Gå til innhold

Valg 2025 – Norge trenger en ny kurs

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
9 hours ago, BamseMums80 said:

Temmelig radikal kommentar. Der har vi også en solid grunn for hvorfor venstresiden står såpass sterkt. Så radikalt galne og rett og slett onde meninger som det der. Der er bare ikke nok at man ønsker en annen politikk. Man skal og ønsker å frata midler fra de som har lite også. Ikke rart folk er redde. Selv helt vanlige folk. Jeg blir raskt skremt av å lese på X f.eks. Makan til mørkt høyrevridd ekkokammer.

Det er venstresida med arbeidslinja som er ivrigst til å praktisere en slik politikk. Du kaster stein i glasshus.

I talen viste Støre hvordan arbeiderbevegelsen har utviklet arbeidslinja over tiår. Støre vil styrke arbeidslinja gjennom å få flere i arbeid, samtidig som de som ikke kan arbeide skal få støtte fra velferdsstaten som er tilpasset dagens prisnivå.

– Vi har endret trygdesystemet slik at trygdeordningene reguleres med prisvekst. Med lønnsvekst, eller – for pensjonistenes del – med et gjennomsnitt av lønn og pris. Det vil gi et godt trygdeoppgjør senere i vår, sa Støre og understreket at arbeidslinja ikke handler om å straffe folk som ikke kan stå i jobb.

https://www.arbeiderpartiet.no/arrangementer/landsmote/landsmote-2023/jonas-gahr-store-aplm23/

Saken er at "de som ikke kan arbeide" faller mer og mer bak på kjøpekraft og det blir vanskeligere å komme inn på boligmarkedet for hvert år. Tomme løfter fra Støre og han må ikke i stor nok grad svare for at det ikke funker i praksis.

SSB har tall på at det ikke går så bra og at Støre lover det motsatte av hva som praktiseres.

I 2024 var andelen uføretrygdede i alderen 18-67 år tilbake på 10,7 prosent etter en liten reduksjon i 2023. Helt siden uførereformen i 2015 har de uføretrygdede hatt en svakere inntektsutvikling enn resten av befolkningen.

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/trygd-og-stonad/statistikk/uforetrygdede/artikler/flere-ufore--svak-inntektsutvikling-over-tid

Hvis en i ufør fikk 2/3 av ei middels inntekt hadde de fått 40k (før skatt) å leve for i måneden. Problemet er at de får kun 30. Noen får mindre.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
BamseMums80 skrev (9 timer siden):

Jeg blir raskt skremt av å lese på X f.eks. Makan til mørkt høyrevridd ekkokammer.

«Norske» X har blitt fullstendig dominert av høyreradikale, og også en del rasister og høyreekstreme. Det er nå en radikaliseringsmaskin.

Høyrevridd skulle den plattformen gjerne vært, men det er veldig langt fra høyrevridd til fullstendig kokos som er dominerende på plattformen nå. Det er også noen venstreradikale der, som har veldig mye til felles med disse, som for eksempel pro-Russland, anti-vaksine, konspirasjoner om 5G-stråling og så videre. X er ødelagt, meningsmangfoldet er borte.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Sosiologprofessor Magne Flemmens "sosiale kapitalrom" blant norske velgere. Høy kapital over midtstreken, lav kapital under. Kulturell kapital til venstre, økonomisk kapital til høyre. 

33768207-16c2-49c5-aab0-ed5492b00ad5?fit 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Vokteren skrev (4 timer siden):

Jeg vil heller peke på Solberg som etter Finnes-skandalen har mistet troverdighet, omdømme og tillit.

Hun bør være den første til å trekke seg hvis rød-grønn side vinner.

Ok. Likevel så vet man at det er endel velgere fra venstre (inkludert meg selv) og høyre som har hoppet over streken pga Sylvi, Velle, FRP og de nyfrelste rikingene til KRF, slik jeg sa i forrige sitat. 

FRP er kanskje "elsket" av mange, men desto mer "minst likt" av mange fler. 

Jeg er likevel enig med deg i at Erna også har en finger med i spillet her. Men i motsetning til Listhaug så fremstår hun styringsdyktig og samlende for hele befolkningen, ikke bare sine egne kjernevelgere, og det er en viktig egenskap som både Støre og Solberg besitter, men som Listhaug og FRP da altså mangler. 

(Forresten den andre tråden du siterte meg i som jeg så ble stengt før jeg fikk svart deg, jeg er kritisk til all religion og mekanismene i den. Derfor så blir det en umulighet for meg å stemme på en politisk blokk som ser ut til å måtte styre sammen med et religiøst parti. De var godt plassert under sperregrensa før enkelte  rikinger ble "nyfrelst". Måtte sikkert ha noen som kunne "be for formuene deres". Hadde det ikke vært fare for at de kom seg over sperregrensa så kunne sikkert min stemme gått til Høyre eller Venstre. Men nå, nei takk til et  amerikansk (Trump - vennlig) vennlig parti, og nei takk til et parti som ikke vil fordømme Israels folkemord. 

• Liker 2
Skrevet

Erna har mistet all troverdighet etter aksjegreiene. Hun måtte hales og trues til enhver innrømmelse om saken, og det ble forsøkt av Høyre å bagatellisere saken i media for de med kun et kvarters politisk hukommelse. Dette ble gjort for kortsiktig vinning da de ikke har noen i partiet som kan fylle Erna's sko, og viser at de setter kortsiktig makt over landets beste - en slik sak rundt statsministeren ikke mindre, er alvorlig. Det går på tillitten til demokratiet løs, selv om hun ble lurt av mannen sin, det tror jeg på. Men hun vet bedre, og valgte å sette egen makt over landets tillit til demokratiet. Fullstendig moralsk fallitt. Men fortsatt et bedre alternativ enn Listhaug. Men nå mye verre enn Støre.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet

Fullstendig krise at Sindre Finnes tjente 250k i løpet av 8 år. Det hadde vært like innbringende å samle 43 stk. flaskepant á kr 2 hver dag, men ikke like høy sigarføring.

• Liker 2
Skrevet

Enig i at summen ikke var stor men er signalet det sender for min del. Både handlingen og hvordan man håndterte det etterpå.

Samme med Bjørnar Moxnes (Rødt) og Audun Lysbakken (SV). Små summer, men store konsekvenser. 

• Liker 1
Skrevet
Snikpellik skrev (5 timer siden):

«Norske» X har blitt fullstendig dominert av høyreradikale, og også en del rasister og høyreekstreme. Det er nå en radikaliseringsmaskin.

Høyrevridd skulle den plattformen gjerne vært, men det er veldig langt fra høyrevridd til fullstendig kokos som er dominerende på plattformen nå. Det er også noen venstreradikale der, som har veldig mye til felles med disse, som for eksempel pro-Russland, anti-vaksine, konspirasjoner om 5G-stråling og så videre. X er ødelagt, meningsmangfoldet er borte.

Du stao PAO LISTAO. Virker ikke som at ytre venstre er helt gode der inne heller. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
DukeNukem3d skrev (14 minutter siden):

Du stao PAO LISTAO. Virker ikke som at ytre venstre er helt gode der inne heller. 

Han fyren er helt klin kokos, omtrent på samme nivå på sprøskalaen som mannen han konfronterte.

Det som er litt gøy, er at disse folka på ytterkantene er enige om veldig mye.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Skrevet
21 minutes ago, wampster said:

Enig i at summen ikke var stor men er signalet det sender for min del. Både handlingen og hvordan man håndterte det etterpå.

Samme med Bjørnar Moxnes (Rødt) og Audun Lysbakken (SV). Små summer, men store konsekvenser. 

Moxnes har fått komme inn i varmen igjen etter handlinger han selv utfører. Erna blir fremdeles pisket etter mannens handlinger og handel.

Erna i sitt sanne vesen.
https://www.reddit.com/r/norske/comments/1k5ic2z/erna_solberg_viser_fingeren_til_det_norske_folk/

• Liker 2
Skrevet
BadCat skrev (Akkurat nå):

Moxnes har fått komme inn i varmen igjen etter handlinger han selv utfører. Erna blir fremdeles pisket etter mannens handlinger og handel.

Erna i sitt sanne vesen.
https://www.reddit.com/r/norske/comments/1k5ic2z/erna_solberg_viser_fingeren_til_det_norske_folk/

At Moxnes (og Lysbakken i sin tid) har kunnet komme tilbake etter det de gjorde er, etter min mening, sjokkerende.

• Liker 4
Skrevet
freedomseeker skrev (16 timer siden):

Ulikhetene i Norge har økt under Støres regjering, og fattigdommen har også blitt mer utbredt.

Tidlig på 2000-tallet var inntektsnivået i Norge sammenlignbart med Sveits, mens det nå ligger betydelig lavere, nær halvparten. Også Danmark har i dag høyere lønninger enn Norge, noe som indikerer at det har skjedd en vesentlig endring i vår relative økonomiske utvikling.

Hvem er fattige ? Jo det er hovedsaklig uføretrygdede og fremmedkulturelle.
Med Norges trygdeordninger og løsslupne innvandrings-/integreringspolitikk er mange av fattigdomsproblemene selvpåført og en konsekvens av bevisste/ubevisste politiske handlinger. Næringslivets økonomiske vilkår hindrer ekspansjon og nyansettelser. Antallet trygdede øker og belaster fellesskapet så mye at ytelsene må krympes.

Likevel er det noen som heier på fri flyt av arbeidskraft og import av enda flere kostnadskrevende individer..

Skrevet
6 hours ago, Snikpellik said:

X er rent søppel. Skjønner ikke at antatt normale folk fortsatt bruker den platformen.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
54 minutes ago, wampster said:

At Moxnes (og Lysbakken i sin tid) har kunnet komme tilbake etter det de gjorde er, etter min mening, sjokkerende.

Helt greit at Moxnes kommer tilbake. Det var ikke allverdens farlig det han ble tatt for. Det som virkelig er sjokkerende er at Søviknes fortsatt er politiker. 

• Liker 3
Skrevet
Just now, Reg2000 said:

Helt greit at Moxnes kommer tilbake. Det var ikke allverdens farlig det han ble tatt for. Det som virkelig er sjokkerende er at Søviknes fortsatt er politiker. 

Moxnes opptrådde mega tåpelig. Voksne mannen. Altså det er måte på hvor lett han gjør det for motstandere. Men i seg selv er jo dette en bagatell. Søviknes,Solberg-Finnes sake. Det er nok saker å ta av. Mange mener det ikke er en sak,så lenge man ikke får en dom,eller straff. Er vel der mange er uenige.

Skrevet (endret)
VifteKopp skrev (7 timer siden):

Sosiologprofessor Magne Flemmens "sosiale kapitalrom" blant norske velgere. Høy kapital over midtstreken, lav kapital under. Kulturell kapital til venstre, økonomisk kapital til høyre. 

33768207-16c2-49c5-aab0-ed5492b00ad5?fit 

Slik jeg forstår dette så betyr til lenger til høyre i bildet til bedre på "økonomisk kapital". 

Til høyere opp partiet er plassert betyr "høyere sosiale kapital". Hva nå det betyr.

Edit: Så Høyre og tildels AP og Venstre gjør det godt da.

Endret av Svein M
Skrevet (endret)
22 minutes ago, Vokteren said:

Hvem er fattige ? Jo det er hovedsaklig uføretrygdede og fremmedkulturelle.
Med Norges trygdeordninger og løsslupne innvandrings-/integreringspolitikk er mange av fattigdomsproblemene selvpåført og en konsekvens av bevisste/ubevisste politiske handlinger. Næringslivets økonomiske vilkår hindrer ekspansjon og nyansettelser. Antallet trygdede øker og belaster fellesskapet så mye at ytelsene må krympes.

Likevel er det noen som heier på fri flyt av arbeidskraft og import av enda flere kostnadskrevende individer..

Ytelsene kommer ikke til å krympe. Men som man ser sån generelt,så blir det jo vanskeligere og vanskeligere å få diverse ytelser - Noe jeg faktisk mener er helt greit og riktig. Det skal være nødvendig for deg at du får denne ytelsen. Er man ung i Norge i dag,så skal man ikke gis opp ved å stemple ufør i panna di. Det mener jeg er en rett de unge skal ha. Der er jo forøvrig AP på ballen,selv om (Selvsagt) høyresiden vil ha det enda strengere,enda høyere aldersgrense for ufør etc. 

Endret av BamseMums80
Skrevet
Svein M skrev (Akkurat nå):

Slik jeg forstår dette så betyr til lenger til høyre i bildet til bedre på "økonomisk kapital". 

Til høyere opp partiet er plassert betyr "høyere sosiale kapital". Hva nå det betyr.

Venstre for streken er kulturell kapital. Høyre er økonomisk kapital. Over er mye, under er lite. 

Skrevet
Reg2000 skrev (3 timer siden):

Hvis vi snakker om at han stjal et par solbriller og mat på butikken er jeg enig i at det ikke var all verdens og noe jeg personlig ikke brydde meg (veldig) om. Det som gjorde det graverende er at han stod å løy om det på pressekonferanse etter pressekonferanse i ukevis vel vitende om hva fakta faktisk var. Hvis man (partiet inkluderende som prøvde å skjerme ham) lyver om noe som er så lett beviselig, hva annet lyver man om som ikke kan bevises/vanskeligere bevises?

Men nok om Moxnes, han har hatt sine 15 minutes of fame angående det der allerede

• Liker 2
Skrevet
freedomseeker skrev (21 timer siden):

Ulikhetene i Norge har økt under Støres regjering, og fattigdommen har også blitt mer utbredt.

Tidlig på 2000-tallet var inntektsnivået i Norge sammenlignbart med Sveits, mens det nå ligger betydelig lavere, nær halvparten. Også Danmark har i dag høyere lønninger enn Norge, noe som indikerer at det har skjedd en vesentlig endring i vår relative økonomiske utvikling.

Det har vært dårlige tider også da, synes Norge gjør det bedre enn blå regjering i Sverige.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...