynn med 4,7% og ta det veldig rolig. For noen som aldri har drukket før så ville jeg stoppet etter 3 enheter. Enig🙂 Og finpuss % regninga.
Neptun1 Skrevet fredag kl 19:17 Skrevet fredag kl 19:17 (endret) skaftetryne32 skrev (På 4.9.2025 den 14.18): ikke glem at alkohol først og fremst er farligst for de rundt deg, pga hvordan alkohol påvirker sinnet. Alkohol påvirker ikke sinnet på den måten at man blir en "annen person". Bortsett fra å sløve sansene så fjerner alkohol sperrene folk greier å opprettholde i edru tilstand. På den måten kan man si det er farlig når folk som absolutt ikke skal drikke allikevel gjør det. Folk som blir høyrøstede, usympatiske og voldelige drittsekker i alkoholrus ér 100% seg selv. Så alle burde holde seg unna slike folk. På den annen side så åpner mange hyggelige men introverte seg og gir mye mer av seg selv. Heldigvis skjer dette langt oftere enn førstnevnte. Alkohol skaper en mer løssluppen stemning og gir trivsel brukt på en riktig måte. Endret fredag kl 19:21 av Neptun1 3
Karltorbj Skrevet fredag kl 19:53 Skrevet fredag kl 19:53 Aa ikke sovne paa stigende rus, er ogsaa et godt tips. Drikke vann de siste to timene.
Zepticon Skrevet fredag kl 20:00 Skrevet fredag kl 20:00 Letterboxd skrev (På 3.9.2025 den 23.07): Aldri drukket alkohol, vil ha anbefaling til nybegynner drikke. Hvilken drikke er ganske "basic" some jeg kan prøve? Hvor mye alkohol prosent er normalt, eller litt under? Er 29 å.r Takk Jeg starta som 23 åring, da hadde jeg kjøpt meg 4 rusbrus/cider. Det var nok. Likte selv best 22%er som feks "Tyrker" (hot&sweet) Fishermans Friend, Jaegermeister osv. med mye smak og lite alkoholsmak. Klarer ikke drikke øl/cider/rusbrus da det smaker høgg. Har elelrs bare slutta å drikke da det ikke gir meg en dritt annet enn hodepine.
Letterboxd Skrevet fredag kl 20:08 Forfatter Skrevet fredag kl 20:08 Gavekort skrev (1 time siden): Begynn med 4,7% og ta det veldig rolig. For noen som aldri har drukket før så ville jeg stoppet etter 3 enheter. Hva er en enhet? 1
Baranladion Skrevet fredag kl 20:32 Skrevet fredag kl 20:32 Letterboxd skrev (11 minutter siden): Hva er en enhet? 1 glass vin 1 boks/flaske øl, cider, seltzer etc 1 "shot" sprit Pick your poison. Jeg hadde håpet målet med å "starte med alkohol" som 29-åring, var at man skulle oppdage den verden der riktig vin, øl eller cognac gir maten en ny dimensjon av smak, men forstår det som at målet er å bli rusa. I så fall vil jeg anbefale hard seltzer, det smaker litt som farris med smak, men blir ikke like søtt som vanlig rusbrus. Øl og vin har mye kraftigere smak og er ofte ikke godt første gang. Sprit som feks whiskey eller cognac krever endel tilvenning før det er godt. Jeg vil ikke anbefale deg å starte med sprit. Å "nippe" til sprit smaker helt grusomt i starten, så alternativet blir da å holde seg for nesa å shotte. Så er nå engang alkohol et rusmiddel, det betyr at selvom du bare har som mål å ta en enhet, så kommer du til å oppleve at du tenker du skal ta en til for å komme litt mer opp. Med sprit så kan det veldig fort gå galt, ihvertfall hvis du bare shotter den ned. Tipset til Gavekort er helt fenomenalt. Kjøp deg 3 enheter og ikke mer, gjerne på et tidspunkt der du ikke rekker butikken igjen hvis du skulle gå tom. 3
Anbefalte innlegg