leticia Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Cervinus skrev (17 minutter siden): Jeg snakker gjerne med deg. For meg handler det ikke om å "vinne en diskusjon", men om at vi sammen kan bidra til gode løsninger for Norge fremover. Norge har alle muligheter til å forbli et rikt og godt land å leve i. Det skal være fremtidshåp, ønsker og muligheter til å starte opp noe, muligheter til å lykkes og til å få et bedre liv. Jeg er helt enig i dette. Det er derfor jeg mener at vi burde hatt mer samarbeid over de politiske "blokkene", rød og blå, for å sikre fremtiden for hele befolkningen, ikke bare for utvalgte grupper. (gjelder samme hvilken farge man liker best). 1 1
AtterEnBruker Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Vet ikke om noen har posta denne allerede, men... https://www.dn.no/innlegg/jus/skatt/formuesskatt/adelen-til-giljotinen/2-1-1860660?fbclid=IwY2xjawMqgBdleHRuA2FlbQIxMQBicmlkETBFQW45TjU3UVhHYzNtbG5PAR7-qe8IzAuo_UIVnMguAgPF_UosHso5Yee1lU45F0VtDR-Uy_FBB-7G8e7CqA_aem_LTAnyJ65a6WdtYxyrZRWdw 4 1
Reg2000 Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) 1 hour ago, leticia said: Jeg er helt enig i dette. Det er derfor jeg mener at vi burde hatt mer samarbeid over de politiske "blokkene", rød og blå, for å sikre fremtiden for hele befolkningen, ikke bare for utvalgte grupper. (gjelder samme hvilken farge man liker best). Tja er det noe som kjennetegner norsk politikk utenom valgår og mediasirkuset så er det nettopp at man kan samarbeide på tvers av partier. Kanskje kunne man ønske seg en regjering med AP og Høyre, men de er nok redde for at det åpner for at man må gå til mer ekstreme partier for å få noe annet. Vi klarer å få til ganske store tverrpolitiske forlik i Norge. Det er ikke sik som i feks USA der partiene nekter å samarbeide. Med den retorikken vi ser stadig mer av går vi nok i feil retning da dessverre. Endret 7 timer siden av Reg2000 2
Snikpellik Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Reg2000 skrev (13 minutter siden): Med den retorikken vi ser stadig mer av går vi nok i feil retning da dessverre. Det er jo ikke rart retorikken blir stadig krassere når; - nOrGe eR pÅ VEi utFOr StUpEt! 4
leticia Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Reg2000 skrev (2 timer siden): Tja er det noe som kjennetegner norsk politikk utenom valgår og mediasirkuset så er det nettopp at man kan samarbeide på tvers av partier. Kanskje kunne man ønske seg en regjering med AP og Høyre, Klart man kan, men politikken bærer preg av hvilken "blokk" det er som styrer. Ja, det er mitt ønske, at begge blokker blir presentert i politikken som føres. 1
Neptun1 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden obygda skrev (På 4.9.2025 den 22.58): Mer disponibel inntekt..hva menes med dette?? Er det rentenedgangen? Mer lønn vs prisvekst har jeg ikke sett noe til.. Ingen har sett noe til det fordi det ikke stemmer. Den voldsomme prisstigningen særlig på matvarer og alle rentehevningene har gjort et stort innhogg i alles kjøpekraft, selv om SSB er uenig. Hvordan de kommer frem til tallene er en gåte som forundrer. 4
Kone Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) Neptun1 skrev (5 minutter siden): Ingen har sett noe til det fordi det ikke stemmer. Den voldsomme prisstigningen særlig på matvarer og alle rentehevningene har gjort et stort innhogg i alles kjøpekraft, selv om SSB er uenig. Hvordan de kommer frem til tallene er en gåte som forundrer. Sitert fra lokal-avisa her senest idag, den er bak betalingsmur, så jeg quoter bare Sitat Samtidig viser de økonomiske tallene at den norske økonomien går bra. Reallønnsveksten i 2024 var på 2,4 prosent. Sist gang det var så høy reallønnsvekst var under oljeboomen i 2012. – Men jeg tror mange ikke kjenner seg igjen i disse tallene. Mye av årsaken er trolig fordi bokostnader ikke er inkludert i reallønnsveksten. Og all den tid mange nordmenn er høyt belånt, vil rentekostnadene ramme mange husholdninger kraftig. I tillegg er det ikke alle som har fått den lønnsveksten som det snakkes om, sier hun. Sitat Høye renter og prisvekst spiser fortsatt opp en del av inntektsveksten, men norske husholdninger har likevel hatt en økning i disponibel realinntekt siden første kvartal 2024 – etter nedgang de to foregående årene. Det betyr ikke at alle har fått bedre råd, understreker Sletten. – Det er store forskjeller mellom husholdningene, sier han. Samtidig sier jo SSB selv at ikke alle har fått bedre råd, selv om mange tydeligvis tolker det slik Endret 4 timer siden av Kone 1
Reg2000 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 37 minutes ago, leticia said: Klart man kan, men politikken bærer preg av hvilken "blokk" det er som styrer. Ja, det er mitt ønske, at begge blokker blir presentert i politikken som føres. Tja jeg vet ikke hva du forventer å se, men når det jevnlig blir foretatt tverrpolitiske vedtak så representerer det ofte store deler av begge blokkene. 1
Neptun1 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Reg2000 skrev (3 timer siden): Tja er det noe som kjennetegner norsk politikk utenom valgår og mediasirkuset så er det nettopp at man kan samarbeide på tvers av partier. Kanskje kunne man ønske seg en regjering med AP og Høyre, men de er nok redde for at det åpner for at man må gå til mer ekstreme partier for å få noe annet. Vi klarer å få til ganske store tverrpolitiske forlik i Norge. Det er ikke sik som i feks USA der partiene nekter å samarbeide. Med den retorikken vi ser stadig mer av går vi nok i feil retning da dessverre. Det hadde nok Støre-Erna likt ja. Men nei, absolutt ikke! Disse to setter alltid Europa og verden før Norge så flertall til en slik konstellasjon hadde betydd det endelige farvel til all selvråderett. Derfor må de modereres av andre parti hver for seg. - og Høyre uten Erna er et borgerlig parti som sterkt er for det private initiativ og løsninger. AP vil ha mer skatt og offentlige løsninger. 1
Neptun1 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Kone skrev (20 minutter siden): Sitert fra lokal-avisa her senest idag, den er bak betalingsmur, så jeg quoter bare Samtidig sier jo SSB selv at ikke alle har fått bedre råd, selv om mange tydeligvis tolker det slik Støre differensier ikke når han påstår at "folk har fått økt kjøpekraft". Det er flere ting som ikke hensyntas. Rentekostnadene er en ting, kronefallet mot alle større valutaer har ikke bare ført til kraftig økte priser på importerte varer, men også på utenlandsturen som har blitt veldig mye dyrere. 1
a_aa Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Det er forskjell på begrepene "reallønnsvekst" og "vekst i den disponible realinntekten til husholdningene". En av forskjellene er at renteutgifter/-inntekter inngår i det siste begrepet. Og det er altså en svært stor mengde (for det meste godt voksne) nordmenn med penger satt på sparekonto og aksjefond, disse får økte disponible inntekter når renta er høy og aksjemarked går opp. De som derimot nettopp har etablert seg med stor boliglån opplever renteutgifter som spiser grovt av disponibel inntekt. Men for gjennomsnittshusholdningen har altså disponible inntekter økt. Faktisk 6 kvartaler på rad. Ikke noe mystisk eller forunderlig. 1
Cervinus Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden I morgen avgjøres det: Fortsetter vi i tåka – eller velger vi en ny kurs? "Arbeiderpartiets skatteløfte foran stortingsvalget 2021 var at det samlede skatte- og avgiftsnivået skulle holdes uendret. Det var et løfte SV ikke stilte seg bak, og slik gikk det heller ikke." https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/rodgronn-skattetake-hva-lover-de-egentlig/s/5-95-2605558 Vi trenger en politikk som bygger på realisme, forutsigbarhet og respekt for folks arbeid og verdiskaping. Ikke flere eksperimenter som rammer vanlige folk og småbedrifter. I morgen har vi muligheten til å si stopp. Til å velge en ny kurs. Til å stemme for klarhet, ansvar og fremtidstro. Godt valg!
obygda Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Cervinus skrev (2 minutter siden): I morgen avgjøres det: Fortsetter vi i tåka – eller velger vi en ny kurs? "Arbeiderpartiets skatteløfte foran stortingsvalget 2021 var at det samlede skatte- og avgiftsnivået skulle holdes uendret. Det var et løfte SV ikke stilte seg bak, og slik gikk det heller ikke." https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/rodgronn-skattetake-hva-lover-de-egentlig/s/5-95-2605558 Vi trenger en politikk som bygger på realisme, forutsigbarhet og respekt for folks arbeid og verdiskaping. Ikke flere eksperimenter som rammer vanlige folk og småbedrifter. I morgen har vi muligheten til å si stopp. Til å velge en ny kurs. Til å stemme for klarhet, ansvar og fremtidstro. Godt valg! De fleste har vel allerede stemt......... Eneste spenningen er om det er blitt amerikanske tilstander i meningsmålingene..dvs. at man undervurderer høyresiden. Om det ikke er tilfelle vet vi jo hvem som vant.....
Windoge Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Ser det er snakk om at Arbeiderpartiet går mot seier. Hvem faen er det som stemmer på den samme gjengen som har drevet så skakkjørt politikk frem til nå? Da snakker jeg spesielt om prisene og dagens innvandringspolitikk. Er folk virkelig så fornøyde med hvordan ting er nå? Endret 3 timer siden av Windoge 1
leticia Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Windoge skrev (11 minutter siden): Ser det er snakk om at Arbeiderpartiet går mot seier. Hvem faen er det som stemmer på den samme gjengen som har drevet så skakkjørt politikk frem til nå? Da snakker jeg spesielt om prisene og dagens innvandringspolitikk. Er folk virkelig så fornøyde med hvordan ting er nå? De som ikke ønsker enda verre tilstander. #aldrisylvi. 4
leticia Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden obygda skrev (27 minutter siden): De fleste har vel allerede stemt......... Eneste spenningen er om det er blitt amerikanske tilstander i meningsmålingene..dvs. at man undervurderer høyresiden. Om det ikke er tilfelle vet vi jo hvem som vant..... Så lenge det ikke blir amerikanske tilstander i politikken så
wampster Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Windoge skrev (9 minutter siden): Ser det er snakk om at Arbeiderpartiet går mot seier. Hvem faen er det som stemmer på den samme gjengen som har drevet så skakkjørt politikk frem til nå? Da snakker jeg spesielt om prisene og dagens innvandringspolitikk. Er folk virkelig så fornøyde med hvordan ting er nå? Når omtrent 1/3 er ansatt i det offentlige, og man har en av verdens beste sykelønnsordninger/trygdeordninger er det ikke bare bare for høyresiden å sanke stemmer. I hvert fall ikke når Erna har skakkjørt Høyre Endret 3 timer siden av wampster 1
BamseMums80 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 5 minutes ago, Windoge said: Ser det er snakk om at Arbeiderpartiet går mot seier. Hvem faen er det som stemmer på den samme gjengen som har drevet så skakkjørt politikk frem til nå? Da snakker jeg spesielt om prisene og dagens innvandringspolitikk. Er folk virkelig så fornøyde med hvordan ting er nå? Er ikke det at folk er super fornøyde med tingenes tilstand. Det er mer det at de ser hvor det bærer når "andre gjengen" overtar. Å når man er så dum at man fokuserer en halv valgkamp på formue skatt,som ikke betyr noe som helst for den vanlige Nordmann,så blir det jo gjerne som meningsmålingene viser. "alle" på høyresiden later som om vi er en gjeng elitister med enorm privatøkonomi. Noe som er veldig langt i fra tilfelle. Det har blitt en debatt utelukkende for Spetalen og co. Mange unge og spesielt mannfolk har bitt seg på,men veldig mange er ikke tilhenger av eliten,eller bryr seg nevneverdig hva de bekymrer seg over. Man kan takke seg selv for en feilslått strategi. Den gjengse Nordmann må kjenne seg igjen i politikken. Når det er sagt,så er jo ingenting avgjort. Kan godt hende det går veien for høyresiden selv om målingene er som de er. 3
obygda Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden wampster skrev (3 minutter siden): Når omtrent 1/3 er ansatt i det offentlige, og man har en av verdens beste sykelønnsordninger/trygdeordninger er det ikke bare bare for høyresiden å sanke stemmer. I hvert fall ikke når Erna har skakkjørt Høyre Erna ble for opptatt av statsministerjobben. Det samme hadde skjedd med Støre om venstre siden hadde hatt en utfordrer der. Det har de ikke så de samme stygge personlige ego tripp sidene slapp Støre aldri å vise. Men mannen er like gal etter makt som Erna...kanskje ennå verre. AP har også holdt tilbake informasjon om Norgespris..Den saken har noen stygge sider. 1
wampster Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Bare 30% økning fra 2021 til 2024, hva tror vi om de neste 3 årene? Klarer de bedre?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå