Gå til innhold

Norway Cup, barn og vold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er vanskelig å mene så mye om hendelsen når det per tid fremstår så uoversiktlig.

Det jeg likevel registrerer er at det ble meldt om usportslig oppførsel fra spillerne og at laget som møtte dem opplevde dem som ubehagelige. Med det bakteppet synes jeg det er rart og umodent å anklage lag som ikke ønsker å spille mot dem for å være ‘barnslige’ eller ‘ufornuftige’. Særlig når laget som nå kanskje velger å spille mot dem stiller som forutsetning at det treffes tiltak for å ivareta sikkerheten.

Vi vet ikke hvilken informasjon de sitter på, og kanskje handler det rett og slett on sikkerheten til deres egne spillere og hva slags oppførsel de er blitt kjent med og aksepterer. Eller kanskje er det en feilvurdering. ‘Barnslig’ er det nok ikke. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Og mens mange parter og forsvarerne av nedslåingen av dommeren romsterer i media og den offentlig debatten, så er den eneste parten som ikke får uttalt seg eller forsvart seg - dommeren som ble alvorlig skadet og ligger på sykehuset.

Hvis man ikke vet hva "alvorlig skadet" er når det kommer i en uttalelse fra politiet så bør man sjekke ut dette litt. Du skal nærmest være umulig å redde før en skade blir omtalt som kritisk av politiet. Politiet har i grunn alltid underspilt alvorligheten av skadeomfang i forhold til hva vi i publikum ville tenkt om samme skade.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Skrevet (endret)
11 hours ago, trn100 said:

Og sånn burde det også være, og jeg regner med at du er kjent med spesielt problemene Enga og LSK har har med sanseløst evneveike supportere?

Poenget mitt var bare at vi må gjøre vårt beste for at ungdommen tar avstand fra den type handlinger som mange av deres foreldre innestår for. Derfor må sånne hendelser slås hardt ned på, spesielt blant de såkalte "profesjonelle".

Når det er sagt er det flere ting ved akkurat denne saken som ikke er helt belyst. Det har kommet frem ting som kanskje kan belastes dommeren også.

Det er uansett ikke greit å slå noen, med mindre man ønsker å fremstå som en neandertaler, og det må vi vel innse at det finnes en del av blant fotballsupportere?

La oss rydde opp i dette litt. Det er en liten kjerne blant supporterne i begge lag som står bak volden. Som jeg allerede har nevnt skal det være nulltoleranse for all vold i sammenheng med fotball. Som tidligere nevnt har det blitt skrevet mye i media om at foreldre ikke tør ta med barna på kamp og dette er noe man jobber aktivt med å bekjempe. 

Så nei disse lagene har ikke evneveike supportere men det er noen få som utfører volden.

Endret av Theo343
Skrevet
Theo343 skrev (14 minutter siden):

Og mens mange parter og forsvarerne av nedslåingen av dommeren romsterer i media og den offentlig debatten, så er den eneste parten som ikke får uttalt seg eller forsvart seg - dommeren som ble alvorlig skadet og ligger på sykehuset.

Han er da ikke verre skadet enn at han kan skrive innlegg på facebook om hendelsen. Han ønsker selv ikke å uttale seg på nåværende tidspunkt. Det tror jeg kan være lurt. Det er en uting at man forhåndspresederer eventuelle straffesaker i media. Du må skille på "ikke får uttalt seg" med "ikke vil uttale seg". 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
13 minutes ago, leticia said:

Han er da ikke verre skadet enn at han kan skrive innlegg på facebook om hendelsen. Han ønsker selv ikke å uttale seg på nåværende tidspunkt. Det tror jeg kan være lurt. Det er en uting at man forhåndspresederer eventuelle straffesaker i media. Du må skille på "ikke får uttalt seg" med "ikke vil uttale seg". 

Dette facebook innlegget har ikke vært nevnt her i det hele tatt. Jeg ser dog en VG artikkel om det som ble oppdatert for 56 minutter siden. Samt en artikkel i Nettavisen som ble skrevet rundt kl. 22 i går kveld.

Og selvsagt er det en uting at saker forhåndspresederes i media. Det er akkurat det som var poenget mitt.

At han sier at han "etter forholdene har det bra" og at han vil komme tilbake kan også bety at han har 4 uker rehabilitering på Cato senteret på planen. Det får vi håpe han slipper.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Skrevet

Jeg savner en oppdatering om mannens tilstand egentlig bare for å tilfredsstille egen nysgjerrighet.

Jeg mener volden ikke bør dømmes* etter hvor mye flaks og god behandling han fikk i ettertid, men for selve voldshandlingen og skadepotensialet den hadde. Dette var alvorlig, livstruende vold. At det ikke var intensjon at det skulle bli livstruende er underordnet at det faktisk var livstruende. Det er alt for lett for overgriper å spille ned de fysiske hendelsene med at det ikke var intensjonen. For offeret må det være de fysiske fakta, frykten og konsekvensene som legges til grunn, ikke defensive påstander om intensjon.

* Dømmes i sivil rettsak selvsagt! Fotballforbundet og Norway Cup har selvsagt ingen dømmende kraft i en voldssak. De er ikke håndhevere av norsk lov, har neppe regler som prøver å konkurrere mot norsk lov på dette området og har neppe kompetente dommere til å dømme i voldssaker. Fotballforbundet og Norway Cup bør kun dømme spilleregler på banen, deltaker-regler og sånt. Og den dommen bør soleklart være utestengelse fra arrangementet i hht nulltoleransen for vold. Å nærmest gi det spanske laget en klapp på skulderen og ønske om lykke til videre i turneringen der de nå får medvind på grunn av boikotter hører ikke hjemme noen plass. Laget må utestenges med øyeblikkelig virkning.

Hvis disse forbundene viser at de driter i nulltoleransen så graver de sin egen grav. Hvem vil delta på et arrangement der vold blir sett mellom fingrene på? Norway Cup kan miste så mye symapti at lag over hele landet velger en annen arrangør og annet sted for en helt annen turnering neste år.

• Liker 3
Skrevet
Theo343 skrev (16 minutter siden):

Dette ble lavnivå. Det virker som de som forsvarer at dommeren ble slått ned forsøker å gjøre dette til en "jeg og de spanske spillerne har utenlandsk opprinnelse og dere liker oss ikke" sak. Selv om vi stadig vekk skriver at dette ikke er tilfelle og et påfunn av dere.

Det er ingen her såvidt jeg kan se som forsvarer at dommeren ble slått ned. Det hadde vært fint om man unngikk å komme med slike stråmenn.  Det har vært noen innlegg i tråden hvor det snakkes om utlendinger i en negativ tone.  Jeg kopierer her  bare noen eksempler. Dessuten, @trn100 og meg selv har til tider en useriøs, vennskapelig tone oss i mellom som tydeligvis kan misforstås / ikke falle i god jord hos andre. Men vi kommer sikkert ikke til å slutte med det selv om du syns det er lavmål. Under her følger eksempler på snakk om utlendinger i tråden. 

Nok en gang ser vi at Norway Cup blir skjemmet av unorsk oppførsel med vold, slåssing og krangel.  (Vokteren)

Det er mange blåøyde deltagere som er enkelt bytte for innvandrergjengene (DrAlban3000)

"Norway Cup er yngleplass for unge kriminelle i Oslo. Tyveri, trusler og utpressing. Ifjor var det en ransbølge av unge deltagere, hovedsaklig utført av unge ikke-vestlige innvandrere. (DrAlban3000)

"Enten det er lag og spillere som hopper av i Norge, vold mot dommere og spillere, svært usportslig oppførsel eller seksuell trakassering av unge jenter. Og gjett hva - så godt som alltid gjelder dette spillere og trenere fra lag med opprinnelse sør for alpene.Vold og trusler er et stort problem i Oslo-fotballen. Men bare fortsett med å stikke hodet i sanden - og late som om oppførselen ikke er kulturelt betinget." (Neptun1). 

Jeg sier ikke at @DrAlban3000 og  @Neptun1 tar feil i hva de skriver. Statistikken lyver ikke. Det der med vold og trusler i Oslo - fotballen vet jeg dog ingenting om, kanskje du kan være så grei å dokumentere det, Neptun1? (jeg spør ikke fordi jeg er uenig med deg, men fordi jeg vil vite noe mer om det statistiske tallmaterialet). 

Men at man skal fremstille vold, slåssing og krangel som unorsk oppførsel, vel, der syns jeg at @Vokteren bommer... - Dette skjer vel på byen hver eneste helg? 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Theo343 skrev (40 minutter siden):

Dette facebook innlegget har ikke vært nevnt her i det hele tatt.

Nei, det er en første gang for alle nye opplysninger. Når du skreiv som du gjorde over her, og antydet at han ikke hadde mulighet til å uttale seg, så syns jeg det var greit å nevne det. 

Theo343 skrev (42 minutter siden):

At han sier at han "etter forholdene har det bra" og at han vil komme tilbake kan også bety at han har 4 uker rehabilitering på Cato senteret på planen. Det får vi håpe han slipper.

Ja, men etter forholdene har det bra, kan også bety å være sjokkert av hva han har vært utsatt for. Håper han kommer fra det fysisk og psykisk uten varige men :) Det er viktig, etter en slik hendelse å komme seg igang igjen  i vanlige rutiner så fort som mulig, så ikke angsten får tak i en. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (29 minutter siden):

Jeg savner en oppdatering om mannens tilstand egentlig bare for å tilfredsstille egen nysgjerrighet.

Du er sikkert ikke alene om det, men i hovedsak så "eier" man sine egne helseopplysninger, og vi kan iallefall ikke forvente å få en detaljert beskrivelse. 

• Liker 3
Skrevet
Theo343 skrev (1 time siden):

Hvor er det denne nedslåingen forsvares? Hvilke medier?

Theo343 skrev (1 time siden):

La oss rydde opp i dette litt. Det er en liten kjerne blant supporterne i begge lag som står bak volden. Som jeg allerede har nevnt skal det være nulltoleranse for all vold i sammenheng med fotball. Som tidligere nevnt har det blitt skrevet mye i media om at foreldre ikke tør ta med barna på kamp og dette er noe man jobber aktivt med å bekjempe. 

Volden skjer,  som du sier,  oftest mellom små grupperinger innad i klubbene, som møtes for å slåss med hverandre. Jeg vet ikke engang om disse bør kalles supportere, eller om de bare er voldsidioter som blir "supporter" for å lettere bli med på disse avtalte slåsskampene.  Det er èn del, den andre delen, som faktisk gjør at foreldre ikke tør ta med barn på fotballkamp er risikoen for bruduljer mellom begge lags supportere i det man kaller høyrisiko-kamper. Her er det blitt gjort en meget god jobb over tid, men det krever jo massivt oppmøte av opprørspoliti og organisering av hvilke ruter supporterne kan ta til og fra kamp.

Å se på norsk fotball er ekstremt trygt, men fotball er en sport som vekker mye følelser, og dessverre vil det alltid være voldsidioter som liker fotball. Følelser + voldsitiot, er en dårlig kombo.
Vold i forbindelse med fotball vil alltid løftes i media, men det er egentlig ikke et veldig stort problem, bare jævlig barnslig og teit at det faktisk skjer. 

Når jeg sier at det ikke er et veldig stort problem, så mener jeg da antall hendelser ift hvor mange mennesker som faktisk ser på fotball. 

• Liker 1
Skrevet
leticia skrev (2 timer siden):

Det er en uting at man forhåndspresederer eventuelle straffesaker i media. Du må skille på "ikke får uttalt seg" med "ikke vil uttale seg". 

Hvem er det som forhåndspresederer mest når dette er førstesideoppslag ?:

https://www.vg.no/sport/i/bmVrL5/spanske-sant-cebria-gikk-videre-i-norway-cup-etter-kaos-uke

Treneren sutrer og sier at dette er fryktelig ubehagelig. Er det mer behagelig å bli slått bevisstløs ?

• Liker 1
Skrevet (endret)
leticia skrev (1 time siden):

Jeg sier ikke at @DrAlban3000 og  @Neptun1 tar feil i hva de skriver. Statistikken lyver ikke. Det der med vold og trusler i Oslo - fotballen vet jeg dog ingenting om, kanskje du kan være så grei å dokumentere det, Neptun1? (jeg spør ikke fordi jeg er uenig med deg, men fordi jeg vil vite noe mer om det statistiske tallmaterialet). 

Men at man skal fremstille vold, slåssing og krangel som unorsk oppførsel, vel, der syns jeg at @Vokteren bommer... - Dette skjer vel på byen hver eneste helg? 

Altså, jeg sitter ikke her og fører statistikker over alt jeg uttaler meg om. Jeg leser aviser.
Det er basert på gjentatte og hyppigere tilfeller av vold i fotball - og særlig i Oslo. Spesielt siste 10-15 år.
Finner det litt underlig at folk som er opptatt av temaet tilsynelatende er helt uvitende om utviklingen som har vært. 
https://www.google.com/search?q=voldshendelser+oslo+fotball

https://www.fotball.no/kretser/oslo/konkurranse/artikler/2024/nye-retningslinjer-for-nff-oslos-reaksjoner-etter-vold--og-trusselhendelser/

https://www.dagsavisen.no/kommentar/slagsmal-og-selvmal-i-oslofotballen/7583623

https://www.vg.no/sport/i/QoOrgR/stor-vg-oversikt-mer-vold-og-trusler-i-oslo-fotballen-enn-noe-annet-sted-i-landet

Og dersom man ikke er vaksinert mot å lese mellom linjene hva lag på østkanten innebærer, så er dette mye av årsaken til den negative trenden.

Endret av Neptun1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Theo343 skrev (3 timer siden):

Dette ble lavnivå. Det virker som de som forsvarer at dommeren ble slått ned forsøker å gjøre dette til en "jeg og de spanske spillerne har utenlandsk opprinnelse og dere liker oss ikke" sak. Selv om vi stadig vekk skriver at dette ikke er tilfelle og et påfunn av dere.

På alle nettforum er der et kontingent med asperbergerstilnærming der man monomant henger seg opp i en detalj heller enn hele situasjonen, og et kontingent som får et kick av å være kontrær og tirre opp folk med anklager. 

Begge grenser til hovedårsaken til at nettsamfunn går i oppløsning og forvitrer, som er trolling/gjøn, men krysser kanskje ikke grensen.

Så sitter man der, og diskuterer saken med folk som krever utgangspunkt i at en erfaren dommer står å sparker og slår uten grunn, fordi det er slik en setning kan leses på vg, og blånekter så tårene spretter for at å knuse neven i hodet på et menneske så de kjøres bevisstløs vekk ikke er livstruende vold.

Jaja. Dont feed, het det i gamle dager.

• Hjerte 1
Skrevet
Vokteren skrev (1 time siden):

Hvem er det som forhåndspresederer mest når dette er førstesideoppslag ?:

https://www.vg.no/sport/i/bmVrL5/spanske-sant-cebria-gikk-videre-i-norway-cup-etter-kaos-uke

Treneren sutrer og sier at dette er fryktelig ubehagelig. Er det mer behagelig å bli slått bevisstløs ?

Jeg sier det er en uting at det skjer. Jeg er enig i at det er forsvareren til spanjolen som har "forhåndsprosedert" mest i media. Treneren må få lov å ytre seg når den som er siktet ikke er en av spillerne som han har ansvar for. 

Jeg skulle ønske man kunne vært litt mer nyansert her. Det er ikke noe enten eller. Det er sikkert fryktelig ubehagelig hvordan laget har blitt møtt av norske lag som har boikottet dem, hvor ensidig norsk presse var de første dagene. Men det kan ikke måles opp mot det å bli slått bevisstløs selvfølgelig. 

• Liker 1
Skrevet
Neptun1 skrev (2 timer siden):

Altså, jeg sitter ikke her og fører statistikker over alt jeg uttaler meg om. Jeg leser aviser.
Det er basert på gjentatte og hyppigere tilfeller av vold i fotball - og særlig i Oslo. Spesielt siste 10-15 år.
Finner det litt underlig at folk som er opptatt av temaet tilsynelatende er helt uvitende om utviklingen som har vært. 

https://www.fotball.no/kretser/oslo/konkurranse/artikler/2024/nye-retningslinjer-for-nff-oslos-reaksjoner-etter-vold--og-trusselhendelser/

https://www.vg.no/sport/i/QoOrgR/stor-vg-oversikt-mer-vold-og-trusler-i-oslo-fotballen-enn-noe-annet-sted-i-landet

Og dersom man ikke er vaksinert mot å lese mellom linjene hva lag på østkanten innebærer, så er dette mye av årsaken til den negative trenden.

Takk for linkene 😊

Skrevet
Neptun1 skrev (2 timer siden):

Rent anekdotisk har jeg tidligere spilt en del barne- og ungdomsfotball mot Oslo-lag, og oppførselen på en del av "østkantlagene" var rett og slett sjokkerende og for mange av oss ikke rent lite absurd. At det noen ganger går en kule varmt under en kamp og noen sier eller gjør noe dumt var man på en måte forberedt på, men truslene, fiendtligheten, tonen og aggresjonen fra spillerne på en del av disse lagene var noe helt annet, og det virket som det "bare var sånn man oppførte seg". Det begynner å bli noen år siden, og jeg har ikke inntrykk av at det akkurat har blitt bedre. 

For egen del var det første eksponering for overdreven bruk av "morrachnuller", stort sett sagt i ulike grader av gebrokkenhet, også fra lokale "Ola Halvorsner" 😛

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Regenburg skrev (1 time siden):

folk som krever utgangspunkt i at en erfaren dommer står å sparker og slår uten grunn

Det er vel bare deg her inne som vet hva som faktisk har skjedd. Vi andre må forholde oss til hvilke påstander som legges frem i media, og venter med å konkludere frem til det kommer mere informasjon eller en dom. Politiet vil helt sikkert bli glade for ditt vitnesbyrd om at spillerne på laget angrep en fullstendig uskyldig dommer.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
herzeleid skrev (47 minutter siden):

For egen del var det første eksponering for overdreven bruk av "morrachnuller", stort sett sagt i ulike grader av gebrokkenhet, også fra lokale "Ola Halvorsner" 😛

Husker at i min ungdom så kalte vi slike for leke-pakkiser 😛 Nå var jeg aldri på Norway Cup, men hadde flere kompiser som var det for 15-20 år siden, og det likte sjeldent å møte lag fra Oslo øst eller Finland for den slags skyld. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...