Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan vil en ny fossil-bil i dag holde seg i pris?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
7 hours ago, Trestein said:

Det er vel felles for begge. Å vikle om en brent el motor er nok i prinsippet enkelt men få gjør det. Lager bytte og ev børster , pakninger er nok litt enklere. El motorer har jo kjøling som lett kan gi lekkasjer tæringer mm

Giret er jo ofte i samme enhet og har ofte flere store rulle eller kulelagre som kan ryke eller lage ulyd. Her har msn også tetningsringer rundt akslinger som kan ryke.

Lager kan ryke men er ikke noen børster.

De første elbilene til Tesla samt Audi sine har slitt med kjølevann som har leket inn og ødelagt motorene grunnet utslitte pakninger. Heldigvis har de fleste lært av dette og motorene er designet så det ikke er problem lenger.

De er så effektive at kjøling nesten ikke behøves, og de benytter olje istedefor vann til kjøling og varmevekslere for å overføre energien.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Trestein skrev (6 timer siden):

Vikler du opp el motorer? Jeg kjenner nesten ingen som gjør det. 

Nei jeg gjør ikke det. Men jeg hadde heller gjort det enn å bytte stempel ringer for å si det slik..

  • Hjerte 1
Skrevet
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Nei jeg gjør ikke det. Men jeg hadde heller gjort det enn å bytte stempel ringer for å si det slik..

Ja Har skiftet stempelringer på mange motorer. Ikke veldig komplisert. Og jeg kjenner mange som klarer det helt fint. Hvor mange jeg kjenner som vikler el motorer tror jeg jeg kan telle på en finger.

Poenget er at en moderne el motor ofte er både en motor og et gear sammtidig. De har kompliserte olje og kjølekretser. Mange tetninger tannhjul(spes de som har planetgear eller flere gear)

De som skal reparere dette har også ofte liten erfaring. Tror det er få mekanikere i dag som skifter lager på en startmotor eller skifter innslag. Tror de fleste bare bytter startmotoren ved feil. Det skjer nok med dynamoer også

Det samme går for andre el motorer til vindusvisker dørheiser setejustering osv. De blir nok skjelden reparert.

  • Liker 2
Skrevet
Trestein skrev (5 minutter siden):

Ja Har skiftet stempelringer på mange motorer. Ikke veldig komplisert. Og jeg kjenner mange som klarer det helt fint. Hvor mange jeg kjenner som vikler el motorer tror jeg jeg kan telle på en finger.

Poenget er at en moderne el motor ofte er både en motor og et gear sammtidig. De har kompliserte olje og kjølekretser. Mange tetninger tannhjul(spes de som har planetgear eller flere gear)

De som skal reparere dette har også ofte liten erfaring. Tror det er få mekanikere i dag som skifter lager på en startmotor eller skifter innslag. Tror de fleste bare bytter startmotoren ved feil. Det skjer nok med dynamoer også

Det samme går for andre el motorer til vindusvisker dørheiser setejustering osv. De blir nok skjelden reparert.

Dyre motorer blir reparert, det er som sagt helt normalt i elbilverden og kjøpe en refurbished motor til en lav pris i bytte mot din ødelagte. Å bytte selve motoren bør være langt enklere enn å bytte en ice motor. Men det kommer jo an på design i fra leverandør. 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
sedsberg skrev (8 timer siden):

Smart å sammenligne en forbrenningsmotor med en enkel, luftkjølt industri-motor. Tror vi kan klare bedre enn det. 😛

Bensinmotor:

  Vis skjult innhold

maxresdefault.jpg.4bc739010eb525f7ae7558ebc59cefbd.jpg

EV-motor:

  Vis skjult innhold

motor_rc.thumb.jpg.9ac234aba96c11ad87ccfbf2189e8a2e.jpg

 

Og poenget ditt er?

  • Hjerte 1
Skrevet
10 hours ago, Trestein said:

Ja Har skiftet stempelringer på mange motorer. Ikke veldig komplisert. Og jeg kjenner mange som klarer det helt fint. Hvor mange jeg kjenner som vikler el motorer tror jeg jeg kan telle på en finger.

Poenget er at en moderne el motor ofte er både en motor og et gear sammtidig. De har kompliserte olje og kjølekretser. Mange tetninger tannhjul(spes de som har planetgear eller flere gear)

De som skal reparere dette har også ofte liten erfaring. Tror det er få mekanikere i dag som skifter lager på en startmotor eller skifter innslag. Tror de fleste bare bytter startmotoren ved feil. Det skjer nok med dynamoer også

Det samme går for andre el motorer til vindusvisker dørheiser setejustering osv. De blir nok skjelden reparert.

Men elmotorene er mye enklere og bytte, og det blir nok en mye vanligere løsning enn å reparere dem. Man kjøper ny og leverer inn den defekte og får kansje pant for den.

De fleste har vel f.eks neppe tilgang til utstyr for å wrappe karbonfiber?66f505f7102858156d444a4d_AD_4nXc8E-O_n9YQrV_BiLflA4RY1r7uOrLyzDgmL2vIxR0YUfZIsRR3v6JWAd1v52UhiIrqFrp-VDPTuSots1MOK6HhZNCiMU62Lw1qQjp7-9gBuyhJ5zPvwUJUQI625YK9Qck.png.522f6820e74b378006c1c9983aa4071b.png

Også blir det jo selvfølgelig ett fint bruktmarked for motorer. Blir vel solgt brukte Tesla Model 3 motorer for rundt 25 tusen nå.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Trestein skrev (20 timer siden):

Vikler du opp el motorer? Jeg kjenner nesten ingen som gjør det. 

Det er vel neppe det man mener, akuratt som ytters få borrer opp sylinderene på sin egen ICE, man bytter motoren hvis den er så skadet at den må vikles om.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Trestein skrev (11 timer siden):

Ja Har skiftet stempelringer på mange motorer. Ikke veldig komplisert. Og jeg kjenner mange som klarer det helt fint. Hvor mange jeg kjenner som vikler el motorer tror jeg jeg kan telle på en finger.

Selvsagt er det enkelt hvis du har masse utstyr og kunnskap. Har selv gjort det noen ganger.

Men ICE motorer er dyrt uansett, både i vedlikehold og ikke minst reperasjoner. 

Og når man blir kvitt disse "servicene" på EV blir det langt billigere og bruke en EV, at man fortsatt bruker samme bremsesystemer på EV som på ICE er en gåte, disse dårlige ICE bremsene generer bare masse utgifter.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (På 29.8.2025 den 19.09):

Ja kjempe vanskelig..

IMG_1855.jpeg

 

sedsberg skrev (20 timer siden):

Smart å sammenligne en forbrenningsmotor med en enkel, luftkjølt industri-motor. Tror vi kan klare bedre enn det. 😛

Bensinmotor:

  Skjul innhold

maxresdefault.jpg.4bc739010eb525f7ae7558ebc59cefbd.jpg

EV-motor:

  Skjul innhold

motor_rc.thumb.jpg.9ac234aba96c11ad87ccfbf2189e8a2e.jpg

 

De to exploded view av elmotorene er jo på ingen måte sammenlignbare med de eksploded view av bensinmotorene. Et skikkelig exploded view skal vise alle delene fra hverandre. Hver komponent på hvert kretskort, hver kobbervinning og statorjern-plate.

  • Liker 1
Skrevet (endret)
52 minutes ago, Simen1 said:

 

De to exploded view av elmotorene er jo på ingen måte sammenlignbare med de eksploded view av bensinmotorene. Et skikkelig exploded view skal vise alle delene fra hverandre. Hver komponent på hvert kretskort, hver kobbervinning og statorjern-plate.

Men det ble da ikke gjort på ICEen heller: både dynamo og startmotor er med på oversikten 'u-exploded'. For ikke å henge seg opp i alle integrerte kretser i innsprøytingssystemet

Så kan man diskutere 12V-batteri (*), drivstoffpumpe, kjølesystem litt mer om man orker.

------

(*) det hat jo omtrent samme funksjon i begge systemene

Endret av trikola
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (33 minutter siden):

 

De to exploded view av elmotorene er jo på ingen måte sammenlignbare med de eksploded view av bensinmotorene. Et skikkelig exploded view skal vise alle delene fra hverandre. Hver komponent på hvert kretskort, hver kobbervinning og statorjern-plate.

Det var ett veldig tilfeldig bilde, men det er ingen tvil om at det er mindre deler i en elbil..

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Ved elektrifisering av skip så er det noen interessante funn. 

Det er mer komfortabelt men mindre pålitelig. Man sparer heller ikke så mye penger som anslått, selv om man tar med drivstoff. Leveringstidene på deler er også helt absurde, og delene er for dyre til st msn ksn hs det på lager. 

 

Jeg har også fulgt mye med på fem serie diesel og Porsche macan diesel. De har ligget stabilt i pris de siste 3 årene. De blir solgt også. Men det er blitt lønnsomt å importere fra Tyskland igjen, så jeg tror vi vil se mer av det. Det kan gjøre at det blir en mer normal prisutvikling. 

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Har dere som holder på med denne antall-deler-kranglingen tenkt over at det ikke bare er antall deler i en motor som sier noe om hvor pålitelig den er, men også sannsynligheten for at enkeltdeler går i stykker? Også bør man jo i rettferdighetens navn forutsette at hver motor i sammenlikningen følger et foreskrevet service-program og brukes som foreskrevet av produsenten.

Endret av Hollabaloo
Skrevet

Hvor stor andel av befolkningen bytter stempelringer på bilmotorer selv? Det kan ikke være mange. Jeg har gjort det på mopedmotorer en gang i tida. Og byttet stempel og sylinder på modellmotorer, men disse er uten stempelring. I hvert fall de jeg har skrudd på. Og så j***g mye problemer det alltid var med disse, glødeplugger, forgassere, fuelslanger, tank, potter etc. Elektrisk er mye enklere og mer driftssikkert. Samme med motorsag, ryddesalg og plenklipper.

Angående deler, så er det vel ikke særlig aktuelt å kjøpe komponenter på et kretskort?! Man bytter hele kortet, minimum. Helst bytter man hele moduler. Det er langt mellom firmaer som har kompetanse og utstyr til å reparere kraftelektronikk på biler. De fleste vet ikke forskjellen på transistor og kondensator.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Dovreekspressen skrev (12 minutter siden):

Hvor stor andel av befolkningen bytter stempelringer på bilmotorer selv? Det kan ikke være mange. Jeg har gjort det på mopedmotorer en gang i tida. Og byttet stempel og sylinder på modellmotorer, men disse er uten stempelring. I hvert fall de jeg har skrudd på. Og så j***g mye problemer det alltid var med disse, glødeplugger, forgassere, fuelslanger, tank, potter etc. Elektrisk er mye enklere og mer driftssikkert. Samme med motorsag, ryddesalg og plenklipper.

Angående deler, så er det vel ikke særlig aktuelt å kjøpe komponenter på et kretskort?! Man bytter hele kortet, minimum. Helst bytter man hele moduler. Det er langt mellom firmaer som har kompetanse og utstyr til å reparere kraftelektronikk på biler. De fleste vet ikke forskjellen på transistor og kondensator.

Det kommer an på prisen, er jo mange som har fått fikset skjermene sine i tidligere Tesla modeller for å skifte hele sulamitten koster så mye. Det er store muligheter her, der en kjøper en fikset skjerm mot at en gir sin ødelagte i "pant". Slik ser en på det meste nå om en leter litt. 

  • Liker 1
Skrevet
Hollabaloo skrev (36 minutter siden):

Har dere som holder på med denne antall-deler-kranglingen tenkt over at det ikke bare er antall deler i en motor som sier noe om hvor pålitelig den er, men også sannsynligheten for at enkeltdeler går i stykker? Også bør man jo i rettferdighetens navn forutsette at hver motor i sammenlikningen følger et foreskrevet service-program og brukes som foreskrevet av produsenten.

Det er 17 deler i en Teslamotor som beveger seg og dermed utsettes for mekanisk stress.
:D

Og mtp serviceprogram blir det litt retard. For å sette det på spissen, en standard in-line 13 liters Scania tar 48 liter olje per skifte og  sin elektriske motpart? 0.


Så hvis man tar service med i perspektivet, så drar jo elektriske kjøretøy enda mer ifra fossile alternativ. Spesielt i flåteperspektiv. 

Folk er jævlig dumme.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
-Siberian- skrev (På 25.7.2025 den 23.25):

Alltid vanskelig å spå flere år fremover, men hvis man kjøper en ny bensin / dieselbil i dag, hvordan tror folk her inne at bruktprisen vil være om f.eks. ti år? Vil markedet være borte, og dermed omtrent verdiløs, eller vil bilen være en sjeldenhet som følgelig vil være ettertraktet blant de som føler særlig sterkt for det?

prisene holder urovekkende høy pris, og særlig varebiler. 

  • Liker 1
Skrevet
Mykesider skrev (3 minutter siden):

prisene holder urovekkende høy pris, og særlig varebiler. 

Nettopp.
Man må selge rimelig høye volum drivstoff for å være lønnsom. 

Med den utskiftningsraten vi ser i dag, over 90% av nye biler som selges, elektriske, vil vi når dagens slump med fossilbiler når tiden for å forlate landet eller vraking, se et mannefall av dimensjoner for bensinstasjoner som ikke har innlemma seg i den elektriske infrastrukturen.

Og da vil det bli vanskeligere å finne drivstoff for fossilbiler enn det er å finne lading til elbil i dag. 
Tross alt, lading kan du til og med gjøre hjemme. Å ha drivstofftank hjemme setter ganske mye større krav enn en ladeboks.
Bønder er vel de eneste "vanlige" borgerne med drivstoff hjemme, og det er fremdeles via deres jobb, spørr dem hvordan de ville gjort logistikken om de bare hadde hatt en personbil.
Umulig.

  • Liker 1
Skrevet
Sjørøver skrev (1 time siden):

Ved elektrifisering av skip så er det noen interessante funn. 

Det er mer komfortabelt men mindre pålitelig. Man sparer heller ikke så mye penger som anslått, selv om man tar med drivstoff. Leveringstidene på deler er også helt absurde, og delene er for dyre til st msn ksn hs det på lager. 

 

 

El fremdrift har vert i bruk på skip siden før 2 verdenskrig. M/S Normandie hadde el motorer som femdrift. Tror de var over 100 000hk tilsammen. Det er også brukt i dag. Kystruten har diesel og gass elektrisk fremdrift+ mange andre. Mye større tap enn gear og vribar propell. Fordelen med el er fleksiblitet. Nye kystvakten kan lunke rundt med en motor i en uke for så å starte opp 3 andre når den skal innhente en tråler eller slepe

Større skip har ikke gear heller. Motorene går så sakte at propellen er koblet rett til svinghjul

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...