Gå til innhold

1016 nye kinesiske busser på vei til Norge.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå må naiviteten ta slutt, sier Sylvi Listhaug, og krever stans i kjøp av nye busser fra land Norge ikke har et sikkerhetspolitisk samarbeid med.
1016 kinesiske busser er på vei til Norge: – Urovekkende | Tu.no

Nå er kanskje ikke det sikkerhetspolitiske aspektet det viktigste men det som er fullstendig absurd er at fra neste år av skal alle busser være elektriske, selv om det i dag kjører dusinvis av fullt brukbare busser som nå må skrotes.
I Norges største busskontrakt, på Nord-Jæren, er det snart på vei 152 kinesiske elbusser som skal inn i trafikk fra 1. juli neste år.
Dette medfører at det nye bussanbudet, som Connect Buss og Vy vant, blir 264 millioner kroner dyrere, per år !

Nå må det kuttes i ruter og antall ansatte over en lav sko for å forsøke å spare mest mulig penger de neste 8 til 11 åra (8 år pluss opsjon på 3) så lenge dette anbudet varer.
Fullstendi absurd og komplett idioti !

Fylkesordførar kallar Kolumbus-anbod «svært dramatisk» – NRK Rogaland – Lokale nyheter, TV og radio

 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Frank Olsen skrev (1 minutt siden):

selv om det i dag kjører dusinvis av fullt brukbare busser som nå må skrotes.

Tviler jeg sterkt på, de går nok på eksport.

Men og ha busser på diesel i sentrum av en storby er det vel greit og bli kvitt.

 

Skrevet
Frank Olsen skrev (21 minutter siden):

Nå må naiviteten ta slutt, sier Sylvi Listhaug, og krever stans i kjøp av nye busser fra land Norge ikke har et sikkerhetspolitisk samarbeid med.
1016 kinesiske busser er på vei til Norge: – Urovekkende | Tu.no

Nå er kanskje ikke det sikkerhetspolitiske aspektet det viktigste men det som er fullstendig absurd er at fra neste år av skal alle busser være elektriske, selv om det i dag kjører dusinvis av fullt brukbare busser som nå må skrotes.
I Norges største busskontrakt, på Nord-Jæren, er det snart på vei 152 kinesiske elbusser som skal inn i trafikk fra 1. juli neste år.
Dette medfører at det nye bussanbudet, som Connect Buss og Vy vant, blir 264 millioner kroner dyrere, per år !

Nå må det kuttes i ruter og antall ansatte over en lav sko for å forsøke å spare mest mulig penger de neste 8 til 11 åra (8 år pluss opsjon på 3) så lenge dette anbudet varer.
Fullstendi absurd og komplett idioti !

Fylkesordførar kallar Kolumbus-anbod «svært dramatisk» – NRK Rogaland – Lokale nyheter, TV og radio

 

Også Kina selvfølgelig.
Drittbusser som står i kulden.
https://www.tv2.no/broom/elektriske-busser-taler-ikke-kulden-tas-ut-av-trafikk/16275544/

Skrevet
Frank Olsen skrev (30 minutter siden):

Nå må naiviteten ta slutt, sier Sylvi Listhaug, og krever stans i kjøp av nye busser fra land Norge ikke har et sikkerhetspolitisk samarbeid med.
1016 kinesiske busser er på vei til Norge: – Urovekkende | Tu.no

Nå er kanskje ikke det sikkerhetspolitiske aspektet det viktigste men det som er fullstendig absurd er at fra neste år av skal alle busser være elektriske, selv om det i dag kjører dusinvis av fullt brukbare busser som nå må skrotes.
I Norges største busskontrakt, på Nord-Jæren, er det snart på vei 152 kinesiske elbusser som skal inn i trafikk fra 1. juli neste år.
Dette medfører at det nye bussanbudet, som Connect Buss og Vy vant, blir 264 millioner kroner dyrere, per år !

Nå må det kuttes i ruter og antall ansatte over en lav sko for å forsøke å spare mest mulig penger de neste 8 til 11 åra (8 år pluss opsjon på 3) så lenge dette anbudet varer.
Fullstendi absurd og komplett idioti !

Fylkesordførar kallar Kolumbus-anbod «svært dramatisk» – NRK Rogaland – Lokale nyheter, TV og radio

 


 

Sitat

Hvorfor har det blitt så mye dyrere?

Hovedårsaken er en generell prisstigning i samfunnet de siste årene, som vi ser slår ut i alle sektorer.

Prisene på bussmateriell har steget kraftig. En tilbyder har blant annet oppgitt at en ny dieselbuss koster det dobbelte i dag, sammenlignet med i 2016. Bransjen sliter også med manglende rekruttering av bussjåfører, og det er rift om arbeidskraften.

I tillegg har Stortinget innført lovkrav om nullutslipp for rutebusser, noe som er bra for miljøet, men som også driver kostnadene betydelig opp. Dessverre ser vi at forventet statlig kompensasjon til fylkeskommunene, for å gå over til nullutslipp, uteblir.

https://www.rogfk.no/aktuelt/pressekonferanse-om-bussanbud-for-nord-jaren-jaren-og-dalane.148137.aspx

Skrevet (endret)
Mannen med ljåen skrev (3 minutter siden):

Om det er for dyrt å kjøpe dårlige busser fra et kommunistisk diktatur, burde vi heller holde i drift de gode dieselbussene vi allerede hadde.

Vi hadde ikke fått grønn stjerne i boka av FN og EU, men det kan vi leve med. 

Riktig svar.

EU har langt mindre el-biler, busser, lastebiler og anleggsmaskiner enn Norge bare så det er sagt. 
Så de bør holde stilt.

Endret av Neptun1
Skrevet

Tenker det er på tide å gjøre endringer for regler for offentlig anskaffelse, så vi slipper å måtte bidra økonomisk til en stater som går åpent ut og proklamerer krig (i.e. invasjon av Taiwan).

Dette blir nesten som å skulle nekte å kjøpe verktøy hos den lokale verktøybutikken og heller gå til å kjøpe hos gatas bølle som ingen tør si imot, selv om denne bølla åpenbart sparer penger til våpen og sier han har konkrete planer for disse :no:

  • Liker 4
Skrevet
geir__hk skrev (11 minutter siden):

Tenker det er på tide å gjøre endringer for regler for offentlig anskaffelse, så vi slipper å måtte bidra økonomisk til en stater som går åpent ut og proklamerer krig (i.e. invasjon av Taiwan).

Dette blir nesten som å skulle nekte å kjøpe verktøy hos den lokale verktøybutikken og heller gå til å kjøpe hos gatas bølle som ingen tør si imot, selv om denne bølla åpenbart sparer penger til våpen og sier han har konkrete planer for disse :no:

Tiltredes 100%

Skrevet

Volvo busser og scania er jo topp kvalitet, da støtter man også oppunder nordisk industri. Men å tenke konservativt er vel forbudt i norge. Det er vel kun bildivisjonen til volvo som har blitt kinesisk ettersom jeg skjønt så da er ikke det en problemstilling.

Kanskje de har blitt for dyre for ola dunk.

  • Liker 1
Skrevet
51 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Om det er for dyrt å kjøpe dårlige busser fra et kommunistisk diktatur, burde vi heller holde i drift de gode dieselbussene vi allerede hadde.

Offentlige anbud har ofte strenge krav til leveransene. F.eks minibuss er det maks 5 år gammel, rullestolheis og GPS tracker så de kan se hvor den er hele tiden. For vinter vedlikehold aksepterer de ikke maskiner på mer enn enten 5 eller 10 år gamle. Men dette varierer selvsagt med hvor man befinner seg i landet. For kjøring av unger til skole og slike ting så var kravet at hver tur skulle starte fra sentralen. De kunne ikke kjøre noen begge veger men måtte kjøre tom tur tilbake og så tom tur for å hente neste etter turen var ferdig. Veldig firkantede regler på mye. Og plutselig lurer man på hvorfor det er blitt så dyrt når man har en drøss av folk som bare jobber med kontrakt og oppfølging av innhold og regler rundt dette. 

  • Liker 1
Skrevet
agvg skrev (1 time siden):

Tviler jeg sterkt på, de går nok på eksport.

Men og ha busser på diesel i sentrum av en storby er det vel greit og bli kvitt.

 

Kommer kanskje ned hit til Kreta da, i godt selskap med 10-15 år gamle leddbusser fra Kiel 😁

Joda greit med elbusser i bysentrum, men utover Jæren og i Dalane .... ??

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skrevet (endret)

Strenge krav er ikke det samme som fornuftige krav. Spesifikasjonene må være skrevet slik at man får et kjøretøy som egner seg for jobben, ikke vilkårlige krav for å oppfylle FNs og EUs krav til klima.

En 5-10 år gammel dieselbuss kan ha bedre rekkevidde og veigrep enn en helt ny elbuss med drivaksel i tilhengeren.

Er det ingen leverandører som lager dieselbusser lengre, burde det gå an å forlenge driften av de gamle.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Skrevet
freedomseeker skrev (41 minutter siden):

Volvo busser og scania er jo topp kvalitet, da støtter man også oppunder nordisk industri. Men å tenke konservativt er vel forbudt i norge. Det er vel kun bildivisjonen til volvo som har blitt kinesisk ettersom jeg skjønt så da er ikke det en problemstilling.

Kanskje de har blitt for dyre for ola dunk.

Volvo og Scania, er de virkelig 100% "nordisk"?

Skrevet

De kinesiske bussene er faktisk de beste rent teknisk. Var noe polsk skit som ble brukt før. Har inngående informasjon om dette. Så kan man idiologisk mene vi bør gå for andre leverandører. Men det blir dårligere løsning rett og slett. Og sikkerhetsmessig så er det vel ikke noe spennende ved å hente data fra offentlige busser. De kan i teorien stoppe bussene og skape kaos..men det stopper vel omtrent der. Sylvi ser spøkelser på høylys dag.

Skrevet (endret)

Ja, el-bussene fra Kina var bedre enn de polske. Men elefanten i rommet er at man kunne valgt dieselbusser fra en seriøs leverandør i Vesten i stedet for denne masochismen. Gjerne fjernet regelen som krever at bussen er maks 5 år gammel om det ikke er store forbedringer.

Kinabusser er en trussel på mange måter. De kan ha kill switch så de simpelthen slutter å fungere hvis Nobelprisen går til en uigur. Eller styres utfor et stup i verste fall.

Leverandøren kan kraftig øke prisen på deler og service, eller forsvinne helt plutselig.

Eller elektronikken om bord kan spionere og kartlegge alt av både passasjerer, rutiner, trafikk og reiserute, for kinesisk etterretning. Den er fullstappet med kamera, mikrofoner og antenner.

Og pengene går til Kina, det undergraver Vestens industri, og styrker et diktatur som hater oss.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (Akkurat nå):

Ja, el-bussene fra Kina var bedre enn de polske. Men elefanten i rommet er at man kunne valgt dieselbusser fra en seriøs leverandør i Vesten i stedet for denne masochismen.

Ja, det er korrekt. Eller gass. Men politisk ville man ha elektriske busser. Og da er Kina lengst fremme.

Skrevet
Mannen med ljåen skrev (13 minutter siden):

Strenge krav er ikke det samme som fornuftige krav. Spesifikasjonene må være skrevet slik at man får et kjøretøy som egner seg for jobben, ikke vilkårlige krav for å oppfylle FNs og EUs krav til klima.

En 5-10 år gammel dieselbuss kan ha bedre rekkevidde og veigrep enn en helt ny elbuss med drivaksel i tilhengeren.

Er det ingen leverandører som lager dieselbusser lengre, burde det gå an å forlenge driften av de gamle.

Nå var vel kaoset ett resultat av politiske prosesser, offentlige innkjøp har ofte endt i elendighet, kompetansen hos de som setter kravene kan ofte være lik null, byråkrater overkjører ofte all fornuft, er nok mye enklere og ha drift på flere aksler med el-drift enn diesel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...