Gå til innhold

App-arbeidere

lada1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Om det ikke allerede er nevnt i tråden.

Det er et eget begrep for dette, prekariat. Slik det står i artikkelen det lenkes til, så er de gjerne selvstendig næringsdrivende, med dårlige rettigheter enn hva fast ansatte har. Og som kan utnyttes av arbeidsgivere (min mening). Wikipedia(ja, vet at denne kilden er det en del som er kritisk til) beskriver det slik:

"Prekariat er et begrep innen sosiologi og økonomi som innbefatter en eksistens uten forutsigbarhet eller sikkerhet, noe som påvirker både den materielle og psykologiske velferden."

https://no.wikipedia.org/wiki/Prekariat

Jeg mener å se en fare for at dette vil kunne undergrave de rettigheten som arbeideklassen har kjempet for og som vil kunne, i verste fall, føre til fattigdom og sosial nød. 

Endret av ronron25
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
lada1 skrev (1 time siden):

Jeg kjenner folk som tjener via 5 apper ganske så samtidig. Noen av dem bruker dette for å holde NAV på armlengs avstand mens de jobber med en grunder-ide. Håpløst å leve på NAV da - eller være "ansatt".

er vel en type arbeid som passer noen det og, kanskje ikke "resten av livet" men for en kortere periode. Men hvis man må holde seg med egen bil/utgifter bom og drivstoff for å få utført jobben, må man vel passe på at man faktisk tjener noe.

sett disse Foodora og Wolt folka her i nabolaget, noen på sykkel og noen med bil.

Skrevet (endret)
lada1 skrev (2 timer siden):

Det er vel retorkken at en skal klare seg selv?

Jeg har et inntrykk av Frp heller er opptatt av frihet og valgmulugheter.

Felles for disse app-jobbene er at det er snakk om ufaglærte strøjobber som innvandrere uten utdanning står i kø for.

Hovedproblemet er ikke appene i seg selv, men heller at en er nødt til å ha utdanning for å få jobb med brukbar lønn i Norge.

Endret av PosteMonopolet
  • Liker 2
Skrevet
PosteMonopolet skrev (8 minutter siden):

Hovedproblemet er ikke appene i seg selv, men heller at en er nødt til å ha utdanning for å få jobb med brukbar lønn i Norge.

Problemet er heller at det ikke lønner seg med noe særlig utdanning. 

Skrevet
lada1 skrev (2 timer siden):

Er dette en eksempel på diskriminering av selvstendig næringsdrivende? Bare "skikkelige arbeidere" skal ha slik sosial sikkerhet?

Norge AS har aldri helt likt folk som driver i ett ENK, nesten alt av rettigheter i velferdstaten er knyttet til lønn, noe man har sørget for er utilgjengelig i ett ENK, for det er åpenbart umulig og sette av lønn til seg selv og betale arbeidsgiveravgift at det du setter av som "lønn".

Skrevet
agvg skrev (25 minutter siden):

Norge AS har aldri helt likt folk som driver i ett ENK, nesten alt av rettigheter i velferdstaten er knyttet til lønn, noe man har sørget for er utilgjengelig i ett ENK, for det er åpenbart umulig og sette av lønn til seg selv og betale arbeidsgiveravgift at det du setter av som "lønn".

Du skal ikke betale arbeidsgiveravgift når du tar ut penger til eget bruk. Innehavere av ENK regnes nemlig ikke som ansatte, men som selvstendig næringsdrivende

• Liker 1
Skrevet
lada1 skrev (På 30.8.2025 den 22.34):

Men er app-arbeid en trussel mot velferdstaten?

Tussi skrev (På 30.8.2025 den 22.54):

Det er en uthuling av velferdsstaten

jeg er litt ambivalent, for, jo mindre det blir av arbeid med "løs" tilknytning til systemet, så er det de med lavest inntekt som rammes.

f.eks. bilpolering, dekkskift, etc. som AP har drevet klappjakt på "for å få ting inn i ordnende former". De tror at hvis de stenger ned et sted, vil tilsvarende antall kunder gå til en "norsk" bedrift for å få utført tjenesten. Men det skjer ikke, fordi da er prisen dobbel, og mange vil nok ikke kunne ta seg råd til det. Så eneste myndigheten har oppnådd er å ta fra noen (hardtarbeidene) løsarbeidere en jobb + rammet "kjøperen" som kanskje heller ikke har flust med penger.

Jeg heller litt mot at det kanskje kan være lurt at det fins noen "halv-legale" måter å tjene noen kroner i samfunnet, det jobbes jo for pengene (i motsetning til stjeling og tyverier)

siste nå er vel at de går etter varebiler med kontroll langs veiene. Altså slå ned på folk som frakter ting & tang uten å være firma eller ha ansatte sjåfører. Den virksomheten gjør det mulig for fattige å kanskje få fraktet noe fra A til B uten at det koster skjorta. Alternativet for de er ikke flyttebyrå som skal ha 10 000 kroner.

Synes kanskje AP skulle roe seg litt.

Skrevet (endret)
Jarmo skrev (8 timer siden):

Du skal ikke betale arbeidsgiveravgift når du tar ut penger til eget bruk. Innehavere av ENK regnes nemlig ikke som ansatte, men som selvstendig næringsdrivende

Ja, det er visa som holder ENK utenfor velferdsstaten, null problem og lage en ordning som hadde gitt de like rettigheter som de som er ansatt, hva hadde vært problematisk med f.eks privat uttak og så betalt arbeidsgiveravgift på det? Hadde jo bare vært ett regnskapsmessig grep, men nei.

Endret av agvg
Skrevet
agvg skrev (1 time siden):

Ja, det er visa som holder ENK utenfor velferdsstaten, null problem og lage en ordning som hadde gitt de like rettigheter som de som er ansatt, hva hadde vært problematisk med f.eks privat uttak og så betalt arbeidsgiveravgift på det? Hadde jo bare vært ett regnskapsmessig grep, men nei.

Det er jo en grunn til at de gjør som de gjør. Har de dem ansatt, må de betale sykepenger ved fravær og arbeidsgiveravgift, arbeidsmiljølovens bestemmelser om arbeidstider skal da anvendes, og de må holde de ansatte med nødvendig utstyr for å kunne gjøre jobben.

Spørsmålet blir heller dersom de jobber i ENK for kun én arbeidsgiver, om ikke bestemmelsen om rett til fast ansettelse kommer til sin rett. Jobber man for flere, for eksempel Uber og Foodora, gjør den definitivt ikke det, men er jo sikkert de som tråkker hele dagen for samme selskap.

Skrevet (endret)

Jeg husker ordningene under pandemien der ENK ble effektivt holdt utenfor støtteordninger.

Husk at ENK betaler både moms og skatt. Tjener du litt over 300.000 kroner på lovlig vis (etter moms), så får du en skatteregning på nesten 100.000 kroner. Og så betales moms når en kjøper noe 🙂   ENK er ikke snylting på samfunnet - ENK gjør at en slipper unna NAV.

Endret av lada1
Skrevet
Cascada81 skrev (3 timer siden):

Det er jo en grunn til at de gjør som de gjør. Har de dem ansatt, må de betale sykepenger ved fravær og arbeidsgiveravgift, arbeidsmiljølovens bestemmelser om arbeidstider skal da anvendes, og de må holde de ansatte med nødvendig utstyr for å kunne gjøre jobben.

Problemet for mange som driver på denne måten er at de ikke er attraktive som ansatte, de ville ikke fått jobben skulle de søkt på den som arbeidstaker. Kjenner en del som leier seg bort i ett enk og for mange er dette den eneste måten de får arbeid, noen er ustabile og jobber i perioder andre har utfordringer som ingen arbeidsgiver vil ta i med ildtang, men de greier og livnære seg selv. for de i ytterkantene av arbeidslivet så er den e ideen om det seriøse arbeidslivet noe som ruinerer deres muligheter for og  være ett produktivt menneske. For de som passer perfekt inn i A4 livet er slik livstil vanskelig og forstå.

Skrevet

Bare så det er sagt, jeg har ikke noe i mot at man kan jobbe som selvstendig næringsdrivende og det fins nok av eksempler på at det er en fordelaktig løsning. Problemet er i konteksten av app-arbeid, der fordelen er tydelig for arbeidstaker og at arbeidstakere for det meste har ulemper. Og som jeg har påpekt så er skaden mer omfattende enn arbeidsforholdene til dem som utfører tjenestene. 

• Liker 2
Skrevet
agvg skrev (20 timer siden):

nesten alt av rettigheter i velferdstaten er knyttet til lønn

Hvilke konkrete rettigheter er det du sikter til som er knyttet til lønn, og ikke til arbeidsinntekt? Utenom retten til 100% sykepenger fra første sykedag, som jeg kommer tilbake til...

agvg skrev (11 timer siden):

null problem og lage en ordning som hadde gitt de like rettigheter som de som er ansatt, 

Ordningen finnes. Og det er IKKE å betale arbeidsgiveravgift. (avhengig av aktuell aga-sone/sats kan denne ordningen, som har lik prosentsats overalt, være både dyrere og billigere...)

https://www.nav.no/forsikring-sykepenger

Den eneste (såvidt jeg vet) ytelsen man går glipp av/ikke kan forsikre seg mot er ved arbeidsledighet. Noe som i og for seg er logisk; driver du for deg selv kan du i utgangspunktet ikke bli uforskyldt arbeidsledig mot din vilje; da har du "bare" priset varene/tjenestene dine så høyt at det ikke er etterspørsel etter det du tilbyr. (det samme gjelder strengt tatt i AS med bare eier som ansatt, men der er det vel anledning til å permittere eller si opp...)

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
agvg skrev (11 timer siden):

Problemet for mange som driver på denne måten er at de ikke er attraktive som ansatte, de ville ikke fått jobben skulle de søkt på den som arbeidstaker. Kjenner en del som leier seg bort i ett enk og for mange er dette den eneste måten de får arbeid, noen er ustabile og jobber i perioder andre har utfordringer som ingen arbeidsgiver vil ta i med ildtang, men de greier og livnære seg selv. for de i ytterkantene av arbeidslivet så er den e ideen om det seriøse arbeidslivet noe som ruinerer deres muligheter for og  være ett produktivt menneske. For de som passer perfekt inn i A4 livet er slik livstil vanskelig og forstå.

Jeg synes ikke utnytting av andre mennesker er greit, selv om premisset skulle være at de har vanskeligheter for å skaffe seg en adekvat arbeidsplass på annen måte. Man kunne brukt argumentet for alle former for sosial dumping, for det er i realiteten det enkelte av app-arbeidsgiverne driver med.

• Liker 1
Skrevet
7 hours ago, Cascada81 said:

Jeg synes ikke utnytting av andre mennesker er greit, selv om premisset skulle være at de har vanskeligheter for å skaffe seg en adekvat arbeidsplass på annen måte. Man kunne brukt argumentet for alle former for sosial dumping, for det er i realiteten det enkelte av app-arbeidsgiverne driver med.

Og hva er din løsning?

Skrevet
16 hours ago, Feynman said:

Bare så det er sagt, jeg har ikke noe i mot at man kan jobbe som selvstendig næringsdrivende og det fins nok av eksempler på at det er en fordelaktig løsning. Problemet er i konteksten av app-arbeid, der fordelen er tydelig for arbeidstaker og at arbeidstakere for det meste har ulemper. Og som jeg har påpekt så er skaden mer omfattende enn arbeidsforholdene til dem som utfører tjenestene. 

Problemer: ja. Urettferdig: ja.   Alternativ: nei.

Skrevet
19 hours ago, agvg said:

Behøver ikke være folk med "psykiske/sosiale utfordringer". Det kan også være folk som ligner på Karl Ove Kaausgård og flere nobel-kandidater. Du kan også finne dem blant professorer ved Universiteter 🙂  De fungerer neppe bra med sjefer over seg!

Skrevet
lada1 skrev (4 minutter siden):

Behøver ikke være folk med "psykiske/sosiale utfordringer". Det kan også være folk som ligner på Karl Ove Kaausgård og flere nobel-kandidater. Du kan også finne dem blant professorer ved Universiteter 🙂  De fungerer neppe bra med sjefer over seg!

Nei, selvsagt er de fleste som har ett enk ikke i den kategorien jeg nevnte.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...